Bolle-å i kirkebøgerne

Startet af Hans Poulsen, 21 Nov 2010 - 14:18

Forrige emne - Næste emne

Hans Poulsen

Fra moderators vejledning har jeg snuppet:

"Kultur- og lokalhistoriske emner hører naturligt hjemme her. Ligeledes etik i forskningen".

Noget med sprog, bogstavering etc. kan muligvis med lidt god vilje komme ind under *Kulturhistorie*, så jeg vover pelsen her.

I en gruppe på internettet med interesserede for det danske sprog er der for tiden en lille debat, da nogen kan huske, at der allerede FØR retskrivningsreformen i 1948 var personer, der benyttede bolle-å'et.

Jeg nævnte i den forbindelse, at under påvirkning af studentermøderne i Lund og den gryende skandinavisme var der kirkebogsførere, der allerede i 1830'erne og 1840'erne benyttede bolle-å'et i kirkebøgerne.

Nu afæskes jeg - fuldt berettiget - dokumentation for den påstand, men kan ikke på stående for levere den dokumentation.

Er der en slægtsforsker, som kan give bare ét eksempel, så jeg bevarer blot en lille bitte flig af skind på næsen?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Charlotte Almar

Jeg synes bestemt også at jeg har set brugen af "å'et" fornylig. Jeg har bevæget mig en del i kirkebøgerne i Lellinge og Herfølge på det sidste; men kan ikke huske, om det var der???  ??? ???

Hilsen Charlotte Almar.

Helge Bay

Hej Hans

Selv om jeg mener, at jeg har set bolle-å'er i kirkebøger fra før 1948, har jeg ikke lige nogen eksempler ved hånden.

Men hvis du kan bruge eksempler fra folketællinger, så har jeg set bolle å'er i FT-1921 fra både Haderup sogn (Ginding herred) og Uldum sogn (Nørvang herred).

Med venlig hilsen

Helge

Palle Buch Carlsen

Hej

Her er forleløbig en kilde til 1882. Holbæk, Ods, Nr. Asmindrup FKVD 1866-89, fødte mandkøn 24. dec 1882.
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Hans Poulsen


En foreløbig tak til jer, der er kommet med indlæg. Senere vender jeg naturligvis tilbage.


Hej Palle

Overser jeg mon noget?

Den drengefødsel, som du henviser til den 24. december 1882, vedrører en dreng, der får navnet

Hans Peter Jørgensen,

og hverken i forældre- eller fadder-rubrikken er der et bolle-å at skimte.

[Holbæk, Ods, Nr. Asmindrup FKVD 1866-89,  opslag 26, nr. 13]

Venlig hilsen - og tak for din reaktion, Palle

Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Steen Møller Pedersen

Hej Hans.
Jeg har kigget lidt på det, og kan se, at der ved moderen står hendes alder med "år".
Måske er det det Palle mener. ?
Hilsen
Steen Møller Pedersen
http://www.steenmp.dk/family

Hans Poulsen

#6

Av, det var for alvor flovt. For mig.

Stor tak til dig, Steen, og stor undskyldning til Palle.


Takket være Palle er jeg nu tilbage til 1882.

Gade vide, om det kan lykkes at gå yderligere 40 - 50 år tilbage i tid?

Med venlig hilsen til jer begge

Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Arne Feldborg

Det besvarer ganske vist ikke dit spørgsmål, men jeg kan da fortælle, at vor ven arkivar S. Nygård (ham med sedlerne), trods det at han generelt var stokkonservativ, gennem hele sit liv (1869 - 1964) brugte 'bolle å'.

Og at hans far allerede i 1864 ændrede stavemåden fra Nyegaard til Nygård.

Faktisk tror jeg det har noget med netop årstallet 1864 at gøre. Det skete en opblomstring af det Nordiske fællesskab (som ellers ikke altid har haft det lige godt). Tilsvarende skete efter anden verdenskrig.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Palle Buch Carlsen

Hej Hans

Ingen undskyldning nødig. Jeg kunne jo godt have været lidt mere præcis, men det glemte jeg, fordi jeg ikke kunne finde ud af at indsætte det billede jeg havde kopieret af teksten.
Jeg har nu kigget KB lidt nøjere igennem og det tidligste å jeg kan få øje på, er opslaget inden, under datoen 2. august 1881. Også her er det moderens alder.

Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Mette Lund

Hej Hans

I denne tråd fra det gamle Dis-forum omtales bolle-å fra 1855. Jeg har ikke selv checket det, men der skulle angiveligt stå noget med "på Als".

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,181845,181865

Mvh.
Mette
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Poul Bæk

Citat fra: Mette Lund Dato 21 Nov 2010 - 21:47
I denne tråd fra det gamle Dis-forum omtales bolle-å fra 1855. Jeg har ikke selv checket det, men der skulle angiveligt stå noget med "på Als".

Den er god nok, bolle-å'et ses flere steder på siden. Hvad med samme kirkebog, opslag 10, nummer 4 og 5? For mig ser det ud som om der er brugt aa i det første tilfælde og å i det andet.

Venlig hilsen
Poul Bæk

Annelise Christensen

Godaften.

Jeg ved godt, at I "taler" om danske kirkeböger men er lige blevet färdig med at gennemse et stockholmsk sogn og i 1789 bruges "bolle-å" flitigt. ;)

Men i den forbindelse er der en ting, der jävnligt "irriterer" mig og det er den inkonsekvente stavemåde af f. eks. Aabenraa.

med venlig hilsen
annelise christensen

Hans Poulsen



Hej Annelise

Lige en  særkommentar til dig, inden jeg meget snart sender tak til alle, der har ydet bidrag i denne tråd.

I fredags, den 19. november, var der i Berlingske Tidende en artikel om Det Officielle Stednavneudvalg i anledning af, at udvalget har eksisteret i 100 år.

Har du mulighed for at få fingre i den avis, er det værd at bruge nogle minutter på det indlæg. - Et par ting overraskede mig, nemlig at Aabenraa åbenbart staves med to gange to a'er. Aabenraa Kommune - prøv selv Google, og du vil blive overbevist. 

Region Syddanmark, hvor Aabenraa ligger, synes at vakle lidt mellem Åbenrå og Aabenraa.

DDD benytter Aalborg, Aarhus og Aabenraa
AO benytter Åbenrå, Ålborg og Aarhus

Hvis jeg er i stue med nogen, der staver min skoleby, Aalborg, med Å, forlader jeg straks stuen.

At svenskerne i århundreder har benyttet å, overrasker mig ikke, og det er vel dér, vi har hentet inspirationen(?).

Om det så er det svenske å, der har givet anledning til krige mellem vore to nationer, tør jeg ikke udtale mig skråsikkert om.

Tak for dit indlæg, Annelise.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Annelise Christensen

Hej Hans.

Interessant - leder avisen op og skal nok finde den.

Anser mig selv for lidt "nörded" når det gälder stavemåder ;D Er så ked af, at sproget bliver forfladiget.

Mine to börn gik i skole i Aabenraa og deres hjemmearbejde i dansk mildest talt uforståeligt på grund af stavningen.

Jeg ringede deres dansklärer og spurgte hvorfor hun ikke rettede stavefejl!

Stavningen, sagde hun, var uden betydning, bare börnene havde fantasi ???

med venlig hilsen
annelise christensen

Mette Lund

Hej Annelise

Her er et link til artiklen:

http://www.berlingske.dk/viden/aa-og-x-eller-aa-og-ks

Jeg vil i hvert fald tro, at det er den artikel, Hans omtaler.

Mvh.
Mette
Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Jacob Hejmdal Gren

Hej alle,
Det første tilfælde, som jeg kan huske at være stødt på er i Herredskirke-Løjtofte på Lolland.
I kirkebogen for 1845-64, opslag 52 er flere steder i nederste indførsel fra 1864 skrevet "på".
VH Jacob

Annelise Christensen

Hej Mette.

Tusind tak for linket. Jeg gläder mig til at läse det.

med venlig hilsen
annelise christensen

Hans Poulsen



Slægtsforskning fører vidt omkring - ja, selv et eneste bogstav kan give anledning til en temmelig lang tråd med interessante indlæg.

Tak til alle jer, der har skrevet i tråden om bolle-å'et i og uden for kirkebøgerne.

Emnet hører til de lette, men ind imellem de tungere slægtsforskningsopgaver er det befriende med et ikke alt for alvorligt indslag.

Det har forbavset mig, hvor mange der har taget aktivt del i tråden, og et anseeligt antal forskere har læst indlæggene.

Tak til jer alle sammen for jeres deltagelse og interesse.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag