Hvor kom Jørgen Alexander Lohmann fra? - og fru Cathrine Treschow Samuel

Startet af Lis Klarskov Jensen, 06 Okt 2010 - 21:07

Forrige emne - Næste emne

Flemming Willum Petersen

Hej Karin

Tak for dit indlæg 01.11.2010 omkring Catharina Sophia Lohmann

Faderen Johan Friderich Lohmann har faktisk alderen til at være en mulig bror til min ane Eleonora Lohmann der har en masse Henrich og Johan-familie, men jeg har intet bevis på endnu en brors eksistens uden dåb og skifter.

Jeg skriver Johan Friderich ned i mine Lohmann-noter, og vil prøve at se om han kan kædes sammen
med lollænderne.

Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Peter Søberg Herager

#91
Hej

Jeg følger lidt med i denne tråd, da jeg har interresse i Lohmann fra Haderslev(måske kommet fra

Odense)

Nu faldt jeg lige over Christian Hansen som var handskemager, og synes det er lidt sjovt at der
blandt Haderslev Lohmann er to handskemagere ikke så lang tid senere.

- Jens Jepsen Lohmann - Sognepræst i Skive og Resen (f. 02.06.1842 Haderslev - d.23.10.1894 Skive)
søn af
-Andreas Hansen Lohmann - Guldsmed (f.07.02.1808 Haderslev - 30.3.1845 Haderslev)
søn af
-Hans Peter Lohmann - Handskemager (f.02.12.1771 Haderslev - d.25.02.1824 Haderslev)
søn af
-Andreas(Anners) Hansen Lohmann - Handskemager (f. ca. 1735 - 15.05.1804 Haderslev)
søn af
-Hans Rasmussen Lohmann - (f. - d.)
 [Bosat i Odense jfr. søns Vielse(17.5.1771) og død]

Bare nogle tanker om de evt. kunne være i familie lidt længere tilbage.

:)
 Peter

Christian Konstmann Autzen

Blot en kommentar:

Slesvig behøver ikke betyde byen Slesvig, men kan være (og er givet) hertugdømmet Slesvig.

Jeg har tidligere skrevet, at jeg mener at have set en Alexander i Gram sogn (tror jeg det var), og Gram var jo under Haderslev amt i hertugdømmet. Og Gram (bl.a. med et slot) ligger tæt på Ribe.

Hilsen
Christian


Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lis Klarskov Jensen

#93
Hej Peter
Tak for dine oplysninger. Dem vil jeg gemme i mit "Lohmann-lager". Man ved aldrig hvornår der bliver brug for dem  :)

Andreas Hansen Lohmann, guldsmed som du ser nedenfor, kender du jo.

Dejligt at høre, at der er andre, der forsker i Lohmann! Hvor langt går dine Lohmann-navne tilbage?


Jeg har i mit indlæg i den "gamle tråd" den 17/08-10 11:44 skrevet om  et par Lohmann-navne, der måske kan være relevante nu, så derfor bliver de "genoptrykt" her:

Hartvig Lohmann, byskriver i Flensborg, senere faktor i Brandenburg, læge i Odense. * i Itzehoe o. 1590, død senest 1642. - ham har vi allerede mødt hos Gitte.

Andreas Hansen Lohmann, guldsmed og boghandler, gift med Cathrine Kirstine Kielsgaard Jensdatter. Søn Jens Jespersen Lohmann * 1842.

Jens Jespersen Lohmann, sognepræst i Resen og Skive, * Haderslev 2.6.1842, søn af Andreas Hansen Lohmann og Cathrine Kirstine Kielsgaard Jensdatter. Gift med vita Gether. Død i Skive 1894. Børn: Gudrun * 1878, Kirsten * 1879, Johannes * 1881, Povl * 1882.

Johannes Lohmann, sognepræst i Ensted

Kilde: Oplysningerne stammer fra Knud Gethers "Middelalderfamilier i Flensborg og Nordfrisland ... et bidrag til Sønderjyllands personalhistorie" 1986, Dansk Historisk Håndbogsforlag. Bind 2: register etc.


Gift i Friderichsort i Slesvig
Der findes i Friderichsort i Slesvig en Lo(e)man, Joh. (Soldat/Comp. Capit. Hugo) der blev gift (muligvis 1697) med en Cornelsen, J. Anna Maria (V: Paul Bg. u. Hutger? /Rendsburg). Han kunne jo være lidt interessant for os.

Kilde: "Trauregister aus den ältesten Kirchenbüchern Schleswig-Holstein. Von den Anfängen bis zum Jahre 1704. Band 15, Gottingen 1994". Joachim Memmert har bearbejdet.
Registeret dækker 1658-1704.



Gift i Kiel
Jfr. Anna Catharina Lohmann, viet til Johann Jürgen Fochs den 27.12.1737 i Kiel-Nicolai.

Johan Jürgen Lohmann viet til Jfr. Dorothea Margaretha Møller den 17.4.1731 i Kiel-Nicolai.

Dorothea Margrethe Lohmann, geb. Møllern, viet til Hr. Georg Engelhard Flottmann 3.6.1740 i Kiel-Nicolai.

Catharina Lohmann viet til Johann Kihns den 26.12.1731 i Kiel Garnison

Anna Maria Lohmann, Jens's Tochter [Jens Lohmann] von Gaarden, viet til Christian Petersen, Wulfs Sohn, von fürstl. Gaarden, den 21 p. Tr. 1732 i Elmshenhagen.

Kilde: Kirchenkreis Kiel i "Trauregister aus den ältesten Kirchenbüchern Schleswig-Holstein. Von den Anfängen bis zum Jahre 1704. Band 4, Kiel 2004". Joachim Memmert har bearbejdet. Registeret dækker 1705-1750.


:D Det er lidt tungt arbejde at finde kildemateriale i bogform, så hvis I ligger inde med oplysninger om udgivet materiale, som kan lånes på biblioteket, vil jeg meget gerne høre om det  :)

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Peter Søberg Herager

#94
Hej Lis

Jeg er ikke længere tilbage end jeg har skrevet, jeg har som tidligere nævnt en mulighed i at 44001 i Odensedatabasen (Hans Rasmussen Lougmand http://www.odensedatabasen.dk/Person.aspx?pnr=44001) er den samme som Andreas far, det passer med navnet på hans kone Anna Lausdatter.

Jens Jespersen Lohmann er ellers den samme som Jens Jepsen Lohmann men der står Jepsen i kirkebogen ved hans fødsel (hans morfar hedder Jens Jepsen).

:) Peter


Lis Klarskov Jensen

Hej Christian
Mange tak for henvisningen til en Alexander i Gram sogn.

Til Peter
Ja, odensedatabaser skulle der findes noget mere af.  :)  Tak for linket, så er det nemmere at slå efter.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Karin
Sidder lige og nøfler med bogen "Soranerbiografier 1584-1737", bearbejdet af Torben Glahn, 1978.

Beskrivelser af Sorø Akademi-skolens disciple og mange portrætter.

Her fandt jeg også navnene Parsberg, Loumann og Hølling.

Her ses såmænd endnu en Poul Hølling. Hans latinske navn antyder, at han var fra Helsingør. Han var søn af Johann Hølling. Tilsagn 7.2.1603, optaget samme år. (side 121) Ellers ingen årstal. Mon en af "vore"?

Loumann-navnene er tilsyneladende navne på 5 brødre: Frands, Jens, Peder Erik og Niels, født i 1660'erne. Frands Loumann * ca. 1656, begr. 1732, var gift med Anne Margrethe Kjærulf * ca. 1670 Vordingborg, datter af tolder og borgmester i Vordingborg Jens Christensen K. (død 1685) og Margrethe Nielsdatter (død 1673). Der er en hel del oplysninger om ham.

Er det nogen af din Kjærulf-slægt?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej Lis :).

Ja - men som du da kan finde.......fortæl, fortæl....:o

Selvfølgelig er Poul Hølling da en af "vores". Årstallet 1603 - lad os så antage, at han er født ca. 1585-95??. Så er han vel farfar til vores Paul Christopher Hølling (gift Parsberg) vel født ca. 1650.

Ti, hiii - så er det bare op til os at bevise at det er rigtigt ;)

Men det er sjovt nok at du har kikket i den bog. I sidste uge googlede jeg på Viborg katedralskole for at se om jeg kunne finde nogle (æld-) gamle elevlister ud fra det synspunkt, at når Samuel Christopher havde fået skoleundervisning på Herlufholm, så var det/er ikke en helt urimelig tanke, at evt. andre sønner også ville være at finde "under uddannelsessystemet." Desværre fandt jeg ikke en sådan liste/oversigt - men måske kan der findes noget på Landsarkivet?

Jeg kan ikke svare dig på om de nævnte Kjærulfer er nogle af mine. Kjærulf- slægten er bl.a. beskrevet i Kjærulfske studier der er et gedigent værk. Den del af min slægt er velbeskrevet, så den "behøver" ikke min store interesse. Der er vist netop på Sjælland Kjærulffolk, hvis oprindelse man ikke kender - men mon ikke "vi hænger sammen" et eller andet sted.

Du vil jo være rigtig sød hvis du deler de oplysninger du nu får med mig - jeg glæder mig allerede :).

Til Christian. Med hensyn til Slesvig så har jeg dine oplysninger i baghovedet og jeg er i gang med - ind imellem - at lure lidt i kirkebøgerne i området dernede.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej regelsen :)

Nej hvor er det flot! Dejligt at få syn for sagen ::).

Jeg har ikke set det før.

Det tætteste jeg vist kan komme på ham er:

Kbh. A., Sokkelund H., Garnisions sogn. 1706 - 1807. 
Opsl. 227. D. 3. aug. 1762. Afgl. Lieut. Georg Poul Hóling, Holst Reg. 64 aar i Urteg. men for liig wognen..6. (Født ca. 1698).

Billedet er noget "uldent". Må jeg bede dig om at gøre dig den ulejlighed at skrive teksten her på forum. Det ville være super. Hvad er kilden?

Med de venligste hilsner :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej på tråden :).

Jeg prøver lige selv:

231. Høling, Georg Paul. f. 1703, Uoff. ved jyske nat. Drg.- Rgt; Vb i D. x/x 1734, xxx. Xx x/x 1740, Uk. Gage 22/5 1743, rrkl. Uk. 10/11 1744, xxx. X. x/x 1740, tillige Sk. ved falsterske hv. Inf.- Rgt. x/x 1753. xxx K. og Xx. ved bolenske hv. Rgt. 11/11 1754 ikke overgaaet til Ing. Kp. ved dettes oprettelse 11/11 1763 men forbleven til Tj. ved Rgt. sandsynligvis død 1744.

Er der nogen der kan se mere end jeg kan?

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

(Får ikke lov til at skrive når  2 PC-er er tilkoblet med samme ident, kun læsning!)

Billedet er taget som et "hofteskud" efter arkivlukketid.

Kilde: Fortifikations-Etaterne; Ingenieurkorpset, 1684-1893, (200 år dagen, d. 6.11.1884)

Nr. 231: Høling, Georg Paul, f. 1703, Uoff. ved jyske nat. Drg. Rgt; Vb. i D. 31.08.1736, Kar. Uk. 23.02.1740,
Uk. Gage 23.08.1743, Vrkl. Uk. 2011.1744, Kar. K. 23.07.1749, tillige Slt. ved
falsterske hv. Inf. Rgt. 25.04. 1753, vrkl. K. og Plt. ved holstenske hv. Reg. 18.12.1754,
ikke overgaaet til Ing.-kps ved dettes Oprettelse 29.12.1763 men forbleven til Tj. ved Rgt.,
sandsynligvis (død) 1764
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej regelsen :).

Hatten af....godt ramt :D

Tusind tak for "tydningen", den forlængede lige hans liv nogle år. Nu ville jeg jo gerne vide om nogle af forkortelserne kunne gøre han til konduktør?, så kunne han jo nogenlunde passe med ham her fra:
mit indlæg d. 29.10.10
"Men skulle du lige have noget liggende om Underkonduktør, senere Konduktør i Ingeniørkorpset Georg Paul H. (ca. 1700-64) og Ellen Holsten. (Tænk hvis nu hun hed Ellen von Holstein!!..nå det gør hun jo ikke)".

men der er flere potentielle kandidater.

Jeg har fundet lidt på archive.org:

1746 d. 1 Desemb. Hade Løijtn Høling og Jomfru Holst brø-
lop, hun døde den 18 Marts 1751 —

Jeg tror at brylluppet er foregået i Frederikstad i Norge.
Kilde: Nogle frederiksstadske Dagbogsoptegnelser fra det 18.de Aarhundrede ved
Samme 116
Stifts Belationer, indsendte til Klei^enfeldt, udgivne af Registrator Fr. Krarup, (Slutning; Ribe og Viborg Stifter) 132, 269

Venlige hilsner :)

Karin


Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

Der er ingen tvil om at "K" er kunduktør.

Men det må jeg lige se på engang i næste uge.

NB. Der var også en anden henvisning til Høling, men skulle ses under G.......?
Venlig hilsen
regelsen

Gitte Lohmann

Hej Peter

Jeg har fundet nogle oplysninger i min gamle Lohmann noter- hvor jeg indtil videre ingen forbindelse har til min slægt- men som kunne passe ind i din.

Jeg har ingen opslagsnumre, da det er ting jeg har fundet forskellige steder på nettet.

Maren Rasmusdatter Lohmann
født 1777, døbt 19/10-1777 i Harndrup Kirke
død 8/9 1835 i Åsum Sogn
datter af gårdfæster i Kissendrup
Far: Rasmus Hansen Lohmann (Lougmann)
døbt  19/9 1745 i Ullerslev kirke, begravet 25/5 1802 i Flødstrup sogn

Mor:Maren Hansdatter (tvilling)
død: 21/10 1808

Maren Rasmusdatter Lohmann blev gift med Hans Christensen 14/8 1773 i Åsum, måske gift igen i 1797 i Flødstrup, har her lidt rod i mine papirer ???

Jeg tror at det er denne Lohmann familie, der senere kan findes på Tåsinge :-\

Hilsen
Gitte








Peter Søberg Herager

Tak Gitte

Jeg vil skrive dem i mine noter, der lyder til at være gode navne sammenfald. Så en forbindelse er absolut ikke umulig.

:)
Peter

Regelsen

Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej regelsen.

Ja - det gør jeg da. Har du nogen på "lager."

(Tusind tak for det "nye" billede. Det er rart at have guld i skattekisten :))

Vi har interesse i at spore Jørgen Alexander Lohmanns formodede farbrors kone.
Farbroderen er Christian Hansen og konen hedder Woldborg (Woldborrig) Olufsdatter Faarkrog. Det er nok hende der er datter af Oluf (Jørgensen?) Faarkrogs. Det er formegentlig hende der er født d. 7. dec. 1692.

Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn.1623 - 1700. Opsl. 554.
1692. D. 7. dec. Woldborg. Oluf Sørensens? (meget svær at læse). Faddere: Niels Nielsens kone,  Anders Rebslager??(ulæselig), Johanne Madtzdatter.

Jeg tror faderen er en Jørgensen og ikke en Sørensen. En Jørgensen Faarkrog og hans søskende optræder senere som faddere.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

Et par stykker der er relateret til Faarkrog/Tulle:

Skifte 22.05.1719, s.191a-92b, 7.7.0.0.

Faarkrog, Hans Andersen i Lejrskov, g. Sidsel Jepsdatter, børn:

Jep Hansen Faarkrog, 33 år
Anders Hansen Faarkrog, 24 år
Knud Hansen Faarkrog, 20 år
Niels Hansen Faarkrog, 17 år
Leene Hansdatter, 28 år

Skifte 14.10.1739, s. 473b-78a, 7.4.1.1.

Faarkrog, Anders Hansen i Lejrskov, g. Else Tullesdatter, værge Tulle Nielsen, børn:

Kirsten Andersdatter, 17 år
Sidsel Andersdatter, 16 år
Johanne Andersdatter, 14 år
Hans Andersen, 12.5 år
Tulle Andersen, 10 år
Mette Andersdatter, 8 år
Niels Andersen, 6 år
Laurs Andersen, 2,5 år
Kirsten Andersdatter, 0,5 år
...........................................
Formynderer:

Laurs Jepsen i Højrup
Farbror Jep Hansen Faarkrog
Knud Hansen Faarkrog i Egholt
Tulle Nielsen, Lejrskov
morbroder Peder Tullesen, Hesselballe
Iver Tullesen i Ø. Gjesten
Morbror Niels Tullesen, Lintrup kro
Thomas Christensen møller, Lejrskov
Hans Thomsen, Lejrskov

(Faarkrog i Gjesten sogn, husker jeg)
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej igen :)

Tak igen regelsen. Desværre ingen jeg pt. kender :) -endnu :D

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lise Lotte Smedegaard Nielsen

http://www.horsensleksikon.dk/index.php/Det_Slesvigske_Kyrasserregiment

Måske har det ikke den store betydning i opklaringen, men "Jysk Kyrasserregiment" kan da ikke være korrekt?

Måske er ham som han boede hos ikke fra byen Slesvig, men fra Slesvigske Kyraserregiment i Horsens.

Hilsen Bjarne Smedegaard

Karin Andersen

Hej Bjarne :)

Tusind tak for linket til Horsensleksikon - her er et godt link til at "få kød på historien"

Desværre står det mig lidt uklart hvem/ hvad du snakker om i denne sætning:

"Måske er ham som han boede hos ikke fra byen Slesvig, men fra Slesvigske Kyraserregiment i Horsens" ??? ??? ???

Jeg har bladret lidt tilbage i tråden, og kan ikke umiddelbart få øje på nogen der bor hos nogen, der kunne være fra byen Slesvig ??? ??? ???

Mit svar bliver derfor et svar - muligvis helt hen i vejret, men alligevel......

Sidst Slesvig er oppe at vende er vedr. Christian Hansen.

Ved hans forlovelse står:

Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1700 - 1786. Opsl. 50.
29. nov. 1715. angav Christian Hansen af Sleswig sig at vilde i indkommende uge torsdagen d. 5. December troloves med Woldborrig Olufsdatter Faarkrog ....osv........ hans broder er Alexander Hansen Sadelmager der er forlover sammen med Jørgen Olufsen kleinsmed (formodentlig hendes bror?)

og ved vielsen:

Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1700 - 1786. Opsl. 190.
D. 19. maj 1716. Christian Hansen Snediker med  Waldborrig Olufsdatter Faarkrog.

Noget af det præster/degne generelt er ret gode til er at skrive soldatertitel, navn på regiment og ikke mindst "chefens" navn.

Det er helt sikkert, at vores Christian IKKE er soldat (på det nævnte tidspunkt). Han er snedker.

Men det måske slet ikke ham du mener ???

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Brian Willum Petersen

Hej på tråden! ;)

Jeg er Flemmings bror og er nok den der har mest at gøre med den side af slægten lige nu, som indeholder Loumanns og Ziederichs efterkommere:

Jeg kan starte med at oplyse at Johan Ziederich får følgende børn med Karen Hermansdatter i Sakskøbing:

1. Margrethe Johansdatter Ziederich f: ca. 1731 - b: 17 Oct 1783 i Maribo.
2. (Flemmings og min ane) Herman Johansen Ziederich f: ca. 1732 - b: 3 Jun 1768.

Karen Hermansdatter dør 1 Dec 1733 og Johan Ziederich bliver efterfølgende gift med Anne Chatrine Pedersdatter og får sammen med hende yderligere 7 børn, som for denne tråd ikke er vigtige. Johan Ziederich dør i Sakskøbing 15 Apr 1751.

Sønnen Herman Johansen Siederich/Ziderich er den der bliver viet med Eleonora Loumann d. 27 Oct 1760 og får 3 børn. Hun er født i Tirsted Sogn 30 Jul 1730 af Henrich Christopher Loumann, som jeg har følgende oplysninger på:

Viet med ?? [Navn stort set ulæseligt, hvis nogen vil hjælpe er det Tirsted KB, Opslag 210 i 1726].

Får børnene:

1. Hans Henric Loumann f: 5 Dec 1728 i Tirsted - b: 20 Oct 1773 i Rødby Købstad.
2. Eleonora Loumann f: 30 Jul 1730 i Tirsted - b: 15 Apr 1809 i Maribo Købstad.
3. Christian Loumann f: 20 Mar 1733 i Tirsted - b: 29 Maj 1798 i Maribo Købstad.
4. Udøbt [Da dåben ikke findes i Tirsted KB, men begravelsen uden navn gør] - b: 13 Feb 1737.

*Henrich Christopher Loumann må være deres fader, da vielsen før de 4 dåbe tidsmæssigt og stedmæssigt passer. Derudover peger Christian Loumanns første vielse i Rødby KB på at han har patronymet Henricsen, da han ikke er døbt Christian Henric, men nævnes således ved vielsen. Endelig får både Christian og Hans Henric en søn kaldet Henrich Christopher + at Eleonora får en Christopher og en Johan Henrich.

Flemming og jeg er altså nået tilbage til nu, at vores sidste Loumann-led hedder Henrich Christopher Loumann/Lougmand født før 1708.

Lise Lotte Smedegaard Nielsen

Undskyld, jeg havde ikke fået læsebrillerne på i morges.

I første indlæg, afsnit 2

Alexander sadelmager havde i Ribe en Bror(ikke bor) Christian fra Slesvig.

Glem dette og nøjes med Horsensleksikon.

Bjarne

Lis Klarskov Jensen

#114
Hej allesammen
Tusind tak for alle de rare oplysninger og den interessante forsknings-aktivitet her i weekenden.  :)  :) det har været spændende at læse igennem i dag. Og tak til Karin, der har været nærværende!!!

Der er mange undersøgelser igang, og her støver jeg så en gammel af, som ligger langt tilbage i Lohmann-forløbet, nemlig fra vores Sommer-tråd på den gamle DIS-forum hjemmeside på
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,470152,page=6

Det drejer sig om Jørgen Alexander Lohmanns kone Cathrine Træschoe. Var hun den samme som
Jørgen Alexander Lohmanns kone Cathrine Mette Hølling?


Det er måske lidt af en kanonkugle at bringe på banen efter 2 år, men der har været flere ubesvarede spørgsmål om Sophie Amalies mors alder, manglende oplysninger om hendes uidentificerede død hvornår og hvorhenne og ikke mindst om hendes lidt specielle navn Cathrine Træschoe, der er dukket op i ny og næ.

Her til morgen slog det mig, at navnet Cathrine Træschoe i FT 1769 måske skulle forstås som lydskrift af et navn, ikke som et tilnavn (træsko=fodtøj).

Hvem var Cathrine Træschoe?
Jørgen Alexander Lohmann 1714-1794 var gift 3 gange - men spørgsmålet er, om han i virkeligheden var gift 4 gange - og hvornår! Og dette er et vigtigt spørgsmål, for det afgør, om hans datter - Sophie Amalie Lohmann, gift med Johan Heinrich Ernst Sommer i Horsens - var datter af af Seidelin-slægt eller en helt anden slægt på moderens side!!!

Det har ligget lige for, at Sophie Amalie Lohmanns mor pga. navneligheden var Cathrine Mette Hølling født 1723 eller Cathrine Træschoe som ses i folketællingen 1769 Horsens, nedenfor. Men folketællingen oplyser, at Cathrine Træschoe var 40 år i 1769 og dermed født o. 1729, dvs. 6 år yngre. Jørgen Alexander Lohmann var 55 år i 1769 og dermed født i 1714.

Sophie Amalie blev født i Horsens, Skanderborg Amt, Opsl. 576. Døbt d. 29 jan. 1767. Vagtmester Louhmand et barn til dåben og kaldet Sophie Amalie. Cathrine Mette Hølling var så 44 år ved fødslen, hvilket ikke er umuligt. Det kan så være, at moderen Cathrine Mette Hølling døde efter 1767 og inden 1769, men hendes begravelse er endnu ikke fundet, så vi ved det ikke!

Efter at have læst en del kirkebøger på det sidste, er jeg stødt på navnet Treschov, og det kunne jo være, at dette lidt mærkelige navn Cathrine Træschoe måske ikke skulle læses som Cathrine Træsko, men som en lydskrift af navnet Treschov.

Fandtes der en person, der hed Cathrine Treschov, der var født omkring 1729  ???

Det gjorde der faktisk. Nygaards sedler kunne oplyse, at der blev født en Katrine Treschov/Trescov Samuel i 1730 i Viborg Gråbrødre sogn. (opslag 311) døbt 8.7.1730 som datter af sognepræst Ernst Samuel. Han hed også Ernst Pedersen Samuel og blev gift 1.5.1714 med Eva Marie Rhodia/Rhodius, Viborg. Ernst blev begravet 8.12.1732 i Viborg Grbr. sogn, opslag 471. Der er en del oplysninger om denne familie i Nygaards sedler.

Men desværre var der ingen oplysninger om Cathrine Treschov ellers. Jeg har smugkigget i både Viborg og Horsens under vielser og begravelser, men har umiddelbart ikke fundet noget - måske skal jeg have pudset øjnene noget bedre, men nogle af kirkebogssiderne var lidt umulige at se på ind imellem.

Noget fandt jeg da: I Viborg Domsogn 1726-1779, opslag 91 ned var der en begravelse den 19. juli 1765 af "Primier. Leutin. N.N. Loman". Ordene var ikke mange, men bogstaverne N.N. antyder, at fornavnet er ukendt. Mon dette er begravelsen af vagtmester Jørgen Alexander Lohmanns kone Cathrine Mette Hølling, der ifølge Mogens Seidelin døde efter 1756  ???


Borregade i Horsens FT 1769
I 1869 boede Jørgen Alexander Lohmann i Borregade sammen med kone og to børn, samme gade hvor datteren Sophie Amalie som gift kom til at bo. Ikke så underligt endda, fordi der var stor indkvartering af militær-personer på denne gades nordre side. (Se Horsens Historie indtil 1837, af Svend Aage Bay, Horsens 1982)
Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Nørregades roede, Borre Gade, N255, FT-1769,
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jørgen Alexander Loemand 55 - - vagtmæster, pensionist
Cathrine Træschoe 40 - koene [Jørgen Alexander Loemand] -

Cathrin Elisabeth 8 - 1 datter [Jørgen Alexander Loemand og Cathrine Træschoe] -
Sophie Amalia 2,5 - 1 datter [Jørgen Alexander Loemand og Cathrine Træschoe] -
Ellen 28,5 Gift - 1 pig [hos vagtmæster og pensionist Jørgen Alexander Loemand]

http://www.klarskov.org/sommer-slaegten/joergen-a-lohmann.htm


??? ??? ??? ???

Hvor var Jørgen Alexander Loemand mellem 1756 og 1767?
Hvor døde hans kone Cathrine Mette Hølling - og hvornår?
Blev Jørgen Alexander Loemand gift (ægteskab 3) med en Cathrine Treschov (Samuel)?

Jørgen Alexander Loemand blev gift med en Anne Christine Samuelsdatter, der var 49 år i FT 1787, dvs. født o. 1738.

Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Horsens, Borre Gadens nordre side, fam 1, , FT-1787,
Christen Munch 29 Gift husbonde murmester
Anne Marie ? 25 Gift hans kone
Anne Chathrine Munch 1 Ugift deres barn
Jochum Phitzler 39 Gift husbonde maler
Karen Christoffersdatter 45 Gift hans kone
Jørgen Alexander Loemann 73 Gift husbonde forhen vagt- og kvartermester ved det 3. jyske kyrasser-regiment, men afgaaet aarlig pension
Anne Christine Samuelsdatter 49 Gift hans kone


Og hvor lå det 3. jyske kyrasser-regiment i 1760'erne? Samme sted som det slesvigske?

Er der nogen, der kan se lidt vej og sti i det her?

Venlige hilsner
lis  ???
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej Lis :D :D :D

Se det er jo spændende spørgsmål du her fremfører.

Du spørger: "Er der nogen, der kan se lidt vej og sti i det her?"

Ik´ endnu, men tankerne du har kan jeg følge dig i og navnet Ernst er jo meget interessant for os.

Men vores "nye barn" Hans Christians dåb bekræfter, at der kan være "rod" med mødrenes navne.

Vi har pt. kendskab til at Jørgen er far til 13 børn, 4 med Karen og 9 med Cathrine. Tidspunktet taget i betragtning - der midt i  1700 tallet taler for at der kan være flere mødre involveret.

Skanderborg A., Nim H, Horsens, Vor Frelser. 1743 - 1786.
Opsl.  75. Dreng 52. D. 25. aug. 1749. blev Cathrine Magrethe Hyllings uægte barn døbt og kaldet Hans Christian.  Faderen blev udlagt til at være Corporal Lohmann, baaren af Christopher Planteurs kone. Test. Jacob Jensens kone, XXX Ane Kedrs?? Kone, Peder husmands kone, Niels Nielsens kone.

Noget fandt jeg da: I Viborg Domsogn 1726-1779, opslag 91 ned var der en begravelse den 19. juli 1765 af "Primier. Leutin. N.N. Loman". (Ti, hi..Den har du altså genfundet...jeg har haft den med før!)
men jeg tror ikke på at en af Jørgens koner bliver begravet som Primier. Leutin.

Men hov hov hov (Mogens S. vender sig i graven - og jeg ryster på hånden).
Hvad så med Høhlingerne?????

Der skal vist nærlæses og graves lidt. Spændende  ;D

Hilsen Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

Treschow. Den adelige slægt t. føres tilbage til Niels TRÆSKOMager - hvoraf navnet - i Næstved,
hvis søn købmand sst. Rasmus Nielsen T., nævnt 1605 & 1629.........

Admiralitetsråd i Kristiania Gerhard T. 1659-1719, hvis datter Catharina T. ægtede biskop
i Viborg Johannes Trellund 1665-1723....
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej Lis :)

::) ::) VI skal til BRØLUP - BRØLUP - BRØLUP - BRØLUP - BRØLUP - BRØLUP :o ;) 8) :o :P

Nygaard har jo også denne sedel:
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=389022&sort=f

Treschow, Katrine
x1765
Se: Loumand

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=234889&sort=e

Loumand
x1765 lørd. i på
Katrine Treschou (?)
ved Rodstenseje

Odder Kb 378

Aarhus A., Hads H., Odder sogn. 1655 – 1837. Opsl. 370.
1765
Parret før bliver gift torsdagen efter påske (= d. 11. april)
Lówerdagen der efter (= d. 13. april) Mons. Loumand og Chatharina Treschou wed Rodstenseje


Super- super godt tænkt Lis. Endelig efter 2 år får vi Jørgen gift med en Catrine :) :) :)


Hilsen Karin :)



Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

#118
Hej Regelsen
Tak for din hurtige oplysning om slægten Treschow. Der var altså noget om træsko alligevel  :) Rigtig godt at du fik opklaret det!
Hvilken kilde har du det fra? Jeg kunne godt tænke mig at læse resten...

Dåben i 1730 af Cathrine Treschou i Viborg Gråbrødre sogn. (opslag 311) oplyser, så vidt jeg kan læse:

"Sognepræsten Hr. Ernst Samuels Barn kaldet Cathrine Treschow
døbt af Domprovsten Mag. Christen Lassen Tychonius,
Captain Billes Frue bar dend,
Bischop Treschov (?) xxxxxx - måske Trellund?
Fadderne - Juncker Rosenkrantz, Borgmester Rabn (?), Landstings Hører Arctander, Mag. Trescow.

Det er et par lærde personer, der her er forsamlet til Cathrines dåb, men faderen havde selv en lærd baggrund. Barnet ser ud til at være navngivet efter Magister (Johannes) Trescow, der iflg. Nygaards sedler var ugift og gjorde testamente (http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=389016&sort=f) i 1737. Det kunne være sjovt at kigge i det  :)

Barnet hed altså Cathrine Treschow til fornavn og Samuel til efternavn og havde vist ingen slægtsforbindelse til Treschow-slægten, men havde fadderens bevågenhed, og nok forældrenes venskab med magisteren.

Et hurtigt dyk på FS fortæller, at sognepræsten Ernst Pedersen Samuel havde slægtsrødder tilbage til bl.a. præsteslægten HUMBLE, der kom fra Langeland i renæssancen. Da jeg selv stammer fra denne Humble-slægt har jeg altså dobbelt-ane-forbindelse på min mors side til Sophie Amalie Lohmann/Sommer. Pudsigt.

Hej Karin
Fantastisk!! Det var godt rykket med det bryllupsfund  :D Tak for det Karin, så ved vi da noget væsentligt i det spørgsmål. Det er jo aldrig skidt uden at være godt for noget, som man siger. Dejligt at få sat kilde-oplysninger på!!! Og du har jo selv været med til at slide for at få Nygaards sedler på nettet, så vi i dag kan slå det op hjemmefra. Tak for det  ;D

Nu kender vi brylluppet i 1765 og behøver ikke lede i hundrede år. Der er en del at undersøge her, måske også noget slægts-skifte? Nygaard skriver, at der var kommissionsskifte efter faderen Ernst Pedersen Samuel(Viborg Nørre sogn) og at der var trætte 1737 (jf. Nygaard: Buch, Albert Frederik, Vammen sogn).

Så det ser ud til, at vi alligevel ikke er direkte af Seidelin-slægt, men at vi er i familie, og at den er en del af vores slægtsprofil. Vores Hølling-forskning er også en del af vores familie-profil og særdeles nyttig i denne sammenhæng! Selvom det med slægtsblodet er blevet lidt tyndt  8)

Ja, den der søger finder måske svar - og i hvert fald endnu flere spørgsmål!!!

Som f.eks. - hvornår og hvor døde Cathrine Mette Hølling? Omkring 1765? Det kunne jeg godt tænke mig at finde ud af...

Venlige hilsner
lis


Christen Lassen Tychonius, 1680-1740, egl. Thygesen, dansk præst, først i Skive, fra 1727 provst i Viborg. Han var kendt som en veltalende prædikant i barokstil, hvis skarpe tunge og spottende tilbøjelighed skaffede ham mange problemer. Han skrev barokdigte og virtuos lejlighedspoesi med en særpræget blanding af franske gloser og jyske lokaltræk. Et par af hans trykte ligprædikener er blandt de omfangsrigeste i Danmark. Oplysninger: http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Religion_og_mystik/Danske_folkekirke/Christen_Lassen_Tychonius

Landstings Hører Just Arctander, Nørre Jylland, se ham på Nygaards sedler.
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Søren Agersnap

Ved dåben i Gråbødre Kirke 1 1730 står der klart Bischop Trell - resten slidt af, fordi det står ud til bladets kant - derfter nævnes helt utydeligt en særlig æresfunktion, han har haft ved dåben (andre steder nævnes en hueholderske) - først derefter kommer fadderne.

Og hvis vi skal forklare opkaldet og motiverne, er der da en mere nærliggende forklaring end den ovenfor givne. Barnet er opkaldt efter biskoppens tre år tidligere afdøde kone. Præsten har ønsket at glæde sin foresatte - af taknemmelighed for den gode stilling eller for at fedte. Johannes Treschow derimod har der ikke været mange penge i; han var blot huslærer for bispesønnen Edward, fortæller Asta Poulsen i den nævnte artikel. Hun slår også fast, at der kun var de to allerede nævnte børn.

Venlig hilsen.

Søren Agersnap