børnehjemsbørn

Startet af Karenmargrete Dencker, 09 Apr 2012 - 13:10

Forrige emne - Næste emne

Karenmargrete Dencker

Min mor er født på fødselsanstalten i århus i 1912. Jeg ved at hun i nogle år boede på børnehjem indtil hun på et tidspunkt kom i pleje. Jeg har ledt i folketællinger i Århus og omegn men ved ikke hvilket børnehjem der er og heller ikke hvilket hun boede på eller om hun var i en anden plejefamilie før. Jeg har fundet plejefamilien, som jeg kender og den biologiske mor i FT1921, men der er hun ikke en del af hustandene.
Er der nogen som har en ide til hvordan jeg kan komme videre.

Mvh
Karenmargrete Dencker

Vivi Winther

Hej Karen Margrete, hvad står der i kirkebogen ved din moders fødsel?? Det er lidt svært at hjælpe da du ikke oplyser navn på din moder og fødselsdag  eller hvilket opslag du henviser til fra FT 1921  :)


Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Karenmargrete Dencker

Ja jeg er ikke så øvet i dette, men jeg tænkte om der kunne være andre kilder end kirkebøger og FT.

Min mor hedder Bodil Marie Karoline Jensen og er født den 08.09.1912 Fødselsanstalten Jylland. Der ståranført  fødested Aale. Mor Ugift tjenestepige Maren Helene Jensen 05.03.1882 og udlagt barnefader vognmand Jens  Peter Sørensen af Viborg og så står der i anmærkning at det er noteret i Viborg Søndre sogns kirkebog 30.09.1912.

Jeg har på arkiveronline fundet på moderen Maren Helene Jensen i FT 1916 00213 01383 Ning herred Astrup sogn og i FT 1906 0123 01530 Viborg Møgelkærgård

Den senere plejefamilie Aksel og Edith Justesen har jeg fundet i FT 1916 00179 01665 og 1921 00605 00179 men her er Bodil ikke en del af hustanden.

Jeg har så søgt i Århus FT 1916 og 1921 men uden held - mit problem er, at jeg ikke ved hvilket børnehjem hun var på - eller hvilke børnehjem, der var på det tidspunkt, så jeg kunne søge lidt mere præcist på adresserne. Hun kunne måske også være i pleje hos en anden familie, men jeg ved at hun i nogle år boede på børnehjem inden hun kom i pleje.

Vivi Winther

Hej Karen Margrethe, jeg ar set opslaget for både Fødselsstiftelsen og Sortebrødere sogn, jeg ser også at fødested er Åle vil se om jeg kan finde hende der måske moderen stammer fra Åle??

Jeg forsår desværre ikke de nr du skriver ved FT har du evt et opslags nr  (tallet i venstre side af billedet), jeg er også ret ny herinde. Bodil´s plejeforældre hvor er de fra?? Ved du evt hvor hun er konfirmeret?? Hendes vielse kan også vise vej??

Mange spørgsmål, håber det er iorden  ;)

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Hans Chr. Baagøe

Hej

Har du forsøgt på de forskellige børnehjem? Der må have været flere i Århus-området, da jeg ikke fandt hende på "Kong Chr. IX's Børnehjem i Aarhus " i hverken 1916 eller i 1921, der den gang lå i Finsensgade. Det så ud til at de yngste var omkring 4 år, så hun har måske været sat i pleje, inden hun kom på børnehjem?

Der, hvor hun dukker op hos din "kendte" plejefamilie, står der så ikke folketællingen, hvor hun kom fra og hvornår tilflyttet sognet?

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Karenmargrete Dencker



Jeg spørger om hvordan jeg finder frem til adresserne på børnehjem i Århus - som du skriver må der have været flere på det tidspunkt. Det jo er en større sag at gennemgå alle gader.

Jeg har fundet den kendte plejefamilie Justesen i FT 1921 - men ikke de efterfølgende år og jeg ved ikke hvor de er flyttet hen. På dette tidspunkt er Bodil ikke en del af husstanden.


Aarhus, Ning, Astrup, Astrup Sogn, Kristinelund, 55, FT-1921, D3303


Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Aksel Justesen   9/6 1881   Gift   Husfader   Landmand   Roust
Edith Justesen   2/10 1891   Gift   Husmoder      Aarhus
Viole Raffen   29/3 1910   Ugift   Barn      Aarhus
Asker Justesen   15/3 1916   Ugift   Barn      Hjortsvang
Tage Lomholdt   28/11 1916   Ugift   Barn      Vejlby
Anders Stidsen   3/9 1892   Ugift   Tyende      Aare
Signe Marie Pedersen   5/6 1904   Ugift   Tyende      Poel

Moderen Maren Helene Jensen har jeg fundet på arkivalieronline i FT 1916 også i Ning, Astrup sogn. Opslaget har nr 32, men der er Bodil heller ikke en del af husstanden. Det er dog lidt sjovt at de bor i samme sogn på det tidspunkt - plejefamilien og biologisk moder.

Moderen har jeg desuden fundet i FT 1906 i Viborg Mark Møgelkærgaard  i Arkivalieronline, Viborg, Diverse opslag 446+447 - altså inden hun bliver gravid.
Jeg har søgt i Åle sogn uden at finde nogen af dem.

Vivi Winther

Hej Karen Margrethe, i 1916 bor Bodil´s kommende plejefamilie i Hjortsvang, Linnerup Sogn hvor deres søn Asker bliver født i Hjortsvang Kær (meget tæt på Åle). Plejeforælderene er viet i 1915 og Edit er her kun 23år,  ved den FT du har er der en fejl i faderens fødested han er født i Boest, Nr Snede

Axel og Edits vielse 21 marts 1915´
1910-1939 Helgenæs, Mols, Randers opslag 175

Asker´s fødsel f 15 marts 1916
Linnerup, Vrads, Skanderborg opslag 10

FT 1916 Skanderborg, Vrads, Linnerup opslag 43

Her er kun Axel og Edit med tyende.

Hvor boede Bodil sammen med plejefamilien??

Mit bedste bud er også at moderen Maren er  her omkring fra og Bodil er født i Åle men men skal lige igennem flere sogne for at være sikker.

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Karenmargrete Dencker

Kære Vivi

Tak for din indsats med at finde ud af lidt mere konkret.

Jeg har ingen viden om hvor plejefamilien flyttede hen efter Ning. Der går en historie i familien om at gården brændte og de derfor flyttede - stadig i Århus- Horsens- Skanderborgområdet, men jeg har ikke kunnet finde ud af hvor.

Jeg har derfor ikke kunnet finde Bodil siden fødslen - jeg ved hun blev uddannet som sygeplejerske og kom til Bornholm omkring 1940-1942, hvor hun mødte min far og de blev gift i 1944 - derefter har jeg styr på hende. Som sagt ved jeg at hun kom i pleje hos Justesen - men ikke konkret hvor de boede.

Med venlig hilsen
Karenmargrete

Vivi Winther

Hej Karen Margrethe, du kan se hvor sønnen boede ved dine forældres vielse for det står der, KFUM Valby. Har du set på din egen fødsel hvem der er fadder samt evt søskende det kan give et godt prej om hvor de bor. Har søgt Bodil´s konfirmation men ikke været heldig endnu således har Hans ret i hun ikke har været på Chr. IX´s børnehjem i Århus. Hvor og hvornår er din moder død??

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Karenmargrete Dencker

Hej Vivi

Bodil døde i Rønne på Bornholm den 10.10.1957 opslag 133.

Mvh
Karenmargrete

Vivi Winther

Hej Karen Margrete, jeg kan se Bodil også står i Knudsker opslag 359, jeg har således også flyttet fokus angående børnehjem mv væk fra Århus da hun jo er tilført Viborg Sortebrødre efter henvendelse fra Fattigudv. af 28 september 1912
1908-1914 Viborg Sortebrødre, Nørlyng, Viborg opslag 210
mit håb er at finde hendes moder i FT 1911 evt. hendes fader som jo var Vognmand i Viborg.
Min begrundelse for dette er at jeg selv har fundet slægtninge på den måde, børn, men ikke på børnehjem men på fattiggård uden forældre (her var det også uægte børn  :) jeg hader det ord uægte), de var flyttet til det sogn som Fattigudvalget havde skrevet, de har jo forsørgerpligten over barnet. Nå men det er en meget lang historie om 8 børn, måske finder jeg flere  ;), det mest sjove er at jeg bor midt i hele "slægten" oldemoders børn født, men min farmor var "uægte" og jeg har aldrig kendt til mere end 3 børn af min oldemoder. Således mine argumenter for at søge væk fra Århus, om det er korrekt er så noget helt andet  :) :)

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"