8 regiment 1864

Startet af Bruno Sørensen, 06 Apr 2012 - 08:35

Forrige emne - Næste emne

Bruno Sørensen

Hej
Jeg søger oplysninger om min oldefar som deltog i krigen 1864.
Han er født d 3.1.1840 i Bjødstrup ved Hammerum.
Søren Christian Sørensen.
Menig nr. 555. 8 Regiment. 1 ste. compagni,
Hvor var dette kompagni under kamphandlingerne ? - Findes der noget materiale om regimentet evt .fotos ? eller navnene på officerer og menige ?
venlig hilsen
Bruno

Eli Lothardt Dahl

Hej Bruno

ifølge Jørgen Greens bog om lægdsruller m.m. er 8. regiment oprettet 1880 og var ændret til Dronningens Livregiment ved nedlæggelsen i år 2000.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Niels Ole Dahl

Hej Bruno

Min tipoldefar Andreas Karstensen deltog ligeledes i 1864 ,  21de Inf.Regiment , 1st deling , no.330
Jeg ved han var ved Jagel den 2-3 februar og deltog i slaget der.

Jeg fandt dette link.     http://www.tubakken.dk/upl/9160/ThomasiKrigenDK.pdf

Det er em rigtig god beskrivelse af krigen , og der er kort over hvor de forskellige regimenter opholdte sig , på side 21 finder du stillingerne den 2 februar , som jeg kan se det ligger 8 regiment med 1/4 deling
( kompagni ) lidt nordvest for Jagel.  
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Bruno Sørensen

Hej Niels Ole
Rigtig mange tak for tippet -
jeg kigger.
Tak skal du have !
venlig hilsen
Bruno

Bruno Sørensen

Citat fra: Eli Lothardt Dahl Dato 06 Apr 2012 - 10:26
Hej Bruno

ifølge Jørgen Greens bog om lægdsruller m.m. er 8. regiment oprettet 1880 og var ændret til Dronningens Livregiment ved nedlæggelsen i år 2000.

Hej Eli
Mange tak for dit svar.
Er 8 regiment først oprettet 1880 ??? ehh men de oplysninger jeg har er at han var menig nr 555 ved 8 regiment 1 ste compagni.
Jeg fandt også en anden her på sitet hvis slægtning var  i 8 regiment 1864.
Med venlig hilsen
Bruno

Anders P. Andersen

Hej Bruno!

Jeg tror jeg kan hjælpe lidt...

Min tip-oldefar, Peder Christian Sørensen, gjorde også tjeneste i 8. Regiment, 1. kompagni.

Ligesom dig, har jeg prøvet at søge informationer om regimentes historie.

Det er er lidt sparsomt hvad jeg har fundet, men sammenholder jeg min Tip's levendsbeskrivelse, som jeg har fået tilsendt fra ordenskapitlet (han blev Dannebrogsmand). Sammenholdt med informationerne fra bogen "Slagtebænk Dybbøl" og historier fra min afdøde farmor, tegner der sig et plausibelt billede regimentets bevægelser.

Først.. Her et hvad min Tip-olde selv har skrevet vedr. krigen:

I foråret 1861 blev jeg indkaldt til militærtjeneste og kom som rekrut til Kiel og blev ansat ved 8. Regiment, 1. Kompagni, først på skolen som Nr. 60, senere, efter skolen som nr. 229. I efteråret 1862 blev jeg permitteret og rejste hjem til Farre. Ved forårstid 1863 blev jeg indkaldt til Kiel til manøvre og derfra oversat til Slesvig. Ved krigens udbrud blev jeg atter indkaldt til Kiel i November 1863, herfra blev vi forsat til Eckernførde og marcherede videre til Flensborg, og derfra blev vi indkvarterede i Sønderborg. Et par dage senere blev vi beordret til Dybbøl, hvor vi forrettede vagttjeneste i skanserne i nærheden af Dybbøl Mølle, og bl.a. i skanse 1 og 2. Vor Oberst Wiberg blev skudt den 17. Marts 1864, og vor Kaptajn Grønlund blev ansat som bataillonskommandør i hans sted. Under angrebet 18. April befandt vi os ovre paa Fyn for at gøre vagttjeneste og kom senere til Sjælland hvorfra vi blev permitterede 18. August 1864. Derefter rejste jeg hjem til Farre.

Jeg har regnet mig frem til, at 8. regiment var med helt fra starten krigen, Startende med tilbagetrækningen fra Dannevirke. Dette ved jeg som faktum, da min Tip-olde i en avisartikel i anledning af hans 90-års fødselsdag, beskriver den tysksindede befolknings hånende tilråb under tilbagetrækningen.

Jeg ved, at regimentet var med i flere hårde kampe. Noget tyder på, de også skulle forsvare bagtroppen under tilbagetrækningen fra Dannevirke. - Jeg har hørt 8. regiment nævnt flere gange ang. dette, men om 1. kompagni var involveret har jeg ikke kunnet finde svar på.

Den døde Oberst Wiberg, som min Tip-olde omtaler, har jeg identificeret som værende Oberst Hveberg ( http://da.wikipedia.org/wiki/Magnus_Olaus_Baadh_Hveberg ) Og det vides dermed med sikkerhed, at 8. regiment også var med ved flankeangrebet på Dybbol Kirke d. 17 marts 1864.

I bogen "Slagtebænk Dybbøl" høres 8. regiment også omtalt som, et at de mest krigshærdede regimenter. Få dage inden stormen d. 18. April, bliver batalionen hvorunder 8. reg. hører, afløst ved skanserne, (af nogle langt mere uerfarne regimenter). - En del "slapper af i Sønderborg" og en anden del kommer til Fyn. - Var dette ikke sket, havde du og jeg vel ikke skrevet i et internetforum, her små 150 år efter. :-)


Håber du kan bruge ovenstående info. Jeg vil følge tråden spændt. 1864 er grunden til, at jeg overhovedet begyndte at slægtsforske, da jeg for nylig kom i tanke om min farmors fortællinger om hendes 2 bedstefædre, der altid - ved enhver lejlighed - skændes om, hvem af de 2 der havde dræbt flest tyskere i 64. - sidenhen har jeg identificeret yderligere 3 veteraner.

MVH / Anders


P.S. Dokumentationen vanskeliggøres betydeligt af, at mange historikere m.fl. blander lidt rundt i betegneslerne, Batalioner / Regimenter / Kompagnier.

P.P.S. Jeg vedlægger også dette link vedr. en anden ved 8. regiment (dog 3. kompagni)
http://www.sunewad.dk/1864_indhold.htm

Eli Lothardt Dahl

Hej Bruno

ved et fornyet syn i Jørgen Greens bog står der:

8. bataillon (1841-1951)

8. Linie Infanteribataillon oprettet i 1842
1860: 8. Infanteribataillon
1863: 8. Infanteriregiment
1867: 8. Bataillon ophævet i 1951

som jeg læser det, har 8. bataillon i en kort tid været udvidet og betegnet 8. regiment. ;)
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Bruno Sørensen

Hej Anders
Tusind tak for det ! om det var en hjælp  ? ja mon ikke,,  jeg har siddet og læst det du skriver - og er helt ovenud - hold da op dette her er interessant.
Jeg fik interessen da jeg stødte på min oldefars navn flere gange og samtidigt fandt hans og min oldemors gravsten her på Kølkær kirkegård - vhor den var sat til side.  ikke mnage i familien nævnte noget om hans deltagelse i  1864 - det var som om der ingen  interesse var for det  - bortset fra undertegnede og en fætter som gjorde mig opmærskom på at han var veteran - hædersgavebrevet på de 100 kr. og medaljen har vi da.
Dertil kommer at en pensioneret historielærer der er bosat vhor jeg er ansat-fortalte mig om et hæfte han er ved at lave om veteraner fra 1848-1864- 1 ste og anden verdenskrig - her fra egnen.
det satte mig igang med efterforskningen og nu er familien også meget interesseret.
Hvorfra er du ? Farre ?  så er vi ikke langt fra hinanden.
tusind tak igen det var en stor hjælp.

Venlig hilsen
Bruno

Bruno Sørensen

Citat fra: Eli Lothardt Dahl Dato 07 Apr 2012 - 10:09
Hej Bruno

ved et fornyet syn i Jørgen Greens bog står der:

8. bataillon (1841-1951)

8. Linie Infanteribataillon oprettet i 1842
1860: 8. Infanteribataillon
1863: 8. Infanteriregiment
1867: 8. Bataillon ophævet i 1951

som jeg læser det, har 8. bataillon i en kort tid været udvidet og betegnet 8. regiment. ;)
Hej Eli
Tak for dit svar.
Ja det kan det godt se ud til  og det passer jo fint tidsmæssigt.
Jeg tror desuden at der er nogen forvirring omkring begreberne regiment,bataljon,division .
jeg er ihvertfald stødt på forskellige betegnelser for regimentet - under min søgen - og gør det jo ikke lettere
tak for hælpen
med venlig hilsen
Brun o

Bruno Sørensen

Jeg undrer mig over at der ikke eksisterer mange fotos fra 1864-  vel var den slags i sin vorden - men jeg mener at der fra den amerikanske borgerkrig som jo var på næsten samme tidspunkt- eksisterer der en del fotografier. ???

Bruno Sørensen

Citat fra: Anders P. Andersen Dato 07 Apr 2012 - 09:53
Hej Bruno!

Jeg tror jeg kan hjælpe lidt...

Min tip-oldefar, Peder Christian Sørensen, gjorde også tjeneste i 8. Regiment, 1. kompagni.

Ligesom dig, har jeg prøvet at søge informationer om regimentes historie.

Det er er lidt sparsomt hvad jeg har fundet, men sammenholder jeg min Tip's levendsbeskrivelse, som jeg har fået tilsendt fra ordenskapitlet (han blev Dannebrogsmand). Sammenholdt med informationerne fra bogen "Slagtebænk Dybbøl" og historier fra min afdøde farmor, tegner der sig et plausibelt billede regimentets bevægelser.

Først.. Her et hvad min Tip-olde selv har skrevet vedr. krigen:

I foråret 1861 blev jeg indkaldt til militærtjeneste og kom som rekrut til Kiel og blev ansat ved 8. Regiment, 1. Kompagni, først på skolen som Nr. 60, senere, efter skolen som nr. 229. I efteråret 1862 blev jeg permitteret og rejste hjem til Farre. Ved forårstid 1863 blev jeg indkaldt til Kiel til manøvre og derfra oversat til Slesvig. Ved krigens udbrud blev jeg atter indkaldt til Kiel i November 1863, herfra blev vi forsat til Eckernførde og marcherede videre til Flensborg, og derfra blev vi indkvarterede i Sønderborg. Et par dage senere blev vi beordret til Dybbøl, hvor vi forrettede vagttjeneste i skanserne i nærheden af Dybbøl Mølle, og bl.a. i skanse 1 og 2. Vor Oberst Wiberg blev skudt den 17. Marts 1864, og vor Kaptajn Grønlund blev ansat som bataillonskommandør i hans sted. Under angrebet 18. April befandt vi os ovre paa Fyn for at gøre vagttjeneste og kom senere til Sjælland hvorfra vi blev permitterede 18. August 1864. Derefter rejste jeg hjem til Farre.

Jeg har regnet mig frem til, at 8. regiment var med helt fra starten krigen, Startende med tilbagetrækningen fra Dannevirke. Dette ved jeg som faktum, da min Tip-olde i en avisartikel i anledning af hans 90-års fødselsdag, beskriver den tysksindede befolknings hånende tilråb under tilbagetrækningen.

Jeg ved, at regimentet var med i flere hårde kampe. Noget tyder på, de også skulle forsvare bagtroppen under tilbagetrækningen fra Dannevirke. - Jeg har hørt 8. regiment nævnt flere gange ang. dette, men om 1. kompagni var involveret har jeg ikke kunnet finde svar på.

Den døde Oberst Wiberg, som min Tip-olde omtaler, har jeg identificeret som værende Oberst Hveberg ( http://da.wikipedia.org/wiki/Magnus_Olaus_Baadh_Hveberg ) Og det vides dermed med sikkerhed, at 8. regiment også var med ved flankeangrebet på Dybbol Kirke d. 17 marts 1864.

I bogen "Slagtebænk Dybbøl" høres 8. regiment også omtalt som, et at de mest krigshærdede regimenter. Få dage inden stormen d. 18. April, bliver batalionen hvorunder 8. reg. hører, afløst ved skanserne, (af nogle langt mere uerfarne regimenter). - En del "slapper af i Sønderborg" og en anden del kommer til Fyn. - Var dette ikke sket, havde du og jeg vel ikke skrevet i et internetforum, her små 150 år efter. :-)


Håber du kan bruge ovenstående info. Jeg vil følge tråden spændt. 1864 er grunden til, at jeg overhovedet begyndte at slægtsforske, da jeg for nylig kom i tanke om min farmors fortællinger om hendes 2 bedstefædre, der altid - ved enhver lejlighed - skændes om, hvem af de 2 der havde dræbt flest tyskere i 64. - sidenhen har jeg identificeret yderligere 3 veteraner.

MVH / Anders


P.S. Dokumentationen vanskeliggøres betydeligt af, at mange historikere m.fl. blander lidt rundt i betegneslerne, Batalioner / Regimenter / Kompagnier.

P.P.S. Jeg vedlægger også dette link vedr. en anden ved 8. regiment (dog 3. kompagni)
http://www.sunewad.dk/1864_indhold.htm

Hvad er det for et flankeangreb på Dybbøl kirke d 17 marts du taler om ? Jeg er desværre ikke klar over de forskellige kamphandlinger og tidspunkterne. Hvornår finder den første træfning sted ?

Bruno Sørensen

Var 8 regiement med ved Dybbøl ?
På siden . www.sundevad.dk  - står der at 8 regiment IKKE deltog ved Dybbølslaget- men på en anden side www.1864.dk fremgår det at 8 Regiment på ca 3000 mand  deltager i modangrebet kl. 10,30 ved Dybbøl..
Hvad skal man nu tro ? der må da være optegnelser over hvilke regimenter der deltog  ved Dybbøl . ?
Er der nogen der kan skabe klarhed over dette  - ??

Arne Feldborg

Når det mere generelt drejer sig om veteraner fra 1864 er Magne Lund jo altid værd at gæste. Jeg ved ikke om du allerede kender feks. disse dokumenter (se nederst på siden):
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=45
Hvor Søren Chr. Sørensen er nævnt i artiklen: "Veteraner_fra_Ringkøbing_Amt".

Se også vedhæftede.

Samme Magne Lund har også i det nyeste nummer af "Hardsyssels Årbog" skrevet en interessant artikel om emnet: Krigsinvalider fra krigen 1864".


[vedhæfting slettet af admin]
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

ida hejgaard hvorslev

Hej alle sammen
det er en yderst interessant samtale i har gang i. Jeg sidder selv med en veteran fra krigen 1864, men ved ikke hvor han var og hvilket kompani osv. nogen som kender et sted man kan finde lister over soldater der var udstationerede i landets tjeneste? Navnet på min 2 x tip olde er Niels Karstensen (Carstensen).