Præsten i Ravsted Thygo Thomeus Tychsen og hustru Dorothe Cathrine Thamms børn!

Startet af Tom Smidth, 28 Mar 2012 - 21:45

Forrige emne - Næste emne

pia johansen

hejsa tom jeg så lige at det var dig.  så jeg håber det er ok jeg skriver her inde   det er ikke om dem her .
men om  peter lander ca 1871  og   kristen hansdatter  ca 1768  ikke .   det er mine 3 gange tip hved du hvad der bliv af dem  og hvornår bliv de født og hvor.
  hvad at de er fra københavn  og jeg har en søn meger af dem.     
håber at du kan hjælpe mig 
hilsen pia johansen 
pap61pia@hotmail.com

Anne Ravnskjær

Hej Tom

Jeg ved ikke om du er læser med, men du kan finde en indførelse vedr. Thygo Thomsens Tychsen død og begravelse i Højst KB 1590-1719 opslag 230.


Anne R

Lise Østerberg Bahr

#62
Hej igen alle på denne tråd.

Hvordan forholder I jer forresten til:

Knud Gethers: (tilegnet hans far Knud Gether-Castersen).

Middelalderfamilier i Flensburg, Nordfrisland, og deres efterkommere i Danmark, Tyskland og Norge -
www.belnapfamily.org/brentjbelnap/familyhistory/olsen/Gether_Middelalder-familier_i_Flensborg_og_Nordreisland.pdf  ?

Et bidrag til Sønderjyllands personalhistorie ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Christian Konstmann Autzen

Hej Lise og andre

Mit antivursprogram, BullGard, blokerer for dette websted, som Lise nævner lige ovenfor, på grund af muligheden for virus, malware eller lignende.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Hej Christian.

Hvilket websted ??

Jeg har ikke fået en sådan melding i mit virusberedskab.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej Christian og andre.

I kan jo bare google teksten... Knud Gether - så dukker der nok div. muligheder op omkring slægterne i Sønderjylland m.v.

Evt. Knud Gether Carstensen også...

Vi er vel fler og fler der finder ud af, at vi står på de samme anetavler alligevel - (eller burde stå på)

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Christian Konstmann Autzen

Hej Lisa og andre

Det er denne:

Middelalderfamilier i Flensburg, Nordfrisland, og deres efterkommere i Danmark, Tyskland og Norge -
www.belnapfamily.org/brentjbelnap/familyhistory/olsen/Gether_Middelalder-familier_i_Flensborg_og_Nordreisland.pdf  ?

som man så desværre absolut skal undgå indtil den er renset !!!

NB: Jeg tjekkede lige en gang mere, og den viser stadig det samme.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Hej Christian og andre.

Man kan også se slægterne på :

websiderne:

slægten til Knud Gether:

Middelalder-familier i Flensborg og Nordfrisland og deres efterkommere i Danmark, Tyskland og NOrge (Dansk Historisk Håndbogsforlag, Forlag for genealogi, lokal-, kultur- og rigshistorie, Klintevej 25, 2800 Lyngby, Danmark 1886-87), side 216 A. 55).

og på websiden:
Nis-Edwin List-Petersen, 1_42.html.

og på:
http://gudmand.se/gudmandaner-jan11-1/1242.htm

og nogle stykker jeg ikke lige erindrer her og nu. :)

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#68
Hei Harri  + Tom + Pia Johansen m.fl.

Harri,  så er du og jeg på rettte spor .

Hvis du ser på www.Adelby.com hvor vi også har KNUTZEN SLÆGT og ZOEGA (senere ZOEGA + BAHR slægt)

Hej Tom


Pokkers - skriver du omkring - EWALD:
Da jeg jo kun er jo kun en novise - kommer jeg "kun" med et råd:

Kæde EWALD sammen med JOHANSEN fra egnen.


Hej PIA JOhansen.

LANDT - slægten findes også på www.Adelby.com

Med venlig hilsen
Lise Østerberg bahr

Tom Smidth

Citat fra: Anne Ravnskjær Dato 28 Apr 2012 - 11:48
Hej Tom

Jeg ved ikke om du er læser med, men du kan finde en indførelse vedr. Thygo Thomsens Tychsen død og begravelse i Højst KB 1590-1719 opslag 230.


Anne R

Tak for den henvisning Anne

Jeg er gået i gang med at tyde den.

Ellers har jeg været i Kine de sidste 16 dage, og har derfor ikke læst med.

Jeg lader Bahr linjen ligge for nu.

Jeg har arbejdet en del med de ældre Tychsen og skal nok lægge det frem i en ny tråd, som jeg er kommet frem til, når det er helt klart.

VH
Tom
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Tom Smidth

Så er resultatet af tydningen af Højst kirkebog klar (eller så klar som muligt)

Citatkirkebog, Højst KB 1590-1719 s. 116a blandede indførsler 1708 (AO opslag 230). 
Am freitag d. 6 julii
Ist Sl. Hr. Tycho Thomæus Tychsen Pastor zu Raabsted, nachdehm er in Preetz vermuuthlich verschiede, zu Raabsted Kirche begraben worden Die Leichenpredigt hat der ...? Hr. Probst Reimarn (Reimarsen ?) gehalten  ...... 

VH
Tom
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Lise Østerberg Bahr

#71
Hi.

Så behøver jeg ikke tilføje min vores  Pauli - men jeg har da for nylig læst lidt i en historie omkring præsten.

I bedstedsogn.dk findes der mange oplysninger.

i  Ravstedlokalhistorie også.

på websiden:

www.hohlmann.dk findes der også infos samt på
www.rathgen.dk/ejnarWeb/fam=005xx//fam00563.htm

MVH
Lise Ø Bahr

Inger Buchard

For sportens skyld:
Am Freitag d. 6 julii
Ist Sl. Hr. Tycho Thomæus Tychsen Pastor zu Raabsted, nachdehm er
in Preetz unvermuthlich [uventet] verschieden, zu Raabsted Kirche begraben worden
Die Leichenpredigt hat der Tit.? Hr. Probst Reimarus gehalten ex
Genes. 28 v. 10 bis 13 [Lot så ud over landet .... Lot slog sig ned i Jordandalen og teltede, indtil han nåede Sodoma. Mændene i Sodoma var meget onde og syndede mod Herren -Det må have stået slemt til i Højst!
Die Worte (?) und d. Hn. oben drauf ... ..
Die Anrede oder parentation hielt Hr. Ewald P. in Bülderup ex verbis
Die Herlichkeit ist dahin ./. 1. Sam. 4 v. 21

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lise Østerberg Bahr

på den sidstnævnt webside står der om  Familien Tycho Thomæus Tychsen/Dorothea Cathrine Thamm:

Tycho Thomæus Tychsen født 1652 i Tønder. død 1708 i Ravsted. Stilling Præst.
(han er Ejnar Hansens ane nr. 792).

hans far:
Thomas Tychsen
hans mor:
Christine Rasch

Gift 27. juni 1682 i Ravsted Kirke Ravsted Sogn, Slogs Herred, Tønder Amt.
hustru:
Dorothea Cathrine Thamm født 1663 i Preetz, Schleswig-Holstein, Tyskland.
død 1734 i Ravsted sogn, 70 år gammel.

hendes far:
Caspar Thamm
hendes mor:
Anna Margretha Pauli

Børn:
Cathrine Hedwig Tychsen født 1686 i Ravsted sogn.
familier:
Christian Lorentzen født 26. juni 1681 i Oxenvad Sogn.
død 12. sept. 1752 i Oxenvad sogn. gift 9. juli 1709 i Oxenvad Kirke. med Cathrine Hedwig Tychsen.



Thomas Casper Tychsen, født i 1688 i Ravsted. Familier: (Mattha Elisabeth Franzke - hvis fam. OGSå: er Diedrich Arends).


Johannes Stephan Tychsen

Nicolay Tychsen født 1697 i Ravsted. Familier:
Cathrine Hansdatter
børn:
Tÿcho Thomæus Tÿchsen, født 1737 i Ravsted. Familier
Ingeborg Christiansdatter/Ann Thomasdatter/Maria Sophia Bjørnsdatter.


Elisabeth Tychsen, 1714.

TEKSTEN HOPPER KONSTANT, så jeg hopper også
af her:

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Tom Smidth

Sport kan få skylden for mange ulykker, men kan sandelig også medføre meget godt ;D

Tak for det Inger

VH
Tom
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Lise Østerberg Bahr

Hej Tom Smidth.


en sidebemærkning/Spm.::

Kommer der Thaysen og Dethlefsen (Thomsen, Lorenzen/Lorentzen/Todsen, Outzen, Matzen, Festesen, Boysen) med mange flere m.fl. slægt ind over disse ?


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Tom Smidth

Hej Lise

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål?
Kan du forklare det nærmere

VH
Tom
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Lise Østerberg Bahr


Mangler brikker til "puslespillet" omkring disse slægter, og har dog "set" masser af forespørgsler andre steder, samt kommunikation omkring disse - slægter - der indgår i præsteslægten - ind over her .

Hvor omfattende er anetræet (anetræerne) ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Tom Smidth

Hej Lise

Det er et svær spørgsmål at besvare entydigt :o

Jeg vil anbefale dig atse på min hjemmeside www.smidths.dk og tjek de forskellige slægter.

Mit slægtstræ har udgangspunkt i mine egne aner men har medtaget anernes efterslægt.

Mange af de slægter du nævner er medtaget med få personer, og andre slægtsnavne som f. eks Lorentzen eller Tychsen, kan rumme personer fra flere uafhængige familier, selv om navnet er det samme.

Derfor er der ikke nogen let løsning. Du er nød til at se på hver enkelt person og ud fra de kilder du kan få bekræftet, afgøre om det hænger sammen eller ej.
Men det er jo også en del af det fasinerende ved slægtsforskning :o

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Harri Kruse

Hej Tom

Jeg har set i listen over præster i Preetz, her var Casper Thamm præst fra 1660-1700.
Han var gift med Anna Margrethe Pauli.
Af listen fremgår, at Casper Thamm arvede embedet efter sin svigerfar.
Johannes Pauli var præst i Preetz fra 1641-1659, fødselstid ?,han begyndte at studere
1621 i Kønigsberg.

Til Lise, jeg har fundet forbindelsen fra Thycho Thomæus Tychsen (3T) ,
til de Bähr eler Bahr, eller hvordan det bliver skrevet.
Jeg har fundet det ved at læse " Gejstligheden i Slesvig og Holsten".
Der er utrolig mange præster i vores familier.

mvh. Harri

Tom Smidth

Nu har jeg lavet en ny tråd hvor jeg går et par generationer længere tilbage til mine 8xtipoldeforældre gårdmand Tyge Thomsen og Anne Marie Hoyer.
Det første indlæg kan læses her: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,36900.0.html
Samme sted kan du finde en pdf fil som medtager de første 5 generationer af mine 8xtipoldeforældres efterslægt. Det betyder at alle de personer der var medtaget i denne tråd er sat op i familieorden + alle de øvrige personer som jeg har fået oplysninger om, enten fra andre slægtsforskere eller ved eget arbejde.

Jeg vil endnu en gang takke for det fine samarbejde der har været om denne tråd, og håber at vi kan foresætte i den nye. Min egen indsats vil ikke være stor de første 4-5 måneder, men jeg skal nok følge med og bidrage det jeg kan

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Lise Østerberg Bahr

Hej Tom og alle på tråden her.

Tak for info.

Det bliver spændende at følge den nye tråd.

til Harry: Tak for din info omkring HVOR jeg finder dir. indgangsvinkel.

Den bog Gejstligheden i Schleswig og Holsten - må jeg så finde og læse, der er vist flere forfattere -af  Arends og ? - hvilken en læste du ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#82
Hej.

Tillad mig at trækker denne rigtig spændende tråd frem - for at læse lidt op på den igen- og ad interesse i.ø.:

hej fra
Lise Østerberg Bahr
med mange og meget gamle Flensburg aner (også med Bahr + Pauli slægt)