Opslag på LA Åbenrå

Startet af Gerda Nielsen, 25 Okt 2010 - 11:18

Forrige emne - Næste emne

Gerda Nielsen

Hej

Jeg vil blive glad, hvis nogen vil hjælpe mig med et konfirmationsopslag.

Det drejer sig om:
Haderslev amt, Frørup sogn,Johan Jessen Møller, født 1/11 1841, s.a. Morten Jessen Møller.Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Hanne C. Christensen

Hej Gerda.


Jeg regner med at tage på landsarkivet i løbet af ugen.  Jeg vil gerne se, om jeg kan finde konfirmationsdagen for dig.

Mange kirkebøger er dog til filming for tiden ( og har været det længe ), så måske kan jeg ikke finde det.



Hilsen
Hanne.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Gerda Nielsen

Hej Hanne

På forhånd vil jeg sige tak, fordi du vil prøve.

Venlig hilsen
Gerda

Hanne C. Christensen

Hej Gerda.

Så var jeg på arkivet i dag.

Hylderne var stadig meget tomme og der stod ikke én eneste bog fra Frørup sogn i selvbetjeningsrummet.
Jeg havde så travlt med mit eget, at jeg glemte tiden og derfor ikke nåede at spørge om kirkebogen står inde på magasinet. Den kan jo have gemt sig der   ;D

Nu har jeg så lige kigget på denne hjemmeside :  http://www.denjyskekirkebog.dk/058B.htm og det ser ud til, at der slet ikke er konfirmerede i Frørup på dette tidspunkt.  Det kan vist ikke helt passe.

Jeg har derfor følgende forslag til dig:
1) Prøv om han skulle være konfirmeret i Stepping sogn. De 2 sogne er fælles i en periode. Det ser ud til at Stepping sogns kirkebøger med konfirmerede ligger på ArkivalierOnline.
2) Jeg håber, at komme afsted igen inden for den næste månedstid. Nogen gange ses konfirmerede opført i andre kirkebøger f.eks. i listerne overaltergangsgæster og det vil jeg gerne se efter for dig næste gang jeg kommer afsted.

Hilsen
Hanne.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Gerda Nielsen

Hej Hanne

Tak for dit forsøg.

Jeg har været i Stepping kirkebog  - og der er faktisk heller ingen konfirmationer,

så din teori om, at de kan være ført i en helt anden protokol, lyder da sandsynlig.

mvh Gerda

Hanne C. Christensen

Hej Gerda.

Af lutter nysgerrighed fik jeg "gravet" mit eksemplar af registraturen for Haderslev provsti ud af bogsamlingen. 

Det ser ikke ud til, at der er konfirmerede i nogen af de 2 sogne i tiden 1840-1905. Mystisk.   Men der er kommunionbøger for Frørup for 1814-1893, så det var da værd at prøve.
Ellers kan han være konfirmeret i Stepping i kirkebogen 1866-1942 ( den skulle indeholde konfirmerede og viede ifølge http://www.denjyskekirkebog.dk/058A.htm ).

Jeg var også lige inde at kigge på http://www.denjyskekirkebog.dk/058A.htm - her ses, at kirkebogen for Stepping 1846-1884 er indekseret fra ArkivalierOnline og at der fra opslag 179 er konfimerede.  Så der ville jeg nok lige starte med at kigge. 

Som sagt: Jeg kigger gerne efter næste gang jeg kommer til Aabenraa.

Hilsen
Hanne.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Gerda Nielsen

Hej Hanne

De konfirmerede efter opsl. 179 Stepping, starter godt nok med Frørups konfirmerede 1847, men så

ikke videre. De efterfølgende må vel være et sted og jeg er glad for, at du vil kigge efter på et

tidspunkt.

mvh Gerda

Hanne C. Christensen

Hej Gerda.

Så har jeg sendt dig en mail med foto af Johans konfirmation i Frørup.


Hilsen

Hanne C. Christensen.
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk