Lægsruller Vejle amt, Holmans herred Gauerslund sogn + Fredericia købsted (elbo)

Startet af Carsten Hansen Eeg, 29 Mar 2012 - 01:44

Forrige emne - Næste emne

Carsten Hansen Eeg

Er der nogen der kan fortælle mig, hvor man kan se dem? I Viborg?

Jeg har prøvet at søge på SA, men finder intet fra området?

Næsten hele min slægt kommer derfra, så det ville være skidt hvis de ikke eksistere?

Jeg har nogle musqetere omkring 1725-1790 og en underofficer omkring 1810-20 i Fredericia, men han dør i København omkring 1820.

Har de en speciel registrering dem fra Fredericia? og hvor ser man registreringer før 1788?, som jeg forstod det, så begyndte lægsrullerne her, eller er der noget jeg har misforstået.

Mv hilsen Carsten

Egon Hansen

Der er i enkelte godsarkiver reserveruller fra begrænsede tidsperioder bevaret, så det er nok for lidt at satse på . Indtil 1849 bvar det kun folk af bondestand, altså dem som arbejdede ved landbrug eller de håndværksfag som var i landsbyerne og arbejdede for bønderne som var værnepligtige.
Disse personer kan du finde i lægdsrullerne i fødesognet fra det år de blev født.
Hvor og hvornår blev dine personer født?
Alle landets lægdsruller kan du se på RA s selvbetjeningsmagasin.
Underofficerer og, (hvad var det nu du kaldte dem) burde du kunne finde i de militære arkiver(også RA), det er vidst nok ret tidskrævende og forudsætter at du ved hvilken afdeling.
Mvh Egon

Carsten Hansen Eeg

Ok Egon, så for at finde rullerne skal man bevæge sig til hovedstaden, hmmm smart ::)

Jeg har nok 20 fra Holmans herred, så det kan jeg nok godt få en dag til at gå med engang jeg kommer til Sjælland.

Jeg har noget mere om de 3 fra Fredericia da præsterne skrev det ved døbs og vielser, feks

Hans Christopher Kyhn(Kühn) *1682 nævnt 1725 og 1729 af Kaptain og Major Weinigels compani.

Johan Jørgen Mathis Kyhn *20/7 1764 nævnt 1786-1791 som musqter ved det 8.comp. Jydske regiment.

Hans Mohvis Kyhn * 3/2 1791 nævnt 1811-20 som artellerist og senere som underofficer ved (1). el 4. Jydske el (Fynske) regiment ??? Han får et for mig uopklaret endeligt(kan ikke finde ham død)

Men ved enkens begravelse(1842) skriver præsten i Fredericia at han var død for over 20 år siden på hospitalet i københavn nok omkring 1821-22

vh Carsten