mor og far ved dåb i kirkebog

Startet af Ole Dreier, 26 Mar 2012 - 10:13

Forrige emne - Næste emne

Ole Dreier

Hej
Hvis moder er død ved fødsel, hvordan vil præsten opfører hende i kirkebog ved dåb?
Spørgsmålet kommer fordi jeg kan ikke finde en af mine tipoldemødre efterfølgende

mvh
Ole

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ole Dreier

Skt. Petri 1859-1881 - Begge
opslag 135 linie 9 søn August og mor Sophia
Sophia er anført som mor til frida i 1878 3 aug opslag 319
Sophia er i folketælling 1870 sammen med faren Johan - men han optræder med en anden kone senere.
en sophia Dreyer er død i 78 (skt. Johannes  14 marts, 1878, opsl 209) og i skiftet er sophia nævnt med fuldt ens navn og samme fødsels år men død som enlig og de personer der omtales i skiftet er ikke kendte/familie.
Har foto af skiftetekst som er lidt mere end en side - (3-4 fotos mod mobilkamera)
Et side spørgsmål: i August dåb er der en lille bemærkning v fødselsdato? og hvor bor Fridas forældre?

Undskyld der var lidt mere end ønsket svar!


Henrik Brandt

#3
Hej Ole,

Frida Johanne Marie Dreier er født 3. aug. 1878, ifølge kirkebogen er moderen Sophie Friederike Marie født Brandt. Så det er helt sikkert, at moderen til August og Frida har været i live den dato.

Den anden person, Sophie Dreyer, dør allerede 14. maj 1878, så hende kan du udelukke.

Her er familien i 1885, børnenes mor lever stadig. Hendes fødenavn står som Brand(t) lige som ved børnenes fødsler:

København, København (Staden), Oehlenschlägersgade (Lige numre), Kjøbenhavn Udenbys Vester Kvarter, Oehlenschlægersgade 34,matr.470 4.Sal V, 9, FT-1885, C9192
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Fritz Dreier   52    Gift   Husfader   Tømmersvend   Mikkelborg
Sophie født Brand   46    Gift   Husmoder   Hustru   Mikkelborg
Fanny Sophie Dorthea Dreier   17    Ugift   Datter   Syning   Mikkelborg
August Carl Johan Dreier   15    Ugift   Søn   Arbeider   Kjøbenhavn
Fridag Marie Johanne Dreier   6    Ugift   Datter      Kjøbenhavn
Hans Heinrik Preisler   39    Gift   loger   Mursvend   Holsteen

Mandens registerblade har du måske:

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1512457&searchname=polit_simple

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3318091&searchname=polit_simple

På det 1. blad fra 1892 er den nye kone, Johanne, noteret. Den 1. kone, Sophie født Brandt, er altså sandsynligvis død mellem 1885 og 1892 (en skilsmisse er måske også en mulighed).

mvh Henrik

Ole Dreier

Tak det har ført mig lidt videre
- hvor har jeg brugt lang tid på at finde ud af om sophia levede efter 1878.

Har lige et par spørgsmål:
Hvor har du folketælling 1885 fra?
Mener du at Johan Frederik og Fritz er samme mand? - det kunne man jo godt tolke, da frida angiver Fritz som far ved konfirmation og bryllup kb stk Petri 1892-1900 opslag 45  ...og August bliver gift ugen før opslag 44 her angives Johann som far ???

pft
Ole

Ole Dreier

Hov.. jeg fandt folketællingen fra 1885 i DDD ;)
Men er jo så stadig usikker på Fritz Dreier og Johann Frederik Joakim Dreier

mvh
Ole

Henrik Brandt

Hej Ole,

Fritz Dreier og Johann Frederik Joakim Dreier må være samme mand. Fritz er et tysk "kælenavn" for Frederik, så det er ikke mærkeligt, at han sommetider står som Fritz.

mvh Henrik

Henrik Brandt

Jeg fandt lidt ekstra om familien i går.

Der er endnu et barn: Fritz Albert Martin Dreier, født 4.7.1872. Se Sct. Petri 1859-81, opslag 143.
Moderen Sophie Brandts alder er her 40 (Det passer dårligt med alderen 46 år i FT 1885, den er måske forkert).
I højre kolonne står der: Cop. Tessin (Mecklenburg). Det er interessant. Det vil sige, at Johan Frederik Joachim Dreier og Sophie Brandt er gift (copuleret) i Tessin.

To folketællinger, begge Stengade 18, København: 1901, opslag 113. 1906, opslag 111.

1901:
Dreier, Frederik Joakim, født 14.7.1833 i Tessin, Mecklenburg. Taget fast bopæl i kommunen 1869 1887, sidste bopæl før tilflytningen Tessin. Gift 1869, 3 levende børn, 1 dødt barn.
Dreier, Johanne Kristine, født 28.9.1837 i Lybæk. Gentagelsestegn ved hende under oplysningerne om vielse og antal børn.

1906: samme par. Begge tilflyttet til kommunen 1869.

Der er noget forvirrende ved disse folketællinger. Det ser ud som om, at Johan Frederik Joachim blev gift i 1869 med Johanne Kristine og flyttede med hende til København. Men det kan jo ikke passe. Vi ved jo fra Sct. Petri kirkebog, at hans 1. kone hed Sophie Friderike Marie. Det må være hende, som blev gift med Dreier i 1869.
Det var husværten, der skulle udfylde folketællingslisten. Jeg gætter på, at Dreiers husvært har misforstået noget og har troet, at Johanne Kristine var Dreiers eneste kone...

mvh Henrik

Ole Dreier

Tak Henrik
Det er godt gjort, jeg har fået nye oplysninger jeg ikke havde før - bla havde jeg ikke set den med brylluppet i Tessin - og enig det må være med Sophia!
Sophia spøger stadig, se vedlagte fra navneregisteret 1878 - på rigsarkivet er der en hel side om Sophia men ingen navne jeg kan genkende - fotos haves;-)
I FT 1885 er det Fritz og Sophia !! i en politirapport fra Overpræsidiet 1885 er det Johanne og Johann på næsten samme adresse ?? Se vedlagte

Kunne man forestille sig at Johanne har overtaget Sophias identitet fra 78 til 85 - var det svært at komme til København i 70-80 mht indrejsetilladelse/arbejdstill. mv.?

mvh
Ole

[vedhæfting slettet af admin]

Henrik Brandt

#9
Hej Ole,

Det med indrejsepolitikken har jeg ikke kendskab til. Men det er interessant, at du har fundet den politisag fra 1885 om "forargeligt samliv". "Kone nr. 2" hedder altså Johanne Carolina Christine Schultz, og de er ikke gift men samlevende. Det kan forklare de forvirrende oplysninger i senere folketællinger. De har ladet som om, de var gift, men Dreier har måske ikke været skilt fra Sophia endnu.

Den politirapport, som du har fundet en henvisning til i Københavns Overpræsidiums journal, indeholder måske oplysninger, som kan føre dig videre. Jeg er ikke sikker på, om den skal søges på Rigsarkivet eller Københavns Stadsarkiv.

mvh Henrik

Ole Dreier

Hej Henrik
Jeg har nu været på rigsarkivet og mystikken har nået ny højder.
Johan (også kaldt fritz i starten af rapporten) og Johanne er afhørt af politiet april/maj 1885 og fortæller at de har boet sammen siden 1869 og har 3 børn sammen der i alder passer sammen med de før nævnte (ingen navne?). Johan fortæller at han i Tessin har været gift før men med en anden end Sophia og hun døde i Tessin i 1861.

Hvad laver Sophia i denne historie? andet end hun optræder i en masse kirkebøger og folkeoptællinger?
Har Johanne brugt hendes navn? Man kunne tro at johanne har foladt sin mand i Tessin og måske bruger et falsk navn i mange år.

Johanne oplyser at hun er fraskilt - men i undersøgelse papirerne kan præsten fra Skt. Stefan ikke få/finde skilsmisse oplysninger fra Tessin.... dvs. Johan og Johanne kan ikke blive gift, og noget tyder på at det bliver de aldrig.

Jeg tror mit næste skridt bliver en tur til Tessin eller andet tysk arkiv, nu skal jeg bare ha fundet ud af hvordan - nogen der kan hjælpe.


mvh
Ole