My Heritage Family - for mange søskende

Startet af Annagrete Mogensen, 21 Nov 2010 - 13:03

Forrige emne - Næste emne

Annagrete Mogensen

Hej - Jeg håber, at jeg kan få lidt hjælp! I  mit FTB har min storesøster og storebror hver 10 søskende, og det er lidt vel mange i forhold til sandheden. Problemet er delvis, at mine forældre begge har været gift før. Min far med sin første hustru 1 barn, og dette barn bliver henholdsvis vist som halvsøskende og stedsøster. Min mor har 2 børn af første ægteskab (min søster og bror), og begge bliver nu nævnt som halvsøskende til hinanden samt søskende. Det skal nævnes, at min far (biologisk) adopterede både min søster og bror. Hvordan kan jeg få fjernet, at de har 10 søskende - det er lidt misvisende.
Med venlig hilsen
Annagrete

Leif Sommerdal

Hej

Det er lavet et specielt FTB forum, hvor du nok bedre kan få svar.
Brug dette link http://www.ftb-forum.dk

Mvh
Leif Nielsen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Henrik Poulsen

Hej Annagrete...

De rellationer du beskriver er lige nu i v4 ikke muligt at beskrive uden at antallet af børn bliver forkert.
Problemet er lidt at man ikke kan beskrive den ene af forældre som biologisk og den anden som adoptiv,  men er nødt til at tilføje barnet uder det biologiske par og så også gøre barnet som adoptiv barn under den biologiske forældre der er gift med adoptiv forældren.

Jeg erkender at det er noget rod og det er et emne som jeg bokser med vores udviklingsafdeling for at få løst og jeg skal da være ærlig at sige at jeg ikke selv er helt sikker på hvordan det skal noteres.

Hvis du vil have antallet til at passe skal du nøjes med at noteres barnet under det biologiske forældrepar.

Annagrete Mogensen

Tak for hjælpen, jeg prøver, med de gode råd.
Mvh. Annagrete

Elsebeth Vienberg

Hej  ;)

Jeg bruger selv både Famile Tree Builder og direkte online My Heritage.
Det er et nemt og godt software, og mit forslag er, at:

1. Den voksne der har fået et barn med en partner indsættes som forlovet el. gift. derefter
    tilføjes barn/børn. Bagefter indsættes skilsmisse. Noter under bemærkninger at barnet er
    adopteret af (den person det drejer sig om)

2. På den måde kan du se hvem der er de biologiske forældre, samtidig med at du i teksten
    kan se at de er adopteret til anden side.

Jeg medgiver, at det ville være rart med en tilføjelse der ganske enkelt hedder adoption, så kan
man noteret data og sagsnummer og andre relevante data. På persondata kan man så tydeligt se,
at personen er adopteret til hvem og hvornår.

God arbejdslyst.
Med venlig hilsen
Elsebeth Vienberg
DIS medlem 4523
DIS Sverige 16408

Leif Sommerdal

Det vil jeg gerne stille som forbedrinsforslag til FTB/My Heritage.
Der findes jo en GEDCOM 5.5 tag som hedder ADOP, som dækker adoption, så selvfølgelig skal den med.

Mvh
Leif
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Henrik Poulsen

Hej Leif ... :-)

Præcis og det er den der skal tages i brug.

Elsebeths forslag løser som jeg ser det ikke at antallet af børn bliver vist forkert

Og så vil jeg da gerne invitere både Elsebeth og Annagrete til at bruge det dansk Family Tree Builder forum.

Vi ses :-)

Elsebeth Vienberg

Citat fra: Henrik Nancke Poulsen Dato 21 Nov 2010 - 19:11
Hej Leif ... :-)

Præcis og det er den der skal tages i brug.

Elsebeths forslag løser som jeg ser det ikke at antallet af børn bliver vist forkert

Og så vil jeg da gerne invitere både Elsebeth og Annagrete til at bruge det dansk Family Tree Builder forum.

Vi ses :-)

Tak for invitationen til forum. Angående hvordan børn skal vises, er det jo en pririoteringssag
for den enkelte, skal det være i forhold til de biologiske eller adoptivforældrene. Du behøver nødvendigvis ikke at tilføje de biologiske forældre, du kan blot noterer under citater eller noter, hvem de biologiske forældre er. Forøvrigt ville det også være skønt med en tilføjelse i My Heritage online
der hedder kildehenv. så kan man skrive AO kirkebog XXX opslag XXX eller hvilken kilde det nu er,
f.eks. er der tre tilføj "Dåb" det kunne være 1.dåb i kirken, 2. hjemmedåb, og så 3. kildehev.
under dåb, konfirmation, vielse og død kan man så indsætte kildehenvisning.
Med venlig hilsen
Elsebeth Vienberg
DIS medlem 4523
DIS Sverige 16408

Henrik Poulsen

Med hensyn til Kilde under et faktum bruger jeg selv beskrivelse. Den bliver lagt under Faktum som notat. Du kan også gemme din billedfil under fakta billede.
Du kan oprette så mange dåb du vil eller selv lave en fakta type der hedder hjemmedøbt.

Men jeg vil foreslå at der kommer et felt der hedder kilde.

Elsebeth Vienberg

 :) Tak for svar, og ja i FTB på computeren kan jeg lave hvad det skal være, men på min
online direkte version MyHeritage kan jeg ikke hverken rette/slette/ændre på "Tilføj data" der er det
som det er, da det skal matche mange forskellige brugere i mange forskellige lande.

Jeg bruger selv mest online MyHeritage, og under f.eks. fødsel, at skrive et notat som kan være
hvad som helst relevant. Mit tre hedder Vienberg Familie Tree.

F.eks. bruger jeg.
1. dåb i Kirken eller hjemmedøbt
2. dåb (indskrivning af dåbsvidner og faddere
3. dåb hvis nødvendigt andet relevant i.fbm. dåb

O.s.v. for alle mine tilføjelser, skriver jeg det jeg finder nødvendigt.
Jeg er glad for MyHeritage og mit site har 82 familie medlemmer som deltager i slægtsforskningen,
min FTB bruger jeg til f.eks. indgifte personer der gerne vil have et særskilt stamtræ, som jeg sætter
ind på min Myheritage. Jeg er efterhånden ret god til det, og får ind imellem gode ideer til forbedring, som jeg sender til support gruppen.
Med venlig hilsen
Elsebeth Vienberg
DIS medlem 4523
DIS Sverige 16408