En meget svær opgave. Throne Familien. Johan Christopher Throne gift 1/6 1753 i

Startet af Mogens Sander, 04 Apr 2012 - 22:41

Forrige emne - Næste emne

Mogens Sander

Hej på tråden

Så er der endelig noget fantastisk nyt om Johan Christopher Erich Throne.

Jeg har i dag modtaget, per e-mail, et dokument fra Jørgen Green, der viser at Johan Christopher Erich Throne var født/døbt i Rensburg d. 10 october 1732.
Faderen var Mousq: Christoph Throne og moderen Sophia Margaretha.

Dokumentet er på Tysk og det skal oversættes og tydes, jeg ved endnu ikke, hvordan jeg kan få det gjort, filen er for stor til at vedhefte her. Er der nogen forslag?

Jeg har også modtaget andre oplysninger og har selv fundet mere, det skal lige fordøjes, men jeg vil sætte det på tråden i morgen.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Lis Klarskov Jensen

Hej Mogens

Herligt - det er alletiders nyhed! Jørgen Green er en mirakelmager :D .
Jeg iler med en tydning og oversættelse af dokumentet fra tysk til dansk i dag.

(Mærkeligt nok får jeg ikke nogen mail-reminder her fra tråden mere, selvom jeg læser nye indlæg.  ???)

Venlige hilsner
lis

(Tilføjet: Rendsburg hjemmeside,  http://www.kkre.de/kirchenkreis/kirchenkreisbuchamt/kirchenkreisbuchamt.html (set på http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?6,688812))
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Mogens Sander

Hej på tråden.

Jørgen Green var på Stadsarkivet i København for at lede efter oplysninger for mig angående Dugmagerlavet. Til min store forbavselse fandt han flere oplysninger om Johan Christopher Erich Throne, men ingen oplysninger om andre der hed Throne, Thron eller Tron.

I registeret vedrørende indskrivning af lærlinge fandt han Christopher Erich Throne indskrevet til uddannelse d. 18/9 1748 hos Johan Tobias Jahn.

Her er tydningen af dokumentet, Tak til Lis Klarskov.
No 51
Anno 1748 den 18. september har Mester Johan Tobyas Jahn ladet sin Læredreng Navnlig Christopher Erich Throne, indfødt i København, indskrive i tre Aar.
D. 4 october 1751 er Christopher Erich Throne efter den fine (?) Lære Tid blevet udskrevet, og blevet anerkendt som Svend i hele Amtet.

Jørgen Green fandt også under Personalia N-Ø i lavsarkivet et dokument vedrørende Johan Christopher Erich Throne. Det omtaler hans fødsel/dåb samt hans forældre. Det er det dokument jeg omtalte i går.
Det er ved at blive oversat og tydet.

Der kommer mere.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej på tråden.

Så blev det ovennævnte dokument tydet og oversat, det er en attest der bevidner at Johan Christopher Erich Throne blev døbt i Rendsburgs Krist og Garnisonkirke d. 10 october, 1732.

Faderen var Musketer Christoph Throne ved det "prisværdige holstenske Regiment, Hr. Kaptajn Nordstedts Kompagni". Moderen var Sophia Margaretha.

Det er intet under at vi ikke kan finde hans fødsel i København, nu er det jo spændende om man kan finde søskende i Rendsborg, men det bliver vel heller ikke nemt.

For dem der er interesseret. Det oversatte dokument kan ses her: Hjælp til Tydning, "Tydning af dokument fra Stadsarkivet, København". Svar # 5.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej igen.

Nu begynder brikkerne at falde lidt på plads.

København Amt, Garnison Sogn 1711-1772, opslag 389
Anno 1763 December D. 24 afg Christoph Throns afg Soldat
Enke Sophie Marg: 62 Aar. Død af tærende syge.

Det er ganske sikkert moderen til Johan Christopher Erich Throne. Det ser så ud til at faderen Christoph Throne døde før 1763, men hans død har vi endnu ikke fundet.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej på tråden.

Så er der lidt nyt.

Christopher Thron døde d. 14. maj 1752 i Garnison Sogn af brystsyge, han var 60 år gl.
København Amt, Garnison Sogn 1711-1772, opslag 315  (top t.v.)

Vi ved så at han var født ca. 1692, men endnu ikke hvor.

Den  4. oktober 1754 blev Christopher Throns enke, Sophia Margaretha, gift med Johann Heinrich Braul (Brauel) i Garnison Sogn. De blev først trolovede d. 11 september 1754.
København Amt, Garnison Sogn 1744-1769, opslag 107  (nr. 103 t.h.)

Vi troede først at det var en datter der blev gift med Johann Heinrich Brauel, men det er mest sansynligt enken.

Vi fandt jo Sophie Margaretha's død d. 24 december 1763 in Garnison Sogn, hun var 62 år gl. Der er hun nævnt som Christoph. Throns Enke.
København Amt, Garnison Sogn 1711-1772, opslag 389.

Er det ikke mærkeligt at hun blev nævnt som Christoph. Throns enke, hvis hun blev gift med Johann Heinrich Brauel?

Der skal nok findes mere information om Johann Heinrich Brauel, hvis muligt.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk