Smed og Brösti i Sønderhald Herred

Startet af Jamie Jeanett Jaconelli, 31 Mar 2012 - 10:11

Forrige emne - Næste emne

Jamie Jeanett Jaconelli

Er gået lidt i sort over familien her:

Randers, Sønderhald, Lime, Limmen,
12, FT-1787, B5927
Terkild Nielsen 36 Gift mand bonde og husmand
Maren Kristensdatter 42 Gift kone
Maren Jensdatter 5 Ugift datter af 1. ægteskab
Anne Marie Nielsdatter 35 Ugift mandens søster

Har ingen anelse om, hvorfor de er i Skørring i 1801. Familien hopper mest rundt i Virring, Lihme og Hørning

Randers, Sønderhald, Skørring, Andie By 12,
FT-1801, B9129
Terkild Nielsen 52 Gift Mand Husmand uden jord, snedker og tømmermand
Maren Christensdatter 56 Gift Hans kone
Christen Terkildsen 11 Ugift Deres søn


Har ikke fundet deres vielse og har ingen idé om hvor Maren kommer fra.
Terkild er fra Ammelhede i Virring sogn: KB 1719-1780, opslag 169 Søn af Niels Brösti og Karen Jensdatter.
Maren dør i Lihme sogn her: KB 1814-1832, opslag 132, nr. 2 i Dybdalhuset, hvor man i FT-1834 ser sønnen Christen bor med sin familie. Sønnen er født i Lihme her: KB 1773-1808, opslag 57. Ydl. en søn Niels er på opslag 45.
Har ikke fundet Terkild begravet nogen steder.
Hans far Niels Brösti dør i Virring sogn her: KB 1719-1780, opslag 306 men har ikke fundet hans mor Karen Jensdatter begravet nogen steder (hun er datter af Karen Rasmusdatter og Jens Lauridsen Smed)

Sønnen Christen og hans hustru (gift i Hørning KB 1814-1832, opslag 115, nr. 6) forsvinder også fra jordens overflade. Broderen Niels kan følges i Vester Alling sogn.

Uddybning af oplysningerne kan ses her:
http://www.jaconelli.dk/webtrees/individual.php?pid=I4471&ged=Sl%C3%A6gtsdatabase

Hvor er Terkel Nielsen blevet begravet? Hvor er hans mor Karen Jensdatter begravet? Hvor er Terkel blevet gift med Maren Christensdatter (evt hvor hun kommer fra?)

Nogen som har en god idé eller er stødt på dem?


Helle Thor Hirschmann

Jeg kender ikke de pågældende personer.

Men jeg arbejder selv med familien Brøste, (Brøsti, Brøstie)  i Kristrup sogn og det ligger jo i Sønderhald herred.

Mine tip2 er Jens Nielsen Thor og Kirsten Sørensdatter Brøste Han er født omkring 1784 i Kristrup og hun er født i Hørning 1798, så vidt jeg husker.

:)Helle
Næstved

Jamie Jeanett Jaconelli

Hej Helle,

Ah synes nok jeg på et tidspunkt så en Søren Brøsti i Virring. Ole Brøsti fik vist en søn Søren. Ham jeg så døde godt nok kort efter og noterede ikke om hans næste barn blev døbt Søren. Siger det dig noget?

Synes bare det virker underligt, jeg ikke kan finde 3 generationers begravelse  :-\

Men måske Kristrup kunne være en mulighed. I hvertfald et forsøg værd  :)

Har du nogen idé om hvorfra navnet stammer? (udover den svenske oversættelse for Bryst)

Helle Thor Hirschmann

Nej, jeg ved ikke hvor navnet kommer fra og jeg har desværre ikke brugt så forfærdelig meget tid på dem. Det har vist været for let at finde familien Thor, så det var for sjovt at finde dem.

Men jeg skal nok komme til dem på et tidspunkt. :)

Hvis man "nærlæser" folketællingerne i Kristrup, så er der en del der flytter fordi deres huse brændte omkring 1800. (Det er de første folketællinger og nogle af kirkebøgerne der fortæller om ildebrande).
Det kunne også tænkes det har været tilfældet i andre sogne.
Nogle af mine fra Kristrup kom til Vorup i den anledning.

De 3 byer: Kristrup - Vorup og Randers "bytter" beboere med jævne mellemrum. (Og Haslund, Essenbæk og mange andre nærliggende sogne sikkert også, men de 3 er de 3 jeg har oplevet det mest med).

Har du prøvet at Google navnet og har du checket www.bibliotek.dk og søgt på navnet Brøste som både forfatter og emne?
På den måde har jeg fundet mange gode genveje i andre tilfælde. ;)

:D Helle

Heidi Ilsoee

Fandt lige din gamle tråd og sidder nu med samme familie.

Terkild Brøsti Nielsen er død 23.02.1815 og begravet i Hørning, Randers (AO 154)

Heidi

Jamie Jeanett Jaconelli

Hej Heidi :)

Spændende - men er nu længe siden jeg fandt ham død i Hørning. Men tak alligevel :)

Men hans mor Karen har jeg endnu ikke fundet (har nu heller ikke ledt efter "fundet" af Therkild). Du har måske også fundet hende?

Jamie

Heidi Ilsoee

Hende kan jeg desværre ikke hjælpe med, men skal skrive hvis jeg finder noget brugbart.

Heidi

Jamie Jeanett Jaconelli

Vil være rart at få hende på plads også - i den linje. Så det vil jeg være glad for, hvis du vil. Mange tak!