Tomme felter i KB fødte børn - hvor er børnene?

Startet af Bettina Bendix Andresen, 27 Mar 2012 - 23:35

Forrige emne - Næste emne

Bettina Bendix Andresen

Hej,
- håber det er rette forum!

Jeg leder efter en bestemt fødsel i KB Kolding Sct. Nikolaj 1921-31 og gang på gang slår det mig, at der meget ofte blot er noteret en fødsel, forældrene og sluttelig om der er hjemmefødsret i Kolding.
Men ikke noget navn, ingen dåb - hvor er børnene??

Eks: ovennævnte KB ops. 91 nederst; ops. 97 øverst og ops. 98 øverst.
Jeg ser ikke noget mønster, da det både er gifte og ugifte.
Er det bortadopterede børn?

De forekommer jo i nærmest alle kirkebøger, jeg har set i.

Nogen der ved noget om dette fænomen?

Vh
Bettina

Kim Melchior

Hej,

Der kan vaere flere grunde til at der er tomme felter.

En grund jeg har set flere gange er fordi foraeldrene ikke tilhorte folke kirken, men et andet tro samfund, for eksempel baptisterne eller mormonerne. Nogen gange har jeg set der er en bemaerkning at foraeldrene for eksempel er mormoner.

Andre gange er det fordi barnet var fodt i sognet, men dobt i et andet sogn. For eksempel i den indforsel fra ops. 98 øverst er der en bemaerkning at barnet var dobt i Verst kirke. Hvis du gaar ind og ser paa AO Verst 1916-1942 opslag 77 saa finder du daabs indforslen paa det barn som ogsaa er indfort overst paa ops. 98 i Kolding.

Mvh

Kim Melchior (USA)

Bettina Bendix Andresen

Hej Kim,

tak skal du have - jeg havde ikke fantasi (eller erfaring) nok til at tænke så langt.
Var en smule bekymret for alle de børn rundt omkring!

Vh
Bettina

Jørgen Sørensen

Angående indskrivninger i kirkebøgerne.

Står der alt andet end et tal i første kolonne, er det 99% sikkert at det er en senere indførsel.

Opslaget 94 nederst, er barnet født på en klinik på Martinsvej, Frederiksberg (sidevej til Vodroffsvej)
I notaterne, bør du nok læse at moderen har været i Kolding på 10 måneders dagen, og barnet derfor er Fødehjemsberettiget i Kolding.

Jeg har prøvet at se hvad barnet hed, men ved at efterse KB for - ("Martinsvej" Sognetilhør i 1890: Frederiksberg og Sognetilhør i 1918: Sankt Markus")
er der flere muligheder, og derfor godt at kende navnet på forhånd.

Opslag 97 er det samme, bare født i Vondsil.
Venligst Jørgen - 2300

Bettina Bendix Andresen

Hej Jørgen,

tak for den meget vigtige og informative hjælp i forb. med læsning af kirkebøger.
Jeg tænkte nemlig også meget over hvad fødehjemsberettigelse betyder - lader til at have været vigtigt engang, siden det bliver noteret så ofte.

Vh

Bettina

Kim Melchior

Hej,

Fødehjemsberettigelse var en meget vigtig ting tidligere, idet det var afgorende for hvilket sogn der kom til at betale hvis en person senere modtog fattighjaelp.

mvh

Kim Melchior (USA)

Bettina Bendix Andresen

Hej Kim,

nåh så det var det de mente, når jeg kunne tyde ordet "fattig" i fødehjemsberettigelsen.

Tak skal du have

Vh
Bettina