Slægtsbog?

Startet af Bent Breiner Andersen, 01 Apr 2012 - 18:21

Forrige emne - Næste emne

Bent Breiner Andersen

Hej

Jeg overvejer meget hvordan resultatet af min megen søgning i slægten skal se ud.

På en måde er jeg rimelig tiltrukket af en traditionel slægtsbog, men vil gerne have den nem at holde up-to-date. Det betyder at jeg leder efter et program der kan generere en slægtsbog og samtidig håndterere ændringer til bogen.
Det vil jo også være meget smart hvis man kunne håndtere en traditionel (e-)bog og et elektronisk dokument ud fra samme program.

Jeg bruger FTB til at holde styr på mit træ og er jeg så småt begyndt at skrive om enkelte personer i word-filer.

Hvad gør I andre? Hvilke hjælpeværktøjer bruger/anbefaler I?
Bør jeg tænke i andre baner med resultatet af min slægtsforskning?

Mvh
Bent

P.S. Håber ikke emnet allerede er diskuteret andet sted jeg ikke har fundet.

Carsten R. Nielsen


Fordelen med en trykt slægtsbog er naturligvis, at oplysningerne her er bevaret i nogenlunde al evighed. Ulempen er, at du ikke kan tilføje nye oplysninger uden at trykke et nyt oplag (og at det ikke er helt billigt med tykke bøger i små oplag).

Jeg har lidt svært ved at se ideen i at udgive bogen som e-bog. Hvis dette er dit alternativ til en trykt papirbog, hvorfor så ikke i stedet - i første omgang i hvert fald - lave et website med dine oplysninger? Så kan alle andre også få glæde af det. Jeg faldt tilfældigt over dette i går: http://www.familiesporet.dk/ - her har du både tavler (som PDF-filer), historier og en søgbar database.

Hvis du så en dag vil lave en e-bog, kan du jo så basere den på dit arbejde med websitet.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Egon Hansen

Når den dag kommer, hvor en del af din familie bliver intereseret i din slægtsbog, kan du jo bare skrive et antal papirer ud. Die slægtspogram giver dig vel mulighed for at vælge en tilfældig person i listerne, at udskrive som proband i en anetavle, eller et tilfældigt anepar at udskrive efterkommere efter.
Fjernere slægtninge, som ikke selv dyrker slægtsforskning (endnu!) vil jo som regel kun være intereseret i den del som vedkommer dem selv,
Dit slægtspogram kan formentligt håndtere at sætte de "rigtige anenumre"  på ,ligegyldigt hvem du vælger som "probandt".
Og så kan du iøvrigt fortsætte med at vedligeholde og udbygge dit slægtstræ, og give familien nye sider hvis det er nødvendigt.
Mvh Egon Hansen