Hvordan kommer jeg igang?

Startet af Christina Brennalt Øllgaard, 01 Apr 2012 - 21:16

Forrige emne - Næste emne

Christina Brennalt Øllgaard

Hej Alle
Jeg er HELT ny i det her, jeg kunne godt tænke mig at høre fra andre omkring hvordan I har gjort og hvilke fejl jeg skal undgå at lave.
På forhånd tak  :)


Anne Mortensen

Lån slægtsforskningsbøger på biblioteket.
Meld dig til et kursus i slægtsforskning.
Prøv dig frem - du lærer også af dine fejl.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Kim Melchior

Hej,

Min storste fejl  da jeg begyndte at forske i slaegten var at jeg ikke dokumenterede de ting jeg fandt. Saa jeg maatte tilbage og dokumentere.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Børge Nielsen

Hej Christina

Hvis du ikke allerede har gjort det så kan du ligeså godt anskaffe dig et slægtsforsknings program først som sidst. Det får du helt sikkert brug for. Ellers bliver det lynhurtigt uoverskueligt for dig.

mvh/Børge

Flemming Willum Petersen

Hej Christina

Jeg er 100% enig med Kim og Børge.

To meget vigtige ting er at få sig et slægtsforskningsprogram til at holde styr på personerne og relationerne (så slipper man også for at have så meget papir og så mange mapper stående på reolen), og at DOKUMENTERE alle oplysninger.

Det værste du kan gøre er at finde din ane på Familysearch, stole blindt på oplysningerne og notere det hele ned uden at undersøge tingene nærmere.

ALLE oplysninger du finder, bør du kigge efter i kirkebøger, folketællinger, skifter eller hvor de nu kommer fra, og du skal huske at skrive kilde og sidetal ned på hvor du har fundet det - ellers kan du være sikker på at der meget hurtigt opstår fejl i din slægtsforskning som kan tage meget lang tid at få rettet op på, eller betyde at du må slette halvdelen af dit slægtstræ.

Derudover:

HUSK at spørg de ældre der nu engang er tilbage i familien om dine aner, og HUSK at få identificeret personer på gamle billeder mens der stadig er nogen der ved, hvem de er.

Det er især vigtigt at få spurgt om anernes fødselsdato og -sted, børn, samt hvor/hvornår døde personen. Dertil selvfølgelig alt "kødet" - hvordan var personerne som mennesker, sjove anekdoter osv.

Når du har anskaffet dig et slægtsforskningsprogram og talt med dine ældre familiemedlemmer, vælger du at starte med en person som dit stamtræ kan gå ud fra - det som kaldes en proband.

Det kan være dig selv, din mor, din far - ja, selv har jeg et træ (en fil) for hver af mine oldeforældre at arbejde med, da jeg ellers synes at træet hurtigt kan blive stort og uoverskueligt.

Nå du har bestemt dig for en proband, finder du personen i kirkebogen for sit fødesogn på www.arkivalieronline.dk - det skulle ikke være særligt svært hvis du har sogn, dato og navn.  Der skulle gerne stå forældrenes navne, stilling, bopæl og evt. vielsesdato samt moderens alder. En tommelfingerregel er: Jo længere op imod nutiden, jo flere oplysninger. (Selv om der dog er set eksempler på meget detaljerede gamle kirkebøger)

Når du har fundet din probands indførsel i kirkebogen skriver du ALT ned - fadderne er også meget vigtige, da de tit kan være eneste spor at gå efter hvis man vil finde ud af hvor farbroderen, mosteren osv. blev af.

Dernæst kigger du i kirkebogen efter søskende til din proband eller forældrenes vielse (alt efter hvad din prioritet er - at komme tilbage i tiden eller lave en detaljeret forskning i én gren). Som hovedregel kan du gå ud fra at forældrene tidligst er viet et par år før ældste barn, så det kan give et praj om vielsesdato hvis du kigger bogen igennem for din probands søskende.

Ved vielsen skulle forældrenes fødesogn gerne stå.
Hvis det ikke er tilfældet er det sognet noteret i folketællingerne som du også kan finde indscannet på www.arkivalieronline.dk eller søgbare (meget brugbart!) på www.ddd.dda.dk.

Nogle gode links er:

http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm : En kalender fra år 601 - 2200 - meget brugbar når det eks. nævnes at tiptip-oldefar er født 2. søndag efter trinitatis 1832.

http://ordnet.dk/ods/ : En ordbog 1700 - 1950, som jeg ofte bruger hvis der er et gammelt ord jeg ikke forstår betydningen af. Den er især brugbar iht. skifter, når du en dag når så langt.

https://www.familysearch.org/ : Mormonernes søgbare database udarbejdet fra flere millioner mikrofilmruller fra hele verden - MEN TAG OPLYSNINGERNE MED ET GRAN SALT - der er MANGE fejl - men kan dog give en ledetråd i den rigtige retning.

http://www.krabsen.dk/jml/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=2 : Krabsens Stednavnedatabase - hvis du ikke ved i hvilken kirkebog du skal kigge når du skal finde Lars Jensen fra Taagerud.

http://www.kkermit.dk/latinske%20ord.htm : En ordbog med latinske udtryk og datoer - i de gamle kirkebøger er især datoer nævnt på latin.

Alt efter hvor i landet du forsker er der også gode "lokale" slægtsforskningssider.

Jeg håber at dette kan få dig godt i gang.

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Egon Hansen

Jeg vil lige indskyde en bemærkning om FS.
Hvis du vil søge i deres data, så noter dig det batschnummer der står når du slår den enkelte persom op.
Er det et nummer der begynder med C for døbte, log M for viede, kan du umidelbart slå op i kirkebogen og se om de har læst rigtigt.( det bar de næsten altid)
Er det data som ikke har den oplysning om  kirkebogen, stammer oplysningen sikkert fra et af kirkens medlemmer, som har villet sikre sine forfædres frelse ved at få dem gendøbt , og så kan ønsket om at få så mange med som muligt, have overskygget deres realitetssands.
Vi skal hele tiden huske at mormonernes registre tjener deres religion, ikke vores behagelighed som slægtsforskere, og være glade for at de har stillet så stors et materiale gratis til vores rådighed. og tage besværet med godt humør, når oplysningerne er det rene sludder.
Et stort ønske ville være om FS ville rette helt vanvittige data, når vi indsender dokomentation for vores viden, ikke bare, som jeg har fået det tilbudt, en paraleloplysning om en person i deres register.
For hvis der er to oplysninger, hvilken skal den som ikke kender baggrunden så stole mest på?

Mvh Egon Hansen

Christina Brennalt Øllgaard

1000 tak alle sammen, I har virkeligt givet mig en masse gode råd og vejledning til hvordan jeg kommer godt i gang  :)

Jeg glæder mig til at finde ud af hvorfra min familie stammer fra.

Er der specielle ting jeg skal være opmærksom på hvis min familie tilbage i tiden kommer andre steder fra end Danmark? eg mener med hensyn til hvordan man finder oplysninger fra udlandet?

Knus Chris ::)

Egon Hansen

kom igen når du møder problemer,tag ikke vanskelighederne på forskud.
Mvh Egon

Børge Nielsen

Hvis din slægt har været gårdmænd, kan der være god hjælp og oplysninger at hente i følgende opslagsværker:

La Cours samlinger af Danske Gårde. De er udkommet i 3 samlinger

1. samling
omhandler gårde vurderet til over 50.000 kr.
udgivet 1906-09, 4 bd., illustreret, Forlag: Dansk Landøkonomisk Forlag
1 : Aarhus, Vejle, Ringkøbing og Ribe Amter
2 : Randers, Viborg, Thisted, Aalborg og Hjørring Amter
3 : Svendborg, Odense og Maribo Amter
4 : Frederiksborg, København, Holbæk, Sorø, Præstø og Bornholm Amter

2. samling
omhandler gårde vurderet til mellem 35. og 50.000 kr.
udgivet 1912-15, 4 bd., illustreret, Forlag: Dansk Landøkonomisk Forlag
1 : Aarhus, Vejle, Ringkøbing og Ribe Amter
2 : Randers, Viborg, Thisted, Aalborg og Hjørring Amter
3 : Svendborg, Odense og Maribo Amter
4 : Frederiksborg, København, Holbæk, Sorø, Præstø og Bornholm Amter

3. samling
omhandler gårde mellem 28. og 35.000 kr.
udgivet 1915-18, 4 bd., illustreret, Forlag: Dansk Landøkonomisk Forlag
1 : Aarhus, Vejle, Ringkøbing og Ribe Amter
2 : Randers, Viborg, Thisted, Aalborg og Hjørring Amter
3 : Svendborg, Odense og Maribo Amter
4 : Frederiksborg, København, Holbæk, Sorø, Præstø og Bornholm Amter

Danske Gaarde i Tekst og Billeder. - Aarhus : De Forenede Bogtrykkerier, 1923-28. - 4 bd. : ill.
Jespersen, J.

1. Aarhus, Vejle, Haderslev og Sønderborg Amter. -
2. Aabenraa, Tønder, Ribe, Ringkøbing, Thisted, Hjørring, Aalborg, Randers og Viborg Amter. -
3. Frederiksborg, København, Holbæk og Sorø Amter. -
4. Præstø, Maribo, Odense Svendborg og Bornholms Amter

Du kan se et eksempel på dette link:
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,33073.0.html

mvh/Børge

Christina Brennalt Øllgaard

MANGE tak Børge, :) jeg har fået at vide min fars side af familien skulle have haft en ret stor slægtsgård et sted i Jylland, hvor der hang en masse slægts billeder, men det er mange år siden.
Så det skal helt sikkert blive noget jeg får brug for at søge i, på begge sider af mine forældres linjer.

Knus Chris

Trine Nielsen

Velkommen til slægtsforskning Christina! :D

Der er givet nogle utrolige gode råd her, og kan selv kun anbefale at du tager et kursus, gerne en der også runder lidt gotisk læsning. For meget hurtigt bliver skriften meget svær at tyde hvis man ikke kender bare lidt til det.

Spørg endelig løs hvis du har flere spørgsmål :)

Mvh,

Trine