Amt-herred-sogne-portalen

Startet af Laila Olsen, 07 Okt 2010 - 07:46

Forrige emne - Næste emne

Laila Olsen



I amt-herred-sogne-portalen er det ikke muligt at få samtlige sogne på skærmen mere i alfabetisk følge.

Kommer denne facilitet tilbage?
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Ulf J. Krarup

God eftermiddag Laila!

Jeg forstår ikke helt dit indlæg, jeg bruger denne link i mine favoritter: http://www.clicketyclick.dk/amt-herred-sogn/index_da.php
og der har jeg alt synligt.
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Laila Olsen

Tak for dit svar,

ja så må det være hos mig, noget kikser. Når jeg trykker på dit link og vælger sogne - er der ingen sogne i i alfabetisk rækkebølge.

Det jeg efterlyste var danmarks sogne fra A-Å - eksempelvis:

Borup sogn - som man så kunne se, findes i både Roskilde og Randers amter.
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Ulf J. Krarup

OK Laila!

Nu tror jeg jeg har fattet det - når jeg søger sogne bruger jeg denne link: http://tom-stryhn.com/viberg/windex.php

Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Laila Olsen

Hej Ulf,

Tak for dit link - ja det er jo også en mulighed.

Det smarte ved sognene i alfabetisk rækkefølge var, at du også fik herredet "forærende" - oven i købet link'et så ved klik på herredet, røg du ind på herredet med de listede sogne, og dermed fik du også de andre sogne i herredet med 2 klik- og kunne nemt begynde din eftersøgning, såfremt vedkommende var tilflyttet sognet i voksenalder - og før 1814.

Jeg håber denne mulighed vender tilbage.
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Arne Feldborg

Du kan evt. prøve dette link:
http://nygaards-sedler.dk/viewpage.php?page_id=44

Det var noget vi lavede til brug for indtasterne i Projekt Nygårds Sedler, men står iøvrigt til rådighed for hvem der måtte have lyst. Bemærk dog, at der er tale om pastorater, og i de tilfælde hvor disse udgøres af to (eller flere) sogne er de kun listet under det sogn der udgør den første del af navnet.

Man kan også bruge amt eller herred som indgangsvinkel og få listet sognene i et område.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Laila Olsen

Kære Arne Feldborg,

tak for din udmelding.

Dog må der være en "ældre model", idet jeg har udpluk af en side med et sognenavn i flere amter/herreder - nemlig Hvidbjerg.

Det ser sådan ud i den del, jeg uden blusel "stjal" den 14. marts 2007:

Hvidbjerg Vesten Å Sogn (Hvidbjerg Vesten Aa)   Hassing Herred                Thisted Amt       
Hvidbjerg Sogn                                                       Hindborg Herred                Viborg Amt       
- do - Sogn                                                       Morsø Sønder Herred        Thisted Amt       
- do - Sogn                                                       Refs Herred                 Thisted Amt    

- og det ville være herligt at få denne facilitet tilbage, hvorved samtlige sogne i det berørte herred kan åbenbares med 2 klik med musen.

Så jeg håber.

Jeg har nu heller ikke læst, at sognerækken skulle elimineres fra denne portal.

Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Arne Feldborg

#7
Citat fra: Laila Olsen Dato 07 Okt 2010 - 20:47
Dog må der være en "ældre model",
Jeg er ikke helt med på hvad du mener, og ser ingen grud til at indgå en længere diskussion. Den side jeg nævnte er ikke en variant af den side du nævnte og har heller aldrig givet sig ud for det. Det var kun ment som et ekstra tilbud. Så derfor blot til orientering:

For Hvidbjerg finder du på den nævnte side:
Hvidbjerg; Hassing; Thisted; 1658 -  
Hvidbjerg; Morsø Sønder; Thisted; 1659 -  
Hvidbjerg; Refs; Thisted; 1814 -  
Hvidbjerg; Hindborg; Viborg; 1772 -  
Hvidbjerg - Lyngs; Refs; Thisted; 1730 - 1814
Hvidbjerg - Ørum - Lodbjerg; Hassing; Thisted; 1717 - 1816

Det er som det fremgår af siden de betegnelser og de officielle stavemåder som Statens Arkiver og dermed også Arkivalier Online bruger.
(i nogle tilfælde bruger DDA og dermed også de såkaldte Dis-Danmark kort af rent praktiske grunde en lidt anden inddeling).

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Laila Olsen

Kære Arne Feldborg,

nej, nej, nej - ikke sådan - der er ikke nævnt nogen som helstKB eller andet.
Det er alene en indgang via sognenavnet - fuldstændig som i mit ovenstående indlæg, hvor det starter med sognenavnet, derefter herredet og yderst til højre amtet. Intet andet.

Men jeg er enig - der er ingen grund til at gå videre med dette.

Jeg har fundet hele projektet gemt hos mig selv på en CD fra DIS-Danmark. Dog noget mere svært tilgængeligt!

Det er nu alligevel ærgerligt, såfremt et godt redskab ikke bliver genbrugt!

Det kan vi tage op ved en anden lejlighed.

Tak for din respons.


Alligevel
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Arne Feldborg

Citat fra: Laila Olsen Dato 07 Okt 2010 - 21:52
nej, nej, nej - ikke sådan - der er ikke nævnt nogen som helstKB eller andet.
Det har jeg da heller aldrig påstået, tvlærtimod.

Jeg gav dig et alternativt tilbud, hvor du her og nu kunne få de efterlyste oplysninger på en anden måde.

Take it, or leave it.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Ulf J. Krarup

God aften Arne!
Det var dog et lækkert værktøj (sogn, herred, amt) at få lagt ind i foretrukne.
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Morten Hovedskov Nielsen

Citat fra: Laila Olsen Dato 07 Okt 2010 - 07:46


I amt-herred-sogne-portalen er det ikke muligt at få samtlige sogne på skærmen mere i alfabetisk følge.

Kommer denne facilitet tilbage?


Jeg tror ikke der er lavet om på det i den nye i forhold til gammel. det er jo faktisk den gamle portal der kører under den nye side.

Derimod så trænger amt-herred-sogne-portalen til en rimelig "makeover", emnet er på dagsordnen på  det næste bestyrelsesmøde der afholdes i weekenden.

Så jeg har noteret mig at du gerne vil have en mulighed for at få listet alle sogne alfabetisk.

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Morten Hovedskov Nielsen

Hej igen Laila

Glemte lige at skrive at i mellemtiden kan du måske bruge følgende til at få listen.

http://www.slaegtogdata.dk/kilder/kirkebilleder

God jagt
Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Laila Olsen

Kære Morten,

i mangel af den "gamle" - så ja.

Jeg håber den gamle kommer tilbage - det var dælme nemt og behageligt.
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Ulf J. Krarup

God formiddag Laila!

Jeg snublede over Amt - Herred - Sogne siden og bemærkede at der er en Excel-fil med sogne, benævnt Sogneliste (CSV), se billedet.  :D

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Laila Olsen

Tak også til Ulf,

det er nok denne sogneliste, som plejer at være linket til herred og amt i portalen.
Alt kan bruges indtil den gamle model forhåbentlig kommer tilbage.
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300