En meget svær opgave. Throne Familien. Johan Christopher Throne gift 1/6 1753 i

Startet af Mogens Sander, 04 Apr 2012 - 22:41

Forrige emne - Næste emne

Palle Buch Carlsen

Hej

Tysk reformert menigheds kirkebøger findes på mikrokort, sammen med alle de andre danske kirkebøger. Men af en eller anden grund har man valgt ikke at lægge dem på AO. De kan findes under 1-723-1 (på erhvervsarkivet i Århus er mapperne sorte)
Jeg har lige tjekket om der er nogen Thron gift eller døbt i Tysk Reformert Kirke, det synes ikke at være tilfældet. Man kan søge i et specifikt "sogn"s kirkebøger ved at gå ind på www.hammerum-herred.dk og dernæst ind under batch numre i menuen. Når man har valgt amt og sogn kan man lave en FS søgning der er afgrænset til en bestemt kirkebog. Man skal lige huske, at en hel del af FS indtastningner er indtastet med patronym, så når man har lavet en søgning hvor man har søgt efter en dåb, hvor barnet får efternavnet Thron, så skal man inde på søgeresultatet trykke på "refine search" - slette Thron som barnets efternavn for så at skrive det igen i faderens / moderens efternavn. På den måde får man suget mange oplysninger ud som ikke kommer ved en almindelig søgning.
Jeg har også forsøgt at undersøge hvad batchnr. c39206-2 dækker over, men uden resultat. Det kommer ikke frem som batchnummer på nogle af de Københavnske sogne.
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Mogens Sander

Hej Palle

Rigtig mange tak for din information, også tak for den fine vejledning. Jeg har prøvet den og det gik fint.

Jeg skal ind og søge, ikke alene under Throne, men også under Erichsen/Erichsdatter og Johansen/Johansdatter.

Et spørgsmål, hvor fandt du batchnr. c39206-2. Jeg fandt batchnr. c201111

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej Lis

Ja, familien er et eller andet sted, men problemet er jo at finde dem. Vi kan godt bruge nye ideer.

Det er sødt af dig at tænke på at tage til Landsarkivet/Rigsarkivet, jeg vil da forfærdelig gerne med, men det er jo lidt langt for mig. Jeg tror dog ikke at Dronning Charlotte Amalie vil have noget imod det.

Men før vi tager afsted skal jeg se lidt nærmere på Palle Buch Carlsen's fine indlæg.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej igen Palle

Det gik op for mig hvad batchnr. c39206-2 hentyder til.

Du siger at det batchnr. ikke kommer frem som batchnummer i Københavns sogne. Er der mulighed for at finde ud af, hvor det kommer fra?

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Lis Klarskov Jensen

Hej Mogens

Det er ikke alt, der kan klares fra en computer, så jeg vil forsøge mig på Rigsarkivet ved nærmeste lejlighed. Landsarkivet for Sjælland er i år blevet lagt sammen med Rigsarkivet.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Mogens

Tøjmagersvend Franz Jacob v. Throne & Maren Petersdatter får en datter døbt
Anna Pernille, den 26.04.1763 i Fredericks Kirke i Kbh. (Reg.)
Venlig hilsen
regelsen

Mogens Sander

Hej Lis

Tak skal du have, det lyder godt.

Det vil måske hjælpe os, hvis vi vidste hvor batchnr. c39206-2 kommer fra.
Der findes også et batchnr. c39206-1, det ser ud til at være fra samme sted og tid.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej Regelsen

Tak for oplysningen.

De findes her: København, Frederiks Tyske Kirke 1760-1788, fødte/døbte, opslag 14
Anno 1763.  f. 26 April, Døbt 29 April,  Anna Petronella
P: Frantz Jacob Thron
M: Maren

Jeg har forøvrigt set på følgende vielse:
Kbhvn, Garnison Sogn 1732-1769, viede, opslag 89, den Tyske menighed (th)
1754,  October 4
Johan Heinr: Brauel
Sophia Marg: Thrones Datter

Note: Findes også Garnison Sogn 1744-1769, viede, opslag 107, nr 103, th.

De er interessante fordi jeg mener at Johan Heinrich Braul var fadder da Friderich Carl Christopher Throne blev døbt. Var Sophia Margrethe Throne muligvis en søster til Johan Christopher Erich Throne?

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Regelsen

Hej Mogens

Malling - har en Karen Lauritsdatter Thron(e), Helligg. 06.10.1722, Jvf. PHT 1922, side 152
(Ligpenge-?)
Venlig hilsen
regelsen

Mogens Sander

Hej Regelsen

Tak for info.

Hvor finder man Malling. Hentyder Helligg. 06. 10. 1722 til Helligåndskirke (Helliggeist) d. 6 oct. 1722?

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Palle Buch Carlsen

Hej Mogens

Når man på FS vælger "search by batch number" og indtaster det nr. man gerne vil vide noget om på den næste side, så er alle de resulterende matches fra den samme kirkebog/menighed. c201111 er Tysk reformerte menighed i København.
c39206-2 stod i et af de tidligere indlæg (af Lis ??), men jeg kan ikke finde ud af hvad det refererer til.
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Lis Klarskov Jensen

Hej Palle

Jf. mit indlæg nr. 18 på http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,33441.msg177586.html#msg177586.

FS batchnumber C39206-2 refererer bare til oplysningerne om Johanne Brigitte Joh: Christoph Erichsdatter og hendes lokation på  https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XYK3-M3T. Kunne måske kaldes for en cirkulær reference.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Mogens Sander

Hej Palle og Lis

Batchnr. c39206-2 refererer til mere end oplysninger om Johanne Birgitte Joh: Christoph Erichsdatter.

Man går ind på Familysearch, leder efter Batch nummer. Når man skriver c39206-2 kommer der 4,234 resultater, det er rigtig mange personer.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Lis Klarskov Jensen

Hej Mogens

Jeg har forsøgt at lede i Norge efter Throne-slægt, men lidt svært, da bl.a. ikke alt er i databasen, ligesom vores folketællinger. Der findes flere på FS.

Måske er von Throne-slægt ikke interessant (militær-slægt) men dette er hvad jeg fandt:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f18011648&personpostnr=1242&merk=1242
Det er en 1801-telling for 1648 Støren prestegjeld, Søndre Trondheim.

1240 Johan Christian  Von Throne  Husbonde  79  1te ægteskab  Obrist leutenant og battallions commandeur ved det 2det tronhiemske infanterie r  M  
1241  Anne Margrete  Tønder Bernhoff   Hans frue  43  1te ægteskab   K  
1242  Johan Andreas  Von Throne   Deres søn  25  Ugift  Second lieutn. ve ovenmeldte regiment  M  
1243  Anne Elisabeth  Plate Throne   Deres datter  20  Ugift   K  
1244  Hedevig Sophia  Throne   Deres datter  17  Ugift  

Venlige hilsner
lis
(Tilføjet senere: jeg fandt 2 von Throne-personer i går aftes men fik ikke noteret opslagene. Vender tilbage senere.)
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Mogens

For at skyde genvej prøvede jeg at lave en "Refine yopur search" og "Try adding a name to your search (first or last). Even a guess might be helpful." Det førte mig til Johanne. Måske kan man gøre andet?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Genealogiske optegnelser om de personer der har været optagne i Thomas Angells hus i Trondhjem:
(Testamente 1762, han død 1767):

Anna Elisabeth Throne, ~ Holtermann

Hedvig Sofie Throne, ~ Arnet.

Kilde: PHT 1892, side 58 & 53 & 56.


NB: Helliggeist 1722, var ikke anført i kirkebog/bøger!
Venlig hilsen
regelsen

Mogens Sander

Hej Lis

Tak for de Norske "Throner". De er noteret.

Det siges at Throne-slægtens baggrund går tilbage til Norge, lige nu ved vi ikke hvordan og hvornår, men oplysninger om norske Throner kan muligvis blive værdigfulde udi fremtiden.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej Regelsen

Tak for Anna Elisabeth og Hedvig Sofie.

Jeg har noteret oplysningerne.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej alle!

Så er der gode nyheder.
I aftes fandt jeg endnu et barn af Johan Christopher Erich Throne og Birthe Maria Jensdatter.

København, Frederiksberg 1736-1777, opslag 114 t.v. Anno 1762
D: 11 Dito [febr.] blev et barn døbt, navn Johannes Traugot.
F: Johan Christopher Erich Thron
M: Birthe Marie Jensdatter

Nu skal Frederiksberg kirkebog grundig undersøges, det er det første positive nye spor.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej

Følgende oplysning er fundet:

København Amt, Frederiksberg Sogn 1778-1796, opslag 115 t.h.
Anno 1784 - Begravede
D. 20 Maj. Enken Anne Marie Thron  60 aar.

Jeg ved ikke hvem hun var og hvor hun hørte til.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Nurhanne Reckweg

Johanne Brigitte: Garnisons, 1749-1772, opslag 214, højre side, nederst



CAROLINA FRIDERICHA JOHANSEN    Pedigree
Christening:     
16 FEB 1763      Frederiksberg, Kobenhavn, Denmark
Parents:
     Father:     JOHAN CHRISTOPHER TONE    Family
     Mother:     BIRTHE MARIE





Louise Marie Thron    Pedigree
Christening:     
01 JUL 1778      Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Parents:
     Father:     Johann Thron    Family
     Mother:     Anne Marie Hansen


Lovise Friderike Thron    Pedigree
Christening:     
03 DEC 1782      Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Parents:
     Father:     Joh. Thron    Family
     Mother:     Anne Marie Hansen

















Med venlig hilsen,
Nurhanne Reckweg
Kuala Lumpur, Malaysia

"Inquiring minds want to know."

Mogens Sander

Hej Nurhanne

Det er fantastisk, tusind tak.

Johanne Birgitte, Garnisons, 1749-1772, opslag 214, er den Johanne Birgitte som Lis Klarskov Jensen fandt på FamilySearch, se svar # 10.

Vi har ledt efter hende i kirkebøgerne uden held og her er hun. Det er forøvrigt et vigtigt fund fordi vi for første gang finder ud af, hvilken militær afdeling Johan Christopher Erich Throne er soldat under.

I kirkebogen står der "af Obriste: Bertouchs Artil: Corps. Nu er det muligt at man kan finde flere oplysninger om Johan i hærens arkiver.

Carolina Fredericha Johansen f. på Frederiksberg 1763 skal jeg se lidt mere på, men det lyder godt.

De 2 sidste Louise Marie f. 1778 og Lovise Friderike f. 1783 skal også undersøges, men her mangler vi sognet. De er muligvis døtre af Johann Heinrich Throne.

Men dit indlæg beviser at man aldrig skal give op!

Venlig hilsen til dig i Malaysia.
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej igen Nurhanne

Carolina Fridericha døbt 16 Feb, 1763 i Frederiksberg Kirke  var bestemt familiens 8. barn.
Hun findes her:
København Amt, Frederiksberg Sogn 1736-1777, opslag 18 t.v.

Tusind tak igen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej igen.

Lidt flere nyheder:

København Amt, Frederiksberg Sogn 1736-1777, opslag 122
Anno 1764, Aprilis
Den 4de Marty (skal nok være April) blev begraven af Frid: Fabriqveun
Johan Trones barn Carl Friderich, 7 aar gl.

Det er et barn vi slet ikke kendte noget til, han må have været født i 1757.

Fandt også: Samme kirkebog, opslag 122. Anno 1764, Marty.
Den 26. Dito blev og fra Frid: begraven Johanne Birgitte et barn paa 4de aar.

Det er muligvis den Birgitte der blev døbt d. 13/6 1760.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Regelsen

Hej Mogens

Obersten må vel være:

4. Carl Rudolp de Bertouch, * 12.09.1709. Kammerherrer, oberst, død 10.05.1765,
bisat i Christianskirken, Kbh., ~ 03.02.1745 med Ulrikke Catharina Frederikke de Witth.

M. Data: 25.09.1724 fyrværker v. Art. i Bergen, 24.05.1728 stykjkr. v. livkomp. p. Akerhus.
18.03.1733 kaptlt., 04.01.1740 kar. kapt. p. Frederikssten, 13.10.1741 virl. kapt., 1741-44
i Frankrig; 18.09.1744 stykmajor, 1751 kar. oberstlt., 1752 virkl. skmajor i det danske art.; 1755 prmajor, 1757-58 i spec. mission t. Danzig m.v., 1760 kmherre, 1761
kar. oberst i inf., 18.01.1764 virkl. oberstlt. i art., 24.08.1764 afsk. 
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Mogens

En Sergt. Jacob Thone, begravet den 25. februar 1769. Død 40 år gl.
Cron Printz. Reg. Capt. Pentz. Comp.
Kirkebogen for Garnisons, Sokkelund, København 1706-1807, opslag 240. venstre side ned.


(Samme kirkebog: Majorinde Christiana Maria de Thron, død 40 år, bgr. 29. marts 1760, opslag 220)

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Jacob Holte Thron, 75 år, død 01.10.1829, Odense - Hans. ops. 91
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Mogens

Fandt en Christopher Bernhoft Throne, død 29. aug. 1804, 23 år gl.
Kilde: Garnisons sogn 1706-1807, Sokkelund herred, KBH amt, opslag 332 ned. tv.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Mogens Sander

Hej Regelsen

Tusind tak for oplysninger om Oberst Bertouch, meget interessant.

Johan Christopher Erich Throne's militær historie bliver nu undersøgt.

Også tak for Jacob Holte Thron, han er noteret.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej Lis

Tak for oplysningerne.
Serg. Jacob Throne må have været født på nogenlunde samme tid som Johan Christopher Erich Throne, Majorinden har jeg set, hun var også af samme generation som de ovenstående.

Også tak for Christopher Bernhoft Throne, han er muligvis et barnebarn af Johan Christopher og Birthe Maria. Jeg håber at vi efterhånden får sat dem alle på plads.

Så har jeg noget nyt. Jeg mener at det er Johan Christopher Erich Throne's Enke:
FT-1787 Maria Throne, 52, Enke
Får pension fra Qvisthuset
Sankt Annæ Vester Kvarter
Adelgade 256, 1. ægteskab

Findes her:
Arkivalieronline, Folketællinger, 1787, København, Adelgade, opslag 92, 8. familie.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk