hvor kan strandkontrollør Hans Sørensen mon stamme fra.

Startet af Kirsten Domino, 01 Apr 2012 - 20:28

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Domino

Jeg søger oplysninger om Hr. strandkontrollør Hans Sørensen Sæby.
Jeg ved om ham, at han er død 9 jan 1808 i Sæby
Viet 4 jul 1783 i Helsingør til Sofia Maria Bentzen
har fået 6 børn i Sæby
er blevet enkemand i 1792 , og er
set i FT 1787 og 1801 i Sæby.
Håber på oplysninger
Hilsen
Kirsten Domino

Inge Hedal

Hej Kirsten
Kunne du ikke indsætte de to folketællinger, sådan at vi ved, hvor i landet vi skal lede? Der er fire sogne i Danmark med navnet Sæby.
Mvh. Inge

Else Skovbo Jensen

Det ville have været hensigtsmæssigt, hvis du havde skrevet, hvad for et Sæby det drejer sig om . Jeg går ud fra, at det er Sæby, Voldborg herred, Roskilde amt, da du også nævner Helsingør.
Men du skriver at denne Hans Sørensen er død 9. januar 1808. Opslag 104 i nævnte Sæby indeholder døde i 1808, men jeg kan ikke finde Hans Sørensen. Heller ikke i de to FT du nævner, så det er nok et helt andet Sæby. På den måde kan man bruge timer for at hjælpe uden resultat.....
Skriv også opslagsnummer, tak

med venlig hilsen
Else

Kirsten Domino

Hej til jer begge!
Jeg har ikke tænkt på, at der er andre Sæbyer, end det i Hjørring amt, som det handler om her. Det er vist en begynderfejl.

Hans Sørensens død findes i KB (Sæby Hjørring amt 1717-1809 opsl. 225)
Vielsen er i Helsingør (Frederiksborg amt Sct Mariæ sogn 1733-1814 opsl.246)
Konens død 18 maj 1792 i Sæby (Hjørring) KB1717-1809 opsl. 181
FT 1787 opsl. 11
FT  1801 opsl. 14

I vielsesoplysningerne står der, at Hans Sørensen er kontrollør i Jylland. Vielsen er den seneste oplysning jeg har fået. Jeg ledte efter dem i sognene omkring Sæby i Vensyssel,

Tak for oplysningerne, jeg vil huske at være mere præcis en anden gang
Venlig hilsen
Kirsten. 

Anne Mortensen

#4
Hej Kirsten

Her er et godt link til at finde sogne og amter.

http://www.krabsen.dk/stednavnebase/index.php
-------------------------------

Der vist byttet op på opslagsnr. i FT.
FT1801 er opslag 11
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Hej Kirsten

Hvad er det du søger ved Strandkontr. Sørensen - hans fødsel ?

Du har hans
Vielse
FT 1787 og FR 1801
Christophers konf. i 1805 i Sæby, 1717-1809 opslag 290
Død 1808
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770


Anne Mortensen

Undskyld jeg spørger hvad du søger - det står jo i emnelinien - den fejl har jeg gjort før - når jeg først er kommet ind på indlægget ser jeg kun på teksten hvor jeg "regner" med det nødvendige står.

Jeg har fundet vielsen for at se de oplysninger der kunne stå der og det er desværre ikke mange

Frederiksborg
Sct. Mariæ 1733-1814
opslag 246
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Kirsten Domino

Jeg troede, at jeg havde svaret, men må have gjort noget forkert.
Tak for oplysningerne, og ja, det er hans fødsel jeg søger. oplysningerne i de tilgængelige steder (dem jeg har fundet: 6 børns fødsel, hvoraf 3 er døde og de øvrige, som jeg har beskrevet), giver ikke oplysning om, hvor Hans Sørensen kommer fra.
Hilsen
Kirsten.

Else Skovbo Jensen

Da Hans Sørensen åbenbart er en " fin" person, der bl. a. tituleres Deres velærværdigheder og hans kone kaldes kiæreste ( det betyder skam ikke, at de ikke er gift), kunne de være omtalt i en eller anden form i Sæby byhistoriske arkiv
http://www.saeby-museum.dk/byhistorisk-arkiv/

med venlig hilsen
Else

Kirsten Domino

Hej Else!
Vi har været på arkivet, det var godt nok en person der ikke var så vant til at være der vi talte med. Han gjorde sig store anstrengelser, og kunne udpege huset, hvor de havde boet, udfra FT, men kunne ellers ikke finde noget. Sønnen hedder Peder Thodberg Sørensen. Ham ved vi alt om, bare ikke hvor han har sit navn fra. Børnene hedder alle Sørensen til efternavn, det er jo også anderledes på den tid. De øvrige søskendes navne kan kædes sammen med bedsteforældre. 
Tak for svaret
hilsen
Kirsten.

Lillian Larsen

Til Kirsten
I Vendsyssel er der mange personer med navnet Thodberg - måske et familienavn.
I Sæby Byfogeds arkiv må der være en udnævnelse af Hans Sørensen måske kan der her stå hvor han kommer fra.
Justitsprotokol 1638-1921 med sagslister kan være en mulighed.

Hilsen Lillian

Kirsten Domino

Tak Lillian
Det vil jeg forsøge når jeg kommer til vensyssel.

hilsen
Kirsten.

Lillian Larsen

Til Kirsten

Du skal besøge Landsarkivet i Viborg - jeg tror ikke det lokale arkiv i Sæby har sådanne oplysninger.
Gå ind på www.Familysearch.org der kan du se alle med navnet Thodberg.
Nu ved jeg ikke hvor velbevandret du er i slægtsforskning, men gå på GOOGLE og skriv strandkontrollør - her ses at den titel høre under Toldvæsenet - herunder findes en journal fra 1779.

Hilsen Lillian

K. Thidemann

#14
Hvorfor er Hans Sørensen og Sophie Marie Bentzen gift med kongelig dispensat..

Er de beslægtet, det kan ikke være hendes alder da hun er ca. 26 år ved vielsen.

Hvem er hendes forældre ? (er det klokkeren i Helsingør, og hvem var moderen (Anna Elizabeth Buck))

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , St. Anna Gaden 159, , FT-1787, C0897
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christ. Bentzen 65  Gift Husbonde Kloker og Bede Mand  
Sara Engelstorp 60  Gift Hans Kone  
Andrea Dorothea [Bentzen] 20  Ugift Mandens Døttre af 1 Egteskab  
Anne Marie [Bentzen] 19  Ugift Mandens Døttre af 1 Egteskab  
Ellen Nielsdatter 29  Ugift Tieneste Pige  
Helene Møller 42  Enke Huusmoder Med egne Hænder arbeyder
mvh K.Thidemann 9000

Kirsten Domino

Tak Lillian.
Jeg har noteret mig din oplysning. Viborg passer mig også meget bdre. Jeg er meget amatør i det her, og har siddet hjemme hos mig selv, og kigget i kirkebøgerne. Jeg er nok kommet for sent i gang, men det er jo vanedannende.
hilsen
kirsten.

K. Tidemann!

Det er den rigtige person du skriver om. Jeg har undret mig over den kongelige dispensat, men har tænkt, at Hans sørensen måske havde været gift før, fordi der også stod kongelig dispensat udfor Dorothea Sophie Løxtrup, som var mor til Anna Elisabeth Buck, og var gift 2. gang. Det kan måske også være et hurtigt giftemål uden de sædvanlige lysninger. Det hele er noget indviklet, og tilmed på tysk.
Tak for interessen
venlig hilsen
Kirsten-