hvor høre hvad til vedr. skifteprotokollerne

Startet af Ulla Rasmussen, 04 Apr 2012 - 12:02

Forrige emne - Næste emne

Ulla Rasmussen

Hej.

Dejligt at der kommer flere akivalier på nette, men hvordan finder jeg ud af hvilken sogn,by der høre til hvikle arkiver fx i skifteprotokollerne?

håber det er forståligt det her

Hilsen Ulla
Med stor tak og glæde :) Hilsen Ulla

Vivian Møller

Hej.

Som medlem har du med Slægt og Data modtaget "Sogn Herred Amt". Der kan du slå sognet op og se hvilket herred, du skal have fat i i Skifteprotokollen. Starter du bagfra i skifteprotokollen, er der et navneregister med sidehenvisning.
Kender du ikke sognet, men stedet, kan du finde det på www.krabsen.dk

Hilsen Vivian

Ulla Rasmussen


Tusinde tak, når jeg nu jeg har fundet herred, hvem tager sig så af skiftet?

måske et lidt ukonkret spørgsmål.

Lige et eks.


Fandt et skifte  kvinde døde i Roskilde, Svorgerslev i  1895, fandet hendes skifte i Roskilde lejre herred, herredsfoged 1895- 1900 opslag 577

så leder jeg efter hendes mand som dør 1906 i bredgade roskilde, bliver begravet på Svorgerslev kirkegård, men han er ikke samme sted som hans kone, har kigget i andre, men kan ikke finde ham.

Hilsen Ulla
Med stor tak og glæde :) Hilsen Ulla

Mikkel Eide Eriksen

Hej Ulla

Først generelt:

For at finde den rette skiftejurisdiktion (myndighed) skal man kende lidt til den hvis skifte man leder efter - var de fæstebønder på landet, borgere i en købstad, osv. Se nedenfor:

http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Skiftejurisdiktion

For godsskifter kan det være besværligt at finde hvilket gods en person tilhørte, men der findes oversigter hvor man for sogne kan se hvilke godser der havde besiddelser og dermed skiftemyndighed, fx. denne for Jylland:

http://www.sa.dk/media(294,1030)/LAV-Gods-Stedregister.pdf

Endelig sker det fx. at der slet ikke er skiftet, fx. hvis den efterladte blev siddende i uskiftet bo, eller afdøde intet ejede. I nyere tid vil de dog stadig være indført i registreringsprotokollen/dødsanmeldelsesprotokollen, selvom der ikke blev skiftet. Skiftet kan også være gået tabt (mest ældre skifter).

Det er afgjort en fordel at lede i registreringsprotokollen før selve skifteprotokollen, så ved man i det mindste om der blev gjort skifte.

Ang. din ane der døde i Roskilde i 1906, så ville jeg kigge hos Roskilde Byfoged. Hvad hed din han?

mvh
Mikkel

NB: Ikke alle skifteprokoller er endnu på AO.

PS: Jeg mener jeg så en oversigt for Sjællands skiftemyndigheder der mindede om den for Jylland, men nu kan jeg ikke finde den - nogen der kender den?
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Ulla Rasmussen

Med stor tak og glæde :) Hilsen Ulla

Egon Hansen


Mikkel Eide Eriksen

Citat fra: Ulla Rasmussen Dato 05 Apr 2012 - 18:20
Hej.

Han hedder Søren Hansen

Hej Ulla

Der er to protokoller for Roskilde Byfoged der dækker 1906:

Byfoged   Roskilde   Roskilde byfoged   Skifteprotokol   1899   1906
Byfoged   Roskilde   Roskilde byfoged   Skifteprotokol   1906   1911

I begge findes der navneregister i begyndelsen af protokollen.

I navneregisteret for 1906-1911 fandt jeg på opslag 13 flg.:

"(Hansen), Søren, fhv Væversvend 74 (År) - (side) 173."

Side 173 er opslag 129. Øverst står:

"1906 den 19 September anmeldte Forvalter Christian
sen, Roskilde Fattiggaard at fhv Væversvend Søren
Hansen, Bredgade N. 17 [om 18 denne] er afgaaet
ved Døden, 74 Aar gammel. Afdøde efterlader ikke
tilstrækkeligt til Dækning af Omkostningerne
ved Begravelsen, hvilken afholdes af Roskilde Al.
domsunderstættelsesudvalg, [...] Boet ud
lagdes dette.

K. [Hammerich?]"

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Ulla Rasmussen

Hej Mikkel.


Tusinde tak, jeg har kigget, jeg kunne ikke finde ham, så jeg må nok have nye briller :)
Med stor tak og glæde :) Hilsen Ulla