Hvor kom Jørgen Alexander Lohmann fra? - og fru Cathrine Treschow Samuel

Startet af Lis Klarskov Jensen, 06 Okt 2010 - 21:07

Forrige emne - Næste emne

Karin Andersen

Hej Lis :)

Jow da - jeg "samler" jo på Rhoder og jo mere info jeg har - jo bedre kan jeg finde sammenhængen.

Jeg tænker at du gerne vil se hvad jeg har på hende ;)

Dorthe Pedersdatter Rhode. ( -efter 1711) ~ 2. jan. 1694. Død efter 1711). (Præstens nr. hos Wiberg 1149,11), dvs. Christian Stephan Widsted, død 1709 Sønderup - Nordrup sogne. Sorø Amt. "Præstehustruer der helt eller delvis mangler i Wibergs Præstehistorie" af Qvistgaard, Erh. KBH 1934.
http://www.skinnerup.org/masqwedel.htm I  fjerde generation ses: 19. Christian Stephan Widsted, født 1667, døbt 29 dec 1667 i Køge, død 23 jun 1702 i Viborg,  stilling: præst. Gift 2. jan. 1694, Dorthe Pedersdatter Rhode, født ?1670 på Lolland, død i Taarnbye. Dødår pt. ukendt men Taarnbye xxx? www.bossebus.eu/gorm.pdf

Glæder mig til at se hvad du kan finde ;)

Hilsen Karin :)

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej igen :)

Faldt lige over denne hjemmeside - med Bejer-folk. Måske falder du over Dorthe Marie Christiansdatter Rhode, når du kikker på Valentin Bayer ;)

http://www.sm1.dk/schmidt/fam39849.htm

Dorthe Marie Christiansdatter Rhode. (1707-1747)
Datter af Christian Rhode og Karen Pedersdatter Raundal. Dorthe Marie er født i 1707 i Lemvig. Hun døde i 1747. Dorthe blev d. 17. jan. 1734 gift med Jørgen Christian Hansen Bejerf. ca. 1712 i Lemvig, død 19. feb. i Lemvig.
Børn:
dødfødt barn 1735.
Hans Christian Jørgensen Bejer f. 1737 i Lemvig.
Nicolaj Jørgensen Bejer. f. 1739-1740
dødfødt barn 1741
Karen Kirstine Jørgensdatter f. 1743-1744

så hører jeg gerne nyt om dem.

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Christian Konstmann Autzen

Når I på et tidspunkt skal videre med denne Bejer, så kunne det jo være, at det var en Bejer ud af Beyer-slægten på gården Bejerholm i Sønder Skast sogn, Tønder amt; - og hvor der så er forbindelse tilbage til herredsfoged Troels Winther på Astrupgård.

Hvis det er sådan - at han er efterkommer af denne Beyer-slægt, så kunne det jo være, at Svend Jacobsen og Hans-Ole Mørk har ham med i bogen "10 generationer med rod i marsken".

Men - så ville smith-hjemmesiden jo egentlig nok have haft ham med på denne hjemmeside.


Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karin Andersen

#693
Hej Christian :)

Dejligt at "se" dig. Håber du har det godt.

Schmidt-hjemmesiden er rigtig fin. Jeg har over tid været forbi adskillige gange og nu fik jeg lige lidt flere oplysninger om en Christian Rhode.

Det jeg pt. finder mest interessant er, at vi er på Lemvig-egnen.

Min søgning går jo egentligt primært efter nyt om Morten Rhodius - om jeg så skal "ordne" alle Rhoderne inden jeg finder noget - så må det være sådan.

Jeg synes at der tegner sig et, ganske vist diffust, billede om Rhoderne. Langt tilbage i tiden er de købmænd og befinder sig i havnebyer. København, Lemvig, Ebeltoft og Vejle.

Jeg har en idé om, at Rhoderne på Djursland "hænger" sammen med dem i Vejle. Lemvig-Rhoderne tror jeg hænger sammen med Solbjerg Rhoderne og her er vi rimelig tæt på Viborg og Lars Humble og Thisted/Sallingegnen.

Nu er Lis jo igang med at kikke slægtsbøger - spændende hvad hun kan grave frem.

Mange hilsner :)

Karin



Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

I den store Rhode-verden:

"Djurslandske Anelister" - optræder Karen Jensdatter Rhode (1737 E.-1787 G.) ~ med
Hans Kleitrup Christophersen Broch (1740 G. - 1796 G.)

"Fuglslev" - Her, en beskrivelse af Søholt, her nævnt - J.J.Rhode, enken solgte 1772, til sønnen P.H.R.,
12.000 rd., ialt 87 tdr. htk.!!

Han solgte 1785 - 14.430 + 100 rd. til vedligeholdelse af hans forældres gravsted på Fuglslev
kirkegård til kaptajn i infanteriet, Georg Christoffer Styrup, hvis far var præst i Ebeltoft.
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej regelsen :)

Tak skal du have.

Jeg er lidt længere tilbage i tiden m.h.t. at kikke kirkebøger, men jeg har denne note.

Mon ikke jeg lige skal finde ud af slægtsforholdet ml. Karen Jensdatter Rhode ~ med
Hans Kleitrup Christophersen Broch. Må være en efterkommer.

Randers A., Mols H., Ebeltoft sogn. 1745-1791.
Opsl. 82 1787. Viet Christoffer Broch Rhode og Anna Paleene Margretha Giörup.

Mange hilsner :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

484 - Christopher Ovesen Broch (1680 G. ~ 1739 G. - 1761 G.)
485 - Anna Hansdatter Kleitrup (c. 1700 G. - 1763 G.)
Venlig hilsen
regelsen

Peter Berényi

Citat fra: Karin Andersen Dato 11 Dec 2011 - 13:23

Jeg har en idé om, at Rhoderne på Djursland "hænger" sammen med dem i Vejle. Lemvig-Rhoderne tror jeg hænger sammen med Solbjerg Rhoderne  og her er vi rimelig tæt på Viborg og Lars Humble og Thisted/Sallingegnen.


Hej Karin,

Bare en enkel spörgsmål til dig, mener du Solbjerg mellem Århus och Skanderborg?

//Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Karin Andersen

Hej Peter :)

Med Solbjerg og Lemvig mener jeg Aalborg A. Hellum H. Solbjerg sogn.

Hilsen :)

Karin 
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Peter Berényi

Hej Karin! :)

Jamendog, så det var min Rhoderne (bl.a. Fourier Palle Rhode og hustru Dorothea Frantzdatter)
du måske mener? :)

Jeg har stadigtväk ikke held med at finde forbindelse mellem min Rhoderne i Solbjerg med Stephen Rode og jeg er ikke i tvivel at det foreligger forbindelse mellem min Rhoderne och Humble ved Christian Mathias Brun Humble som du kende til forvej!

//Peter
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Lise Østerberg Bahr

Ad.: BEYER (BOYE) slægt se også på vores indgangsvinkel CARSTEN RICKERTSEN/Cathrine/Cathrine BEYER.

ADELBY.com - zu daten im Kirchspiel.

= navnelisten.

og via METTE (MARINE) FREESE.

Håber snart at få lidt respons til de tidligere Østerberg slægters aner som vi bør kunne hægtes på via vores BAHR / BÖHL/ FEHRING / ZEPELIN zu Dargun i Mecklenburg, m.v.

Med venlig hilsen
LISE ØSTERBERG BAHR med stor slægt i ADELBY.com  Kirchspiel. via Helmut Martensen - (vi har også Martensen på "linien").
:)

Lis Klarskov Jensen

Hej allesammen på tråden :)

Mange tak for de indbringende oplysninger, I har sendt. Dem gemmer jeg til senere brug!

Jeg lovede Karin lidt slægtsforskning om Dorethe Pedersdatter Rhode. Her er ikke meget nyt, men måske nogle del-oplysninger, der kaster nye spor ind:

Iflg. F. Hjorts slægtsforskning i "Beretning om Slægten Thura og dens Oprindelse gennem 400 Aar" bliver det oplyst, at Dorethe Pedersdatter Rhode blev gift med ungkarl, studiosus Chr. Stephan Widsted, viet i Holmens kirke 2. januar 1694 "og Forloverne var Christian Grimbs, Flagmager på Storelængden no. 5. og Poul Pedersøn, Vintapper i Kjøbmagergade. "Trolovelsen hos Chr. Flagmager."

Efter Wiberg skal han være bleven Præst i Sønderup og Nordrup 1. januar 1697. Dette kan nok passe med, at Skiftet efter den forrige Sognepræst i Embedet foretoges 15. marts 1697. Derimod er Vibergs Oplysning om Widsteds død 1709 helt forkert: thi Slagelse Herreds geistlige skifteprotokol siger, at Sognepræst Chr. Stephan Widsted døde 23. Juni 1702, og Skiftet begynder en Uge efter, da var tillige med Enken, Dorthe Rhode, nævnt deres 4 Børn og Enkens Værge, Præsten Jacob Johansen Kyng i Havrebjerg og Gudum. Der var et rigt Bo, hvori nævnes 14 Heste, 30. stk. Kvæg, 53 Faar og 14 Svin. Paa det 2. Skiftemøde var tilstede "Mag. Lauritz Thura og Degn Morten Widsted fra Taarnby " tillige med den ny Sognepræst Didrich Fæster. Auktion over Boet blev afholdt 30. Oktober 1702 og indbragte 354 Rdl., men hele Regnskabet blev først opgjort, og skiftet sluttet 13. August 1704 og er bl.a. underskrevet af Enken "Dorthe salig Chr. Widsteds". I hendes Segl forekommer 3 personer, hvoraf den ene ligger paa Knæ paa en Bedeskammel, og over dem alle svæver en Sky, der har en hebræisk Indskrift baade over og under sig.

Chr. Stephan Widsted blev saaledes kun 35 Aar gl., da han døde. De to Brødre blev heller ikke gamle, og mærkeligt er det at se, at ned igennem hele Efterslægten er det en ofte tilbagevendende Skæbne for mange, at de dør i en ung Alder.

Hans Hustru hed, som nævnt, Dorthe Pedersdatter Rhode, men hvem hun ellers var, ved jeg ikke. Som ovenfor set, blev de gift anden Nytaarsdag 1694, vel da han fik Collegastillingen i Nykjøbing, og det ligger da nær at antage, at hun hørte til en af de "Rhode-Familier", som da levede paa Lolland. Da Widsted absolut intet ejede, saa maa det være Hustruen, der har bragt det megen Mammon til deres fælles Hjem. Skiftet giver ingen fingerpeg om, hvor den unge Enke blev af med sine 4 smaa Børn ud over, at de en Tid boede i Slagelse, men Børnenes Navne og Alder anføres saaledes:
1. Margretha Maria Widsted, 7 3/4 Aar gl.
2. Anna Cathrina Widsted, 6 1/4 Aar gl. - Det er hende, der under Navn af "Anna Cajsa Widsted", Datter af Christian Stephan W., blev gift m. Præsten Sven Lindberg, f. 25. September 1690, død 8. Septeber 1777, 87 Aar gl., Præst i Tjørn i Gøteborg Stift. (Note: Skastedt i Gøteborg St. Herdamen 865). Han er født i Lindberg paa Gaarden Berg og søn af Bonden Sven Claesson. Han indskrives som "Sven Berg" i Varburg skole 1699. Han blev understøttet paa Gymnasiet af "Cervin i Fjæräs, och Schoubynacht Niels Gyllenskruf med hvis søn han følgde paa Gallerespvadren." Han blev præst 1717 i Uddevalla og 1739 i Tjørn ved Gøteborg samt Provst 1762. De havde 3 Børn, nemlig Christopher (Chr. Stephan), der blev Toldforvalter i Carlskrona, Sven blev Handlende i Gøteborg og "vanvittig". Slægten betalte 1778 for ham i Hospitalet. Otto blev Præst i Ørby i Gøteborg Stift, f. i Uddevalla 26. September 1737, og Provst 1792, død 1803. Der siges om ham: "Var verkligen råknad før en snåll Magister i Upsala". "Fik och Consistorii tacksægelse før til Biblioteket skænkta Bøcker. Predikar grundelig och lærorik om Christi Evangelium saasom en Guds Kraft, allom dem til salighet, som tro."
- gift m. Br. Chr. Ekman från Sætilla Bosgård, død 10. Marts 1795 ved 37 års ålder."
3. Maren Widsted, 4 Aar, 40 Uger gl.
4. Lauritz Widsted, 3 Aar 25 Uger gl. (den 30. Juni 1702)."

Kilde: "F. Hjort "Beretning om Slægten Thura og dens Oprindelse gennem 400 Aar", Otterup, 2. udg. 1925, side 41, 42,43 ff.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Laila Olsen

Undskyld til alle, at jeg hopper til og fra - mest fra pt - desværre,

Men jeg vil lige henlede opmærksomheden på, at der i Nakskov var en præst - senere borgmester Peder Mortensen Wedsted (ca. 1615-08.1667).

Mindst en af hans døtre staver sit navn Widsted .....

Nemlig datteren Karen, gift med Eyler Kristian Wolf. præst i Hillested.

Hendes mor var iøvrigt Abigael Knudsdatter Lerke.
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Karin Andersen

Hej Leila :)

Hop du bare til og fra så meget du har lyst til - det er sundt og godt med lidt motion :)

...og hvor er det dejligt, at du har lyst til lige at lave et lille indput - på det helt rigtige tidspunkt, med en fin lille relevant oplysning - det er da bare skønt :D

Tusind tak for det :) :) :)

Hej Lis :)

Ser at du har lavet en helgardering ;) - man kan hurtigt ryge ud i noget "snask"  ;D

Tusind tak for dit indlæg - jeg kan jo slet ikke lade være med at "nærstudere" selv om det er midt om natten.

Lige lidt til evt. morgenlæsning:

Kbh. A., Sokkelund H, Holmens sogn. 1647-1696. Opsl. 250.
2. januar 1694 Christen [Stephan] Widsted Studiosus og Dorethe Pedersdatter Rode.
Forloverne: [For ham] Christian Grimbs, Flagmager på [Størestræde] Storelængden? no. 5. [og for hende] Poul Pedersøn, Vintapper i Kjøbmagergade. "Trolovelsen hos Chr. Flagmager."

Christian Grim kan man finde herlige oplysninger om på det gamle forum (jeg har klippet "med løs hånd"]:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,666962,667626

Fontænemester Christian Grim (Grimb) i København. Død 1711.
Indsendt af: Carsten Friis Fischer (IP Logget)
Dato: 21/06-10 21:07
Denne fontænemester Christian Grim (Grimb) dør i København i 1711

H.U.Ramsing har:
Matr. nr. 332 er Kongens Vaaning nr 5 i Størestræde.
"Blev det ved Hofretsauktionsskøde 15.02.1692 solgt til Christian Grimb, kgl. Flagmager, siden kgl. Fontainmester (Skb. fol. 538), som skødede det 30.09.1695 til Anders Jensen Løgstør skipper".
Mvh
regelsen

Carsten Fischer
PS. En pudsighed.
Ved Maren Christophersdatter Rodsteens 3. barns dåb 18-6-1707 i København, Sct. Nikolaj med hendes 1. mand Hein Ditlevsen Friis  (hun var jo 2. gang gift med fontænemester Nicolai Grim), er en af fadderne en Maren som nok er gift med en Peder Regelsen.

Fontænemesteren har vel - at dømme ud fra betegnelsen - haft som opgave at føre tilsyn med springvandene på de kongelige slotte. Derudover har han så forestået de kongelige vandrender, medens vandrender andetsteds i byen blev varetaget af vandinspektørerne.
Oplysningerne om Grim(b) senior og junior ses her i Nygaards sedler [ddd.dda.dk].
Christian Grimb betegnes som "Opvarter", dvs. en person, der varetager et embede. Se [ordnet.dk].
Måske var det en idé at kigge i de embedsansøgninger, der er nævnt i Nygaards sedler?
Til orientering for andre læsere af dette: Nicolai Grim bliver ifølge Carsten's tidligere tråd [www.dis-danmark.dk] gift med enken Maren Christophersdatter Rodsteen
Inger Toudal

både Regelsen, Friis og Rodsteen (Rhode glemmer vi ikke!)

Vi har jo en Eva Maria Samuel gift m. Isak Friis, En Catharina Maria Samuel gift Jesper Andersen Roesteen?, og vores egen Cathrine Træsko der blev gift på Rodsteenseje.

Måske man efterhånden kan håbe på lidt indspisthed ;) ti, hi.

Mange hilsner :)

Karin





Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

Hej Laila
Det var et indslag, der er meget apropos. Jeg sidder for tiden og læser slægtsbogen F. Hjort "Beretning om Slægten Thura og dens Oprindelse gennem 400 Aar", Otterup, 2. udg. 1925, hvor der er omtalt rigtig mange Widsted-slægtninge.

Bogen har en del om den nævnte borgmester i Nakskov, Peder Mortensen Widsted, død 5. august 1667, der havde en alvorlig, personlig og officiel strid med sin bror, provsten i Nakskov Laurits Mortensen Widsted. Striden involverede både kirke-folket, bystyret og alle borgere i Nakskov i den tid, striden foregik, og der blev afsagt dom i striden, der fik store følger for brødrene og for deres liv og deres eftermæle. Se mere på siderne 16-43 - og så er vi fremme ved Dorethe Pedersdatter Rhode blev gift med ungkarl, studiosus Chr. Stephan Widsted, viet i Holmens kirke 2. januar 1694, som der står skrevet ovenfor her på tråden.

Peder Mortensen Widsted var ikke præst i Nakskov, det var hans bror Laurits.

Peder Mortensens datter Karen Pdersdatter (Widsted) blev født 4. marts 1648, men der er vist ingen oplysninger i Hjorts slægtsbog om hendes giftermål med Eyler Kristian Wolf f. 1637, der var præst i Hillested 8.3.1678-1695, hvorefter han blev præst i Skjelby-Gjeddesby, hvor han døde i 1711, og blev efterfulgt af sønnen i Hans i 1708, Se Wiberg bind 3, side 77.

Hans 1. hustru Karen Pedersdatter (Widsted) døde 1692 og efterlod sig 1 søn og 2 døtre.

Note til Wolf i Skjelby_Gjeddesby: præst nr. 3 var Mads andersen Beske, nr. 7 var Niels Madsen Hommel af Kippinge-B, som hørte til Humble-slægten.

Jeg kan sætte lidt slægtstavle op senere.

Hej Karin: Du har som sædvanlig en masse gode indspark med masser af slægtsrelationer, som belyser det netværk af slægter, der forbinder sig på kryds og tværs. Det bliver tydeligt, jo mere vi får studeret de enkelte slægter. Bl.a. er vi inde på Humble-slægt her på Lohmann-tråden.

Lige nu skal jeg til 2 gange hyggelige Santa Lucia-optog for de små på Frederiksberg.  :D

Venlige julehilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej Lis :)

Håber du har en hyggelig dag.

Bare til info...Jeg har "sendt" din info om Eyler Kristian Wolf over til Hanne på Wulf-tråden.
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,13752.390.html

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Peter Berényi

Citat fra: Karin Andersen Dato 13 Dec 2011 - 03:34
Kbh. A., Sokkelund H, Holmens sogn. 1647-1696. Opsl. 250.
2. januar 1694 Christen [Stephan] Widsted Studiosus og Dorethe Pedersdatter Rode.
Forloverne: [For ham] Christian Grimbs, Flagmager på [Størestræde] Storelængden? no. 5. [og for hende] Poul Pedersøn, Vintapper i Kjøbmagergade. "Trolovelsen hos Chr. Flagmager."

Christian Grim kan man finde herlige oplysninger om på det gamle forum (jeg har klippet "med løs hånd"]:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,666962,667626

Fontænemester Christian Grim (Grimb) i København. Død 1711.
Indsendt af: Carsten Friis Fischer (IP Logget)
Dato: 21/06-10 21:07
Denne fontænemester Christian Grim (Grimb) dør i København i 1711

H.U.Ramsing har:
Matr. nr. 332 er Kongens Vaaning nr 5 i Størestræde.
"Blev det ved Hofretsauktionsskøde 15.02.1692 solgt til Christian Grimb, kgl. Flagmager, siden kgl. Fontainmester (Skb. fol. 538), som skødede det 30.09.1695 til Anders Jensen Løgstør skipper".
Mvh
regelsen

Carsten Fischer
PS. En pudsighed.
Ved Maren Christophersdatter Rodsteens 3. barns dåb 18-6-1707 i København, Sct. Nikolaj med hendes 1. mand Hein Ditlevsen Friis  (hun var jo 2. gang gift med fontænemester Nicolai Grim), er en af fadderne en Maren som nok er gift med en Peder Regelsen.

Fontænemesteren har vel - at dømme ud fra betegnelsen - haft som opgave at føre tilsyn med springvandene på de kongelige slotte. Derudover har han så forestået de kongelige vandrender, medens vandrender andetsteds i byen blev varetaget af vandinspektørerne.
Oplysningerne om Grim(b) senior og junior ses her i Nygaards sedler [ddd.dda.dk].
Christian Grimb betegnes som "Opvarter", dvs. en person, der varetager et embede. Se [ordnet.dk].
Måske var det en idé at kigge i de embedsansøgninger, der er nævnt i Nygaards sedler?
Til orientering for andre læsere af dette: Nicolai Grim bliver ifølge Carsten's tidligere tråd [www.dis-danmark.dk] gift med enken Maren Christophersdatter Rodsteen
Inger Toudal

både Regelsen, Friis og Rodsteen (Rhode glemmer vi ikke!)

Vi har jo en Eva Maria Samuel gift m. Isak Friis, En Catharina Maria Samuel gift Jesper Andersen Roesteen?, og vores egen Cathrine Træsko der blev gift på Rodsteenseje.

Måske man efterhånden kan håbe på lidt indspisthed ;) ti, hi.

Mange hilsner :)

Karin

Maren Christophersdatter Rodsteens 1. mand; Hein Ditlevsen Friis var gift 3 gange:
1. Sidsel Jensdatter, 2. Anne Jacobsdatter Möller, 3. Maren Christophersdatter Rodsteen.

Var Maren Heinsdatter som var gift med Amtsforvalter Just Hansen, datter af Hein Ditlevsen og hvilke af disse tre kvinder er moder til Maren eller er Marie Heinsdatter en halvsøster til Hein Ditlevsen Friis?
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Karin Andersen

Hej Peter :)

Jeg aner det ikke.

Den eneste grund til at jeg kikkede på disse personer var, at Lis i sit indlæg ovenover skrev:

"Iflg. F. Hjorts slægtsforskning i "Beretning om Slægten Thura og dens Oprindelse gennem 400 Aar" bliver det oplyst, at Dorethe Pedersdatter Rhode blev gift med ungkarl, studiosus Chr. Stephan Widsted, viet i Holmens kirke 2. januar 1694 "og Forloverne var Christian Grimbs, Flagmager på Storelængden no. 5. og Poul Pedersøn, Vintapper i Kjøbmagergade. "Trolovelsen hos Chr. Flagmager."

Jeg Googlede mig frem til det gamle forum og fandt disse oplysninger. Christian Grim optræder som forlover, men om han har slægtsforhold til Dorethe Pedersdatter Rhode vides pt. ikke.


Kender du noget til de koner du nævner?
1. Sidsel Jensdatter, 2. Anne Jacobsdatter Möller, 3. Maren Christophersdatter Rodsteen.

Kunne Anne Jacobsdatter Möller i virkeligheden hedde Müller?

Det kunne være ret interessant at finde ud af for så er der måske tale om en efterkommer af Rentemester Müller og så er vi straks tilbage til de "indspiste" københavnere i 1645 hvor alles døtre gifter sig med alles sønner og beholder rigdommene "i familien".

Det er jo tilsyneladende Dorethe Pedersdatter Rode der har rigdomme med i ægteskabet - og det må jo komme fra en Peder Rode og en mor x?.

Vi får se.

Med venlig hilsen

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Peter Berényi

Nej, desvärre kende jeg ikke til de tre koner - jeg spekulerer over navn af datteren; Maren Heinsdatter som var gift med Amtsforvalter Just Hansen. Just Hansen var sön af Hans Jensen Fich, hvilken er en del af min ane.

Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Karin Andersen

Hej Peter :)

Nåh ok - måske skal vi lade det ligge lidt. Det er jo fine oplysninger du har lagt ind på FTB :)

Hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

#710
Hej på tråden :)

Lis du skrev vedr. Dorthe Pedersdatter Rhode:

"Hans Hustru hed, som nævnt, Dorthe Pedersdatter Rhode, men hvem hun ellers var, ved jeg ikke. Som ovenfor set, blev de gift anden Nytaarsdag 1694, vel da han fik Collegastillingen i Nykjøbing, og det ligger da nær at antage, at hun hørte til en af de "Rhode-Familier", som da levede paa Lolland. Da Widsted absolut intet ejede, saa maa det være Hustruen, der har bragt det megen Mammon til deres fælles Hjem. Skiftet giver ingen fingerpeg om, hvor den unge Enke blev af med sine 4 smaa Børn ud over, at de en Tid boede i Slagelse osv."

Jeg er i tvivl bemærkningen (som jeg her har fremhævet). Er det din, forfatterens eller kildens  antagelse?

Er det forfatterens eller kildens antagelse kan den måske tidsfæstes?

I forbindelse med regelsens spørgsmål på Sommer-tråden - så har jeg bestilt denne:

http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Samfund,_jura_og_politik/Sl%C3%A6gter/Rohde
Rohde, Der findes flere af hinanden uafhængige slægter (se også slægtsoversigt Rode). Forfatteren Peter P. R. (1902–78) tilhørte en slægt der gennem generationer har været garvere i Helsingør, mens den her anførte slægt føres tilbage til Gudmand Gyndersen R. (ca. 1692–1760) der var tømrersvend og senere kældermand i Kbh.
Bibliografi
G. Bützow-Rohde: Stamtvl. over slægten Rohde. Kancelliråd Peder Rohdes efterkommere, 1955. H.   

Ud over den Peder Lassen Rode der lægger navn til Peder Rodes gang i Kbh. så har jeg ikke så mange Peder Roder på lager i Kbh./på Sjælland som mulig far til Dorthe Pedersdatter Rhode, så Kancelliråd Peder Rohdes kan jo være interessant at kikke på.

Julehilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

Hje Karin

Bemærkningen er et citat af forfatteren F Hjort -
fra "og Forloverne var Christian Grimbs, Flagmager ...
til 4. Lauritz Widsted, 3 Aar 25 Uger gl. (den 30. Juni 1702)."

Kilde: "F. Hjort "Beretning om Slægten Thura og dens Oprindelse gennem 400 Aar", Otterup, 2. udg. 1925, side 41, 42,43 ff.

Bemærk, at Hjort formoder, antager - han ved ikke noget.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej Lis :)

Tak skal du have.

Jeg undrede mig lidt (meget) over denne antagelse. Jeg synes nemlig ikke, at der er noget der tyder på, at Rhoderne-slægterne i udpræget grad befinder sig/stammer fra på Lolland - hvis man kikker længere bagud i tiden.

....men jeg kan selvfølgelig blive klogere hen af vejen ;)

Mange julehilsner :)

Karin


 
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Carsten Lasak Pedersen

Hej

Jeg må også melde mig til denne side, jeg søgte i Google efter Ernst Pedersen Samuel g. m. Eva Marie Mortensdatter Rhodius. og havnede på side 5 i denne lange tråd. og har nu brugt et par timer på at forsøge at læse bare lidt, det virker uoverskueligt at forsøge at følge tråden,

Dette er måske anført tidligere, jeg faldt over en linie hvor navnet Rhodius skulle fører til navnet Rohde. i denne forbindelse kommer navnet fra Faderen Martinus [ Morten ] Balsersen RHODIUS
[ Præst ][912-5][1317A-8][1317C-1] ( det er Wiberg nr.) som kom fra Roskilde.

Jeg læste det som om, det var en "overraskelse" at præsterne var inde i familien, jeg har over 500 Præster og 30 Biskopper registreret i slægt med ovennævnte par. og er via Præsterne kommet "baglæns" ind i Slægten.

Er der en hjemmeside, hvor alle disse indsamlede oplysninger opsumeres?

Med Venlig Hilsen
Carsten Lasak Pedersen

Christian Konstmann Autzen

Tønder sogn - døde 1832 til 1895 opslag 432.

Otto Lohmann død 15. september 1874, født i 1806 i Neuenfelde ved Hannover.

Forældre: Peter Lohmann og Anna Steter.

Gift med Hanna Maria Evertsen.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Daler sogn, Tønder amt - kirkebogen for 1822 til 1831:

Hans Brink Lohmann født 29. september 1825 i Daler.

Forældre: Alexander Olesen (?) Lohmann og Dorothea Henriette.

Bemærk, at navnet Brink var et navn på en gård i Ballum sogn (?) hørende under Ribe bispen før reformationen.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karin Andersen

#716
Hej på tråden :)

Tak for info Christian.

Hej Carsten :)

Det var da en dejlig julegave for os, at få dig med på tråden. Du er meget velkommen.

Du har ret i at tråden for mange er lang og uoverskuelig. Det er desværre konsekvensen af grundig "granskning" i øst og vest. Heldigvis har Lis valgt at bruge tid på at samle vores forskning på:

www.klarskov.org med 3 hjemmesider om Klarskov-slægten - Sommer-slægten - Humble-slægten.
Læs historien Humble-epitafiet i Hesselager på www.fynhistorie.dk/node/6291

Vores overraskelse over, at vi nedstammer fra præsteslægter kommer sig af, at vi ikke i første omgang havde "set" at vores Jørgen Alexander Lohman havde været gift 3 gange og ikke to gange. Misæren opstod fordi hans to sidste hustruer begge hedder Cathrine. Den første Cathrine hedder Hölling - og vi var i den tro at det var hende vi nedstammede fra, den næste hedder Cathrine Treschow - men hende kendte vi kun som Cathrine Træsko - senere viste det sig, at det hun var Cathrine Treschow Samuel og at det var hende der var vores stammoder.

...og har du spørgsmål, så siger du bare til.

Men tag et kik på Lis´ hjemmeside - og så vil jeg glæde mig til at "se" dig her igen.


Med venlig hilsen :)

Karin Andersen

(En enkelt idé - man kan kopiere hele tråden over i et Word-dokument - så man kan bruge søgefunktionen og få resultater kun fra denne tråd)  

PS. Jeg har redigeret lidt i indlægget.
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Carsten Lasak Pedersen

#717
Hej karin

Mange tak for den pæne velkomst, hvor meget jeg kan bidrage med, må tiden vise.
men spændende hjemmeside, der er "Banket op".

Jeg startede egentlig med at forske i Aagaard - Winther - Bisgaard - Deichmann - Pontoppidan - Blichfeld, - Wassard - Bloch - Juul - Friis derfra kom der gang i mange andre. eks. Rosenmeyer - Fectil - Bruun - Vogn - Griis - Paludan - Mule.
Og mange andre slægter, jeg tror aldrig man bliver færdig med forgreningerne til slægterne,
desværre er der også rigtig mange fejl i diverse registreringer. jeg finder en del, men har helt sikkert også selv nogle fejl.  

Hvis man vælger at tro på diverse efterkommere af "Gorm den gamle" er der jo ingen grænser for hvem der er i slægten, fandt en "sjov" hjemmeside igår http://niels.dybdahl.dk/aner/gorm/
ifølge hjemmesiden kan nævnes par stykker. Paris Hilton - Rosevelt - Georg W Bush - Dr Margrethe 2.
og hvis man tror på Jacob Holts slægtstræ så er de ældste i slægten med et billede. Faroerne i Egypten. ( Men der mangler vist et Par led til "Lohmann" inden det bliver direkte linie ) ;)

Men det er vist ikke altsammen dokumenteret. derimod har jeg en del fra Lolland og Langeland som det bliver lidt mere interresant at dykke ned i, når der bliver tid.

Venlig Hilsen
Carsten

Regelsen

Hej Karin

Jvf. en anden tråd - fik Hans Rostgaard en søn Jacob med sin husholderske,
enken Maria Reich i 1651.

En lt. Johan Henrik Grim, dør i slaget ved Helsingborg 1710 - fra 3die sjæll.
nationale rytterregiment, (Leegel & Donop)
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej

Bemærkning:

LAO: Under XV. Personalia er reg. Rhodius, Jørgen Sørensen, (død 1692, præst på Lyø)

Do: Svane, Hans - død 1776, Rektor i Nyborg, sørgetale af J. Tornøe
Venlig hilsen
regelsen