Hvor blev Emilius Engelbrecht Haagen , født i København, af fra 1865 til 1880.

Startet af Marianne Bøhmer Jensen, 01 Apr 2012 - 18:38

Forrige emne - Næste emne

Marianne Bøhmer Jensen

Han blev født 24/8 1828 i Helligåndskirken KB opslag 392.
Han blev gift med Ane Marie Svendsen 16/5 1853 i Vor Frelser KB opslag 67.
Han er blevet gift med Marie Christine Haagen i 1876. Det får jeg at vide ifølge DDD fra 1880, men jeg kan ikke finde den vielse.De bor i 1880 ,opslag 28, i Borgergade 15.Her står der ligeledes, at han i 1876 er blevet gift for 3 gang.Jeg kender heller ikke hans 2 kone.
Er der nogen, der kender bare en smule til denne familie, som kan hjælpe mig med at finde ud af, hvor han har befundet sig fra 1865 til 1880.I 1865 fødte Ane Marie Svendsen  Vor Frelser opslag 56.
Venlig hilsen
Marianne Jensen.

Stina Kirkegaard Hansen

Jeg indsætter lige et dødeblad på Emilius. http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3324822&searchname=polit_simple
Det er ikke fra perioden, som du søger, men måske kan folketællingerne bibringe nye informationer? Eller kirkebøgerne i forbindelse med dødsfaldene?
Venlig hilsen
Stina

Stina Kirkegaard Hansen

Skt. Stefan, 1912-1921, opslag 141.'
Desværre intet om vielsen.

[vedhæfting slettet af admin]

Marianne Bøhmer Jensen

Til Stina.
Tak for dine oplysninger. Jeg tror, at jeg kan bruge noget af det til at komme videre, endnu en gang tak.
Hilsen
Marianne.

Thestrup-Bjørn

Der er fejl på "oversættelsen" af dødebladet.

Der skrives, at hun hedder Marie Haagen (men fødenavnet kendes ikke)

- der står også, at hun er født i Sverige
- men på det originale dødeblad står hendes fødested tydeligt som Slesvig (som jo kan være alt fra Tønder til f.eks. Haderslev - altså et sted i hertugdømmerne).


Prøv, om familien bor FT1901 på Borgergade 72 , 2.

I FT1901 vil vielsesåret være anført - og bl.a. fødested.

---

Øh - kunne du ikke lige linke til de gamle tråde, du da vist har om Emilius E. Haagen.

Nåh, nej - det var da vist om Thron (undskyld)
Han ses her: http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2407370&searchname=polit_simple

--------

Måske har han boet i Slesvig - for hvis nedenstående Meta er en datter, må det have været tilfældet.
I Sønderjylland har han måske også fundet sin slesviske kone (med usikkert fødenavn).


København, København (Staden), Borgergade (ulige numre), No.15, Matrikel 198, Baghus, Stuen, 13, FT-1885, C6884
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Emilius Engelbrecht Haagen 56  Gift Husfader Maskinarbeider Kjøbenhavn
Marie Christine Haagen 52  Gift Husmoder  Slesvig
Valdemar Daniel Haagen 22  Ugift  Proppeskjærer Kjøbenhavn
Meta Christine Haagen 18  Ugift  Arbeider Slesvig
Oluf Larsen 18  Ugift  Proppeskjærer Svejel, Sverrige

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Marianne Bøhmer Jensen

Til Thestrup Bjørn.
Tak for dine gode råd. Jeg fandt ud af, at han har boet i Borgergade alle årene. I 1870 med Ane Marie Svendsen, her anført som Haagen plus 6 børn ,opslag 70. Så hun må være forsvundet, måske død, mellem 1870 og 1876. Jeg så, at Borgergade hørte ind under Holmen, men jeg kunne ikke finde hendes død nogen steder.
Jeg forstår godt, at navnet Thron forvirrer.Engelbrecht Emilius Haagen er søn af Tron Ingebrichtien Haugan, som blev født i Norge. Med dygtig hjælp herfra, har jeg fundet hans familie. Da han flyttede til København fordanskede han navnet til Haagen. Engelbrecht  Emiliuses søn , Christian Wilhelm Emilius Haagen, blev gift med hans senere kone,  Marie Christine Haagens datter fra Slesvig, Marie Dorthea Christine Haagen. De fik en søn i 1883 , som blev kaldt Thron Engelbrecht Haagen, efter sin oldefar. Det lyder meget indviklet og kringlet.
Det jeg mangler nu er at finde ud af,hvad det skete med Anne Marie Haagen(Svendsen), og hvornår og hvor Engelbrecht Emilius blev gift igen!  I FT fra 1916 i Ægirsgade,opslag 407, står der, at Emilius bor hos sin svigerdatter, Marie Haagen. Jeg tror også, at der står, at hun kom til København i 1876 fra Jylland.Jeg tror ikke, at han er taget til Jylland med de små børn, de er nok blevet gift i København et eller andet sted i 1876.
Det var en længere udredning.
Venlig hilsen og tak for hjælpen
Marianne Jensen.

Thestrup-Bjørn

Hej Marianne!

Jeg er ikke helt med på alt, du skriver i det forrige indlæg.


Du skriver bl.a., at Emil (som enkemand, født 1828) i FT1916 bor hos sin svigerdatter Marie Haagen

- men er det ikke hans datter, for hun står som ugift, født 14.9.1860 i Flensborg (som jo er i Slesvig!)

Jeg kan ingen steder se i FT1916, at hun skulle være kommet til København 1876 fra Jylland - heller ikke, at hun skulle være hans (ugifte) svigerdatter.

For øvrigt har hun en herlig titel: Stripperske (FT1916)

---

Hun er her: http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1647032&searchname=polit_simple

og her men står som Maren og som fejlagtigt født i Fredensborg!
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1769661&searchname=polit_simple

---------

Har lige tjekket FT1901 Skyttegade 14 (ao-opslag 86)

Der står Marie Haagen som fraskilt (F) og, at hun er tilflyttet 1876 fra Jylland - gift 1881.
Mon ikke, hun "lever på polsk" med denne Jens Henriksen, født 1853.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Thestrup-Bjørn.
Tak for dit indlæg. Det er en spændende og farverig familie, som er lidt svær at få helt styr på. Det er ligesom et puslespil, der mangler lige et par brikker, før det er lagt.
Engelbrechts sidste kone, Marie Christine haagen, født Madsen har 2 døtre, er jeg sikker på. Det er Marie Dorthea Christine Haagen, født Bentsen, født 1860 Flensborg. Den anden er Meta Christine Bentsen født ca. 1868 Flensborg,FT 1880 Borgergade opslag 28. Problemet et, at mødre og døtre hedder næsten det samme.
I 1881 giftede Marie Dorthea Christine  sig med Engelbrechts søn i St Paul opslag 39. De blev skilt nogle få år senere, og han, Christian Vilhelm Emilius Haagen giftede sig igen.
I FT 1901 bor hun, sikkert på polsk med sine 2 børn, Tron og Ella, Skyttegade opslag 86.
I FT 1916, efter Marie Christine Haagens død i 1908, bor Engelbrecht, nu kaldt Emilius hos hende sammen med hendes yngste datter, Ella. Det er nok en fejl, at hun står som ugift, da hun havde været gift med Christian Vilhelm Haagen.
I FT 1901 står der, at hun kom til København fra Jylland i 1876, samme år som hendes moder, Marie Christine Haagen.
Kan du ikke lige fortælle mig, hvilken gade og opslag fra FT 1916, hvor du finder hende som stripperske! Der sker noget i den familie hele tiden.
Hvis du eller en anden faldt over dødsdagen for hans første kone, Ane Marie Haagen,født Svendsen ville der falde endnu en brik på plads i puslespillet.
Jeg håber, at det er rigtigt, det jeg fortæller, det er i hvert fald sådan jeg tolker det.
Venlig hilsen
Marianne Jensen.

Yvonne Jensen

Hej.
Jeg har lidt oplysning om Ane Marie Svendsen.Hun døede 21.10.1872 begravet 27.10 fra Sankt Pouls Kirke. Har du oplysninger om hendes forældre ? Ellers kan jeg hjælpe med noget. Jeg sidder og prøver at finde oplysninger om Thron født 1794.Jeg kan forstå at du har fundet ud af at han er født i Norge.
Hilsen
Yvonne Jensen

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Yvonne Jensen.
Mange tak for oplysningen om Ane Marie Svendsens død, der var dejligt, at få det på plads. Jeg har fundet ud af, at hun blev født som uægte 28/8 1834, Vor Frelser op. 479. Hendes forældre giftede sig 16/5 1853 i Vor Frelser, op. 67. Jeg har en DDD fra 1845 Christianshavn, Store Torvegade , hvor jeg kan se familien. Jeg kender ikke hendes bedsteforældre, gør du?
Jeg er lidt nysgerrig med hensyn til, hvorfra du kender Ane Marie Svendsen og hendes familie, alle oplysninger om denne familie er meget velkomne!
Min tipoldefar i 2 er Trond, som er født 1893 i Ryehaugen , Folldalen i Norge.
Jeg har fået mange oplysninger om hans familie, så hvis du er interesseret , kan du få mere at vide. Her er jeg igen meget interesseret i at vide din interesse i denne familie!
Jeg venter spændt på svar, og endnu en gang tak for oplysningen.
Venlig hilsen
Marianne.