Præsten i Ravsted Thygo Thomeus Tychsen og hustru Dorothe Cathrine Thamms børn!

Startet af Tom Smidth, 28 Mar 2012 - 21:45

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

#30
Hej igen.

Bare en tilføjelse, idet nogle personer tidligere har orienteret mig, at BJØRN af nogle blev brugt for BAHR/Bähr/Bæhr (der står for Bjørn og en gående Bjørn i våbenskjoldet hos Bahr´erne - også fra Mecklenburg egnen - samt i von Bahr slægten i Sverige. Pommersk slægt  fra Stralsund, Adlet i 1719 på Riddarhuset i Stockholm. Introduceret i Riddarhuset i 1720. Adel nr. 1648.

Er der nogen af Jer der kender denne sammenhæng ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Tom Smidth

Tak Harri!

Jeg var lige blevet snydt af konens navn som her er Else Biørm:

Citatkirkebog, Ravsted KB 1762-1819 s. 45a døde 1775 nr. 18 (AO opslag 43).  
død 15 maj 1775 begravet 23 maj
Catharina des weil. Bürgers Hans Dinsen und Kiestien gebohren Holtzförsters Tochter, zu Hadersleben Tochter, 62 Jahr alt. Verehelichet mit dem Spitzenkrämer Nicolay Tÿchsen zu Rapstedt und hinterläst von demselben drei Söhne und eine Tochter nemlich: Tycho Thomas, Johannes, Thomas Caspar und Dorothea Catharine und von dem Sohne Tÿcho Thomas vereheilicht mit 1) Ann, gebohrner Thomas Tochter, eine Ënkelin Catharina 2) Else, gebohrner Biönes 3 Kindes Kinder, nemlich Nicolay, Else-Ann-Marie und Catharina Elisabeth.
Von dem anderen Sohne Johannes ist nichts anderes bewust als daß er in Copenhagen verehelicht worden und in Stavanger in Norwegen sich aufhalten soll. Die zwey übrige kinder sind annoch unvereheilicht.  

Men det var godt at få ham på plads.

Hvis du har hans børn, kan du så ikke sende mig dem privat?

Hej Anne

Tak for dit overblik over Ewald slægten. Jeg går ikke mere i dybden med den. For ikke at sprede sig for meget  :o tager jeg kun indgifte forældre med (og søskende i det omfang det er nødvendigt for at få styr på familien. Derfor er det helt tilstrækkeligt det jeg nu ved.

Tak til Svend og Harri for jeres uddybende kommentarer til fadderne. Pokkers også at der ikke dukker et par navne op, som kunne være de sidste 3 børn. Er der nogen af jer der har ledt efter begravelsen af hende som døde før faderen T T T?

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Svend Jacobsen

Hej Tom m. fl.

Den sidste søn af Tycho Thomæus er givetvis Johann Detlef Tychsen, som bliver begravet i Ravsted 19/6 1714, 15 år og 6 måneder gammel. Jeg vil derfor vove at påstå, at vi nu har alle præstens 11 børn med lidt forbehold for rækkefølgen:

1) Christina, f. 1683/85, g. m. købmand Hinrich Denkamp i Tønder.
2) Anne Margrethe, f. 1683/85, g. m. Johannes Ægidii (Gjødesen).
Rækkefølgen af disse to kan være omvendt.
3) Cathrine Hedvig, f. 1686, g. m. Christian Lorentzen, præst i Oks. - Jels.
4) Thomas Caspar, f. 1688, præst i Klangsbøl.
5) Elisabeth, f. 1690, g. m. rektor Christian Erdmann Schindler i Haderslev
6) Lorentz, f. 1692, borger i Aabenraa.
7) Casparus, f. 1694/95, købmand i Tønder.
8) Nicolai, f. 1697, kniplingshandler i Ravsted.
9) Johann Detlef, f. 1699, død 1714.
10) Friderich, f. 1701/02, videre skæbne ukendt.
11) datter, f. 1703/04, død senest 1708.
Igen kan rækkefølgen af de sidste være anderledes.

Så jeg mener, Tom, at vi har dem alle sammen!

Mvh.
Svend

Tom Smidth

Det var da et rigtigt godt bud :D

Jeg har et par kommentarer:

Navnet på første datter har næppe været Christina, efter TTT mor Christina Rasch. Hun dør først i 1687 og min erfaring med navngivning siger mig at navne oftest blev anvendt i forhold til afdøde familiemedlemmer. Kan i følge mig?

Så har jeg en Sophie Dorothea Tychsen f. ? og død i Tønder 9. dec. 1734. Tønder KB nævner først døde fra 1740, så kirkebogen kan ikke bruges. Oplysningen kommer fra en anden slægtsforsker. Er der nogen af jer som kender hende eller hendes rigtige sammenhæng?

så har vi rigtignok en børneflok på 11, som kunne se sådan ud (citeret næsten ordret fra Svends indlæg)

1.) pige, f. 1683/85, g. m. købmand Hinrich Denkamp i Tønder. (kunne det være Sophie Dorothea?)
2.) Anne Margrethe, f. 1683/85, g. m. Johannes Ægidii (Gjødesen). Død efter 1738 hvor hendes mand begraves i Ravsted.
Rækkefølgen af disse to kan være omvendt.
3.) Cathrine Hedvig, f. 1686, g. m. Christian Lorentzen, præst i Oks. - Jels. Død 1770 i Oksenvad
4.) Thomas Caspar, f. 1688, præst i Klangsbøl. Død 1730 i Klangsbøl
5.) Elisabeth, f. 1690, g. m. rektor Christian Erdmann Schindler i Haderslev. Død 1769 i Haderslev
6.) Lorentz, f. 1692, borger i Aabenraa. Død efter 1739 hvor han er dåbsvidne i Bylderup d. 23. august
7.) Casparus, f. 1694/95, købmand i Tønder. Død 2. sep. 1736 i Tønder
8.) Nicolai, f. 1697, kniplingshandler i Ravsted. Død 9. marts 1777 i Ravsted
9.) Johann Detlef, f. 1699, død 1714.
10.) Friderich, f. 1701/02, videre skæbne ukendt. død efter 1724 hvor han er dåbsvidne i Oksenvad
11.) datter, f. 1703/04, død senest 1708.


Det er da et ret godt resultat af vores fælles arbejde

Så lad os se om i har nogle oplysninger der kan rykke ved dette. Og lad os høre om der er nogen der har tilføjelser til mine 2 kommentarer først i dette indlæg.

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Tom Smidth

Er der forøvrigt nogen af jer som kan gennemskue hvem "Dorothea Catharine Tÿchsen auf Apenrade" er, i nedestående dåb fra Ravsted KB

Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s.300 døbte 1744 nr. ? (AO opslag 151). 
den 5. sept. (1744) haben Nicolay Tÿchsen ex uxer? Catharina enie Tochter taucht u(nd) ern? lassen? Dorothea Cristina. Gev: die fr. Pastorin aus Oxenvad Catharina Hedevig Lorentzen, Jungfr. Dorothea Catharine Tÿchsen auf Apenrade u(nd) Caspar Christian Ægidij aus Rapstedt. 

De to andre faddere er:
fr. Pastorin aus Oxenvad Catharina Hedevig Lorentzen (min 5xtipoldemor og gift med præsten i Oksenvad)
Caspar Christian Ægidij aus Rapstedt. 6. barn af Anne Margrethe Tychsen og Johannes Gjødesen i Ravsted.

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Bente Jørgensen

Er der en af jer der lige vil kikke her og se hvem det kan være??

Det drejer sig om

Christian Nicolaisen Lorenzen og Cathrine Hedevig Tychsens 3. barns dåb
hvor bl a, Cathrine Hedewig søster Jomfru Elisabeth Tychsen er blandt fadderne, men der er en Tychsen mere kan bare ikke læse fornavnet er der nogen der kan hjælpe med at tyde det.

Haderslev - Oksenvad 1648 - 1724 opslag 46 den nederste på h. side

Hilsen Bente

Tom Smidth

Hej Bente.

Her er min tidligere afskrift:

Citatkirkebog, Oksenvad KB 1648-1763 døbte 1714 side 63  nr. 3 (AO opslag 55).  Mandagen d 7 May min 3die søn Lorentz. Sufc Hr Wilhelm Henrich Schumacher, Past Stepping, Comp Hr Johannes Stephano Tychsen 1 u stud, Jomfru Elisabeth Tychsen af Rapsted.  
Men på det opslag du angiver står det anderledes (gad vide om de har lavet en ny scanning af kirkebogen så opslagsnr.ikke passer mere?)


Nu har jeg set på den fulde teks i den henvisning som nu findes:

Citatkirkebog, Oksenvad KB 1648-1724 s. 111 fødte 1714 nr. 3 (AO opslag 46). 
Mandagen d. 7 Maj blef min 3. søn døbt af hans højærværdighed Hl. M. Michael Stichelio Præpolito ? og kaldet Lorentz. Han blev født d. 28 Aprilis om natten efter 12 ?. Sufc: Hl. Wilhelm Henrich Schumacher Past. Stepping et Frørup. Assess Consist. Stats? Comp. Hl. Joh. Stephang Tychsen ex Tondern, T U Stud. Min kones søster Jomfr. Elisabeth Tychsen. 

pudsigt!

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Svend Jacobsen

Hej Tom og Bente.

Til Bente: Den anden Tychsen-fadder er Consistorialråd (forkortet i kirkebogen), Hr. Compastor (forkortet i kirkebogen) Johan Stephanus Tychsen i Tønder. Som jeg tidligere har skrevet i tråden, er han moderens fætter, søn af borgmester Lorentz Tychsen i Tønder, en yngre bror til Ravsted-præsten, begge sønner af Thomas Tychsen, købmand i Tønder, og Christine Rasch.

Til Tom: Jeg giver dig ret i, at det mange steder var sådan, at man først opkaldte ældre slægtninge, hvis de var døde, men ikke i Sønderjylland. Her kan man med 99%s sikkerhed regne med, at de ældste børn er opkaldt efter bedsteforældrene, hvad enten de er døde eller ej. Og så burde vel famoderen Christine Tychsen, f. Rasch, i det mindste opkaldes i den første datter, TTT får efter hendes død i 1687, og en sådan datter kalder han så Elisabeth. Nej, jeg vil derfor foreløbig fastholde (du må gerne kalde mig stædig), at den ældste eller næstældste datter var Christine, og at hun er identisk med den Christine Denkampen, der er fadder i 1714 til Johann Ægidius søn Tycho Thomæus.

Sophie Dorothea Denkamp dør ikke 9/12 1734 ifl. Tønder kirkeregnskab, den dag bliver 2 døtre af Hinrich Denkamp begravet, og selv bliver han begravet 16/1 1739. Derimod bliver Hinrich Denkamps hustru begravet 12/3 1721, og det mener jeg, må være Christine Tychsen.

Hinrich Denkamp får en datter Catharina Margrethe, f. 1713, døbt 15/10, og en datter Anna Sophie, f. 1716, døbt 11/12. Det må være disse 2, der begge bliver begravet i 1734. 3 af de 6 faddere, der er til disse børn, er Jfr. Elisabeth Tychsen, Hr. Johann Ægidius og Fr. Anna Catharina Bähr (den sidste gift med sagfører Georg Bähr og datter af borgmester Lorentz Tychsen). Han får også en datter Dorothea Cathrine (opkaldt efter mormor ?), f. ca. 1712 (men er ikke i kirkebogen for Tønder), som dør ugift 9/10 1785. Han får så også en søn Johan Hinrich i 1732, døbt 21/12, men det må jo være med en hustru nr. 2, da døtrenes mor som nævnt er død allerede i 1721.

Da Johann Hinrich Denkamp bliver gift 24/7 1770, siges hans mor at være Sophie Dorothea, født Pentz fra Møgeltønder, men da han dør 19/12 1787, siges moderen at være Sophie Dorothea, født Tychsen. Jeg lægger mest vægt på oplysningen ved brylluppet, da brudefolkene jo selv må vide, hvem der er deres forældre, hvorimod man ved et dødsfald har været henvist til efterlevende slægtninges hukommelse.

For at gøre en lang historie kort: Jeg mener, at Hinrich Denkamp, død 1739, købmand i Tønder, har været gift 1. m. Christine Tychsen, død 1721, med de tre nævnte døtre, og g. 2. m. Sophie Dorothea Pentz, med den nævnte søn.

Med venlig hilsen
Svend

PS. Mon ikke Dorothea Cathrine Tychsen i Åbenrå er datter af Lorentz, som var borger i Åbenrå ? Han blev jo gift i 1717 og kan sagtens have en datter, der kan være fadder i 1744.



Bente Jørgensen

Tak for fortolkningen Tom, det var Navnat Stephano der drillede mig jeg troede ikke jeg læste det rigtig, men det gjorde jeg  - dejlig at få bekræftet - tak.  jeg har lidt besvær med det helt gamle sprog og de navne der mere eller mindre er skrevet pålatin


Med hensyn til at opkalde sine børn efter ??? fortæller  Christian N.Lorenzen ved sin 4 søns dåb hvem han er opkaldt efter, og jeg tror ikke det er slægtning da manden er nævnt som

Min Sal. Patron og Promotor  - og så er jeg igen usikker på navnet, men sønnen kommer til at hedde Hector Gottfreid (opslag 48 barn no: 8 hvis det har interesse)

Jeg er endnu ikke så langt, men forsøger at få styr på Christian N. Lorenzen og Cathrine Hedevigs børn, de er født i Oksenvad bortset fra den ældste som skulle være født i 1710 i Ravsted.

Hilsen Bente

Harri Kruse

Hej Tom

Lorentz Tychsen Blev Gift med Hanna Bahnsen 23 sep. 1717 i Ravsted.

viede 1710-1763 opslag 95 Ravsted.
jeg har fundet en datter. Metta Catrina Tychsen 1733-21 dec 1815.
så er det jo kun ,at søge efter Dorothea Catrine Tychsen i KB. Åbenrå.

mvh. Harri

Svend Jacobsen

Hej igen Tom.

Jeg lovede jo at meddele lidt om indholdet af den ligprædiken, der er bevaret for Tycho Thomæus Tychsen, og da jeg nu allerede har skrevet og kommenteret noget her på tråden, kan jeg ligesågodt gøre det færdigt. Det sidste, der mangler, vedrørende hans slægt, drejer sig om hans mors forældre. Der står følgende: "Sein sehlig Grossvater mütterlicher Linie ist gewesen der Gross Achtbahrer und Kunsterfahrener Hr. Lorentz Rasch, Bürger und Chirurgus der Stadt Tundern; die Grossmutter mütterlicher Seite die Ehr und Tugendreiche Frau Marina Rasches". Så følger en levnedsbeskrivelse, som jeg kan se, du har læst et andet sted og derefter den sædvanlige svulstige beskrivelse af, hvor fremragende en præst han har været; til slut en detaljeret beskrivelse af hans sygdom og død. Men du kan jo sige til, hvis du engang vil låne den. Jeg skriver min mail-adresse her, da jeg ikke er sikker på, det er den, jeg havde, da vi for nogle år siden sidst var i kontakt med hinanden.

Mvh. og god påske
Svend Jacobsen, Frederiksberg,
e-mail: svjac42@gmail.com

Bente Jørgensen

Hejsa

Er der nogen af jer der har vielse for  Nicolaus Christian Lorenzens 2. ægteskab hvor han bliver gift med Anna Maria Poulsen. hvor og hvornår?

Vielsen skulle være  12 juni 1701 (tror jeg har det fra IGI), men det kan jo umuligt passe da hans første kone bliver begravet 6 februar 1702 , jeg har  den første kone som Hedvig Marie Lauridsdatter Pors, men jeg er ikke sikker på navnet da der jeg ved indskrivning for døde ikke kan se hendes navn nævnt bliver.

Jeg har også fundet et sted, (har glemt at skrive kilden) som fortæller at hav skulle være beslægtet med sin  2. kone både i 2 og 3 led, er der nogen der ved om det er rigtig?

Hilsen Bente


Tom Smidth

Citat fra: Bente Jørgensen Dato 01 Apr 2012 - 18:29
Hej Tom

min linje ser således ud -



4x tip                Christian Nicolaisen Lorenzen ~  Cathrine Hedevig Tychsen
3x tip                Nicolaus Lorenzen ~præst i oxenvad ~ Catharina Maria Bruun
2x tip                Christoffer Lorenzen  i sommersted ~ Cathrine Magrethe Mortensdatter
1x tip                Nicolai Lorenzen  dør i Tønder 1843 ~ Magaretha Peters

oldeforældre       Johannes Lorenzen i Tønder  ~ Nanny Magdalena Nissen                                    
                         Sidst  i 1870erne flytter de til  Westerland på Sylt

Bedsteforældre    Agnes Catherina Auguste Lorenzen  - Georg Ernst August Kanebley


Hej Bente. Har du lyst til at dele dine informationer med mig? Du kan bruge min alm. mail tom_smidth(snabela)sol.dk

Ellers er jeg ved at være færdig med at gennemgå børnene efter Nicolay Tychsen og Catharine Dinsen, så mon ikke jeg har det færdigt i morgen, så vi kan få de sidste faddere på plads.

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Tom Smidth

Citat fra: Bente Jørgensen Dato 04 Apr 2012 - 13:09
Hejsa

Er der nogen af jer der har vielse for  Nicolaus Christian Lorenzens 2. ægteskab hvor han bliver gift med Anna Maria Poulsen. hvor og hvornår?

Vielsen skulle være  12 juni 1701 (tror jeg har det fra IGI), men det kan jo umuligt passe da hans første kone bliver begravet 6 februar 1702 , jeg har  den første kone som Hedvig Marie Lauridsdatter Pors, men jeg er ikke sikker på navnet da der jeg ved indskrivning for døde ikke kan se hendes navn nævnt bliver.

Jeg har også fundet et sted, (har glemt at skrive kilden) som fortæller at hav skulle være beslægtet med sin  2. kone både i 2 og 3 led, er der nogen der ved om det er rigtig?

Hilsen Bente



Jeg tror ikke du har fået et svar på dit spørgsmål!

Du får en afskrift af min kilder:

CitatGejstligheden i Slesvig og Holsten, Otto Fr. Arends, Gejstligheden i Slesvig og Holsten fra reformationen til 1864 (Personalhistoriske undersøgelser ved Otto Fr. Arends) (3 bd. i alt. (bd. 1: A-K, bd 2: L-Ø, bd 3: Series Pastorum)  Levin & Munksgaards forlag 1932), bd. 2 s. 20.  Lorenzen, Nicolaus (Odense) 16-- - 1707. Student i Odense, Im København Universitet 13/7 1668, hører i Odense 1672. Capellan i Oxenvad Jels 1673. Præst samme sted 1691-1707. Søn af Christian (Carsten) L. (død 1670) gift 1. gang Helvig Maria, datter af Laur. Pors (død 1691). gift 2. gang Hedevig Toftmann som senere viede Lieutnant Legaard i Haderslev. Far til Chr. L. (død 1752) og til Lorents L. præst i Karlslunde-K (kilder angivet).

og

CitatDansk præste- og sognehistorie (Haderslev Stift), A. Pontoppidan Thyssen, Dansk præste- og sognehistorie : X Haderslev stift. A: Den sønderjydske del (1977-85. Side 1-811, Forlag: Haderslev Stifts Historie, Indhold: H. 1 : Indledning. - 1977, Indhold: H. 2 : Haderslev Provsti. - 1977, Indhold: H. 3-4 : Vojens-Christiansfeld Provsti. - 1978-79, Indhold: H. 5-7 : Åbenrå Provsti. - 1980-81, Indhold: H. 7-9 : Sønderborg Provsti. - 1981-85, Hefte 10: Kolding Provsti
1985. Side 813-891, Hefte 11: Fredericia Provsti 1986. Side 893-1009, Hefte 12: Vejle Provsti 1987. Side 1011-1146, Hefte 13: Hedensted Provsti 1989. Side 1147-1337, Hefte 14: C: Efterskrift og registre
1990-91{ (1991)}. Side 1343-1510 + 2 bilag), side 284 Oksenvad sogn 7. præst efter reformationen.  7. 1691-1707 Provst Nikolaus Christian Lorenzen, født Odense 1649.  Forældre Rkp St. Hans K Odense, sen sognepræst Højby Carsten Lorenzen og Anna Sabine Nicolaisdatter Brandt. Dim Odense 1668, 1672 hører samme sted, 1673 adj. Min cum spe succ Oksenvad-Jels. Gift 1 gang 1678 Helvig Maria Lauridsdatter Pors, født Oksenvad 1663, død samme sted 4/2 1702. Gift 2. gang 4/10 1703 Hedewig Toftmann, død Haderslev 6/8 1732.
Sognepræst Oksenvad-Jels 28/4 1691 provst Gram herred og konsistorialassessor, død Oksenvad 30/5 1707.
Hans sidste ægteskab skal ha været bedrøveligt for ham og hans børn. Det forløb barnløst. I det første var 4 sønner og 2 døtre, en af sønnerne var 8. Det skal ha voldt besvær og bestikkelse at finde et kald til ham (C P s. 245, årstallet må dog være forkert). 

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Tom Smidth

Så er jeg færdig med at gennemgå kirkebøgerne for fødsler i forbindelse med børnene af Kniplingekræmmer Nicolay Tychsen og Catharine Dinsen.

1. barn Tycho
Citatkirkebog, Bylderup KB 1712-1753 s. 151 alle handlinger 1736 (AO opslag 151). 
d. 8 september bleft døbt Monsr. Nicolaÿ Tÿchsens søn af b? kaldet Tÿco Thomas (overstreget). Fadderne: Hl. Christian Lorentzen Pastor i Oxenvad. Monsr. Ægidius Lorentz Ægidij Studius Theologij af Rapstrup og fru Margrethe Cathrine Tÿchsen af Tøndere. 
ang. vidner:
Hl. Christian Lorentzen Pastor i Oxenvad. svoger, gift med Cathrine Hedwig Tychsen
Monsr. Ægidius Lorentz Ægidij Studius Theologij af Rapstrup f. 1713 og søn af Anne Margrethe Tychsen
fru Margrethe Cathrine Tÿchsen af Tøndere.  ukendt!


2. barn Johannes Christian
Citatkirkebog, Bylderup KB 1712-1753 s. 170 alle handlinger 1739 (AO opslag 170). 
d. D.N.C. 13 post Trinit (23 august)  bleft døbt Monsr. Nicolaÿ Tÿchsens søn af bred? kaldet Johannes Christian. Fadderne: Lorentz Tÿchsen, Tycho Thomæus Ægid af Rapstrup Cat? Dinsdatter af Haderslev.

ang. vidner:
Lorentz Tÿchsen, bror til Nicolay, f. 1692
Tycho Thomæus Ægid af Rapstrup barn af Anne Margrethe Tychsen f. 1714
Cat? Dinsdatter af Haderslev. måske søster til moderen Catharine Dinsen

3. barn skulle være (iflg. Harri) Thomas Casper født omkring 1741 i Bylderup og død 9. febr. 1817 i Ravsted men jeg kan ikke finde hanns fødsel, hverken i Bylderup eller Ravsted KB. Han kan tidligst være født 9. mdr efter barn 2 = slut maj 1740 og senest 9 mdr før barn 4 = sept. 1740

4. barn Casperus må være født 14. juni 1741 men kun hans død er angivet.
Citatkirkebog, Bylderup KB 1712-1753 s. 179 alle handlinger 1741 nr. ? (AO opslag 179). 
d. 24 Junij bleft begraved Hl. Nicolay Tychsen og Cathrine Tychsens søn af Bredevads kaldet Casperus i en alder 10 dage og 9 timer. 

5. barn Dorothea Christina
Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s.300 døbte 1744 nr. ? (AO opslag 151). 
den 5. sept. (1744) haben Nicolay Tÿchsen ex uxer? Catharina enie Tochter taucht u(nd) ern? lassen? Dorothea Cristina. Gev: die fr. Pastorin aus Oxenvad Catharina Hedevig Lorentzen, Jungfr. Dorothea Catharine Tÿchsen auf Apenrade u(nd) Caspar Christian Ægidij aus Rapstedt.

ang. vidner:
die fr. Pastorin aus Oxenvad Catharina Hedevig Lorentzen, Nicolays søster f. 1686
Jungfr. Dorothea Catharine Tÿchsen auf Apenrade  ukendt forbindelse
Caspar Christian Ægidij aus Rapstedt. f. 1717 og barn af Nicolays søster Anne Margerethe

6. barn Matthias
Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s.307 døbte 1746 nr. ? (AO opslag 155). 
14. dec. 1746 haben Nicolay Tÿchsen et uxor Catharina einen Sohn tauffen u(nd) nennen lassen Matthies. Gev: Hl. Hardesvoigt Matthias Knutzen, Hl. Hardesvoigt Johann Gottfried Knutzen noin [nomine] Mr. Johann Stephan Lorentzen aus Oxenvadt. Die Fr. Pastorin Catharina Zöega.

ang. vidner:
Hl. Hardesvoigt Matthias Knutzen, svigerfar til Dorothea Cathrine Gjødesen f. 1712 og datter af Anne Margrethe Tychsen
Hl. Hardesvoigt Johann Gottfried Knutzen noin [nomine] Mr. Johann Stephan Lorentzen aus Oxenvadt. Søn af Matthias Knutzen
Die Fr. Pastorin Catharina Zöega.  præstefruen fra Ravsted

død samme måned
Citatkirkebog, Ravsted KB 1710-1763 s. 61 døde 1746  nr. ? (AO opslag 63). 
s. 26 dec. 1746 ist Nicolay Tychsen sohn aus Rapstedt ? Matthis begraben noch? alt 8 tage.


7. barn Christina Sophia
Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s.313 døbte 1748 nr. ? (AO opslag 158). 
den 8 juli (1748) haben Nicolai Tÿchsen et uxor Catharine aus Rapstedt eine Tochter tauffen und nennen lassen Christina Sophia Gev: die fr. Pastorin Dorothea Catharina Knutzens aus Hoyst, die Frau Magdalena Tychsen aus Bredstedt. Jgfr. Maria Christina Knutzen aus Rapstedt, Claus Asmussen, Küster zu Rapstedt noie [nomine = stedfortrædende for:] Hr. Matthias Albrecht Tychsen Studiosi Theologiæ aus Tondern. 

Ang. vidner:
die fr. Pastorin Dorothea Catharina Knutzens aus Hoyst, født Gjødesen 1712 og datter af Anne Margrethe Tychsen, Nicolays søster
die Frau Magdalena Tychsen aus Bredstedt. ukendt sammenhæng
Jgfr. Maria Christina Knutzen aus Rapstedt, ukendt sammenhæng
Claus Asmussen, Küster zu Rapstedt noie [nomine = stedfortrædende for:] Hr. Matthias Albrecht Tychsen Studiosi Theologiæ aus Tondern
ukendt sammenhæng

død 2år gl.
Citatkirkebog, Ravsted KB 1710-1763 s. 66 døde 1751  nr. ? (AO opslag 68). 
14. februar 1751 habe Nicolay Tychsen F+xer? Cathrin zu Rapsted ? Tochter Christina Sophia alt 2 Jahr 7 Mon. begraben last.


8. barn Catrin
Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s.320 døbte 1750 nr. ? (AO opslag 161). 
den 13 april (1750) haben Nicolay Tÿchsen ex uxer? Cathrin zu Rapstedt enie Tochter taucht u(nd) namen? lassen? Cathrin. Gev: die fr. frau Hardesvoigtin Metta Christina Knutzens, Jungfr. An Christin Petersen aus Rapstedt, Claus Asmussen ? ? Martin Bahnsen aus Apenrade. 

Ang. vidner:
: die fr. frau Hardesvoigtin Metta Christina Knutzens, født Meklenburg og gift med Mathias Knutzen
Jungfr. An Christin Petersen aus Rapstedt, ukendt sammenhæng
Claus Asmussen ? ? ukendt sammenhæng (er også ii forgående)
Martin Bahnsen aus Apenrade. kan være familie til Nicolays bror Lorentz hustru, Hanne Bahnsen

død samme år
Citatkirkebog, Ravsted KB 1710-1763 s. 65 døde 1750  nr. ? (AO opslag 67). 
19. october 1750 habe Nicolay Tychsen F+xer zu Rapsted ? Tochter Cathrin begraben last, alt 26 woch? ? stunde?.


Så har du en god ide mht. til de ukendte forbindelser til vidnerne (fadderne) så hold dig ikke tilbage

VH og God Påske
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Bente Jørgensen

Hej Tom du får lige en privat mail fra mig,

Til i andre -  ikke fordi jeg ikke vil dele mit arbejde, men jeg er bare ikke så god, så jeg sender mit "rod" til Tom, så kan det være han kan få lid mere ud af det, men jeg har altså lidt svært ved at tyde alt hvad der står i de to gamle kirkebøger fra Oksenvad.
Flere af jer har sikkert også allerede fundet det jeg har.

Hilsen Bente

Inger Buchard

kirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s.300 døbte 1744 nr. ? (AO opslag 151):
Jungfr. Dorothea Catharine Tÿchsen auf Apenrade  ukendt forbindelse


I Aabenraa er der på dette tidspunkt flg. borgere af navnet Tygesen/Tüchsen/Tøisen:
Jes Tygesen, Sømand, borger 1737; f. Sdr. Ønlev, gift 1.12.1737 med Helene Nissen

I Sdr.- Ønlev, Hjordkær (1573-1742 opslag 240) døbes 6.2. 1707 Tøg, Laurids Tøgesens søn i Sdr. Ønlev. Jeg orkede ikke at fortsætte læsningen, men du må kunne finde Jes' dåb engang mellem 1700 og 1713

og
Jes Tøgesen, borger ca. 1709, Brændevinsbrænder; denne sidste kunne være far til jomfru Dor. Cath. Tychsen. KB Aabenraa: her er udarbejdet et navneindeks, så det må være ret let at finde hendes dåb.

Inger

Redaktør på DIS-Wiki

Tom Smidth

Børnene af Anne Margrethe Tychsen og Johannes Gjødesen/Ægidius, deres dåb, samt deltagende vidner:

Den 30/3 lavede jeg et indlæg vedrørende de første 4 børn, så det vil jeg ikke gentage, men fortsætte med børnene 5-9.

Barn 5 Ann Christin
Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 183 fødte 1716 nr. ? (AO opslag 84). 
født 29. januar 1716 døbt den 4 februar. Hl. Johannes Ægidij Prediger hieselbst t. l. seine Tochter Ann Christin. Gevatter: Anna Sophie Ægidij Pastorin zu Bylderup. Jfr. Elisabeth Tychsen, Andreas Ægidij bürger und bødker in Flensburg.

Vidner:
Anna Sophie Ægidij Pastorin zu Bylderup. Jeg har ikke fundet ud af hvem der var præst I Bylderup 1716!
Jfr. Elisabeth Tychsen, Anne Margrethes søster f. 1690
Andreas Ægidij bürger und bødker in Flensburg.  Måske bror til Johannes Gjødesen!

Barn 6 Casper Christian (1717-efter 1744)
Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 168 fødte 1717 nr. ? (AO opslag 86). 
født 26. marts 1717 døbt den 1. april. Hl. Johannes Ægidij Prediger hieselbst t. l. sein Sohn Casper Christian. Gevatter: Hl. Nicolay Ewald pastor zu Højst. M. Lorentz Tychsen ?, Jfr. Hanna Bahnsen in Apanrade. 

Vidner:
Hl. Nicolay Ewald pastor zu Højst. Usikkert om det er en morbror eller morfar til Johannes
M. Lorentz Tychsen ?, en bror til Anne Margrethe f. 1692 og senere (23 sept. 1717) gift med næste vidne
Jfr. Hanna Bahnsen in Apanrade. 

Barn 7 Cathrin Maria
Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 174 fødte 1718 nr. ? (AO opslag 89). 
født 25. juni 1718 døbt den 30. juni Hl. Johannes Ægidij Prediger hieselbst t. l. seine Tochter Cathrine Maria. Gevatter: Anna Ægidij Pastorin von ?, Fr. Maria Hojerin in Hellevad, Caspery Tychsen.

Vidner:
Anna Ægidij Pastorin von ?, Kunne være Anne Hinrichsen gift med præsten i Varnæs Christian Bertel Gjødesen en bror til Johannes
Fr. Maria Hojerin in Hellevad, ukendt sammenhæng
Caspery Tychsen. bror til Anne Margrethe f. omkr. 1694 og  senere købmand I Tønder

Barn 8 Johann Dettlef
Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 182 fødte 1720 nr. ? (AO opslag 93). 
født 7. januar 1720 døbt 15 januar. Verid d. 2. aprilis.  H. Johannes Ægidij Pastor hieselbst t. l. sein Sohn Johann Detleff. Gevatter: H. Mathias Albrecht Prætonij Pastor zu Hagen bey Kiel, Nicolaus Tychsen mein Schwager hieselbst, Maria Petersen m.(eine) Schwester.

Vidner:
H. Mathias Albrecht Prætonij Pastor zu Hagen bey Kiel, usikkert om det er kollegial forbindelse
Nicolaus Tychsen mein Schwager hieselbst, Anne Margrethes bror f. 1697
Maria Petersen m.(eine) Schwester.  Johannes søster gift med ? Petersen

Barn 9 Johannes (1722-1725)
Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 191 fødte 1722 nr. ? (AO opslag 98). 
Die Verid d. 2. aprilis. Hl. Johannes Ægidij Pastor hieselbst t. l. sein Sohn Johannes.  des Morgens geg(en) 8 Uhr am 2. April und des Nachts darauff weg(en) Schwachheit getaufft worden (næste  side) Gevatter: Hl. Johannes Laurentzen Kønigl. Assessor in Copenhagen. Friederich Tychsen mein Schwoger? Cathar: Hedwig Laurenttz Pastorin von Oxenwald.

Vidner:
Hl. Johannes Laurentzen Kønigl. Assessor in Copenhagen. måske en farbror til Johannes!
Friederich Tychsen mein Schwoger? bror til Anne Margrethe f. omkring 1702
Cathra: Hedwig Laurenttz Pastorin von Oxenwald.  Anne Margrethes søster f. 1686 og gift med Christian Nikolaisen Lorenzen

Så er jeg færdig med gennemgang af Tycho Thomæus Tychsens børnebørn for at få styr på hvem der er med ved de forskellige dåbshandlinger.

Jeg har nogle hængepartier rundt omkring men dem vender jeg tilbage til.
Jeg har også et ønske om at få styr de 2 foregående generationer, men hvis jeg kaster mig ud i det så laver jeg en ny tråd. Men jeg skal nok lave et link her hvis jeg går i gang.
Jeg har syntes det har været sjovt at arbejde sammen om det og vil godt takke for de mange gode bidrag – som i hvert tilfælde har gjort mig klogere.


VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Anne Ravnskjær

Hej Tom

Ewald Ægidÿ havde været præst i Bylderup i 33 år, da han begraves i 1732.
(Alderensangivelsen er hans brors. Ewald blev dødt 25 dec 1663)
Han blev gift med Anna Sophie Nisses den 29 juli 1702 i Bylderup.

god påske

Anne

Lise Østerberg Bahr


Et spørgsmål:

Har nogen af jer garvede slægtsforskere læst bogen:

STAMTAVLE OVER SILKE- OG KLÆDEKRÆMMER (Seiden- und Tuch händler) Borgerkaptajn CHRISTIAN MORITZ TÜCHSENS slægt / Udarbejdet af Poul Bredo Grandjean, Kjøbenhavn 1913 ??

Ældste Tüchsen - :

OM Rådmand og Boelsmand i Høyer - Moritz Tüchsen, , muligvis søn af Tyge Tüchsen,
(gift i 1680 med Margreth, enke, 50 år gammel. ??

Søn muligvis Tyge Andersen, gift med Margreth Fedders, datter da afdøde Fedder Hansen, Tønder:

Andre personer nævnt i 1725:

Tügge Andersen
Boy Andersen
Ehm Tüchsen
Niss Bramsen

1737:
Moritz Tüchsen (son)?
Hans Boyesen (søn)?
Ehm Tüchsen
Boh Nissen (son)?


og nævnt er det at TÛCHSENS familiegravsted var Assistens Kirkegaard, København, St. Petri Kirke.
(kilde: Arnulf Strømsnes).

POUL BREDO GRANDJEAN - har ligeledes været med ved tilvirkninkningen af vores slægtsbog - der skulle ligge på biblioteket i Leipzig, Kiel og i København, Det Kongelige Bibliotek, (Rigsarkivet evt.)

DIE FAMLIEGESCHICHTE DER BAHREN IN SCHLESWIG-HOLSTEIN. af GEORG BAHR.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Svend Jacobsen

Hej Lise.

Ja, jeg kender godt den bog, du nævner, og den slægt fra Højer, det drejer sig om. Den dèr angivne stamfar Moritz Tychsen, f. ca. 1706, død 30/5 1775, gårdmand i Højer, var søn af gårdmand og rådmand i Højer Tycho/Tyge Andersen og dennes 3. hustru Herlig Moritzdatter (død 1738), hvis aner kan følges langt tilbage.

Denne Tychsen-slægt har ingen forbindelse med den slægt, denne tråd ellers handler om. I det hele taget var Tychsen jo kun en halvtysk forfining af det i Sønderjylland meget almindelige patronymikon Tygesen, derfor finder der en masse familier Tychsen, som ikke har nogen forbindelse med hinanden.

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen

Tom Smidth

Hej Lise og Svend

Svends svar er jo lige i øjet.

Jeg var nået frem til samme konklussion selv om jeg ikke kender bogen.
Jeg sammenlignede min database med de navne du angiver og da jeg hverken havde nogen Ehm eller Moritz iblandt tænkte jeg at der nok ikke var nogen sammenhæng.
Det er ikke en måde jeg vil anbefale som bevis, men den kan bruges til at give en idé

Jeg arbejder selv videre med et stort materiale fra Svend samt 4 andre slægtsforskere vedrørende de ældre Tychsen slægter.
Det går ikke hurtigt, men der skal nok komme et link her i tråden til den nye tråd. Det sker dog ikke før en gang i  maj

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Lise Østerberg Bahr

Hej Svend Jacobsen.


Jeg har forsøgt at skrive til din gamle mailadresse fra Dis Forum, men den fungerer åbenbart ikke mere.

Vil du skrive din mail adresse til mig - idet jeg har nogle forespørgsler og kommentarer til det gamle dis link og den kommunikation der var dengang ad Andreas Lund, Astrupgaard m.mere, og din forklaring om slægtsforholdene der.


På forhånd Tak.
Med venlig hilsen
Lise Østerbeg Bahr
e-mail:
ilha@sol.dk

Svend Jacobsen

Hej Lise.

Jeg har skrevet min nuværende mail-adresse tidligere i denne tråd, men det skal nu ikke skille os ad - jeg skriver den en gang til.

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen
e-mail: svjac42@gmail.com

Lise Østerberg Bahr

#54
Tak Svend Jacobsen.

Hej Svend igen.

Jeg har læst, at en blandt de mange personer, der fik vores slægtsbog - var Pastor Claus Rolfs, Høyer, der har skrevet bl.a. Højer Sogns og Flækkes historie.

Bogen hedder:
Die Geschichte von der Bahren in Schleswig Holstein - Trykt i 1926, af trykkeriet Hauschild Bremen, var i Rigsarkivet  i København, Poul Bredo Grandjean fik også bogen, så den må altså kunne læses der også.

En del professorer - historiker el. lign. i hver fald i Tyskland - skulle også have fået bogen, der er på ca. 95 sider, 10 afsnit med indledning og slutord af Georg Bahr.

Den omhandler bl.a. (jeg vil anslå, at der er nævnt ca. 1660 personer i bogen) !

Bl.a.:
Borgmesteren i Tønder, Joh. Chr. de Bähr, og samtidignævnes:
Berend De Bähr, Ludolff de Bähr, Magdalene de Bähr (Tønder), Klostervogt Hans Bahr, i Flensburg. (med Wappentafel i Staatarchiv Kiel)  
Klostervogt, Hans Bahr, Flensburg. (Wappentafel i Kiel - Staatarkiv Kiel).
Hans Bahr ved Bahrenhof, (Fødselsregister - Geburtsregister Segeberg)
Wolfgang Bahr, Pastor i Süssel og dennes børn:

Også nævnes:
Borgmesteren i Eutin Thomas Bahr og familie (Renate Bahr).
(Kirchenreg. Eutin).

Ad.: Staatarkiv Schleswig  - B X I, i Landesarkiv Pinneberg, nr. 143.

Den skulle også stå på Universitetsbibliotek i Kiel, i Leipzig, og i København Rigsarkivet, el. Det Kongelige Bibliotek.



ud af at læse ?

Der er vist meget at hente i bogen - i Bahr/Behr Baehr/De Bähr, / De Behr, m.fl. i slægten nævnes - dvs. dif. stavemåder.

På forhånd TAK.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg bahr

Lise Østerberg Bahr

#55
geni.com har Michael King beskrevet Berendt De Bähr m.fl.:

Hustru Botel (Botilla) Petersen
datter Agathe de Bähr
søn Ludolph Bähr
søster Magdalene de Bähr (de Behr) ( som jeg nævne oven over staves navnet nu  med  et e = bEhr
datter Maria de Bähr
datter Loretta (Laureta) de Bähr
father Lutke (Ludolph de Bähr)
sister Catharina de Behr
daughter Kathrine de Behr
daughter Lucia Behr
Mother Marina Heinrichs (Nissen)
sister Heilwig (Helvig) de Bähr

Om Berend (Bernhard) de Bähr:

Ifølge adskillege kilder er Berend (Behrend) de Bähr søn af Marina Henrichs og Lütke (Ludolph) de Bähr som er søn af Lummecke og Schauenburgiske drost Bernhard de Bähr som er søn af kejserlige oberst Brand de Bähr. Og moderen Marina Henrichs er datter af Hinrich Nissen som er søn af Nis Hinricksen (1478-1554) som er son af Hinrich Petersen som er søn af Peter Tordsen som er søn af Tord Iversen (født ca. 1370) som er søn af Iver Fallesen Staverskov (ca. 1350-1417) som er søn af Falle Staverskov og Margrethe Vendelbo.

Stilling:
Storkøbmand:
stilling: 1618 Rådmand i Tønder. Opkaldt efter farfaderen Bernhard i Pinneberg. "Kristkirken" s. 73: Kirkens mindste og mest enkle epitafium fra 1651.

Omkring våbnet til højre - en siddende bjørn - står:

"Fumantem ursi nasum ne tentavis" - (Man skal ikke røre ved en bjørns dampende snude).

Om det andet våben, der forestiller en mand, der er ved at klatre op i et træ, står: "Nihil impossible Christro" (Intet umuligt for Kristus).

Skænkede i 1622 en lysekrone til kirken til minde om sin far.

.................
Er det denne vinkel man tager i dansk historie/grænsehistorie ? Tysk historie ? Grænsehisttorie ?

(måske må jeg lige konfrontere tyske historikere omkring evt.).

Og jeg må tilbage til Tychsen slægt, idet jeg har set tekster med Tüchsen navnet flere gange  i forbindelse med disse gamle navne tidligere.

Med venli hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#56
Hej.

Jeg ved godt det er lidt udenfor projektet - men og dog:

Måske man også skulle tage et look på: www.TUXEN.info/tuxen/soeren_petersern_tuxen.htm.

Søren Petersen Tuxen 1635-1678 - En efterslægtstavle -

med masser af infos omkring bl.a. TUXEN -bl.a. en navneændring til TOMPson,  - søn af pastor Jens Sørensen Kaalund og Cathrine Hieronimusdatter Knoph m.fl. Nakskov. m. mange mange flere, bl.a.  via Julie Camilla Tuxen - og Hans William Scharling, 22.9.1837, døbvt i vor frue Kirke, søn af professor XCarl Emil Scharling og Anna Petrea Abild Lund  29. april 1911, Frederiksberg.  Hans: Dr. Jur.  prof. i Nationsløkonomi, Finansminister 1900-01.

Det er for omfattende at skrive mere her - men jeg ville hellere lige nedfælde en bemærkning til linket, idet jeg ikke er på dette (Dis) - forum for tiden).

Endnu en spændende "personage" jeg herfra kunne nævne er:
August Peder Tuxen, 4. marts 1853, Tandslet. Gift 6. nov. 1888 i St,. Mariæ Kirke, Helsingør (hvor jeg også har set en Bahr gravsten i Kirken, St. Olai Kirke - Helsingør tidligere - brygger mener jeg). Generalløjtnant, dr. phil., mili tærhistoriker, og anset personal-hisltoriker.

Videre: "Begået" et Større værk - om Store Nordiske Krig - og skrev stamtavle over SOGNEPRÆST TIL STORE SOLT LORENZ TUXENS EFTERKOMMERE, MANDSLINIEN SAMT SLÆGTEN TUXEN 1550-1800.

Endvidere anden interessant - ad THEATER - jeg tænker straks ud af "buret" - nemlig: Burgh Theather i Wien  (Teater) - og det Kongelige teater i København (Ballet)) - personen:

Mandrup Peder Tuxen, f. 16. juni 1818, Christianshavn. Døbt i HOLMENS KIRKE - (Sømandskirken) - gift med Louise Antoinette Augusta Bournonville, født 23. marts 1831 i København, døbt 24. april i Slotskirken, datter af balletmester Anton August Bournonville og Helene Frederikke Håkonssen, død i 1906 og begravet Esbønderup Kirkegaard. Mandrup døde 16. okt. 1891. Sognepræst først i Tandslet, Als, senere i Esbønderup.

I får Lige en til ad SØ- interesseorganisation.: - selv om det bliver blindskrift, for teksten hopper:

Carl Ludvig Tuxen 30. juli 1857. Tandslet. Kaptajn i Søetaten  og afdelingschef i Søassurance.

Slægtsnavne. bl.a. Meyer, Wolfhagen, Tegner.
sted(er):
Børglum...
Australien. KØBMAND i Australien.

vender evt. tilbage når teksten ikke hopper og jeg har tid igen.

Jeg fandt linket, som et led i min Bahr søgning på nettet - dvs. via anden slægt. (ikke Kaalund slægt - som jeg også har set tidligere naturligvis).

Med venlig hilsen og god lørdag
Lise (Hansen) Østerberg Bahr :)

Lise Østerberg Bahr

....


Fra Lise Ø Bahr:
steder fortsat:

Viggo Axel TUxen, Frankfurt am Main. Gift med Asta Johanne Reedtz Sparrenwohn f.
3.juli 1872. i Hellerup.

Karsten VIBORG Tuxen f. 1863 og gift med Jessie Marion Frederikke Saabye, fra Flensburg.  Premierløjtnant, forretningsmand i Brooklyn New York, USA.
Oscar Axcel Tuxen, ingeniør, Nordisk Kabel. Direktør for fælleskontoret for Jern og Metal

Roskilde, Svendborg.(NASVIGATIONSFORSTANDER).
Rungsted.

kan. evt. vende retur senere .
MVH
Lise H. Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#58
...
endvidere flere:

Navne. :
Sommer, Brorson, Fogtmann, Anker Heegaard, Jensen,  Rossen, Mandrup, Quistgaard, Ackermann, Birch, Lystrup, Wichmann, Lassen, Sommer.

Andersen og Hoffmann-Bang -  Hirshholmene,

Kruse/Kruuse (Viborg)

Orsleff.

Johan Frederik Holger Tuxen,maskiningeniør, cand. polyt. 1894,  fra Vinkel, ved Middelsom Herred.
arabejdede på skibsværfter i Skotland & Burmeister (s)& Wain(s)


(flere) præster:
Rind sogne Ramsø og Tune herreder.
Dalby og Ejby, Højelse og Lellinge sogne.

Hempel fra Brevik, Norge.
Nielsdatter Barth fra Arendal, apoteker i Arendal, Norge. Indgift Kittel).
Tønnesen og Rossen.


Friis, se: Købelev Kirkegaard.

C.F.A. Tuxen, Major ? og FOLKETINGSMAND; og hustru Wilhelmine Heide - sandsynlig. MIddelson Herred.

Orsleff.

MVH
Lise Østerberg Bahr (jeg retter teksten til, (metode, som jeg plejer at arbejde med) idet jeg heller ikke har 2 PC skærme ved siden af hinanden).

Lise Østerberg Bahr

flere navne:

Bishoff, søn af Peder Bishoff  fra KOrsør.
Tønnesen,
Østergreen. Kornum, Olsen,
Skytt, Andreasdatter,
Søborg, Yttericht,

steder: Asminderød-Grønholt, Lynge-Kronborg Herred. Bloutstrød (PRÆSTER, SOGNEPRÆSTER).

Kilder:
Stamtavle over Sognepræst til Store Solt Lorenz Tuxens efterkommere Mandslinien A. P. Tuxen Kbøenhavn 1924.
Kommandørkaptajn Peder Mandrup Tuxen, 1783-1838 og hans Efterkommere, Henning Bernhoft, Rungsted Kyst 1985.
m.fl.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr