En meget svær opgave. Throne Familien. Johan Christopher Throne gift 1/6 1753 i

Startet af Mogens Sander, 04 Apr 2012 - 22:41

Forrige emne - Næste emne

Mogens Sander

Hej alle.

Jeg leder igen efter informationer om mine direkte aner, Throne familien. Jeg havde indlæg her i DIS-Forum for ca. 7 år siden uden meget resulltat. Jeg vil prøve endnu engang.

Johan Christopher Erich Throne blev trolovet med Birthe Maria Jensdatter i Holmen Kirke, København
d. 22. Juni 1752 og viet d. 1 Jan. 1753
(Holmen Sogn, viede, 1737-1757, opslag 229)

Johan Christopher arbejdede på fabrikken i Helsingørgade. Helsingørgade eksisterer ikke mere, den lå imellem Borgergade og Adelgade.

Jeg har aldrig fundet oplysninger om, hvor hverken Johan Christopher Erich Throne og Birthe Maria Jensdatter var født og hvor de senere døde. Jeg ved faktisk intet om dem.

De fik mindst 5 børn:
1. Friderich Carl Christopher Throne døbt 10 Dec. 1752 (Holmen Sogn 1746-1757, opslag 297 t.v.
2. Christopher Carl Friderich Throne, døbt 17 Oct. 1753 (Holmen Sogn 1746-1757, opslag 338 t.v.
3. Anna Sophia Throne, har aldrig fundet dåbs info.
4. Johan Heinrich Throne, har heller ikke fundet dåb.
5. Kirstine Maria Throne. Ingen oplysninger om dåb og konfirmation.

Barn # 1. er min direkte ane, flere X tipoldefar. Jeg har flere oplysninger om efterslægt. Han blev gift ca. 1780 med Anna Lovise Meyer (har ingen info om hende).

2. Christopher Carl Friderich var ifølge FT-`1801 Sankt Annæ Øster Kvarter, opslag 195, patient på Almindeligt Hospital.

3. Anna Sophie Throne, 28 ugift.  FT-1787, Øster Kvarter, Dybensgade 196, 1 (Underholdes af sin familie)

4. Johan Heinrich Throne blev trolovet d. 2. April 1797 med Christine Margrethe Kintzel (Garnison Sogn 1780-1799, opslag 96 t.h.) og gift i Maj 1797 (Garnison 1769-1815, Danske menighed, opslag 119)
Findes i FT-1801, Klædebo Kvarter, Matr. 105, 376.

5. Kirstine Maria Throne har jeg kun fundet i FT-1801, 40 år gl, ugift, kokkepige i huset hos L.A. Meincke Justitsraad og Commiteret i Rentekammeret. (FT-1801 Vester Kvarter, Matr 326, 1148).

Det er bestemt en gåde hvor denne familie kom fra og hvor de forsvandt til.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Krista Lauridsen

Hej Mogens

Kender du mon denne FT?

Navn: Hendrich Trone   Køn: M   Alder: 25   Civilstand: Ugift
Erhverv: Soldat   
Kilde: FT-1787  Amt: København   Herred: København (Staden)   Sogn: Nørre Kvarter
Matr.nr/adresse: Studiestræde 97   Husstands-/familienr: 1   Indtastningsnr: C0684   Løbenr.: 2042

Og denne - han er måske nok for gammel til at kunne være en af dine børn - men måske en anden slægtning?

Navn: Johan Throne   Køn: M   Alder: 49   Civilstand: Ugift
Erhverv: Dugmager   
Kilde: FT-1787  Amt: København   Herred: Smørum   Sogn: Værløse   Stednavn: Joenstrup
Husstands-/familienr: 143   Indtastningsnr: B5195   Løbenr.: 728
Kommentarer: Jonstrup Kongelig Ulden Manufaktur

Beklager hvis ovenstående er 'old news'

Hilsen Krista L

Mvh Krista L

Krista Lauridsen

Hej igen

Og denne familie i Adelgade:

København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Adelgade 261, 1712, FT-1787, C1746
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Christopher 36  Ugift Mand   
Thone 44  Ugift Konen   
Wakel Chirstine 13  Ugift Datter

Jeg studser over kombinationen Carl Christopher og konens navn, Thone....

Hilsen Krista L
Mvh Krista L

Lis B. Jensen

Hej

Gad vide om der findes Laugsprotokoææer for dugmagere på stadsarkivet i København - det var da værd at undersøge - det kunne måske give et hint.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Thestrup-Bjørn

Hej Mogens!

Måske skal du en tur over Norge for at finde mandens herkomst - se Throne i Enkekassen hos Fogsgaard

http://www.fogsgaard.org/index.php/sog-indskyder

(der er også et par under hustruer)


----


Har du forøvrigt set i navneregisteret til de københavnske skifter ?


Der kunne også være nævnt Throne-folk i Richters Dødsfald i Danmark (bind 1 - som ikke er på nettet, men på biblioteket)





v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Mogens Sander

Hej Krista.

Tak for hjælpen.

Den første FT er nok Johan Heinrich Throne (barn nr. 4).

Dugmageren har jeg også set på, han er muligvis en slægtning.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej igen Krista.

Jeg glemte lige familien i Adelgade, jeg har undret mig lidt om dem, men det er 7 år efter den første søn blev gift med Anna Lovise Meyer. Om det muligvis er søn nr. 2 (Christopher Carl Frederich) er svært at sige.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej Lis

Ja tak, det er nok en god ide at se om der findes Laugsprotokoller for dugmagere, jeg kommer nok til at bede om hjælp med det. Jeg sidder jo her i det vestlige Canada.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej Thestrup-Bjørn

Du har ret i at jeg nok skal en tur til Norge for at finde familiens rødder. Jeg vil se på den adresse du sendte, den kendte jeg forøvrigt ikke.

Jeg har sesværre ikke adgang til bibliotekerne i Danmark. Jeg vil prøve på at se lidt nærmere på skifterne fra København.

Tak for hælpen og venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Regelsen

Hej Mogens

Bemærkning:

En Johan Christian Throne fra Rugaard på Fyen køber gård nr. 1 i Brakker by i Øster Starup sogn (Vejle amt) i 1786 (I FT- 1787 Vejle amt benævnt som Strove, i FT 1801 Odense amt Trone).

København: Matr. nr. 157 ejedes 1653 af Throne Christoffers, 1661 ny ejer. (Kilde: H.U.Ramsing)
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Mogens

Familysearch.org har måske et spor til endnu en datter:
Johanne Brigitte Joh: Christoph. Erichsdatter, døbt 13.6.1760 i København.
Jeg har ikke fundet hende endnu i en kirkebog.

Der er 136 forskellige personer med efternavn Throne på FS: http://www.familysearch.org/Eng/Search/customsearchresults.asp?LDS=1&region=6&last_name=Troner

Jeg har slået nogle af personerne efter med efternavnet Throne, og de har en far med fornavnet Thron/Trone. Thron kan også være et kvinde-navn.

Kigger efter stamfar Johan Christopher Erich Throne & familie.  :)


Venlige hilsner lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Mogens Sander

Hej Regelsen.

Tusind tak for dine bemærkninger, de er noteret.

Jeg har set den Johan Christian Throne fra Rugaard på Fyn.

Jeg har også en Oberst Johan Christian Throne der blev f. 24/5 1722, død 30/1 1810 i Norge.
(Kilde: Delgobes Samlinger). Han er også nævnt her: fogsgaard.org

Den Throne Christoffers du nævner er måske lidt interessant, man kan nok tænke sig at en søn kom til at hedde Christopher Throne. Throne var også på et tidspunkt brugt som fornavn, både mandligt og kvindeligt. Det blev dog efterhånden et slægtnavn i nogle familier.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej Lis

Tak for dine oplysninger.

Jeg har også ledt efter "Thronerne" på Familysearch flere gange, men jeg har da overset Johanne Birgitte som var døbt d. 13/6 1760 i København. Det er næsten den samme oplysning som jeg har om de 3 andre børn, jeg ikke har fundet, der var født i København.

Jeg har været kirkebøgerne fra København (Staden) igennem og har ikke fundet oplysninger om dem, jeg er begyndt at undre mig om København mener København Amt eller selve byen. Der var jo flere omliggende sogne.

Du har ret i at der er en del Throne, Trone, Troen på FS, ja, det blev også brugt som fornavn, både mandligt og kvindeligt. Der er noget der tyder på at oprindelsen måske var i Norge.

Med hensyn til stamfar Johan Christopher Erich Throne er det jo vigtigt at finde ud af, hvor han og hustruen forsvandt til i tiden efter 1753.

Venlig hilsen
Mogens


Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Lis Klarskov Jensen

Hej Mogens

Jeg prøver at indkredse området for familiens opholdssteder gennem børnenes dåbsoplysninger.
Grunden til at jeg fandt denne datter Johanne Birgitte på FS var, at jeg søgte på moderens navn.

Jeg vedhæfter Københavnske gadenavne med deres tilhørende sogne (1880). En praktisk ting. Håber du kan bruge den.

Venlige hilsner
lis

[vedhæfting slettet af admin]
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Mogens

Jeg har været København rundt på næsten alle sogne (10 stk.), men har ikke fundet nogen Johanne Brigitte, der skulle være døbt den 13. juni 1760 i København.


Venlig påskehilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Mogens Sander

Hej Lis

Tusind tak for "Gade og Sogne" listen, den er bedre end den jeg havde.

Ja, det er mærkeligt at vi ikke kan finde oplysninger om nogle af børnene, jeg har sikkert gået igennem de samme sogne flere gange. Familien skal findes et eller andet sted, men problemet er hvor?

Jeg har også ledt efter dem under konfirmationer, vi ved at de er konfirmerede, ellers kunne de ikke blive gift.

Fordi vi finder børnene i perioden 1787 til 1801, enten i FT eller i kirkebøger ved deres vielser, må man tro at familien ikke boede langt fra København. Det var derfor jeg undrede mig over om født i København mente København Amt.

Tak igen og venlig hilsen
Mogens






Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Regelsen

Hej Mogens

Vedr. dugmageren:

Stadsarkivet - Dugmagere - protokol 10. 1741-1846 = Jungens Protocoll 1 bd.

Anm.: Indeholder ind- og udskrivninger af lærlinge. Hertil hørende lærekontrakter og dåbsattester findes i pakkerne no. 17-19. (19 Personalia N-Ø 1742-1862).

20 = 1779-1862: Navneliste over medlemmer 1 pk.

Venlig hilsen
regelsen

Mogens Sander

Hej Regelsen

Tak for oplysninger angående Dugmageren, det skal undersøges.

Ved du noget om Rebslagere, havde de mon deres eget laug.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Lis Klarskov Jensen

Hej Mogens

Datteren Johanne Brigitte er svær at finde på FS, men kan ses her på https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XYK3-M3T


Johanne Brigitte Joh: Christoph Erichsdatter
Baptism/Christening Date: 13 Jun 1760
Baptism/Christening Place: København, København, Denmark
Father's Name: Joh: Christoph Erich Trone
Mother's Name: Birthe Maria Jensdatter


Indexing Project (Batch) Number: C39206-2
System Origin: Denmark-ODM
Source Film Number: 0044361 V. 6-7

Jeg har som sagt ikke fundet hende i en kirkebog, endnu.

Venlige hilsner lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Mogens Sander

Hej Lis

Tusind tak, det er noteret.

Jeg har heller ikke fundet nye guldkorn.

Venlig hilsen
mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Regelsen

Hej Mogens

Stadsarkivet - Rebslagerne. Protokoller 1-24.

Mit skøn:
1. 1771-1864, Svendenes lavsprotokol 1 bd.
(Folio 141-227, lister over medlemsbidrag for 1773-1859)

3. 1773-1864, Lavsprotokol .... ind- ud-skrevne drenge. 1 bd.

10. 1800-55, 1 bd. Rejseprotokol- søger tjeneste...


NB. Richter har en Chr. Fr. Thron, tegnelærer, død 20.12.1817, Skifteprotokollen.




Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Mogens

Jeg har hæftet mig ved Johan Christopher Erich Thrones erhverv og venners erhverv, sogn/bopæl/nævnte adresser.

1.
"Arbejdsmand ved Fabriquen i Helsingørsgade" ved sønnen Friderich Carl Christophers dåb den 10. december 1752 i Holmen sogn.
Faddere: Johan Tobias Jahn Klædevæfver, Jochum Krag Væfver
Hendrich Brall [?] idem. Charlotte Sophia Lieutn Mothsmand
stormgaden, Jf: Anna Marie Friderica Gerhardt Fyrst [??]
indens [?] Cammer [?] Pige.

2.
Han var "uldkratzer paa Fabriqven" ved sin vielse 1.1.1753 med Birthe Maria JensDatter i Holmen sogn. Forlovere/venner var Christen Stephensen Brbr (Brændevinsbrænder) i Helsingørsgade og Johan Henrich Bruun Dugmager, boer uden for Østerport

3.
"sejlmager (?) i Ovengaden" ved sønnen Christopher Carl  Friderichs dåb den 17. oktober 1753 i Holmen sogn.
Faddere: Lieutn. Seyfart, Lieutn. Tuger (?), Frue (?) Charlotte Sophia Mothsmand i
stormgaden, Jf: Anna Marie Friderica Gerhardt Fyrst [??]
indens [?] Cammer [?] Pige.


>>>Der var en sejlmager i Overgaden oven Vandet nr. 179 på det tidspunkt (1753), hvor sønnen Christopher Carl  Friderich blev døbt.

"J. S. V. Weilbach, sejl- og flagmagerfirma, kgl. hofleverandør. Forretningens grundlæggelse føres tilbage til den 24. november 1755, da den nuværende indehavers tipoldefader Iver Jensen Borger nedsatte sig som sejl-, flag- og kompasmagermester i Overgaden oven Vandet nr. 179, men firmanavnet ,,Weilbach" får den først den 29. november 1799, i hvilket år forretningen overgår til Iver Jensen Borgers svigersøn J. P. Weilbach (f. 1770 i København, d. 1836)..."( Kilde: http://www.rosekamp.dk/Krak_forretn/text_OK.pdf)

>>>Ovengaden oven Vandet hørte i 1863 og 1880 til Vor Frelser sogn, så familien Throne må have boet et andet sted?


Du skriver vedr. børnene:

CitatJeg har aldrig fundet oplysninger om, hvor hverken Johan Christopher Erich Throne og Birthe Maria Jensdatter var født og hvor de senere døde. Jeg ved faktisk intet om dem.

De fik mindst 5 børn:
1. Friderich Carl Christopher Throne døbt 10 Dec. 1752 (Holmen Sogn 1746-1757, opslag 297 t.v.
2. Christopher Carl Friderich Throne, døbt 17 Oct. 1753 (Holmen Sogn 1746-1757, opslag 338 t.v.
3. Anna Sophia Throne, har aldrig fundet dåbs info.
4. Johan Heinrich Throne, har heller ikke fundet dåb.
5. Kirstine Maria Throne. Ingen oplysninger om dåb og konfirmation.

Hvad er kilden til oplysninger om de sidste 3 børn?

Venlige hilsner
lis

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Mogens Sander

Hej Regelsen

Tak for information om Rebslagernes Protokoller. Jeg må se om jeg kan arrangere en tur til "Rådhuset".

Jeg har også noteret Chr. Fr. Thron's dødsdato i Skifteprotokollen.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej Lis

Tak for det store arbejde.

Angående Johan Christopher Erich Throne's erhverv ved jeg kun lidt med sikkerhed. Fabrikken i Helsingørgade var, så vidt jeg har fundet ud af, en militær afdeling, hvor der bl. a. blev lavet uniformer. Jeg er ikke sikker på om Johan Christopher arbejdede der for at udfylde sin militærtjeneste, eller om det var et job han havde.

Hans erhverv ved sønnen Christopher Carl Frederich's dåb, oct. 17 1753 har jeg kigget meget på og jeg er stadig usikker om, hvad der står. Jeg har besvær med at læse det som sejlmager, men det er absolut muligt.

Angående børnene:
3. Anna Sophia Throne, kilde.
Kbhvn, København, Staden, Øster Kvarter, , Dybensgade 196, 1, FT-1787
Her bor hun som logerende 28 år gl., ugift. Underholdes af sin Familie.

5. Kirstine Maria Throne, kilde
kbhvn, København, (Staden), Vester Kvarter, , Matr. 326, 1148, FT 1801
L.A. Meincke, 51, Gift, Mand og Fader, Justitce Raad og Commiteret i Rentekammeret
............. blandt andre:
Kirstine Maria Throne, 40, Ugift, Kokkepige ..

Der kommer mere om barn nr. 4 Johan Heinrich Throne lidt senere.

Mange hilsener
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Lis Klarskov Jensen

Hej Mogens

Undskyld mit indforståede spørgsmål. Jeg tænkte på, om du har andet end folketællingerne på de sidste 3 børn? Noget der angiver en forbindelse til netop Johan Christopher Erich Throne og frue, hvad 1787-folketællingerne ikke viser.

Jeg kigger stadig efter Johanne Birgitte født 13.6.1760 i København et sted...  :)

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Mogens Sander

Hej Lis

Den eneste forbindelse jeg har set imellem Johan Christopher - Birthe Maria Jensdatter og de 3 sidste børn er gamle familie noter jeg fik da min mor døde i 1976 (86 år gl.)

Jeg har desuden for lang tid siden, jeg tror i 2003-2004, fundet Johan Heinrich Throne på Familysearch med moderen nævnt som Birthe Marie Jensdatter, om hans fødsel stod der kun abt. 1760 i København, København, Danmark.

Med hensyn til Johan Heinrich Throne mener jeg at han var født i 1759.
Han var Rebslagersvend, men han var også afskediget Corporal fra det lette infanteri.
D. 2. april 1797 blev han trolovet med Christine Margrethe Kintzel.

FT 1801 København, Klædebo Kvarter, Matr. 105, 376
Johan Heinrich Throne, 41, Gift, Rebslager
Christiane Margrethe [Throne], 40, Gift,  g. Joh. Henr. T.

De fik 2 børn sammen.

Frederich Carl Christopher Throne og Anna Lovise Meyer havde en datter der hed Christine Carlsen Throne, hun var født i København ca. 1781.
Her er problemet igen, vi har aldrid fundet hendes dåb eller konfirmation. Hun er min direkte ane, vi ved meget om hende efter hun blev viet til Johan Martin Niebling i 1802 (Garnison Sogn).

Vi har mange oplysninger om efterslægterne efter Johan Christopher Erich Throne og Birthe Maria  Jensdatter, det blev en meget stor og udbredt familie, med mange medlemmer i Danmark og USA, men Throne navnet forsvandt for os.

Jeg har igen gået konfirmationer igennem i 16 kirker i København og nærmeste område. Jeg har tit tænkt på om familien flyttede væk fra København, har undret mig over om de senere børn er født et andet sted, København som fødselsstedet er måske kun gætteri. Men alligevel var børnene tilbage i København igen senere.

Venlige hilsener
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Mogens Sander

Hej igen

Jeg kom pludselig til at tænke på at der vist nok var noget der hed Den Tyske Reformerte Kirke eller Menighed i København, jeg mener at den var anerkendt og begyndte lidt før 1700.

Hvis det er rigtigt, hvor finder man kirkebøgerne.

Venlig hilsen
Mogens

Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Lis Klarskov Jensen

God morgen Mogens  :)

Det spørgsmål blev også stillet i 2009, og det ser ud som om den tysk-reformerte kirke i København ikke er på arkivalieronline, kun på mikrofilm i arkiver.
Læs mere på
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,600688,600688

Her kan du bl.a. læse i Inger Buchards indlæg fra 2009 at "Der er flere kirker i København med tyske menigheder:
St. Petri kirke
Frederiks Tyske Kirke
Garnisons kirke
...
Men mindretallets tyske menigheder i Sønderjylland og den tysk-reformerte kirke i København - altså kirker udenfor folkekirken - er ikke filmet endnu."


Du kan google mere om den tysk reformerte kirke eller menighed på:

http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&aq=1&oq=den+tyske+reformerte+&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4ADRA_daDK365DK366&q=den+tyske+reformerte+menighed&gs_upl=0l0l0l15486lllllllllll0&aqi=g2

http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Religion_og_mystik/Reformerte_kirke/Tysk_Reformert_Kirke

http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Religion_og_mystik/Reformerte_kirke/reformerte_kirker


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Mogens Sander

Hej Lis

Tak for oplysningerne.

Jeg kom bare til at tænke på Den Tyske Reformerte Menighed som en mulighed, fordi vi ikke kan finde de personer der siges at være fødte i København.

Venlig hilsen
Mogens
Lokation: Red Deer, Alberta, Canada

Sprog: English, Dansk

Lis Klarskov Jensen

Hej Mogens
Den usynlige familie må være der et sted.
Jamen så må vi da en tur på landsarkivet/Rigsarkivet og se efter den reformerte kirke  :)

- Frederik den 2. og sønnen Christian den 4. må hellere se den anden vej...

Materialet skal først bestilles på Daisy, så skal jeg forsøge at finde vej derind.
Er der nogen der har lyst at gå med?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291