Præsten i Ravsted Thygo Thomeus Tychsen og hustru Dorothe Cathrine Thamms børn!

Startet af Tom Smidth, 28 Mar 2012 - 21:45

Forrige emne - Næste emne

Tom Smidth

Mine 6xtipoldeforældre er præsten i Ravsted Thygo Thomeus Tychsen ( født 6. februar 1652 i Tønder som søn af handelsmand Thomas Tychen og Christine Rasch) og Dorothe Cathrine Thamm (født 14. sept. 1663 i Pretz som datter af præst Caspar Thamm og Anna Margretha Pauli)

Tycho Thomæus Tychsen skulle efter mine oplysninger være død i Ravsted d. 11 juni 1708. Den oplysning kan ikke tjekkes i Ravsted kirkebog da den først medtager afdøde fra 1710.
Dorothea Cathrine Thamm er død i juni 1734 i Ravsted og begraves i Ravsted kirke d, 17. juni 1734
Citatkirkebog, Ravsted KB 1710-1763 s. 46 døde 1734 nr ? (AO opslag 48). 
45 ?. Der 17 junij Sepulta die verwittwete Pastorin Dorothea Cath: Tychsen meine Schwiegermutter æt. 71 weniger  3 Monatten 2 Wochen 4 Tage.

Jeg har forsøgt at få styr på deres børneflok og vil med dette indlæg fortælle hvad jeg har fundet frem og hvad jeg ikke kan finde kilder til. Måske er der så andre som har fundet andre vidnesbyrd om deres liv.

Jeg mener de får 8 børn sammen (de indgår ikke i andre ægteskaber).

De første 4 er alle døbt i Ravsted hvor Tycho var præst fra 1681-1708

•   Cathrine Hedvig Tychsen. fundet døbt i Ravsted kirke d. 13. oktober 1686
Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 19 fødte 1686 nr. ? (AO opslag 12). 
døbt 13. oktober. Hl. Tÿcho T L: Tochter, ge[r]tauft Cathrine Hedevig. Gevatter: Fr. Cathrine thor Möhlen, Jfr. Anna Lorentzen, Thomas Tÿchsen. 
•   Thomas Casper Tychsen. fundet døbt i Ravsted kirke 15. nov. 1688
Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 30 døbte 1688 nr.? (AO opslag 17). 
døbt 15. November. Hl Thÿcho Thom. Tÿchsen t ? seine sohn Thomas Casper. Gevattere: Hl. Caparus Taxx Pastor zu Pretz?, Albert Albert und fr: Marina Lorentzen. 
•   Elisabeth Tychsen fundet døbt 8. okt. 1690 i Ravsted Kirke
Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 41 døbte 1690 nr.? (AO opslag 23). 
døbt 8. october 1690. Hl Thÿcho Thom. Tÿchsen ? L seine tochter Elisabeth. Gevattere:
die Hochwohlgeborene Fr. Elisabeth von Thieme, Fr: Catharina Tÿchsen, Hr. M. Friderich Johan Nissen Pastor zu Cliplef. 
•   Lorentz Tychsen fundet døbt 2. nov. 1692 i Ravsted Kirke
Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 51 1692 nr. ? (AO opslag 28). 
døbt 2. November 1692. Hl. Tÿcho Thom Tÿchsen J.L. S(einer) Sohn Lorentz. Gevattere: Hl. ?ræpolitz? Bernhard zu Rend?, Hl. Johan Detlev Tam, Fr. Sina Nirmands.

De næste 4 kan jeg ikke finde døbt i Ravsted. Det drejer sig om:

•   Sophie Dorothea Tychsen kendt begravet 9. dec. 1734 i Tønder kirke (kan ikke tjekkes da KB først registrere døde fra 1740) Det er usikkert hvor hun hører til i rækkefølgen
•   Nicolay Tychsen burde være døbt jan 1697 men ikke fundet i Ravsted. Fundet død 9. marts 1777 i Ravsted  80 år og 2 måneder gammel
Citatkirkebog, Ravsted KB 1762-1819 s. 59a-59 Døde 1777 nr.9 (AO opslag 57). 
død 9. marts begravet 18. marts 1777. Nicolaÿ Tÿchsen ein ? ? Kra? in Rapstedt der veil. Pastor zu Rapstedt Hl. Tÿgo Thamas Tÿchsen und Dorthea Catrina gebohren .... aus Preeds ehelichlefen? sohn alt 80 Jahr 2 monaten, verheiratet mitl weil.: Catrina der weil. bürger Hans Dinsens und Dorthea Kierstine gebohren Holtz fürster? Tochter zu Hadersleben ehelic? Tochter, hinterlist 3 sohne und ein Tochter namelich 1) Tÿgo Thomæus, 2) Johannes, 3) Thomas Tÿgo Thomæus verheiratet mit 1) Ann gebohren Thomas Tochter, und ? Catrina 2) mit Marina Sophia gebohren Biørns aus Hoxsbo?gaard 2 kinds kinder namlich Nicolaÿ und Else An Marie. Von dem sohn Johannes ist nichts anderes be? das er in Copenhagen verheiratet geworden ist mit Sophia gebohren ..... Tochter und sieh in Stavanger in Norwegen aufhalten als Doctor. Die 2 übrigens kinder sind nicht verheiratet. 
(Denne tekst har nok fejl i tydningen)
•   Casperus Tychsen ikke fundet døbt, men måske begravet 2. sept. 1736 i Tønder Kirke (Kan ikke tjekkes da Tønder KB først registrere døde fra 1740)
•   Anne Margrethe Tychsen ikke fundet døbt men gift med Johannes Gjødesen og overlever ham ved hans død d. 2. juni 1738 i Ravsted. De får deres første barn 19. jan 1711 i Ravsted, så deres ægteskab ligger før Ravsted KB anfører vielser med start i 1711.

Har du gode ideer, eller sikker viden! Så hold dig ikke tilbage. Det kan jo være at vi med fælles hjælp kan knække nøden
VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Inger Buchard

Jeg ved ikke om
Arends, Otto Fr.: Gejstligheden i Slesvig-Holsten fra Reformationen til 1864. I-II.
kan supplere dine oplysninger, men hvis du ikke har haft fat i den endnu - gerne udgaven på LAA med håndskrevne tilføjelser - så er det på tide, du tager et kig.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Tom Smidth

Hej Inger.

Jeg havde fat i denne personkreds sidst i sommeren 2006 og havde da disse to bøger hjemme:

Gejstligheden i Slesvig og Holsten, Otto Fr. Arends, Gejstligheden i Slesvig og Holsten fra reformationen til 1864 (Personalhistoriske undersøgelser ved Otto Fr. Arends) (3 bd. i alt. (bd. 1: A-K, bd 2: L-Ø, bd 3: Series Pastorum)  Levin & Munksgaards forlag 1932),
Om Thomas fortæller den i bd. 2 s. 328. 
CitatTychsen, Tycho Thomæus nok født i Tønder 16-- død 11/6 1708. Stud i Kiel 1671 29/4. Sognepræst i Ravsted 1681-1708. Viet til Dorothea Catharina datter af Casper Tamm (død 1700?) far til Thomas Caspar Tychsen (død 1730), svigerfar til Chr. N. Lorentzen (død 1752) til Chr. Erdmann Schindler Rektor i Haderslev og formentlig til Johannes Gjødesen (død 1738) (Kilder angivet). 

Den anden bog er:

Dansk præste- og sognehistorie (Haderslev Stift), A. Pontoppidan Thyssen, Dansk præste- og sognehistorie : X Haderslev stift. A: Den sønderjydske del (1977-85. Side 1-811, Forlag: Haderslev Stifts Historie, Indhold: H. 1 : Indledning. - 1977, Indhold: H. 2 : Haderslev Provsti. - 1977, Indhold: H. 3-4 : Vojens-Christiansfeld Provsti. - 1978-79, Indhold: H. 5-7 : Åbenrå Provsti. - 1980-81, Indhold: H. 7-9 : Sønderborg Provsti. - 1981-85, Hefte 10: Kolding Provsti
1985. Side 813-891, Hefte 11: Fredericia Provsti 1986. Side 893-1009, Hefte 12: Vejle Provsti 1987. Side 1011-1146, Hefte 13: Hedensted Provsti 1989. Side 1147-1337, Hefte 14: C: Efterskrift og registre
1990-91{ (1991)}. Side 1343-1510 + 2 bilag),
I hæfte 13 fortælles om Ravsted sogn side 1265.  -
CitatPastor Thycho Thomæus Tychsen (1681-1708) var født i Tønder og cand fra Kiel, hvor den pietistiske prof Kortholt »elskede ham som sit barn‹. Hvor flittig han var med sine studier ses af hans mange haandskrevne forelæsningsreferater og af hans omhyggelige optegnelser. Han var paa en stor studierejse sammen med rektor J. Schultz, Hamborg, besøgte professorer og lærde folk, hvor han kom frem, i Erfurt, Coburg, Gotha, Ttibingen, ville have været til Strassbourg, men da de kejserlige og den franske arme stod paa vejen, drog de til Ulm, Augsburg, Mtirichen osv. De sejlede ad Donau til Wien, hvor de overværede Kristi legemsfest og hele processionen. De rejste hjem over Prag og Dresden, senere var han i Holland, blev paa skibet slaaet over bord og var nær druknet. I Rotterdam fik han gode venner, og over Amsterdam vendte han hjem. Han blev en dygtig præst. Det noteres, at der i R sogn 1687 var 1100 altergæster (C. P 274), altsaa før pietismen, og T var »meget flittig‹. Lørdag havde han skriftemaal med mange deltagere. 1705 var der 1600 altergæster i det lille sogn. 

Men jeg skulle måske se dem igen. Jeg må dog nok undvære de håndskrevne noter fra LAA selvom der kan ligge nogle gode guldkorn der.

Arbejdet binder mig ret meget til Roskilde.

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Svend Jacobsen

Hej Tom.

Det er flere år siden, vi sidst kommunikerede her i DIS-Forum, men måske husker du, at det var mig, der i sin tid foreslog, at dine lollandske aner stammede fra Felsted Sogn i Sønderjylland.

Jeg var ikke klar over, at du stammede fra sognepræsten Tycho Thomæus Tychsen i Ravsted, men det er da interessant, da vi så har fælles forfædre, idet vi begge stammer fra præstens farfar Tyge Thomsen, gårdmand, sognefoged og kirkeværge i Hjerpsted, over hvem der hænger et kæmpemæssigt epitafium i den iøvrigt meget lille Hjerpsted Kirke helt ude ved Vadehavet. Du stammer fra hans søn Thomas Tychsen, købmand i Tønder, og jeg fra en anden søn Peter Tychsen, ligeledes købmand i Tønder.

Min gamle ven, den nu afdøde genealog Carl Langholz, skrev engang i 60'erne en artikel på tysk om Tycho Thomæus Tychsens liv og levned, hovedsagelig baseret på den ligprædiken, der blev holdt over ham, og som mirakuløst er bevaret. Den burde du jo næsten se, og da jeg har et særtryk af artiklen, som jeg i 1968 fik af Langholz, må du gerne låne det. Men hvis du ikke kan tysk, har du måske ikke så meget glæde af det.

Hvis du kan væbne dig med lidt tålmodighed, kan jeg godt - måske i påsken - skrive hovedtrækkene ned til dig og supplere med mine egne kommentarer (da jeg ikke er enig med Langholz i alle hans konklusioner). Ganske kort som bemærkning til noget af det, du skriver i tråden, kan jeg meddele, at det i ligprædikenen siges, at TTT havde 11 børn, 6 sønner og 5 døtre, hvoraf 1 datter døde før faderen. Endvidere, at det er rigtigt, at han havde en søn Caspar, der boede i Tønder og døde dèr i 1736 - det fremgår af Tønders kirkeregnskab.

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen, Frederiksberg

Tom Smidth

Hej Svend!

Rart at høre fra dig igen.

Jeg kan godt huske situationen. Det var lidt af et gennembrud du gav mig da du foreslog at min hollænder skulle komme fra Felsted. Det er der kommet meget forskning ud af siden.
Det er lidt sjovt at det var min fars linjer jeg arbejdede med dengang og at forbindelsen til det Sønderjydske var ganske ukendt i familien.
Nu arbejder jeg med min mors slægt og det har været velkendt for os børn at der var en forbindelse til Hjerndrupgård oh Juhl slægten. Det er den forbindelse som har udvidet sig noget til også at omfatte Tychsen.

Jeg vil derfor blive meget glad hvis du kan få tid til at lave et sammendrag. Det haster ikke, men vil være spændende at se. Jeg kunne så godt tænke mig at låne det senere for at få lavet en kopi af artiklen. Mit tysk er ikke særlig velpudset, men med tålmodighed kommer man langt

Så mange tak for tilbudet

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Harri Kruse

Hej Tom

Vi har samme forfædre, jeg nedestammer fra Nicolay Tychsen, altså en af børnene som vi
ikke kan finde dåbsstedet på. Der er mange præster i familien, og de har døbt børnene i forskellige kirker
jeg ved naturligvis ikke hvorfor, men jeg kender et dukumenteret tilfælde.
Jeg har arvet en gammel slægtsbog om familien. Om Tycho Thomæus Tychsen står der en del som alle kender. Til slut skrives der om børnene i ægteskabet. Jeg skriver her om barn nr. 1

1. N.N. Hun blev gift med Johannes Gjødesen Ægidius, søn af præsten i Bylderup
Gjøde Lauritzen og Mette Ewaldsdatter. Ægidius overtog præsteembedet i Ravsted
efter sin svigerfar. Han var præst fra 1708 til sin død 1738.

Jeg har søgt i alle tænkelige kirkebøger uden at finde hendes navn. Indtil for et par dage siden.
Da fik jeg den ide at gå alle fødsler efter fra 1708-1738, fordi jeg med en anden slægtning som
var præst, har set at præstekonen ofte stod fadder. Og det er i det her tilfælde det samme,jeg har
ikke tal på hvor mange gange men har skrevet 3 ned.
Anna Margrethe Ægidi  pastorin  3sept. 1735  opslag nr. 132

Anna Margrethe Ægidi pastorin   8nov. 1733 opslag nr. 129

Anna Margrethe Ægidi pastorin   7jan. 1733 opslag nr. 128

Det giver os navnet på en manglende datter. Nu ved vi stadigvæk kun, at hun lever i 1738.

mvh. Harri Kruse


Tom Smidth

Det er et godt argument for hendes navn.

Jeg har prøvet at se på de 3 første af hendes børns dåbsangivelser for at se om fadderne kunne gøre os klogere:

1. barn Metta Margaretha

Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 135 fødte 1711 nr. ? (AO opslag 70). 
født 19. January 1711. Die lunæ p. Dom III post Epiphanias (26 jan. 1711)
Herr Johannes Ægidij Prediger hieselbst (deßen Ehe-Liebste den 19 Januaij früh morgens gegen 2 Uhr entbunden und eines wohlgestalten Töchterleins ge..sen) hat diese seine Tochter d. 26 Januarij darauff tauffen lassen Metta Margaretha. Gevatter: Frau Anna Margaretha Tammen verwittwete Pastorin zu Pretz, Jfr. Dorothea Marie Tychsen aus Tondern? Herr Ewald Ægidij Pastor zu Bylderup.

ang vidnerne:
Frau Anna Margaretha Tammen verwittwete Pastorin zu Pretz er moderens mormor, gift med med præst Caspar Tamm og døbt Pauli
Herr Ewald Ægidij Pastor zu Bylderup  er faderens far


2. barn (Dorothea Katrine) kunne jeg ikke finde så jeg gik videre til 3. barn Ægedius Lorentzen

Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 149 fødte 1713 nr. ? (AO opslag 77). 
født d. 28 maj 1713 døbt 7. juni. Die Mercurii 13. Festum Pentacost. d. 7 Junii
H. Johannes Ægidy Prediger hieselbst t. l. sein Sohn. Ægidius Lorentz. Gevattern: Lorentz Tychsen Bürgermeister in Tondern, Thomas Casper Tychsen H. Theol Studios, Catharina Paulsen in Hadersleben.

ang. vidnerne:
Lorentz Tychsen Bürgermeister in Tondern er muligvis en farbror til Anne Margrethe, barnet mor da jeg vurderer at hendes bror Lorentz født 1692 er for ung.
Thomas Casper Tychsen H. Theol Studios, er Anne Margrethes bror og netop færdiguddannet i Kiel i 1909
Catharina Paulsen in Hadersleben har jeg ingen bud på


4. barn Tycho Thomaij

Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 137 fødte 1714 (AO opslag 81). 
født 28 august døbt 4 septembr. 1714.
Hl. Johannes Ægidy Prediger hieselbst t.l. seine sohn Tycho-Tomasy
Gevattere: Herr Barth: Christian Ægidy P. ?, Johann Detleff Thamm aus Preetz, Christina Denkamphen aus Tondern. 

ang. vidnerne:
så er der ingen af de tre vidner som jeg kender

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Inger Buchard

kirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 137 fødte 1714 (AO opslag 81). 
født 28 august døbt 4 septembr. 1714.
Hl. Johannes Ægidy Prediger hieselbst t.l. seine sohn Tycho-Tomasy
Gevattere: Herr Barth: Christian Ægidy P. ?,

Denne fadder er
Bertel Christian Giødesen, Bertel Christian Ægidius,  23.11.1673-3.4.1733, præst, salmedigter. Født i Bylderup, død i Varnæs, begravet sst.
(1698) blev han sognepræst i Varnæs syd for Åbenrå fjord hvor han virkede til sin død. 1717

fra http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Kirke_og_tro/Pr%C3%A6st/Bertel_Christian_Gi%C3%B8desen

Den næste, Johann Detleff Thamm aus Preetz: der må være en forbindelse til:
Cathrine Hedwig Tychsen døbt Ravsted 13/10 1686, død 6/3 1770 i Oksenvad og begravet her 15/3. Hun var datter af sognepræsten i Ravsted Tyge Thomsen Tychsen (6/2 1652 Tønder-11/6 1708 Ravsted) og Dorothea Cathrine Thamm (14/9 1663 Preetz i Slesvig-17/6 1734 ?)

fra: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,235340,235340

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lise Østerberg Bahr

Hej på Tråden.

Her er et Per Schrøder indlagt i et link - jeg går i Per Schrøders fodspor; af Schrøder slægt, Nørlyng, Viborg, David Fog.

Er der nogen der ved, hvem der har overtaget dok. og slægtsforskningen efter Per Schrøder ?



Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr
med (delvis) kendskab til (een nulevende Tamm, og flere Tychsen - Tychsen fra Husby Mühle, Handewitt/Handved - efter Janne( en mand) Janne Wichert, Møllekonsession / og kro - omkring 1700.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr (ad Schrøder spørgsmål/input).

Lise Østerberg Bahr

rettelse....
det var Heidemarie Wichert jeg mente denne gang. Janne (et mandenavn i 1700 tallet) hed Jacobsen til fornavn - startede dengang møllen, men i Petersdorf på Fehmarn har Fam. Wichert vist fam. møllen Peters Mühle - som restaurant endnu. En maler /akvareltegner fra egnen med efternavnet LIEBE, har malet den - meget smukt.

Jeg nævnte Tamm, idet der vist er en hr. Tamm, der holder spændende historiske foredrag om grænseslægterne emnet/slægterne .

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Tom Smidth

Det var et fint link til Den Store Danske. Det fik bragt lidt orden i Johannes Gjødesen/Ægedius famileforhold.

Det er også godt at Inger er kvik nok til at finde et gammelt indlæg hvor jeg selv forklarer linjen til præsten i Preetz Caspar Tamm, min 7x tipoldefar som jeg endnu ikke har stort kendskab til. Derfor er det uvidst om Johann Detleff Thamm er en morbror til Anne margrethe Tychsen eller hvilken forbindelse der måtte være. Men det kan være vi bliver klogere undervejs.

Så må jeg sige at Lise fik gjort mig nysgerrig mht. hendes forbindelse bagud til Tychsen og Thamm. Har du forbindelsen eller kender du blot nulevende med navnene?

Jeg vender tilbage
God weekend
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Svend Jacobsen

Hej Tom m.fl.

Da der nu er flere, der har vist sig interesserede i denne tråd, bl.a. endnu en efterkommer (Harri), vil jeg lige meddele, hvad jeg mener at vide om børnene af Hr. Tycho i Ravsted:

Ifl. ligprædikenen skulle han altså have 11 børn, 6 sønner og 5 døtre, hvoraf 1 datter døde før faderen. I Ravsted kirkebog kan vi kun finde 2 sønner og 2 døtre, og lad os lige klare dem først:

Cathrine Hedvig, f. 1686. Hun er jo så Toms ane, g. m. præsten Christian Lorentzen i Oksenvad-Jels.

Thomas Caspar, f. 1688, død 1730 i Klangsbøl, hvor han var præst.

Elisabeth, f. 1690, død 1769 i Vodder, men begravet i Haderslev, hvor hun var gift med rektor Christian Erdmann Schindler.

Lorentz, f. 1692, borger i Aabenraa, hvor han var gift med farver Martin Bahnsens datter (g. 1717 i Ravsted).

Vi mangler så besked om 4 sønner og 2 døtre.

Tycho Thomæus Tychsen døde i juni 1708, og da ligprædikenen fortæller, at han var gift med sin efterlevende enke i 26 år, må de være gift i 1681 eller 1682. Det må derfor være begrænset, hvor mange børn, de har fået før kirkebogens start 1686, formentlig 2 eller 3. Og nu skyder jeg så fra hoften: Jeg tror, der har været 2 døtre, opkaldt efter de 2 bedstemødre:

Anne Margrethe, g. m. Hr. Tychos efterfølger som præst i Ravsted Johannes Gjødesen.

Christina, som står fadder i Ravsted i 1704. Hun er sandsynligvis identisk med den Christina Denkampin i Tønder, som er fadder til et barn af Johannes Gjødesen, g. m. købmand Hinrich Denkamp i Tønder, hvilket vist nok fremgår af Tønder kirkebog ved en ugift datters død i 1785. Der er dog lidt mystik omkring det, så det skal nok undersøges lidt nærmere.

Så er døtrene på plads (!), så mangler vi de 4 drenge. De må så alle sammen være født efter 1692, hvor TTT af en eller anden grund ikke har ført sine egne børn ind i kirkebogen. Men 2 af dem kender vi:

Nicolai, f. ca. 1697, som er Harri's ane, kniplingshandler i Ravsted.

Casparus, f. fmtl. enten 1694/95 eller 1699/1700. Han var købmand i Tønder, hvor han får 3 børn i 1724, 1726 og 1728.

Den tredie er måske Friderich Tychsen, borger i Tønder, som er fadder i Ravsted i 1722 og kaldes "mein Schwager".

Den fjerde og sidste har jeg intet bud på.

Det er rigtigt, at borgmester Lorentz Tychsen i Tønder er TTT's farbror, f. o. 1645/50, død 1732. En datter af ham er den Dorothea Marie Tychsen (f. 1683), der også er fadder et sted. En søster til TTT var Christina, g. m. Albert Albertsen i Tønder, der også nævnes som fadder på et tidspunkt.

Mvh. og fortsat god weekend.
Svend
 







Harri Kruse

Hej Tom

Da jeg fik min slægtsbog fik jeg at vide ,at Tycho  havde ca. 12 børn men han havde ikke ført dem alle
i kirkebogen. Jeg ved naturligvis ikke hvordan det var dengang, men er det ikke lidt usansynligt ???
Af min slægtsbog er der omtalt 6 børn, de 2 ukendte, den ene mener jeg nu vi har fundet, Anna Margrethe.

1. Cathrine Hedvig 1686-1770
2. Elisabeth           1690-1769
3. Anna Margrethe  efter 1738

4. Svend skriver om Christina gift med en Denkamp,andre mener Sophie Dorthea. Jeg ved ikke om nogen af dem er rigtige??
5.af min sægtsbog fremgår N.N. Hun blev gift med Nicolay Knutzen. De bosatte sig i Højst.
  Det er ikke den Nicolay Knutzen som biver præst i Højst, men kunne det tænkes , at det er broderen
til herredfogeden Mathias Knutzen fra Ravsted.

Der er 5 piger og den ene dør inden faderen, så nr. 4  jeg ved ikke.
nr. 5 var nok værd at undersøge lidt nærmere.

drenge
1. Thomas Casparus 1688-1730
2. Loentz                 1692-
3. Nicolay                1697 1777
4. Casparus             1699-1736
5. Friedrich        ?
6. ?

det er mit bud.

mvh. Harri Kruse

Tom Smidth

Så er jeg blevet færdig med min gennemgang af Johannes Gjødesen/Ægidij og Anne Margrethe Tychsens børns fødsler og dåb.
Jeg har kommenteret de faddere som er fundet som vist herunder:

Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 163 fødte 1716 nr. ? (AO opslag 84).  
født 29. januar 1716 døbt den 4 februar. Hl. Johannes Ægidij Prediger hieselbst t. l. seine Tochter Ann Christin. Gevatter: Anna Sophie Ægidij Pastorin zu Bylderup. Jfr. Elisabeth Tychsen, Andreas Ægidij bürger und bødker in Flensburg.  

ang. vidnerne:Anna Sophie Ægidij må være gift med præsten i Bylderup
Jfr. Elisabeth Tychsen f. 1690 er en søster til Anne Margrethe
Andreas Ægidij bürger und bødker in Flensburg, usikkert om der er en bror  til  Johannes Gjødesen


Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 168 fødte 1717 nr. ? (AO opslag 86).  
født 26. marts 1717 døbt den 1. april. Hl. Johannes Ægidij Prediger hieselbst t. l. sein Sohn Casper Christian. Gevatter: Hl. Nicolay Ewald pastor zu Højst. M. Lorentz Tychsen ?, Jfr. Hanna Bahnsen in Apanrade.  

ang. vidnerne:Hl. Nicolay Ewald pastor zu Højst. må være af Johannes familie. Hans mor er Mette Ewald.
M. Lorentz Tychsen ?, (f. 1692) er en bror til Anne Margrethe som 23. sept. 1717 bliver viet til næste vidne:
Jfr. Hanna Bahnsen in Apanrade

Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 174 fødte 1718 nr. ? (AO opslag 89).  
født 25. juni 1718 døbt den 30. juni Hl. Johannes Ægidij Prediger hieselbst t. l. seine Tochter Cathrine Maria. Gevatter: Anna Ægidij Pastorin von Varnis, Fr. Maria Hojerin in Hol? væft?, Caspery Tychsen.  

ang. vidnerne:Anna Ægidij Pastorin von Varnis, er gift med Berthel Christian Gjødesen/Ægidij en farbror til barnet
Fr. Maria Hojerin in Hol? væft?, kinder jeg ikke!
Caspery Tychsen er nok den broder til Anne Margrethe som dør I Tønder i 1736.

Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 182 fødte 1720 nr. ? (AO opslag 93).  
født 7. januar 1720 døbt 15 januar. Verid d. 2. aprilis.  H. Johannes Ægidij Pastor hieselbst t. l. sein Sohn Johann Detleff. Gevatter: H. Mathias Albrecht Prætonij Pastor zu Hagen bey Kiel, Nicolaus Tychsen mein Schwager hieselbst, Maria Petersen m.(eine) Schwester.  

ang. vidnerne:Hl. Mathias Albrecht Præstony Pastor zu Hagen bey Kiel, kender jeg ikke!
Nicolaus Tychsen mein Shwager? herselbst. En bror til Anne Margrethe født omkring januar  1697 men ikke fundet i Ravsted KB
Maria Petersen  er søster til Johannes

Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 191 fødte 1722 nr. ? (AO opslag 98).  
Die Verid d. 2. aprilis. Hl. Johannes Ægidij Pastor hieselbst t. l. sein Sohn Johannes. Gebohren der morgent ? 8 uhr d. 2. april und? der ? der? war Schwach? ? ?  (næste side) Gevatter: Hl. Johannes Laurentzen Kønigl. Assessor in Copenhagen. Friederich Tychsen mein Schwoger? Cathar: Hedwig Laurenttz Pastorin von Oxenwald.

ang. vidnerne:Johannes Laurentzen Kønigl. Assessor in Copenhagen. Er stødt på navnet før men usikker på hvor!
Friederich Tychsen mein Schwager. Her må være en ukendt bror til Anne Margrethe
Cathar: Hedwig Laurenttz Pastorin von Oxenwald.  Er en søster til Anne Margrethe, gift med Christian Nikolaisen Lorentzen sognepræst i Oksenvad er min 5xtipoldemor

Det bekræfter Svends og Harris opstillinger på et punkt. Blandt vidnerne til dåben 1722 nævnes direkte en Friederich Tychsen som Johannes Gjødesens svoger, altså en bror til Anne Margrethe Tychsen. Så han er vel tilstrækkelig dokumenteret.
I er meget velkomne til at kommentere vidnerne yderligere.

Endelig kan jeg fortælle at Tycho T. Tychsen og Dorothea Katrine Thamm blev viet 27 juni 1682 i Ravsted

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Inger Buchard

Jeg tilføjer:

Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 174 fødte 1718 nr. ? (AO opslag 89).  
født 25. juni 1718 døbt den 30. juni Hl. Johannes Ægidij Prediger hieselbst t. l. seine Tochter Cathrine Maria. Gevatter: Anna Ægidij Pastorin von Varnis, Fr. Maria Hojerin in Hol? væft?, Caspery Tychsen.  
Maria Hojerin er fra Hellevad/Heldewadt; om det er den derværende præstekone, ved jeg ikke *)


Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 191 fødte 1722 nr. ? (AO opslag 98).  
Die Verid d. 2. aprilis. Hl. Johannes Ægidij Pastor hieselbst t. l. sein Sohn Johannes. Gebohren der morgent ? 8 uhr d. 2. april und? der ? der? war Schwach? ? ?  (næste side) Gevatter: Hl. Johannes Laurentzen Kønigl. Assessor in Copenhagen. Friederich Tychsen mein Schwoger? Cathar: Hedwig Laurentz Pastorin von Oxenwald.
En nærlæsning gav: Gebohren des Morgens geg(en) 8 Uhr am 2. April und des Nachts darauff weg(en) Schwachheit getaufft worden
 
Inger

*) Jeg blev klogere:
Præsten i Hellevad-Egvad fra 1693 til ind i 1720'erne hedder Peder Hoyer
http://www.hellevad-egvad-sogne.dk/Kirkerne/HellevadKirke.aspx


Redaktør på DIS-Wiki

Bente Jørgensen

Sikken en herlig gang guldkorn jeg her finder, jeg er endnu ikke så langt, men jeg er efterkommer af Cathrine Hedevig Tychsen og Christian Nicolaisen Lorenzen fra Oxenvad de er mine 5xtip, jeg har kun arbejdet med min Omas linie i kort tid.

Hilsen Bente Jørgensen

Lise Østerberg Bahr

#16
God søndag morgen.

Inden jeg glemmer det, vil jeg opsummere et rigtigt godt link (tilbage til bl.a. Svend Tveskaeg) ja og- en del af anerne hvorfra mine aner stammer fra Husby Mühle, Møllen i Stendten m.m., fra Flensburg slægterne - (et hus- og gadekort findes på denne glimrende side) - man kan se hvilke fam. der har boet i husene i Flensburg - hvem der har været naboer osv.

www.Adelby.com af Helmut Martensen, fra hvem jeg har modtaget 9 generationer for nylig - og en del passer med oplysningerne fra en Haderslev Slægtsforenings tilsendelse af infos til mig.

Martensen har dog ikke opdateret helt frem til mine egne aner - men den er ikke til at komme uden om, når man er på de kanter: Blandt andet grundlagde min anes ene (af 10 ) søskende, en broder, Johannes Georg Bahr, en Tapetfabrik.

DESUDEN ses her :
TYCHSEN, TYCKSEN, TÜXEN  -slægter.

Lidt forkortede infos):
Vi har Bahr slægt herfra disse kanter, og Wanderup, Hodderup, Handewitt, m.v., med div. indgifte i slægten (forældre og deres forældre) bl.a. Peter Detlef Thomsen,

andre interessante slægtsnavne som:
Detlefsen, Thomsen, Hinrichsen, Philippsen, Petersen, Eriksen/Erichsen, Lorentzen, Post. Höck, Jacobsen, Voigt/Vogt., Sommer, Lochmann, Löwe, Sehestedt, Schrøder, Schön, Seidenfaden, m.m.
Steder som Glücksburg, Oxbüll også.

Skibskaptain i Norder Sct. Jürgens/Flensburg, nr. 126, Julius Lorens Friedrich EBSEN, gift Catharina Dorothea Bahr, født 23.5.1835 på Husby Møllen. Hans (Julius´) far var Hans Ebsen og mor var Sophia Christina Magdalena Carstens .

I omkring 1770 - Carsten Samuel Bahr, Møller i Alt Duvenstedt - (dør i Stendten)
sønnen Carsten Christoph Wilhelm Bahr, Møller i Hodderup ved Husby:
slægten med indgifte:
Skrædder Wilhelm Hansen slægten, med indgift Anna Christina HORN - også Flensburg, Grosse Strasse, Wester Seite nr. 628.

Theodor Rethwisch Toldkontorist og skriver fædrelandsviser/digter - gift med en søster til en af anerne, = Friedrike Dorothea Louise Bahr, født 27.6.1826 i Husbymühle ved Husby. Bor i Flensburg - Grosse Strasse nr. 332. - m.fl.......

et par hustruer:
1.Catharina Maria Hansen, og
2. SYLLA TYCHSEN, (der står verwer) Tycksen, geb. (født) Hinrichsen født 6.5.1784 i Harrislee, død 14.6.1865, børn Maria Elisabeth.

Lorenzen, Hansen,

yderligere vores aner bl.a.:
Johann Richertsen gift med Margretha Christoffersen og datter Margaretha Catharina Rickertsen, født 1728 i Stedesand, død 17. april 1807 i Unaften, Handved Sogn.

flere af vores aner:
Herrliy Asmussen gift med Detlef Petersen, barn Peter Detlefsen, født 1729 i Mittelschnatebüll, død 8. august 1807 i Unaften Hanved Sogn.

Ambders de Bär, rektor i Tondern og mange andre. (vi har en slægtsbog tilvirket v hjælp af bl.a.  Poul Bredo Grandjean, København - Gotisk skrift) ca. 100 sider). Die Familiegeschichte den Bahr´ern familie von Schleswig Holstein - med en gående Bjørn på forsiden. Findes vist i arkivet i Kiel og i København.

Der findes div linlier, bl.a. - Markerup linie - der dog ikke i sig selv er opdateret af Helmut Martensen - men Rom blev jo ikke bygget på een dag, som man siger.

Men tage selv et kig.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Tom Smidth

God formiddag!

Hej Bente! Så har vi Cathrine Hedevig Tychsen og Christian Nicolaisen Lorenzen som fælles 5xtipoldeforældre. Hvilket af deres 12 børn er du efterkommer af?

Hvis jeg har oplysninger der kan hjælpe dig, så hjælper jeg gerne.

Det er en imponerende hjemmeside du giver link til Lise!
Jeg har sidet og kikket en ½ times tid (god måde at starte min tysktræning på) og selv om det ikke lige rammer ned i trådens personkreds så er person galleriet så omfattende at det er en væsentlig side at kende. Og hvem ved hvad der vil dukke op af familier i det fremtidige arbejde.

Det kan være svært at have overblik over de ændringer der kommer undervejs i denne tråd. Derfor er der her et link til den MyHeritage udgave jeg har af min forskning. http://www.myheritage.dk/site-415273/smidthDen side opdateres løbende (næsten dagligt) så udviklingen kan følges. Min egen hjemmeside på www.smidths.dk viser min viden for et år siden, men mon ikke jeg opdaterer den nu når jeg synes vi er kommet langt nok med Tychsen og omegn :)

Ellers er min plan, at fortsætte med at finde navne på børnene af Tycho Thomas Tychsen og Dorothea Cathrine Thamm ved at tjekke alle Cathrine Hedevig Tychsen og Christian Nicolaisen Lorenzen børns dåb. Måske kan det give ny viden!

God søndag
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Lise Østerberg Bahr

Hej Tom.

Tak for de pæne ord - og bekræftelsen af, at hjemmesiden er fuldstændig uundværlig, og vil kunne medvirke til at få gravet meget gammelt og glemt frem (igen)...

Helmut Martensen har været så venlig at sende mig 9 generationer af vores aner for nylig - som jeg savner danske slægtninge til - og håber hermed, at kunne få den/de manglende tråd/tråde - til at mødes.

Gode søndagshilsner fra
Lise Østerberg Bahr

Tom Smidth

Citat fra: Inger Buchard Dato 01 Apr 2012 - 00:40
Jeg tilføjer:

Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 174 fødte 1718 nr. ? (AO opslag 89).  
født 25. juni 1718 døbt den 30. juni Hl. Johannes Ægidij Prediger hieselbst t. l. seine Tochter Cathrine Maria. Gevatter: Anna Ægidij Pastorin von Varnis, Fr. Maria Hojerin in Hol? væft?, Caspery Tychsen.  
Maria Hojerin er fra Hellevad/Heldewadt; om det er den derværende præstekone, ved jeg ikke *)


Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s. 191 fødte 1722 nr. ? (AO opslag 98).  
Die Verid d. 2. aprilis. Hl. Johannes Ægidij Pastor hieselbst t. l. sein Sohn Johannes. Gebohren der morgent ? 8 uhr d. 2. april und? der ? der? war Schwach? ? ?  (næste side) Gevatter: Hl. Johannes Laurentzen Kønigl. Assessor in Copenhagen. Friederich Tychsen mein Schwoger? Cathar: Hedwig Laurentz Pastorin von Oxenwald.
En nærlæsning gav: Gebohren des Morgens geg(en) 8 Uhr am 2. April und des Nachts darauff weg(en) Schwachheit getaufft worden
 
Inger

*) Jeg blev klogere:
Præsten i Hellevad-Egvad fra 1693 til ind i 1720'erne hedder Peder Hoyer
http://www.hellevad-egvad-sogne.dk/Kirkerne/HellevadKirke.aspx



Så har jeg fundet ud af forbindelsen - tror jeg nok.

Tycho Thomæus Tychsens søster, Marina Tychsen f. ca 1638 i Tønder bliver før 1672 gift med Loretz Andreasen (1635-1709). Deres 4 barn Anna Christine Lorentzdatter f. 1679 i Tønder bliver netop gift med sognepræsten i Hellevad Peter Høyer 1664-1728. Men om "Fr. Maria Hojerin in Hellevad" så er en datter herfra. Det kan jeg ikke svare på

Små bider

Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Tom Smidth

Så er jeg kommet gennem alle 11 børns dåbsangivelser og her er resultatet:


Christian Nikolaisen Lorenzens og Cathrine Hedevig Tychsens børns dåb og fadderne:

1. barn Tycho Thomaus:
Citatkirkebog, Ravsted KB 1682-1761 s.133 fødte 1710 (AO opslag 69). 
Die Martis p. Dom X (mellem 15 og 20) p. Trinitatis.
hat Herr Christian Lorentzen Pastor zu Oxenvatt und Jels (da s. ehe Liebste hier unvermuthet doch glücklich d. 30 septembr des Nachts zwischen 11 und 12 Uhr ent-? bunden, und eines wohlgesch... Söhnleins erfreuet worden*) diesen seinen Sohn d. 7. Octr darauff tauffen lassen, und ist ihm der Nahme Tycho Thomaus nach dem ... Vatter Mütterl. Seite beygelegt worden (næste side) Gevatter:Herr Lorentz Tychsen, Bürgermeister in Tundern, Hl. Friederich Langheim Rathsverwandter und Kauffmann in Tundern. Frau Dorothea Catharina Tÿchsen verwittwete Pastoren hieselbst.

ang. Vidnerne:
Gevatter:Herr Lorentz Tychsen, Bürgermeister in Tundern er Cathrine Hedewigs farbror
Hl. Friederich Langheim Rathsverwandter  und Kauffmann in Tundern. har jeg ikke styr på!
Frau Dorothea Catharina Tÿchsen verwittwete Pastoren hieselbst.  er Cathrine Hedewigs mor

2. barn Nikolaus:
Citatkirkebog, Oksenvad KB 1648-1763 døbte 1712 side 62  nr. 20 (AO opslag 54).  Tirsdagen d. 8 Novembris min anden søn Nicolaus. Susc (dåbsvidne) Hr Johannes Ægidii  Pastor Rapsted, Comp (med-faddere) Fens (?) Jensen paa min broder Mag Lorentzens Pastoris til Carlslund i Siæland, hans Vegne, Mad Hedwig Legatie Leutnantsfr. 

ang. vidnerne:
Hr Johannes Ægidii  Pastor Rapsted er gift med Cathrine Hedevigs søster og præst i Ravsted.
Fens (?) Jensen paa min broder Mag Lorentzens Pastoris til Carlslund i Siæland. Jeg kender ikke sustitutdadderen men Mag. Lorentzen giver sig selv.
Mad Hedwig Legatie Leutnantsfr. Hende kender jeg ikke

3. barn Lorentz:
Citatkirkebog, Oksenvad KB 1648-1763 døbte 1714 side 63  nr. 3 (AO opslag 55).  Mandagen d 7 May min 3die søn Lorentz. Sufc Hr Wilhelm Henrich Schumacher, Past Stepping, Comp Hr Johannes Stephano Tychsen 1 u stud, Jomfru Elisabeth Tychsen af Rapsted.

ang. vidnerne:
Hr Wilhelm Henrich Schumacher, Past Stepping, kender jeg ikke men kunne have en interessant kone!
Hr Johannes Stephano Tychsen 1 u stud. en for mig ukendt Tychsen
Jomfru Elisabeth Tychsen af Rapsted, søster til Catrine Hedevig med kendt dåb

4. barn Hector Gottfried
Citatkirkebog, Oksenvad KB 1648-1763 døbte 1716 side 64  nr. 7 (AO opslag 56).  torsdagen d. 14 may min 4de søn Hector Gottfried. Sufc Hr Christian Riese Pastor et præposty Aggerskou, Comp Lorentz Tychsen af Ravsted, Jomfru Hanna Bahnsin Apenrade.

ang. vidnerne:
Hr Christian Riese Pastor et præposty Aggerskou, er præst i Agerskov men har han familier forbindelse?
Lorentz Tychsen af Ravsted en bror til Cathrine Hedevig  med kendt dåb f. 1692

5. barn Johannes Stephanus
Citatkirkebog, Oksenvad KB 1648-1763 døbte 1717 side 65  nr. 12 (AO opslag 57).  torsdagen d. 22 Octobris hiemmedøbt min 5te søn Johannes Stephanus ført til kirken Domin II Adventus (5. dec). Suhc Hr Christian Claudi, Regiments Quartermester paa Østerbygaard, Comp. Mon Thomas Caspar Tychsen, Theol Stud, Anna Niss Thrueldatter paa Hierndrup Gaard.

ang. vidnerne:
Christian Claudi, Regiments Quartermester paa Østerbygaard, kender ham ikke!
Mon Thomas Caspar Tychsen, Theol Stud er en bror til Catrina Hedevig med kendt dåb 1688
Anna Niss Thrueldatter paa Hierndrup Gaard. Jeg kan ikke finde forbindelsen men ved den er der

6. barn Peter:
Citatkirkebog, Oksenvad KB 1648-1763 døbte 1720 side 67  nr. 1 (AO opslag 59).  Onsdag d. 3 January min 6te søn Peter. Suhc Hr Peter Wöldik Pastor Sommersted, comp: Caspar Tychsen min Xxxxrid Broder, Jomfru Maria Elisabetha Wedelin af Xxxstrup.

ang. vidnerne:
Hr Peter Wöldik Pastor Sommersted, comp: præst i Sommersted til 1725 gift med Catharine Magdalene Buch
Caspar Tychsen min Xxxxrid Broder Cathrine Hedevigs broder ukendt dåb omkring 1699, dør 1736 i Tønder, gift og med 3 børn
Jomfru Maria Elisabetha Wedelin af Xxxstrup, ved ikke hvem det er!

7. barn Hedevig Maria
Citatkirkebog, Oksenvad KB 1648-1763 fødte 1724 nr. 3 s. 68 (AO  opslag 60).  Torsdagen d. 26 Febr. (1722) hiemmedøbt min Datter Hedwig Maria som blev ført til Daaeben Torsdagen d. 16 April. Sufc. Min broder Henrich af Kavlslund i Sæland. Comp. Nicolai Tychse min Denixxxd?? broder, Jomfr: Antoneta Margaretha af Aggerskov.

ang. vidnerne:
Min broder Henrich af Kavlslund i Sæland. Comp. giver sig selv. var også fadder i 1712
Nicolai Tychse min Denixxxd?? broder, Cathrine Hedevigs bror  ukendt dåb i jan 1697 og Harris linje
Jomfr: Antoneta Margaretha af Aggerskov.  ukendt!

8. barn Dorothea Catrine min 4x tipoldemor som senere bliver gift med Truels Nissen fra Hjerndrupgård.
Citatkirkebog, Oksenvad KB 1648-1763 fødte 1724 nr. 1 s. 70 (AO  opslag 62).  Torsdagen d. 24 Febr. min anden datter Dorthe Cathrine. Sufc. Anna Magrethe Ægidii af Rapsted, Comp. Friederich Tychsen min skrifsbroder?? Fr. Christina Mummin af Haderslefs.

ang. vidnerne:
Anna Magrethe Ægidii af Rapsted, søster til Cathrine Hedevig med ukendt dåb før 1686 og senere gift med Johannes Gjødesen præst i Ravsted
Friederich Tychsen min skrifsbroder??  må være endnu en af Cathrine Hedevigs brødre med ukendt dåb
Fr. Christina Mummin af Haderslefs. Jeg kinder hende ikke!

9. barn Caspar
Citatkirkebog, Oksenvad KB 1648-1763 fødte 1726 nr. 10 s. 72 (AO  opslag 64).  Onsdagen d. 30 Octobris min sivende?? Søn Caspar hiemmedøbt for svaghed af Hr Peter Vøldike. Ført til Kierrken Onsdagen d. 11 December. Suscept Hr. Claus Schumacher af Stepping, Comp Hr. Claus Clauÿ paa Østerbygaard??, Hr Caspar Tychsen Kieriste af Tønder. 

ang. vidnerne:
Hr. Claus Schumacher af Stepping, Han har været nævnt før som præst!
Hr. Claus Clauÿ paa Østerbygaard??, Hedder måske Claudi! Har været nævnt før
Hr Caspar Tychsen Kieriste af Tønder.  er nok en bror til Cathrine Hedevig. Han bliver gift før 1724 og er købmand i Tønder. skulle få 3 børn 1724 og frem

10. barn Christian (Tvilling) 11. barn Hector Gottfried (Tvilling)
Citatkirkebog, Oksenvad KB 1648-1763 fødte 1730 nr. 4 og 5 s. 74 (AO opslag 66).  Torsdagen d. 23 Februar mine sønner hiemmedøbte af Hl Wøldike i Sommersted og ført til kirke torsdagen 13 april, kaldet den første Christian, (den) yngste Hector Gottfried. Sufc Hl Matthias Zöegd Pastor Wilstrup Assessor Consistorie Præp??, Hr Peter Wøldike, Pastor Sommersted. Comp. Mons Runchel, Thel Stud. et Isaac Xxurt JagtbXt??. Jomf Mette Margrete Ægidien af Rapsted, Jomf. Trouelsens af Hierndrup Gaard. 

ang. vidnerne:
Hl Matthias Zöegd Pastor Wilstrup, ukendt forbindelse måske blot kollega!
Assessor Consistorie Præp??,
Hr Peter Wøldike, Pastor Sommersted.  ukendt forbindelse måske blot kollega!
Mons Runchel, Thel Stud. et Isaac Xxurt JagtbXt??. , , ukendt forbindelse måske blot kollega!
Jomf Mette Margrete Ægidien af Rapsted, Cathrine Hedevigs søster Anne Margrethes ældste datter f. 1711
Jomf. Trouelsens af Hierndrup Gaard.  endnu en  uklar forbindelse til Hjerndrupgård

12. barn Thomas
Citatkirkebog, Oksenvad KB 1648-1763 fødte 1731 nr. 10 s. 76 (AO opslag 68).  Dominica VII post Trin (8 juli 1731) min Søn Thomas hiemmedøbt ført til kirken tirsdagen d. 21 august. Sufc. Hr. Ehwald Ægidij sognepræst til Bylderup Menighed i Tønder Amt. Comp Johannes Zörga Juris Studichus, Jomfr. Dorthea Catharina Ægidien.

ang. vidnerne:
Hr. Ehwald Ægidij sognepræst til Bylderup Menighed i Tønder Amt. ukendt forbindelse måske blot kollega!
Johannes Zörga Juris Studichus, ukendt forbindelse måske blot kollega!
Jomfr. Dorthea Catharina Ægidien.  Cathrine Hedevigs søster Anne Margrethes næst ældste datter f. 1712


Det gav en masse navne og fortalte også at Cathrine Hedevig havde god kontakt med sine søskende og især Anne Margrethe som blev gift med Tycho Thomæus Tychsens efterfølger i Ravsted, Johannes Gjødesen/Ægidius, men også en bekræftelse af  hendes bror Friederich og broderen som blev købmand i Tønder, Casper.

Ser du andre ting. Så sig til
VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Bente Jørgensen

Hej Tom

min linje ser således ud -



4x tip                Christian Nicolaisen Lorenzen ~  Cathrine Hedevig Tychsen
3x tip                Nicolaus Lorenzen ~præst i oxenvad ~ Catharina Maria Bruun
2x tip                Christoffer Lorenzen  i sommersted ~ Cathrine Magrethe Mortensdatter
1x tip                Nicolai Lorenzen  dør i Tønder 1843 ~ Magaretha Peters

oldeforældre       Johannes Lorenzen i Tønder  ~ Nanny Magdalena Nissen                                    
                         Sidst  i 1870erne flytter de til  Westerland på Sylt

Bedsteforældre    Agnes Catherina Auguste Lorenzen  - Georg Ernst August Kanebley



(Desværre er der meget meget små muligheder for at komme videre bagud med min Opas linje

Går man på Family search er der på verdensplan 9 navne og ialt 7 personer da de 2 er gengangere
Jeg har haft efterlysninger på tyske slægtssider, her kom jeg  forbindelse med en fætter som heller ikke havde mere han kunne supplere med jeg har "kun" til 1x tip på Kanebley linjen)

Vedrørende  Lorenzen linjen har jeg problemer med at finde ud af noget om  Christoffer Lorenzen og Cathrine M. Mortensddatter, kan ikke finde noget i sommersted før den første kirkebog i 1809

Hilsen Bente


Anne Ravnskjær

Hej Tom

Vedr. fadderene ved Johannes Gjødesen/Ægidij og Anne Margrethe Tychsens søn Casper Christians dåb:

Citat:
ang. vidnerne:Hl. Nicolay Ewald pastor zu Højst. må være af Johannes familie. Hans mor er Mette Ewald.
M. Lorentz Tychsen ?, (f. 1692) er en bror til Anne Margrethe som 23. sept. 1717 bliver viet til næste vidne: Jfr. Hanna Bahnsen in Apanrade

Bemærkning:
Nicolay Ewald og Mette (Metta) Ewald er søskende.

Ekstrat af mine noter:

Efterkommere af Enewaldt Lauridsen

Generation nr. 1

1.  ENEWALDT3 LAURIDSEN  (LAURIDS2 ENEVOLDSEN, ENEVOLD1 GREGERSEN) blev født omk. 1605 i Ribe, og døde 1660 i Bylderup.  Han giftede sig med (1) BIRGITTE SØRENSDATTER.    Han giftede sig med (2) CATHARINA PRÆTORIUS 1639, datter af JOHANNES PRÆTORIUS og METTA.  Hun blev født 26 nov 1616 i Præstegården, Højst sogn1, og døde 16 nov 1701 i Højst2.

Barn af ENEWALDT LAURIDSEN og BIRGITTE SØRENSDATTER:
   i.   SERVERIN4 ENEWALDT, d. 1644, Bylderup3.

   
Børn af ENEWALDT LAURIDSEN og CATHARINA PRÆTORIUS:
   ii.   JOHANNES4 EWALD, f. 26 apr 1637, Bylderup.
   iii.   BIRGITTA EWALD, f. 12 jan 1639, Højst sogn4.
2.   iv.   METTA EWALD, f. 15 sep 1641, Højst;
3.   v.   LAURENTIO EWALD, f. 1643, Bylderup; d. 1698, Dagebøl.
   vi.   CHRISTIAN EWALD, f. 12 apr 1646, Højst kirke;
   vii.   GREGORIUS EWALD, f. 1648, Bylderup.
   viii.   PETER EWALD, f. omk. 1650, Bylderup.
   ix.   CHRISTINA EWALD, f. mel. 1650 - 1658, Bylderup.
   x.   E. PETER EWALD, f. mel. 1650 - 1658, Bylderup.
4.   xi.   NICOLAUS EWALD, f. omk. 1658, Bylderup; d. 16 nov 1733, Højst;


Generation nr. 2

2.  METTA4 EWALD (ENEWALDT3 LAURIDSEN, LAURIDS2 ENEVOLDSEN, ENEVOLD1 GREGERSEN) blev født 15 sep 1641 i Højst5.  Hun giftede sig med ÆGIDII LAURENTII før 1662.  Han blev født 1637, og døde 29 jul 1698 i Bylderup sogn6.

Noter for ÆGIDII LAURENTII:
D 29 Julj bleff begrafen Sahl. H. Ægid Laurentj som har værd I vores Menighed en tro-Fliids ... tienere og Sognepræst I 37 Aar 3 Maaneder og Nogle Dage, Hans Gandske Leder 61 Aar og nogle Maaneder.

Ægteskabsnoter for METTA EWALD og ÆGIDII LAURENTII:
1664: Feria II Nativit Chr
Communicante ego oc uxos mea Metta Ewald
   
Børn af METTA EWALD og ÆGIDII LAURENTII:
   i.   LORENTS5 ÆGIDII, f. 15 sep 1662, Højst kirke7.
   ii.   EVALD ÆGIDII, f. 25 dec 1663, Højst kirke8.
   iii.   ANNA CHRISTINE ÆGIDII, f. 25 jan 1665, Bylderup kirke; d. 30 jun 1681, Bylderup kirke.
   iv.   MARINE ÆGIDII, f. 18 feb 1667, Bylderup kirke.
   v.   HANS ÆGIDIUS, f. 13 dec 1668, Bylderup kirke.
   vi.   PRÆST I BYLDERUP SOGN LAURENTI EWALD, f. 13 mar 1671, Bylderup kirke9; d. 08 jan 1732, Bylderup kirke; v. ANNA SOPHIE HANSDATTER; f. 26 mar 1673, Haistrupgård.
   vii.   BERTEL-CHRISTIAN ÆGIDII, f. 22 nov 1673, Bylderup kirke10.
   viii.   JOHANNES ÆGIDII, f. 20 jan 1676, Bylderup kirke11.
   ix.   CHRISTIAN ÆGIDII, f. 13 nov 1677, Bylderup kirke.
   x.   ÆGIDII ÆGIDII, f. 1682, Bylderup kirke12; d. 1682, Bylderup kirke.


3.  LAURENTIO4 EWALD (ENEWALDT3 LAURIDSEN, LAURIDS2 ENEVOLDSEN, ENEVOLD1 GREGERSEN) blev født 1643 i Bylderup, og døde 1698 i Dagebøl.  Han giftede sig med GYDE AMBDERS.  Hun blev født i Burkal.
   
Børn af LAURENTIO EWALD og GYDE AMBDERS:
   i.   ANDREAS5 EWALD, f. 1687, Dagebøl; d. 1741, Dagebøl; v. ANNA REYER.
   ii.   DIAKON I FLENSBORG JOHANN EWALD, d. 1741, Flensborg; v. DOROTHEA HEERING.


4.  NICOLAUS4 EWALD (ENEWALDT3 LAURIDSEN, LAURIDS2 ENEVOLDSEN, ENEVOLD1 GREGERSEN) blev født omk. 1658 i Bylderup, og døde 16 nov 1733 i Højst13.  Han giftede sig med METTE MAGDALENE PRÆTORIUS 06 jun 1694 i Kirken, Højst sogn14, datter af JOHANNES JUNIOR og DOROTHEA OPORINUS.  Hun blev født 10 maj 1671 i Højst sogn15, og døde 15 nov 1729 i Højst sogn16.

Børn af NICOLAUS EWALD og METTE PRÆTORIUS:
   i.   (MATHIAS)5 EWALD, f. 03 maj 1695, Højst sogn1717.
   ii.   ENEWALDT EWALD, f. 29 aug 1696, Højst sogn; d. 11 nov 1754, Sokkelund, Kbh.; v. MARIE WULF, 11 okt 1730, Sokkelund København; f. 23 apr 1715, Vor Frue sogn, København; d. 27 apr 1791, København.
   iii.   CATHARINA ELISABETH EWALD, f. 22 jul 1700, Højst sogn18; v. PETER BOSSEN, 30 jun 1729, København; f. omk. 1704; d. Alslev.
   iv.   JOHANNES EWALD, f. 16 jul 1702, Højst sogn19.

Jeg har mere men det fylder meget og er ret forvirrende. Hvis du er interesseret, kan jeg sende det via privat mail.

mvh

Anne R

Lise Østerberg Bahr

Hej Anne.

I et af mine andre indlæg var jeg o gså inde på Prætorius slægt, med en forespørgsel, pga Burkal Præsten - og hans hustru(er) ? - Marina Ambders og sypigen, der fandt det ene af guldhornene, de involverede med afgørende beslutning - det gamle Dis Forum mener jeg indlæget var i men kan også være her i det nye - jeg må først finde det igen.... og vende tilbage - prøver evt. at se i mine noter i morgen.


Hej Tom.

Jeg har (haft) forbindelse til en slægtsforsker der på et tidspunkt sendte mig besked, hvor jeg læste navnet Wendelin (senere stod der dog Werdeling en del gange) så jeg må lige høre ham igen, hvad der skulle have stået) - interessen fra min side er der stadig, da vi i vores aner(indgifte) et sted - selv har Pauli i billedet - men i Mecklenburg) -

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej så har jeg set mit gamle indllæg - hvor Prætorius var Henrik Prætorius - (hvordan lægger jeg linket ind i denne tråd ?) så her er teksten:

Teksten til linket fredag 2/12-2011 fra mig var:
Kendskab til Johann  Rickertsen + datter Catharina Flensburg, grænseland - hvortil der kom nogle spændende svar om slægterne med interessante henvisninger bl.a. og Knud Gethers storværk om middelalderslægterne i Flensburg, Beyer slægt m.fl. - et linlk til www.familiekroeniken.dk/site/personReakMore.asp?person=82314.82343 - som jeg vist selv igen skal ind og læse  lidt på....

Jeg blev vist ikke selv færdig med denne tråd herhjemme.

Men jeg så at Velux fonden havde været inde over noget af udredningen -  en oplysning jeg lige vil have verificeret igen - men de støtter vist ikke formål under et vist beløb. Så det må have været omfattende .

God læselyst .

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Svend Jacobsen

Hej Tom.

Jeg har lidt spredte supplerende oplysninger om fadderne til Lorentzen-børnene:

1) Friedrich Langhein var gift med Anna Tychsen, en datter af bormester Lorentz Tychsen i Tønder, altså moderens kusine.

2) Johann Stephanus Tychsen var moderens fætter, ligeledes søn af borgmester LT. Han døde i maj 1717, så det er ham, der bliver opkaldt i oktober 1717 i den søn, der fødes dèr.

3) Hedvig Legartin er faderens stedmor Hedvig Toftmann, som 2. gang bliver gift med løjtnant Legaard i Haderslev. "in" er den almindeligt brugte femininumsendelse, så hun hedder altså Hedvig Legart = Hedvig Legaard.

4) Nis Truelsens hustru Anne på Hjerndrupgård var datter af sognepræst Claus Lorentzen i Stepping-Frørup, Christian Lorentzens farbror, altså faderens kusine. Claus Lorentzens 2. hustru Ingeborg blev iøvrigt gift 2. gang med Wilhelm Schumacher, sognepræst i Stepping-Frørup, og deres søn var Claus Schumacher, også sognepræst i Stepping-F.

Med venlig hilsen
Svend   

Tom Smidth

Jeg har kun lige skimmet Anne, Lise og Svends indlæg, så dem venter jeg med at kommentere til i aften eller i morgen, hvor jeg har tiden til det.

I mellemtiden vil jeg høre om der er nogen af jer som kan fortælle hvordan denne begravelse hænger sammen med de personer vi ellers har beskæftiget os med (børn og børnebørn af Thygo og Dorothea)

Det drejer sig om Nicolai Tychsen/Thygsen en søn af Thygo Thomæus Thygsen og Marina Sophia Biørns og gift med Anna Beck.
I kirkebogen står der:

CitatRavsted KB 1762-1819 s. 339a døde 1815 nr. 15 (AO opslag 337)
død 23 September begravet 27 september 1815.
Nicolai Thygsen in Raepstedt eheli-
cher Sohn des weil. Thygo Thomæus
Thygsen und weil. Marina Sophia Biørns
daselbst. War vereheilicht
mit der nachlebenden Anna gebohr.
Becks von Lauerup, mit der er
9 kinder zeugte, nemlich 5 Söhne und
4 Töchter, von welchen 3 Söhne und 1
Tochter nemlich Thygo Thomæus,
Thomas, Peter und Metta am Leben
die übrigen todt sind. Er lebte 46 Jahr

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Anne Ravnskjær

Til Lise

Hej. Jeg kender ikke rigtigt noget til Burkal præsten. Kun Gyde Ambders.

Det må være ham her, du tænker på: http://www.kjartan.eu/Fischer/fam/fam01712.html

mvh
Anne

Harri Kruse

Hej Tom

Tak til Svend. Friedrich Langheins forbindelse til familien har jeg længe søgt efter.

Så var det fadderne
Ewald Ægidi er bror til Johannes Gjødesen.

Christian Riese . Det er Christian Ottesen Riese 1661- 1747, hans datter
Johanne Christine Riese bliver gift med Hans Adolph Brorson, jeg ved ikke om der er familiere
forbindelser, men jeg er af en anden tråd i familie med Christian Riese.

Christian Zoega blev præst i Ravsted efter Johannes Gjødesen, Johannes kunne være en bror.

Så ville jeg gerne tilbage til den manglende søster, som jeg mener er gift med en Nicolay Knutzen.
Kan han være en bror til
Mathias Knutzen 1687- 1760 herredsfoget i Ravsted, gift med
Metta Christina Mecklenburger 1687-1762 Ravsted.

mvh.
Harri

Harri Kruse

Hej Tom

Nicolay Tychsen 1769- 1811

han er søn af Tycho Thomæus Tychsen 1736-1811, gift anden gang med Marina Sophia Bjørn.

Tycho er søn af Nicolay Tychsen 1697-1777 , altså min slægt.

mvh.
Harri