Hvor kom Jørgen Alexander Lohmann fra? - og fru Cathrine Treschow Samuel

Startet af Lis Klarskov Jensen, 06 Okt 2010 - 21:07

Forrige emne - Næste emne

Lis Klarskov Jensen

Hej på tråden  :)

Tusind tak for jeres bidrag, allesammen!!  :) De er en skat af spor, som er potentielle ledetråde mod målet. Jeg kigger på dem!!!

Til Regelsen: du nævner en Lohmann Dall i Hersager sogn. Det ligger i Haderslev amt, som jeg lige i øjeblikket arbejder med. Pudsigt sammentræf.

I bogen af Peder Rhode: Samlinger til Haderslev amts Beskrivelse (1775), genoptrykt 1942, nævnes som sagt både

Friderich Lohmann side297, Nicolaus Lohmann fra Uck side 424,

Kall-slægt side 195

Dall-slægt side 222, 377, 404, 503.

og også en Jens Regelsen i Reisby sogn, Haderslev, side504. Tager til Ribe og St. Catharinae som capellan. Senere sognepræst for Seem sogn. 1600-tallet. Noget af dit, Regelsen?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Hverken Jens Regelsen i Seem eller byfoged Jens Regelsen i Ribe er noteret som
mine aner, de var typisk fra Koldingkanten
Venlig hilsen
regelsen

Peter Berényi

Jeg vil gerne spörge hvis Ni har oplysning om en Fourer Palle Rhode (Rohde) og hans fru Dorethe Frandsdatter, både fra Solbjerg, förste information jeg havde på dem er fra 1734. Ved ikke hvorifra de kom fra eller hvor var de gift resp. begravning!

Tänke bare at disse Rohde´er og Lohmann har måske en eller anden forbindelser til dem?
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Peter Berényi

Citat fra: Peter Berényi Dato 18 Jan 2011 - 02:09
Jeg vil gerne spörge hvis Ni har oplysning om en Fourer Palle Rhode (Rohde) og hans fru Dorethe Frandsdatter, både fra Solbjerg, förste information jeg havde på dem er fra 1734. Ved ikke hvorifra de kom fra eller hvor var de gift resp. begravning!

Tänke bare at disse Rohde´er og Lohmann har måske en eller anden forbindelser til dem?

Spekulerer også over hvis disse navne: Rhode, Rohde, Roed, Rod, Rode og Rodius kom fra samme slaegten, det forekom jo flere R- i Koebenhavn egn ligesom i Boelling, Århus, Solbjerg, Skive etc.
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Regelsen

Hej

Rhode: Nævnt i Kirkehistoriske Samlinger, 1968  ((sagen mod præsten Hans Pedersen Gentzmer)

Ved Jørgen Jespersen Rhode`s død i Tandslet 1651...1660  kollega Sten Poulse Rhode i Asserballe.

Sten Poulsen Rhode, den eneste formildende røst i Gentzmer-sagen, og drog hertugindens
patronatsret i tvil. Han var tro kongemand, havde været med til hyldningen af Frederik III 1660
og holdt nu på at kongen havde myndighed til at indsætte en ny præst......

NB. Lis: 1968 udgaven rummer II-del af ærkebiskop Hans Svanes historie af Johan Jørgensen.
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej

Jvf. svar 393:

Abigal Marie Samuel (Dt. af sognepræst Jan Pedersen Samuel) ~ med skipper i Nakskov,
Christian Vilhelm From, 3 Fromme børn.

NB. Så er vi over hos Tom Smidth-familie From!!!
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Peter
Velkommen til tråden.  :) Jeg er bange for, at efternavnet Rhode m.m. er fordelt på mange slægter, hvoraf mange stammer fra Tyskland, hvad du også nævner i din egen tråd.

Jeg har desværre ikke hørt om din Palle Rhode og hustru Dorethe før, men skal holde øje med dem i den litteratur/præstehistorie jeg kommer over for tiden.

Hej Regelsen
Tusind tak for dine oplysninger om Sten Poulsen Rhode i Asserballe. Jeg har læst om ham, men jeg ikke helt sikker på sammenhængen her. God at have i baghånden til undersøgelsesfeltet. Og tak for henvisningen ... biblioteket har travlt med at finde bøger frem!!!

... så er vi ovre hos Tom Smidth-familie From, siger du. Det bliver en stor sag det her. Jeg må igang med "saksen" og afsted. Hvad siger du, Karin?

Venlige hilsner
lis

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej

Som følge af at løjtnant Hans Christian Lohmann bliver gift med Anna Cathrine From,
så vrimler det med From - Lohmann på Bornholm.
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden.

Sikke mange spændende ting jeg finder her på tråden. Jeg har været "uden kontakt med omverdenen" - mit modem er gået i stykker. Mens jeg meget utålmodigt venter på at få et nyt har jeg revet eftermiddagen ud af kalenderen og sidder lige nu på LA i Viborg, så hvis der er nogen der har et hurtigt spørgsmål, så skriv og jeg skal se hvad jeg får tid til at kikke på.

Med venlig hilsen

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Venlig hilsen
regelsen

Peter Berényi

#401
Citat fra: Karin Andersen Dato 19 Jan 2011 - 12:52
Hej på tråden.

Sikke mange spændende ting jeg finder her på tråden. Jeg har været "uden kontakt med omverdenen" - mit modem er gået i stykker. Mens jeg meget utålmodigt venter på at få et nyt har jeg revet eftermiddagen ud af kalenderen og sidder lige nu på LA i Viborg, så hvis der er nogen der har et hurtigt spørgsmål, så skriv og jeg skal se hvad jeg får tid til at kikke på.

Med venlig hilsen

Karin
Jeg har sendte dig en eMail...!
Hilsen
Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Regelsen

Hej

Kontorchef Herman Julius Marius Høhling (1852-1923) er begravet på Frederiksberg ældre kirkegård,
3. afdeling II nr. 904
Venlig hilsen
regelsen

Christian Konstmann Autzen

Andreas Lohmann set i kirkebogen for Aabenraa, Rise herred, Aabenraa amt - år 1729 synes jeg at kunne udlede.

Men hvad det er for en hændelse (måske en dåb) må stå hen i det uvisse - kirkebogen er nærmest utilgængelig, så forhåbentlig bliver netop denne Andreas aldrig aktuel !

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karin Andersen

Hej på tråden :).

Der bød sig pludselig i går en mulighed for at tilbringe lidt tid på arkivet. I kender det nok godt. På sin vis var det en rigtig Thyco Brahes dag. Jeg kom 5 min. for sent i forhold til at bestille arkivalier før frokost, så jeg måtte lige vente en god times tid inden jeg kunne komme i gang med arkivalierne. Så fik jeg skrevet et forkert tal på en bestillingsseddel. Endelig fik jeg fingrene i den for os spændende Gejstelige skifteprotokol for Nørlyng Herred. Her var der bingo i stor stil, så stor at kameraet løb tør for batteri - og de 4 ekstra batterier der har ligget og rumlet rundt i bunden af min taske var ikke til nogen hjælp - de var ikke ladet op. Sådan, men som de siger - så kan jeg lærer det - kan jeg! Næste gang har jeg med garanti opladte batterier med.
Kvaliteten af det fotograferede blev ikke for godt - det kan læses, men har en forkert farve.

Men heldet vender jo - :D
Allerførst skal det søde hjælpsomme personale på Landsarkivet i Viborg have en kæmpe stor tak, Uden deres hjælp havde det ikke kunnet lade sig gøre at sende dette indlæg i dag - så tusind tak til dem :D. Derudover har jeg har her til morgen haft besøg af en internettekniker - så nu har jeg hul igennem. Så nu er jeg på banen igen og skifterne giver os rigtig gode oplysninger.

Jeg nåede kun at kikke på Rhodius/Samuel skifter (Höllingerne må vente). Jeg har lige overordnet kikket på skifterne, og kan fortælle:

At det bekræftes at Jan (Pedersen) Samuel i Vesterborg og Ernst Pedersen Samuel er brødre (billed 035).

Billed 051.
To gårde på Viborg mark er bl.a. omtalt i skiftet efter Ernst Pedersen Samuel:
En gård paa Sct. Mogensgade førhen tilhørende Mag. Thomas Bri? Pri? nu beboet af Hr. Etatsråd Seerup.
En gård i St. Sct. Hansgade. Den var førhen (1729) beboet af Mag. Krebs nu af hans Excellence Christen Moinicken.
Derudover en tofte ved Jærborg??? by og tolv agre østen for denne toft.

Et sted (kan ikke lige finde det) er vores Catharina Treschou omtalt som en søsterdatter til Christen Lassen Tÿchonius.

Jeg har "oversat" en del af skiftet efter Eva Marie Rhodius. Det giver os et lille overblik over børnenes "whereabouts". Helsingør er ikke helt ukendt for familien Lohmann. Forbindelsen til Købmand? Samuel i Nykøbing Falster er synlig og en mulig opvækst i Viborg tegner sig for vores Cathrine Treschou. En forbindelse til Amager popper også op her.

Billed 070 Landsarkivet 19. jan. 2011.01.19
Anno 1737. D. 26. Junü comparerede til Xxxxxdagens (Trevesthedagen??) forretning efter Sal.
Eva Maria Rodius, Sal. Hr. Ernst Samuel fordum Sognepræst til Nørre
Sogn her i Viborg og dets Annexer, hans efterladte Enke, udi den afgange
Søster Madame Krebses iboende huus, hvor bemeldte Sal. Matrone Ved fru-
ens dødslagn afgang boede, paa Rettens Vegne, Hr. Christian Sadolin Sogne-
Præst til Sønder Sogn i Viborg, Hr. Hans Sadolin og udj SkifteProkurator Mag.
Tüchonü sted. som ved sin sengeliggende Svaghed var hindret fra denne for-
Retning, Hr. Hans Sadolin. Som Assessor og Hr. Heinrich Steiner Capellan til
Domkirken som Notarius tilligens med twende Vurderings Mænd Niels Nords og
Hans Jørgen Degn, for at efxxxxxxx og aaben den ved dødsfaldet giorde forstegting
Og at Vurdere den Sal. Kones, ved dødsfaldet angifen og Registrerede Efterladen-
Skab med xxxxxx. Som hende tilhørende xunde forefindes, alt til den Ende, at
mens bemeldte Sal. Matrones gield kunde afbetales og Skatten og deeling imellem hen-
des efterladte børn og Arvinger, nemlig Martinus Samuel, som er Skoleholder i Taarn-
bye Sogn paa gamel Amager og er ohngefær 22 aar, Catharina Maria Samuel,
som er i Condition hos Cammer Raad Bartholin, Proviantsforvalter paa Cronborg Slot  gammel
19 aar. Mette Marie, som tiener i Kiöbenhaun hos en guld-Smed, gammel 17 aar Peter Samu-
el, som tiener i Thÿe hos Obriste Leutnant Thomsen, gammel 14 aar. Hans Samuel
som freqventerer den Latinske Skole i Nÿekiöbing paa Falster gammel 11 aar og

065 Landsarkivet 19. jan. 2011.01.19         38
og Catharina Samuel, som er her hos sin Moster Mad. Krebs. 7 aar gammel. Efter lovxxx-
Xxxxx foretagen, hvor da Soxxxnylxxgxx, som behandler uxkadt, blev aftaget, den ved døds-
faldet skriftligt forfattede og af de nærværende Retten Meddels underskrifter Regi-
strering blev læst og den derpaa Registrereds Vare Vurderede som følger aldt udi Mad.
Mette Sophia Sal. Mag Claus Krebsis overværelse. i. Solgt og guld omgxxxx rent at....
..........................................................................................
lille Cathrines klæder...................
..........................................................................af Enke Pensionen...........

071 Landsarkivet 19. jan. 2011.01.19
til Retten bleve udgiften fxxdes  paa et Papier a parti. Aúctionen over den Re-
gistrereds Navn, ónskede Madame Krebs at maatte blive foretagen xx før xx Jellarii-
man den Kunde iche formedelst Proustens Svaghed og forefunende vxxxx xxxx termine-
vis forend ohngefær om tre uger. Det saaledes passeret, registreret og Vurderet
er Xexterer vi med Navn hænders underskrift. Viborg ut supra.
[Underskrevet af:] C. Sadolin. Henric Steuner. Xx Nors. H. Jørgen

Til Christian :). Ja - det er jo spændende om vi skal til at "rhode" med den kirkebog. Det ville være skønt hvis du havde et opslagsnummer?

Til Peter. Landsarkivet lukker kl. 16, så jeg nåede ikke at få din mail. Jeg kender desværre heller ikke en Palle Rhode men skal være opmærksom på ham og Solbjerg.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Christian Konstmann Autzen Dato 19 Jan 2011 - 23:21
Andreas Lohmann set i kirkebogen for Aabenraa, Rise herred, Aabenraa amt - år 1729 synes jeg at kunne udlede.

Men hvad det er for en hændelse (måske en dåb) må stå hen i det uvisse - kirkebogen er nærmest utilgængelig, så forhåbentlig bliver netop denne Andreas aldrig aktuel !

Hilsen
Christian


Undskyld Karin - jeg havde faktisk noteret mig nummeret !

Opslagsnummer 56 i bogen kirkebogen 1717 - 1746

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lis Klarskov Jensen

#406
Hej på tråden allesammen  :)

Anerne vil smile i deres himmel over vores energi!

Tusind tak for de sidste oplysninger, Torben og Christian. Mange bække små har givet os en stor Sommer-slægt, en Lohmann og en Høhling, Seidelin - og nu Samuel-slægt og Rhodius-slægt m.fl., som I også har del i!!!

Ja, Karin det var da en succesfuld tur til Viborg Landsarkiv omkring Samuel-slægt og Rhodius-slægt og deres skifter, som du gjorde der. Kildemateriale er en fantastisk ting! Tak for de tilsendte billeder af skifterne - til vores hjemmeside.

Jeg har samlet en del oplysninger fra bøger, både om Haderslev,  Horsens og Roskilde. Og for at gøre det færdigt med præstehustruer (se tidligere på tråden). Her er mere materiale at hente i "Præstehustruer der helt eller delvis mangler i Wibergs Præstehistorie" af Qvistgaard, Erh. KBH 1934:

Side 62: Hylling, Kirsten af Sandby. ~ 1731. Død 1747 d. 17.11. 1. Loumann fra Ottestrup. Dt. af Forp. L. Ottestrup, død 1730. 3. A.M. Friis, ~ 1749 d. 19.4. (Nic. K.)

Side 65: Humble, Marie Christensdt. Skifte 1693 d. 11.12 (præstens nr. hos Wiberg 1063,9)

Side 132: Rhod, Lisbeth Povelsdatter. Dt. af No. 5., skifte 1654 d. 7.9. (præstens nr. hos Wiberg 579,7)

Side 134: Rhode, Anne Marie. Overlev. ham. (præstens nr. hos Wiberg 1055,9)

Side 135: Rhode, Dorthe Pedersdatter, ~ 1694 d. 2.1. Død efrer 1711 (præstens nr. hos Wiberg 1149,11)

Side 174: 5. Svane, Anna Margrethe, skifte 1705 d. 15.9. 2. og 3. hustr. se 877,9 (præstens nr. hos Wiberg 174,5)

Side 144: Schytte, datter af Spr. Hans Mariager, Dalby T. Overlev. ham? (præstens nr. hos Wiberg 686,4)

Side 146: Schytte, Anne Nielsdatter (præstens nr. hos Wiberg 1003,1)

Side 148: Sadolin, af Horbelev (præstens nr. hos Wiberg  1152,10)

Side 148: Schytte, Jacobe Christensdatter. Dt. af Dr. Med. Chr. S. i Ålborg og Marg. Grubbe, dbt. 1634 d. 9.2. (præstens nr. hos Wiberg 1255,6)

Side 149: Sidenborg, Anna Jacobsdatter, ~ Dt. af Assessor i Commervekollegiet Jac. S. og E. efter amtsskriver i Vordingborg amt Franche. 1. Mette Mandix. (præstens nr. hos Wiberg 1360,11)

Rettelser bag i bogen: Præst nr. 1288,11: 2. Schytte, Else Kirstine ~ 1714 d. 3.5. (Uggerslev) 1. Cath. Marg. Hansdatter Ellen.

Venlige hilsner
Lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Anna Cathrine From, * 05.01.1756 på Christiansø, død 30.01.1816 i Rønne, ~ 09.11.1784 i Kbh,
med Hans Christian Lohmann, løjtnant, 02.11.1784 toldinspektør på Bornholm, død 19.03.1820,
70 år gl i Rønne. – deres søn:

Christian Gottfred Ditlev Lohmann, * 16.12.1785 i Rønne, ~ 18.02.1812 i Hasle med Dorthea
Magdalena Arboe, døbt 18.06.1786 i Hasle, død 03.11.1821 i Rønne.

Han blev 02.08.1805 sekondløjtnant i nordre sjæll. Landeværns Regiment, 10.01.1808 premierlt.
I danske Livregiment, 24.11.1810 til sjæll. Skarpskytterkorps 2. annekterede bataillon – a la suite,
02.07.1811 karakt. Kaptajn, 03.12..1811 adjung. Toldinspektør på Bornholm, 03.06.1814 toldinspektør sst.,
s.m. afskediget af  krigstjenesten, kancelliraad 30.07.1814, død 18.04.1829 i Rønne.  (5 børn).

Han ~ 2.g. 29.09.1826 med Elisabeth Cathrine Wassard, * 1792, død 22.03.1876.
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

#408
Hej på tråden :).

Lis det er en fin liste med præstekonerne, men har du mulighed for at bringe præstemændenes navne
i stedet for numre så ville det være dejligt - ikke fordi jeg tror at du har tid til det - jeg håber at du har travlt med at kikke på skifter.

Jeg har lige siddet og kikket i kirkebogen som Christian nævnte (Åbenrå A., Rise H., Åbenrå 1717 - 1746).

Opsl. 56 er lidt mere interessant end Christian gør det til :D.
Andreas Lohmann er nævnt øverst på venstre side, men et lille kik på højre side giver os en Hans Casper Rhode.

Jeg havde skrevet et laaaannnngt indlæg, men inden jeg så mig om var det pist væk. Bare ærgerligt. Så det bliver efter hukommelsen.
Jeg "læste" fra opsl. 44 til opsl. 101 og fandt flere interessante oplysninger vedr. Lohmann og Rhode navne. Et enkelt sted optrådte en Rhode som fadder til en Lohmann (eller var det omvendt?).
(Lis en Johan Vith fik også sin søn Johan døbt redigeret om. (opsl. 56 lige neden under Andreas Lohmann).

Mht. opsl. 56 så er årstallet 1728 og det er en dåbshandling hvor Andreas Lohmann får en datter døbt.

Jeg må lige igennem opslagene en gang mere og vender tilbage med oplysningerne.

Til regelsen. Tak for supplerende oplysninger vedr. Hans Christian Lohmann på Bornholm. Det er jo bare skønt med "kød" på slægten.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

Sognepræst  Jan Pedersen Samuel, havde en datter, Abigael Marie Samuel der blev ~ med
Christian Vilhelm From, døbt 16.02.1706 i Slagelse, begravet 12.01.1740 i kirken , skifte
Nakskov skifteprotokol 1736-43 fol. 668, fik 15.11.1732  borgerskab som skipper i Nakskov, børn:

Charlotte Sophie From, døbt 04.08.1737 i Nakskov. (~ 2 gange)
Else Cathrine From, døbt 06.03.1739 i Nakskov
Christina Vilhelmine From, døbt 19.08.1740 i Nakskov, død 30.05.1764 sst, ugift
Venlig hilsen
regelsen

Christian Konstmann Autzen

Hej Karin

Jeg kan se af dit indlæg om Aabenraa, at du ser betydeligt bedre ud end jeg gør - for jeg havde faktisk svært ved at vænne mine øjne til netop denne præsts skriflerier.

Jeg var på udkig efter en Autzen - med A, for min Friedrich Christian Autzen kunne være født omkring 1730/40'erne i omegnen af Aabenraa, måske Felsted sogn.

Jeres Andreas Lohmann på de kanter kunne vel være en søn af Johannes Lohmann, præst i Tinglev/Uge - og den som vel Gitte har nævnt. Sønnen Eschel Lohmann var præst i Bylderup og han fik en del børn.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karin Andersen

Hej på tråden.

Tak for input regelsen, der er lige et par bryllupper der kan ledes efter.

Christian: Med hensyn til kirkebogen så har du ret - den vil blive et mareridt for en enkelt indtaster at gå i lag med -stakkels indtaster.

Nu skriver du VORES Andreas Lohmann....hummm gid det var så vel, men vi har ikke pt. nogen forbindelse til denne Andreas Lohmann. Vores Jørgen Alexander Lohmann er født i 1714, så han er lidt tidligere - og det er jo primært ham vi kikker efter.

Det ikke sikkert at han er døbt Lohmann, men indtil vi er sikre på noget andet må vi tro på at navnet kan være et fingerpeg.

Ingen trvivl om at jeg ser godt ud - tak for komplimenten og lidt har jeg fundet. Jeg synes ikke, at jeg kan se nogen Autzens el. lign. men du er jo klar over, at de sagtens kan gemme sig på disse sider!

Åbenrå A., Rise H., Åbenrå 1717 – 1746. (Læst opslag 44-100)
Opsl. 44. Hans Caspar Rohdes søn døbt Christoph Trogillus.
(Opsl. 45)1726
(Opsl. 46)1727
(Opsl. 51)1728
Opsl. 56. Andreas Lohmanns datter døbt.
Opsl. 56. Hans Casper Rhodes datter Catharina Dxxxx.
Opsl. 56. Andreas Lohmanns frue Ellen Peders.
(Opsl. 57)1729
Opsl. 59. Matthies Lohmann står fadder.
(Opsl. 63)1730
Opsl. 64. Matthies Lohmann står fadder to gange.
Opsl. 67. Anna Sophie Hedewig Lohmann står fadder.
(Opsl. 69) 1731
(Opsl. 73) 1732
Opsl. 74. Hans Casper Rhodes datter Anna Sophia??.
(Opsl. 78) 1733
Opsl. 79. Nicolaus Ruhdius??? (Hjæææælp Lis :))
Opsl. 80. Conrad Grodts søn døbes Christoph Bartolin.
(Opsl. 82) 1734
Opsl. 84. Hans Schade og xxxx?? Xxx Lohmanns datter står fadder.
Opsl. 84. Hans Casper Rhodes søn Friderick Hinrick. Xxx?? Mag.?? Lohmann,
Opsl. 85. Johan Boysens søn Boy. Fadder xxxxx Maytin?? Lohmann
Opsl. 85. Moytin?? Lohmann står fadder til Thomas Poulsens? Datter.
(Opsl. 87) 1735
Opsl. 87. Samuel Rose. Hans datter døbt Catharina Maria.
(Opsl. 92) 1736
Opsl. 97. Christian Ludewig Lohmanns søn Christian Ludewig. Fadder Christ. Hedewig Lohmann
Opsl. 97. Jacob Lohmanns datter Cathrina Marie.
(Opsl. 98) 1737
Opsl. 98. Matthias Lohmann står fadder.
Opsl. 99. Geheimte Matthias Lohmann står fadder.

En del Schader optræder på opslagene.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

"Da Eskel Lohmann i 1733 udarbejde en ny registratur over fællesarkivet, i hvilket hertug Hans`s
registranter i 1598 var blevet indlemmet.."
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

#413
Hej på tråden.Åbenrå A., Rise H., Åbenrå 1717 – 1746. (Læst opslag 44-100)

Redigeret ind:
(Opsl. 9)1719
Opsl. 12. Erdman Diederick Boetilae??
(Opsl. 14)1720
Opsl. 16. Hans Casper Rhodes 2. datter Anna Barbara.
(Opsl. 18)1721
Opsl. 18. En Lohmann står fadder.
(Opsl. 23)1722
Opsl. 24. Johan Viths datter Maria Elisabeth.
(Opsl. 28)1723
(Opsl. 33)1724
Opsl. 35. En Lohmann står fadder.
(Opsl. 39)1725.
Opsl. 39. Den Lohmann med det lange navn står fadder (Boed___gtie??)
Opsl. 44. Hans Caspar Rohdes søn døbt Christoph Trogillus.
(Opsl. 45)1726
(Opsl. 46)1727
(Opsl. 51)1728
Opsl. 56. Andreas Lohmanns datter døbt.
Opsl. 56. Hans Casper Rhodes datter Catharina Dxxxx.
Opsl. 56. Andreas Lohmanns frue Ellen Peders.
(Opsl. 57)1729
Opsl. 59. Matthies Lohmann står fadder.
(Opsl. 63)1730
Opsl. 64. Matthies Lohmann står fadder to gange.
Opsl. 67. Anna Sophie Hedewig Lohmann står fadder.
(Opsl. 69) 1731
(Opsl. 73) 1732
Opsl. 74. Hans Casper Rhodes datter Anna Sophia??.
(Opsl. 78) 1733
Opsl. 79. Nicolaus Ruhdius??? (Hjæææælp Lis :))
Opsl. 80. Conrad Grodts søn døbes Christoph Bartolin.
(Opsl. 82) 1734
Opsl. 84. Hans Schade og xxxx?? Xxx Lohmanns datter står fadder.
Opsl. 84. Hans Casper Rhodes søn Friderick Hinrick. Xxx?? Mag.?? Lohmann,
Opsl. 85. Johan Boysens søn Boy. Fadder xxxxx Maytin?? Lohmann
Opsl. 85. Moytin?? Lohmann står fadder til Thomas Poulsens? Datter.
(Opsl. 87) 1735
Opsl. 87. Samuel Rose. Hans datter døbt Catharina Maria.
(Opsl. 92) 1736
Opsl. 97. Christian Ludewig Lohmanns søn Christian Ludewig. Fadder Christ. Hedewig Lohmann
Opsl. 97. Jacob Lohmanns datter Cathrina Marie.
(Opsl. 98) 1737
Opsl. 98. Matthias Lohmann står fadder.
Opsl. 99. Geheimte Matthias Lohmann står fadder.

En del Schader optræder på opslagene.

Det ser ud til at jeg ikke pt. har en redigeringsmulighed, så det er lidt omtændeligt at sætte noget ind - nå det retter sig vel.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

Iflg. de nye regler har du kun et tidsinterval på 15 . min. inden redigeringsmuligheden fjernes!
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

#415
.... lige en af de hurtige:

Der kan redigeres i 30 minutter efter indlægget/svaret er sendt, og så bliver der lukket for videre redigering.

Læs webmasters grund til det her: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,6174.0.html

Så nej, Karin, det retter sig ikke igen. Det koster dyre programmør-penge hver gang, der bliver ændret noget.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

#416
Hej på tråden.

I forhold til den måde vi "plejer" at arbejde på, så er det da den dummeste ændring jeg har set indtil nu.

Måske gider man ikke vores geniale 1. opsummeringsfelt i en ny tråd?? Øv, øv og øv....

Jeg har ikke lige tid til at læse om begrundelsen, men det undrer mig. Jeg kan huske dengang man pillede feltet med visninger ud af det gamle forum - da var begrundelsen at man ville spare plads. Nu ser det ud til at vi skal til at citere gamle indlæg---og det fylder da i sandhed.

Har vi ikke redigeringsmuligheden længere tid er vi nødt til at leve med egne "fejloplysninger" og viderebringelse til andre af samme. Det lyder helt - helt tåbeligt.

I hast :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

...
Begrundelsen er - hvad vi selv har set i vores gamle Sommer-tråd - at man ikke piller indhold ud og flytter et andet sted hen i f.eks. opsplittet tilstand og så er der en tom celle/svar tilbage:

CitatÅrsagen er, at der har været en del tilfælde, hvor forfattere har fjernet det meste af indholdet i sine egne indlæg midt i en tråd. Det ødelægger kontinuiteten i et trådforløb, så resten af indlæggene ikke giver mening.

Fremover skal et indlæg i forum betragtes som en mail, der er afsendt - den kan man ikke fortryde - eller som et læserbrev i avisen, det står 'til evig tid', når avisen er trykt.

Egne indlæg kan fortsat rettes i 30 minutter, hvis man opdager fejl, der ikke blev fanget ved brug af 'Forhåndsvisning'.

Der er fremover to måder at 'rette' på:
1. Skriv en ny besked i samme tråd og uddyb, tilføj, forklar eller skriv ny version.
2. Skriv til moderator og bed om at få ændret teksten, hvis du finder ud af, at der er direkte forkerte eller vildledende oplysninger i din tekst, som er meget vigtigt at få rettet. Moderator afgør, om rettelsen skal foretages.

Den tidligere kutyme med at skrive 'Løst' efter en aneefterlysning er fremover ikke mulig, men det må vi leve med.

Vi opfordrer til, at bruge knappen 'Forhåndsvisning' og læse teksten grundigt igennem før der trykkes på 'Send'.

Og så er den ged barberet.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej på tråden.

Sagde I 20 min redigeringstid. Der må være smuttet et nul in space. 2 min blev det til, men jeg sender da bare indlægget igen.

I forhold til den måde vi "plejer" at arbejde på, så er det da den dummeste ændring jeg har set indtil nu.

Måske gider man ikke vores geniale 1. opsummeringsfelt i en ny tråd?? Øv, øv og øv....

Jeg har ikke lige tid til at læse om begrundelsen, men det undrer mig. Jeg kan huske dengang man pillede feltet med visninger ud af det gamle forum - da var begrundelsen at man ville spare plads. Nu ser det ud til at vi skal til at citere gamle indlæg---og det fylder da i sandhed.

Har vi ikke redigeringsmuligheden i længere tid - er vi nødt til at leve med egne "fejloplysninger" og viderebringelse af samme forkerte oplysninger til andre. Det lyder da helt - helt tåbeligt.

Hvem gider f. eks. i en tråd som denne at finde en oplysning på side 4 og så ikke lige opdage at en fejl er rettet på side 12.

???? Underlig beslutning, det kan ikke være en slægtsforsker der har fået en sådan tåbelig idé. Idioti vil jeg kalde det.

I hast :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej Lis.

Har læst begrundelsen.

Den køber jeg simpelthen ikke. Tomme felter eller opsplittet tekst er da til at leve med, så længe det der står tilbage at læse er korrekt.

At vi skal til at opfatte vores skriverrier som mails der ikke kan trækkes tilbage får mig helt op i det røde felt.

Slægtsforskning for mig betyder undersøgelser, tanker, gætterier, fund, fejltagelser, fabuleringer osv.

Nå, men det kan jo være at vi skal forske videre rent privat fremover.

Et uredigerbart mailagtig indlæg vil for mig betyde at skulle arbejde uden denne ping - pong som gør det så sjovt.

Surt show.

Med venlig hilsen :) :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html