Hvor kom Jørgen Alexander Lohmann fra? - og fru Cathrine Treschow Samuel

Startet af Lis Klarskov Jensen, 06 Okt 2010 - 21:07

Forrige emne - Næste emne

Karin Andersen

Hej Hanne :)

Ingen tvivl om at du har fundet den Catharina Treschow som vores Catharina Treschou Samuel er opkaldt efter. Vores Catharina Treschou Samuel blev begravet i Horsens d. 21. dec. 1798.

En sjov lille note at have oveni. Tak skal du have.

Med Sommerlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Christian Konstmann Autzen

Se denne - om ædle og Høyfornemme Marie Loumann, gift med borgmester i Holbeck, Johan Eggers:

http://jersie-skensved.dk/lokalhistorie/praester-i-jersie-1/

8. kaldede sin broder, JENS JENSEN KAALUND til Jersie – Solrød, hvor han var sognepræst fra 1697 til sin død 30. december 1721. Han lod indrette et muret gravkammer under alteret i Solrød kirke og der hviler han nu med sin hustru og en 21 –årig søn. Nu er gravkammeret utilgængeligt, men i 1759 tog den daværende sognepræst i Jersie og Solrød, A. Riegelsen, en afskrift af indskrifterne på de tre kister og de er meget karakteristiske for datiden. Det var jo den honnette ambitions tid, som vi kender den fra Holberg. Folk var såre stræbsom efter rang og titler og snobberiet gav sig de pudsigste udslag.
Det lader sig ikke skjule at pastor Kaalund og hans hustru, undskyld frue, i så henseende var børn af deres tid. Jens Kaalunds gravskrift forkyndte at han "hafde faaet Livet 1663 af Høyfornemme Forældre". Faderen den "Velærværdige og Høylærde Hr. Jens Kaalund, Proust udi Biæverskov Herred og Sognepræst for Herfølge og Sæder Menigheder og Moderen af de ældgamle Mules Adelige Stamme Birgitte Mule". Han blev "opdraget i Kiøbenhaun i hans Morbroders Velbyrdige Etatz – og Justitz – raad Wilhelm Mules Huus" og ægtede 1697 "den ædeldydige Else Marie Eggers og Bryllupet blev fuldbyrdet hos Velbyrdige Etatzraad Poul Eggers i Kiøbenhaun den 20. December, udi hvilket Ægteskab han levede nesten 25 Aar og saae 9 ægte Samling Planter (hvoraf de 6, fiire Sønner og to Døttre med Moderen hans død overlever og besørger) og omsider udi Jersie Præste Gaard d. 30. December Anno 1721 ved en salig Død sluttede sit Liv".
Fru Kaalunds indskrift står ikke tilbage; også her nævnes først den fine afstamning "af Faderen Velædle og Velbyrdige Hr. Johan Eggers Velbestalter Borgemester udi Holbech, og af Moderen, ædle og Høyfornemme Marie Loumann" gik hun "1674 d. 28. Juli ind i Verden". Dernæst omtales hendes to "kærlige Ægteskaber", idet hun året efter Kaalunds død ægtede hans eftermand, der i indskriften omtales som "Velærværdige og Høylærde, nu i dybeste Væmodighed efterladte Ægtefælle Mag. B.C. Schytte".
"Hendes Herkomst var Adelig, hendes Dyder rare (sjældne),
Hendes Ægteskaber fornøyelige, hendes moderlige Forsorg uforlignelig,
Hendes Godgiørenhed velvillig" o.s.v... Hun døde 18. august 1743.

Indskriften slutter med et digt, hvori det hedder:
"Nu har iag, Gud skee Tack, fuldendt de Stridens Dage,
Som Moses mente, der for Mennisket var sat  (70 år),
Ieg fauner Troens Maal. Min første Ægte Mage
Ieg fandt hos Gud med Fem af vores Børneskat;
Ieg siger dig farvel, min halve Siæl i Live.
Mit Støv det takker dig for ald din Kiærlighed,
Ieg raader hver og en at de vil agtpaagive
at dennem Forestaar en Død og Ævighed".

Ingen kan – efter disse indskrifter – tvivle om at Kaalunderne har været de fornemste præstefolk, der nogensinde har haft til huse i Jersie præstegård. Skifteprotokollen viser også adskillig velstand. 12 heste, hvoraf den første og bedste, en sort vallak på 8 år, vurderedes til 30 daler, mens en liden brun hoppe på 20 år kun noteredes til to. Af kvæg var der 21 stykker, heraf 7 køer, desuden 15 får, 36 grise på forskellige alderstrin, 15 bistader o.s.v., foruden en ikke dårlig bogsamling. Alt til hobe vurderet til 1200 rigsdaler.
Af Kaalunds børn blev en datter, Birgitte, tre uger efter faderens død, forsørget i ægteskab med nabopræsten Mathias Bircherod i Højelse. En søn blev købmand i Amsterdam og en anden, Hans Vilhelm, opkaldt efter konferensråden, studerede teologi. Han boede som dreng i København hos sin fine farbroder. Men han bragte skam over navnet. Efter at være blevet ordineret som feltpræst ved fodgarden i 1741 kom han med hjælpetropperne til Hannover og blev i 1743 kaldet til præst i Vorbasse, men indlod sig i et løsagtigt forhold og blev afsat 1745. Heldigvis oplevede ingen af hans forældre det. Han drog til København, giftede sig og levede til 1767 som plattenslager og lejlighedsdigter, der"ved Brylluper og Ligfærd brandskattede Hovedstaden med sine Rimerier, som han sendte rundt i Husene med vedlagt Regning". (Jantzen i Biografisk Lexicon).

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Hanne Fisker

Hej Karin

Selv tak, det var da godt at jeg huskede på denne tråd.

Også sommerhilsen til dig her fra, hvor det er rart at have en kælder der er kølig!

Forsat god dag og sommer til jer alle.

Mvh
hanne Fisker

Lis Klarskov Jensen

#963
Hej på tråden

I skal alle have mange tak for jeres interessante indlæg her på tråden - og så midt i sommervarmen  :)

Til Christian
Jeg blev lidt forbavset, da jeg så navnet Bircherod i dit indlæg. Det ser ud til, at du har fundet nogle spændende informationer til min Svane-Gonsager slægt http://www.klarskov.org/svane/maren-hansdtr-svane.htm, hvor "Johanne Lauridsdatter Gonsager, Ved afkald 11.3.1700  gift 1.g. med magister Frederik Christian [Jensen] Bircherod, præst nr. 9 fra 1696-1702 i Birkerød. Født o. 1667? (student 1687, magister 1696.) Var søn af Dr. og Professor theol. Jens Jensen B. af Birkerød og Else Nielsdatter Munck, se Wiberg. "Johanne Larsdatter Guntzager" var født ca. 1669. Der var 4 børn i dette ægteskab." osv.
Jeg har ikke studeret denne familie nærmere, så jeg er taknemlig for dine informationer.

Frederik Christian [Jensen] Bircherod, præst i Birkerød, var far til Mathias Bircherod i Højelse og Birgitte Kaalund var altså hans svigerdatter.
Wibergs præstehistorie på http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=wiberg1&sideid=85&storleik=

Du skal have rigtig mange tak for dit indlæg, der åbner op for en del familiehistorie, som jeg ikke kender noget særligt til  :D

Varme sommerhilsner til jer alle!
lis


Tilføjet: Jeg glemte lige din oplysning "om ædle og Høyfornemme Marie Loumann, gift med borgmester i Holbeck, Johan Eggers". Marie Loumann kan jeg ikke umiddelbart placere i min Lohmann-slægt, men mangler nogle oplysninger om denne "frue" og hendes aner.
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

En anden vinkel: Drude Margrethe Brinch (1713-1786), gift 2/3 med Mathias Frederiksen Bircherod.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen


Hej Regelsen

Ja, Brinch er med - tak for det! Jeg har lige uploaded http://www.klarskov.org/svane/Frederik-Chr-J-%20Bircherod.htm og har fået Mathias Frederiksen Bircherods anden ægtefælle Drude Margrethe Brinch med. Datter af magister Iver Dideriksen Brinck og Sophie Christiana Hansdtr. Seidelin. Den Seidelinske Slægtsbog, bind 1, side 182. Det her griber vist om sig  :)

For nye læsere: Seidelin-Hølling-Lohmann med på http://www.klarskov.org/sommer-slaegten/cathrine-mette-hoelling.htm (Jørgen Alexander Lohmanns 2. kone) og kan også ses her på tråden, fra side 1 og frem.

Der er også en del andre navne på http://www.klarskov.org/svane/Frederik-Chr-J-%20Bircherod.htm som Gonsager, Munch, Bagger, Brandt, Kaalund, Eggers...


Men - Marie Loumann, død 28.7.1674 (hvor?) kender jeg stadig ikke noget til, og der er vist ikke noget at hente ved at Google?

Jeg har kun, at hun var gift med borgmester i Holbæk, Johan Eggers, og at de havde datteren Else Marie Eggers, gift med Jens Jensen Kaalund, der havde datteren Birgitte Marie Kaalund, gift med Matthias Frederiksen Bircherod osv.

Venlig og varm hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Christian Konstmann Autzen

Hej Lis

Lohmann/Loumann slægtens ældste kendte er vel egentlig præsten Johannes Lohmann fra Ensted/Tinglev/Uge sogn (vist nok) og hans alder kunne vel egentlig så passe med Marie Loumann's.

Johannes Lohmann kunne måske stamme fra Sønder Farup i Ribe amt - og det kunne Marie Loumann vel så måske også.

Nogle tanker - men reelt har jeg ingen videre viden om de ældste Lohmann's.

En anden tanke - kunne navnet Lohmann/Loumann måske komme af noget lav-adeligt (en lavmann/lav-adelig mand), jf. at Marie Loumann skulle være af meget fornem familie.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Marie Loumann i Holbæk har vi haft oppe at vende for mange år siden i en af de gamle tråde. Jeg kan ikke lige genfinde hende, men mener at jeg tidligere har fundet et skifte efter hende sikkert i Aurelia Clemmonds optegnelser.

Hilsen Karin ;)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen


Hej Christian og Karin

Dejligt med nogle konstruktive  forslag - jeg håber der er noget at hente her.

Jeg har googlet lidt (søgeord: borgmester i holbæk, johan eggers) og fundet, at
> Borgmester Johan Eggers ejede nogle gårde og våninger i Holbæk
> Der var en rådmand Didrik Eggers
> Eggers var borgmester samtidig som Anders Schult.
> Eggers må være død i slutningen af 1681 eller begyndelsen af 1682
> Skifte efter Johan Eggers den 16. juni 1687 (skifteprotokol 1687-1703)
> Han var (ved sin død?) gift med Maren Sørensdatter, datter af magister Mai

Kilde: "Holbæk Byes Grundtakst 1682" pdf. Kan hentes på
http://nordvestsjaelland.dk/artikler/1910/1910%20077-091%20Eriksholm,%20Anders%20J.%20-%20Holbaek%20Byes%20Grundtakst%201682.pdf


Johan Eggers gift med Marie Loumann nævnes i Register til Danmarks Kirker (Natmus):

Eggers, Else, g. m. B. C. Schøller (s. d.).
Eggers, Else Marie, g. 1. m. J. J. Kaalund
(s. d.), 2. m. B. S. Schytte (s. d.).
Eggers, Johan, Borgmester i Holbæk,
1091, g. m. Marie Louman, 1092.

Eggers, Poul (d. 1723), Landsdommer,
Etatsraad, 977, 1091.
Numrene er værkets sidenumre, LKJ
Kilde: http://danmarkskirker.natmus.dk/fileadmin/user_upload/temasites/danmarks_kirker/DIGITALISERING_-_K%C3%B8benhavn_Amt/kob_amt_2324-2391.pdf


Eggers (†1719), rådmand, Holbæk, 2885, 2926
Eggers, Else Christine (-1699-), 2864, 2880
Eggers, Herman (-1640-62-), borgmester, Holbæk, 2863
Eggers, Johan (-1679-80-), rådmand, Holbæk, 2893
Kilde: http://danmarkskirker.natmus.dk/fileadmin/user_upload/temasites/danmarks_kirker/DIGITALISERING_-_Holbaek/Holbaek_3563-3659.pdf


Nygaards sedler: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=83294&sort=f
"Johan Eggers i Holbæk.
1676 2/4 siger han, at hans hustrus far Søren Jensen på Hellestrup er død 5.7. [1675?]
(Danske Kcl., henlagte sager 2/4 1676)"


Og så lidt forskning i Norge: http://forum.arkivverket.no/topic/40-major-peder-schade-1685-1771-og-thale-cathrine-lange-1698-1774-i-rakkestad/page-4

#77:
Johan Eggers datter Else Maria, døpt i Holbæk 2. aug. 1674.
•Johan Eggers rådmands sønn, Herman Eggerts var fadder i 1679.
•Didric Eggers datter Else Cathrine, døpt i Holbæk 3. mars 1678.
•Det kommer fram ved flere dåp at Johans ektefelle het Maren, og Didrics het Else.
•Gert Eggers kalles også rådmann.

Legger ved dåpen til Else Maria 1674 og Else Cathrine 1678:

Vedlagt(e) fil(er)
Vedlagt fil  1674,Else-Maria-Eggers.jpg   114.1K   2 Antall nedlastinger
Vedlagt fil  1678,-Else-Cath.-Eggers.jpg   85.74K   2 Antall nedlastinger

I Sct Nicolai i Holbæk 1634-1699, s. 64 finner vi Johan Eggerts som ble viet hjemme i huset med Maren Söffrensdatter 23. sept 1673. Dvs at Johans sønn, Herman har en annen mor." osv.

Men ingenting om Marie Loumann, desværre.

Det er ikke nemt at tænke i denne hede, så jeg håber andre på tråden kan  ;)

Venlig hilsen
lis

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen


Hej på tråden

Denne Johan Eggers og Marie Loumann driller lidt, for deres begravelser er ikke til at finde i Holbæk kirkebog.

Men jeg har fundet natmus oplysningerne fra Danmarks Kirker, siderne 1091 og 1092:

Solrød Kirke:

"...Den enkle Himmel (sml. rig. 4) med barokt
Rankenedhæng og flade, fligede Topstykker
afbrudt af lillieagtige Spir stammer fra o. 1700. Prædikestolen istandsattes
og nystafferedes8 1914 paa gammelt Grundlag, med brogede Farver,
Lasurer og meget smalteblaat. Evangelistsymbolerne staar paa blank Baggrund.
Himmelen er brunmalet med blaa Frise, hvori gylden Fraktur: Psalm.
34, 12 og Aarstallet 1705. I et lille, ovalt Felt i et af Topstykkerne et hjelmet
Vaaben, muligvis for Sognepræst Jens Jensen Kaalund (død 1721).
Før Stafferingen
stod Stolen egetræsaadret, men herunder laa et Par ældre, partielle
Stafferinger, bl. a. fra 1705. 1814 betegnes Stolen som ganske brøstfældig og
1854 som farlig (Synsprotokol).

....

†Begravelse og †Kister.
Under Alteret fandtes 1759 en aaben, muret Begravelse,
hvori stod tre Kister med Indskrifter: 1) Mag. Jens Kaalund, født i
Herfølge her i Sjælland 1663, Faderen Hr. Jens Kaalund, Provst i Biæverskow
Herred og Sognepræst for Herfølge og Sæder Menigheder, Moderen af de ældgamle
Mulers adelige Stamme, Birgitte Mule; derefter opdraget i Kiøbenhaun
i sin Morbroders, Etats- og Justitsraad Wilhelm Mules Hus, indtil han 1697
blev beskikket til Sognepræst ved Jersie og Solrød Menigheder, samme Aar
gift med afgangne Johan Eggersis Datter af Holbech, Else Marie Eggers, som
blev fuldbyrdet hos Etatsraad Poul Eggers i Kiøbenhaun 20. Dec., levede næsten
25 Aar i Præsteembede og Ægteskab »og saa ni ægte Samlings Planter,
hvoraf de seks, fire Sønner og to Døtre, med Moderen hans Død overlever og
besørger«, død i Jersie Præstegaard 30. Dec. 1721, 58 Aar syv Mdr. fire Dage
gammel. Derefter opbyggeligt Vers.


2) O. 1723. Johannes Eggers Kaalund, født i Jersie Præstegaard 22. Juni
1702, Søn af Jens Kaalund og Else Marie Eggers, indskrevet ved Universitetet i København 1719, tog teologisk Embedseksamen 16. Marts 1722, død
13. April 1723. Latinsk Indskrift og Vers, underskrevet Albert Thura.
3) 0.1743. Else Marie Eggers, Datter af Borgmester i Holbech, Johan Eggers,
og Marie Louman, født 28. Juli 1674
, gift 1697 med Mag. Jens Kaalund, hvilket
Ægteskab varede til 30. Dec. 1721 (fire Sønner, fem Døtre), gift anden
Gang 1723 med Mag. Bartholomæus Christian Schytte, ligeledes Præst for
Jersie og Solrød, død 18. Aug. 1743, 70 Aar gl. Derefter opbyggeligt Vers
(Præsteindb. 1759).



Kilder og henvisninger
Regnskaber 1616—19 (RA), 1616—72 (LA). — Synsforretning 1620 (RA), 1688 (i
Ramsø Herreds Tingbog), Synsprotokoller 1812—19, 1823—43, 1844—77 (LA), 1861 fî.
(ved Embedet). — Præsteindberetning til Hofman 1759 (LA). — Museumsindberetninger
af C. A. Jensen 1912, Niels Termansen 1914 (Prædikestol) og Knud Y. Rarfoed 1915.
Revideret af E. Moltke, Elna Møller og Kirsten Weber-Andersen 1946.
1 Rørdam: Danske Kirkelove I, 433. 2 Wiberg: Præstehistorie II, 23. 3 Stiftsbogen
1567 omtaler Præstegaarden i Solrød. 4 Kronens Skøder II, 599—602. 5 Fortegnelser
over Kirkekøb 1729—97, Sjællands Rispearkiv VI (LA). 6 Af Erik Petersen.
7 Mackeprang: Døbefonte S. 405. 8 Af Ole Søndergaard."


Så langt så godt, og her må man jo stole på, at natmus har gjort deres arkivarbejde godt. 

Nationalmuseet skriver, at "Else Marie Eggers, Datter af Borgmester i Holbech, Johan Eggers,
og Marie Louman, født 28. Juli 1674", og Holbæk Skt Nikolaj kirkebog for 1634-1699, opslag 248 oplyser, at Johan Eggers datter Else Marie blev døbt den 2. august 1674. Moderens navn nævnes ikke.

Holbæk Skt Nikolaj kirkebog for 1633-1689, opslag 64 ned.th. oplyser, at Johan Eggers blev viet til Maren Søffrensdatter den 23. sept. 1673. Jeg har ikke fundet deres begravelser i Holbæk.
???

Måske er Marie Louman hustru nr. 2?

Men hvad så med Nygaards sedler: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=83294&sort=f
"Johan Eggers i Holbæk.
1676 2/4 siger han, at hans hustrus far Søren Jensen på Hellestrup er død 5.7. [1675?]
(Danske Kcl., henlagte sager 2/4 1676)"
Er hans hustrus far Søren Jensen på Hellestrup så en Loumann eller Maren Sørensdatters far ??? 

Er der noget at finde om Marie Loumann i Solrød kirkebøger?

Venlig hilsen
lis

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen


Hej igen

Den kan jeg vist svare på selv:
"I 1755 og 1758 stod der i koret op ad væggen ved den nordre side en gravsten over Peder Loumand, født 3. feb. 1661, søn af Søren Jensen Loumand til Hellestrup og Maren Pedersdatter; tjente Kongen og andre Herskaber i 15 Aar; elskede sin efterladte Hustru Anne Jacobsdatter Borch i 19 Aar, død paa Lellingegaard 1722. Brudstykker af stenen skulle nu findes i Herfølge."

http://lellinge-online.dk/lokalarkivet/kirke/sch_begr.html

... og så kan I lige så godt få teksten ovenover Loumand-oplysningerne:

"De begravede i Det Schiøllerske Gravkapel

I det Schiøllerske Gravkapel i tårnrummet i Lellinge kirke stod 11 større og 2 barnekister, der i 1920 blev nedgravet på kirkegården. Indskriftplader og andre beslag er opsatte på træplader i rummet.

1. Christian Schiøller, født i København 9. jan. 1677, søn af Caspar Schiøller og Johanne Thune, død smst. 29. apr. 1693.

2. Christen Schiøller, søn af ovennævnte forældre, født i København S. Mikkelsdag 29. sep. 1678, død smst. 17. maj 1698.

3. Anna Schiøller, født 8. juni 1674, datter af ovennævnte forældre, "Hans Kongelige Majestæts højtbetroede Justits Raads Pouel Eggers allerkiæriste Ægtefælle udi 7 Aar, 1 Maaned, 2 Uger, 4 Dage", lyksalig Moder til fire Børn, nemlig 1 Daatter og 3 Sønner, af hvilke de to yngste er døde; død den 6. april 1698 om Aftenen Kl. 11.

4. Caspar Henrich, søn af Povel Eggers og Fru Anne Schiøller, født i Kiøbenhavn 22. januar, død 20 dec. 1696.

5. En broder til foregående, af samme navn, født i Kiøbenhavn 23. juni, død 7. dec. 1697.

6. Jomfru Barbara Helena Schiøller, datter af Caspar Schiøller og Johanne Thune, født i Kiøbenhavn 1685, natten mellem 19. og 20. dec. "Klokken var slagen tolv", død smst. 28. marts 1706 "om eftermiddagen Klokken imod fire".

7. Johanne Thune, født i Kiøbenhavn 1. aug. 1652, i Ægteskab med Caspar Schiøller, "Ridder af Dannebrogue og Kongl. Maytt.s. høybetroede Geheime- Etats- Justits Raad og Justitiarius udi Høyeste Rætt", velsignet med ni Børn, "som alle er gaaen for hende" undtagen Caspar Martinus Schiøller; død efter 15 Aars "kurrende og sukkende Tilstand udi den enlige Stand" 6. febr. 1736.

8. Charlotte Amalie Bøefeke, født 23. marts 1693, datter af Hans Bøefeke, fordum Kgl. Maj. Etatsraad, og Anna Maria von Ehrenschildt; ægtemage til Konferensraad, Amtmand over Vordingborg Amt Caspar Martin Schiøller i 33 Aar, Moder til 14 "elskelige og yndelige Børn lige mange af hvert Kiøn. Hvoraf de elleve omfavner deres Moder i Himmelen. De tre efterlevende er Sønnen velædle Hr. Caspar Schiøller, Løjtnant ved det fynske gevorbne Regiment, og to Frøkendøtre Friderica Lovisa og Johanne"; død 12. sep. 1741 "efter fire Aars udstandende haard Svaghed".

9. Caspar Martin Schiøller, kgl. Maj. Conferentz og Etats-Raad, Amtmand over Vordingborg Amt, født 16. aug. 1681, død 6. maj 1756, i Ægteskab med Charlotte Amalie Bøefeke benaadet med 7 Sønner og 7 Døtre, hvoraf tolv døde. Een Søn, Hr. Caspar Schiøller og en Datter Fr. Johanne Becker "begræde saa god en Faders Tab" "Trende store Konger tjente han i 48 Aar".

Ældre beskrivelser, 1755 og 1758, nævner beskrivelser over:

10. Jomfru Johanne Elisabeth Eggers, født 1. febr. 1692, Datter af Poul Eggers til Basnæs og Anna Schiøller, død 11. juli 1706.

11. Engel Gottfrid von Bülow, Søn af Barthold Hartvig von Bülow til Elmenhorst og Anna Agnete Lucia Lovisa von Geismarck, født 10. nov. 1676 på Elmenhorst, Kammerjunker hos Charlotte Amalie, 5. marts 1708 gift med Justitsraad Schiøllers Enkefrue Christina S., fader til en "ynkelig og yndelig Datter", død i København efter 4 mdr. svaghed 1. dec. 1712.

12. Kapellets grundlægger, Caspar Schiøller til Lellinge m.m., født 6. juli 1644, død 1719.

13. En jomfru, hvis forbogstaver var S M S.

Disse sidste 4 kisteplader findes ikke længere."

Så skulle Marie Loumanns familie og slægt vist være på plads?  :)

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Christian Konstmann Autzen

Hej Lis

Til din Johanne Thune denne:

Niels Mogensen Thune
Niels var sognepræst i Tune i Østfold i Norge.

Sl: Hr Niels Mogensøn, Sogne Præst paa Thune, hans børn, og deres fødsels tiid:
Anno 1671 den 4 Julii blev Mogens Nielsøn Fød.-
Ao 1672 den 16 Julii blev Thomas fød.-
Ao 1673 den 6 Julii blev Otthe Christopher fød.-
Ao 1675 den 11te Oct: blev Karen føed.-
Ao 1676 den 13 Oct: blev Niels fød, som døede i Bergen.-
Ao 1678 den 20 April blev Hans fød, som døede 1681 den 10 Oct 3 ½ aar.
Ao 1679 den 3 Jun: blev Hillebor fød.-
Ao 1679 den 3 aug: blev Anne Margrete fød, opkaldet efter sine 2de Fastre Anne Mogensdaatter Lougmand Jacob Rasches, og Margrete Hr. Christen Henrichsøns.-
Ao 1683 den 10de oct: blev Hans Christian føed.-



Og så lige en henvisning til min tidligere tråd om efterlysning om præsten Jacob Thune

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,66600.30.html


Måske skal navnet Lohmann/Loumann søges i en beskæftigelse som Lougmann (lougmann Jacob Rashes) ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lis Klarskov Jensen


Hej Christian

Ja, dit indlæg kunne godt tyde på, at der er noget om snakken. Måske har navnet Loumand/Lohmann oprindeligt haft sådan en betydning. Det skal såmænd nok også vise sig, at navnet også er givet til familier/slægter, der ikke har noget slægtsskab i øvrigt ud over Adam og Eva?  ;)

Du skal have tak for dine oplysninger om Niels Mogensen Thune, sognepræst i Tune i Østfold i Norge.
Måske kan du finde noget om Johanne Thune?

Jeg har kun lidt om sjællandske "Karen Rasmus Hermansens enke", der var datter af Christen Tune, og hun blev døbt dom oculi 1725, (= 3. søndag i fasten), dvs. den 4. marts 1725, i Store Heddinge, Stevns. Peder Bødkers datter Botild bar det, og faddere var Madts Kyhn, Andris Jensen, Peder ??? hustru Catrine, Sr. Baggis pige Maren, Peder Jespers pige Botild. (kb for 1714-1749, opslag 45.)

En lillesøster Cidsele blev døbt den 14. marts 1731 i Frøslev: Christen Thunes barn Cidsele, Birte Thoasdatter bar det, faddere var Peder Lyhn?, Adtser Jørgensen, Jørgen ???rsen, Mette Tougaars. (kb for 1714-1749, opslag 77.)

Christen Tune døde i 1756, begravet den 9. juni 1756. (kb for 1748-1800 St. Heddinge, Stevns herred, Præstø amt., opslag 147.) Hans mor døde i 1730: "Christen Tunis moder Karen af Store Heddinge blev begraven Nytårsdag 1730." (kb for 1714-1749 St. Heddinge, Stevns, opslag 69.)

Og det er unægtelig ikke så længe siden...

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej igen

Citat"I 1755 og 1758 stod der i koret op ad væggen ved den nordre side en gravsten over Peder Loumand, født 3. feb. 1661, søn af Søren Jensen Loumand til Hellestrup og Maren Pedersdatter; tjente Kongen og andre Herskaber i 15 Aar; elskede sin efterladte Hustru Anne Jacobsdatter Borch i 19 Aar, død paa Lellingegaard 1722. Brudstykker af stenen skulle nu findes i Herfølge."
http://lellinge-online.dk/lokalarkivet/kirke/sch_begr.html



Jeg har prøvet at samle lidt flere oplysninger om Loumand-personer i Holbæk-området og har googlet evt. spor:

Jeg har fundet en Frands Sørensen Loumand, død 1732, 75 år gl., dvs. født omkring 1657:

Ø R S L E V K I R K E - RINGSTED HERRED

"I Kirken var (1755) begravet Frands Sørensen Loumand, »der boede i
meget lang Tid paa Otthestrup«, død 22. Okt. 1732, 75 Aar gammel. »Hand
var, skiønt uden offentlig Station, i megen Anseelse, og blev brugt af de fornemste
paa de Tider, i vigtige Ting, og hans Navn er endnu i Agt hos mange,
blandt hvilke den store og ypperlige, Herre Hr. Statholder Rantzov, Stift Befalingsmand
i Fyen«.

K I L D E R O G H E N V I S N I N G E R
Regnskaber 1654—65, 1669—72 (RA). — Kaldsbøger sml. Hovedsognet. — Præsteindberetninger
1755 (NM), 1759 (LA). — Museumsindberetninger af J. R. Løffler 1883,
Th. Havning og M. Mackeprang 1913. Revideret af P. N. og V. H. 1928.
1 S. R. D. VII, 53, 117. 2 Kronens Skøder II, 394. 3 Aarstallet 1606 maa være
fejllæst af Præsten (1755), thi Anne Hansdatter Raden døde ved Nytaarstid 1634. Kanc.
Rrevbøger 16. Sept. 1633, 21. Maj 1634. J. Wedell-Neergaard: Svenstrup. 1921. S. 236 ff."

http://danmarkskirker.natmus.dk/uploads/tx_tcchurchsearch/Soroe_0558-0564_01.pdf

Denne Frands Sørensen Loumand kunne godt være søn af Søren Jensen Loumand til Hellestrup og Maren Pedersdatter.

For at få mere at vide om Frands Sørensen Loumand håbede jeg på en generøs beskrivelse over denne højt estimerede mand i kirkebogen for Ørslev kirke, Ringsted, Sorø amt, 1718-1814, opslag 22, men her oplyses bare, at Frands Loumann på Ottestrup var blev begravet den 30. okt. 1732, 75 år gl.

Der er en Ottestrup hovedgård i Ørslev, Ringsted, Sorø.

"Kirken, der er Anneks til Terslev, nævnes i Roskildebispens Jordebog o. 1370 (Øtherslev)
under »Wrabbetoftæ« Len (»exactio«) med een Plovs Land og svarede da 12 Øre1.
Ejerne o. 1600 af Ottestrup, Sognets Hovedgaard, nævnes paa Kirkens Inventar (sml.
S. 562). 1673 fik Henrik Rantzau til Krapperup (sml. S. 533) Jus patronatus til Kirken2,
der siden kom under Stamhuset Giesegaard,
men gik over til Selveje 29. Januar
1914. 1475 nævnes et S. Johannes Alter3." http://danmarkskirker.natmus.dk/uploads/tx_tcchurchsearch/Soroe_0558-0564_01.pdf

Frands Sørensen Loumand var forpagter på Ottestrup og var gift med Anna Margrethe Kierulf. Hun blev begr. 17 dage før sin mand, nemlig den 13. oktober 1732, samme opslag 22 som ovenfor.

Her er et skifte fra familien Sidenborg/Loumann/Kierulf:

"86 Hans [Hansen] Sidenborg, præst i Lidemark og Bjæverskov. 9.7.1755, fol.88B, 95, 147, 152.
E: Anne Elisabeth Marie Friis.
Første ægteskab med Anne Margrethe Loumann, [skifte 17.7.1730 lbnr.65]. B:
1) Margrethe Sidenborg g.m. Herman Barmeier, degn i Hårlev og Himlingøje
2) Kirstine Marie Sidenborg 30.
Andet ægteskab med Kirsten [Mortensdatter] Hylling, [skifte 10.4.1749 lbnr.76]. B:
3) Pouline Dorthea Sidenborg 21. Ved afkald 30.11.1756 g.m. [Justus August Jagemann] Monefeldt, [skovrider i Vallø distrikt]
4) Jacob Sidenborg 19.
Arv i boet til Kirstine Marie Sidenborg efter [mors forældre og morbror]:
1 Frands [Sørensen] Loumann, [forpagter på Ottestrup, begravet Ørslev sogn i Ringsted herred 30.10.1732]
2 Frands Loumanns hustru [Anne Margrethe Kjærulf, begravet Ørslev 13.10.1732]
3 Hans Frandsen Loumann."
Kilde: http://www.brejl.dk/prestgejst.html:
Bjeverskov herred - Gejstlig skifteprotokol - 1719-1799


Både kirkebøger og Wibergs præstehistorie i Norge er ude af drift, så jeg har ikke kunnet checke, men har fundet præsteoplysninger fra Ørslev kirke, No 1166. Terslev og Ørslev, Ringsted Herred, Sorø Amt, Sjællands Stift.

Her finder man Frands Loumands og A M Kierulfs datter, der blev gift med præsten i Terslev og Ørslev, Ringsted Herred, Sorø Amt, Sjællands Stift. Niels Larsen Røy:

12. 26/11 1717. Niels Larsen Røy, f. 84; ~ 16/12 18 Mette Marie Frantsdtr. Loumann, † 13/10 32; F. F. L., Forv. paa Ottestrup; M. Anna Marg. Kjerulf; [† 1/8 1736; Pg. br. 4 S. efter Paaske 18].
http://home.online.no/~rrostru/Wiberg/1166-Terslev.htm

Mette Marie Frantsdtr. Loumann, † 13/10 32 blev mærkeligt nok begravet samme dag som moderen og faderen døde 9 dage efter den 22. Okt. 1732, 75 Aar gammel. Det var måske ikke så mærkeligt.

Hans Frandsen Loumann i Sidenborg-skiftet kan måske være ægteparrets søn? Sidenborg-slægten her kan have forbindelse til http://www.klarskov.org/sommer-slaegten/sidenborg-slaegt.htm

Så det ser ud til at der er forbindelse fra Jylland til Sjælland, slægtsmæssigt set.


Bedste hedebølge-hilsner
lis

PS: Et dementi: jeg skriver i # 965, at "Marie Loumann, død 28.7.1674 (hvor?) " Datoen er datterens fødsel! https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,328.msg435288.html#msg435288  

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Ottestrup:

ejerne ......

Hans L. Baden, død 1566, datteren Anne, ~ med Jens Falster, død 1600, hun ~ 2. med Eustacius
v. Thymen, så til Jochum Grabow, senere til Verner Parsberg, nye ejer. Ove Juul 1657, 1668 fik
Ide Skeel, enke efter Frederik Rantzau; Niels Trolle, 1725 til Christian Carl Gabel, 1736 fik Anna
Sophie Schack skøde på Ot., Spanager & Giesegaard.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen


Hej Regelsen

Tak skal du have for oplysningen. Hvad er din kilde?

Kender du mon  noget til Hellestrup?

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

#976
Vedr. Eggers-skifter i Holbæk, Holbæk Bys Skifteprotokol, Holbæks Byfoged
(> skiftet ses på opslag 3-24 i online-protokollen, svært at læse!, LKJ)

Jeg har ikke fundet skiftet efter Johan Eggers.

Første skifte er over Gert Eggerts:

Gert Eggerstz  karl           29 Apr/6 Jun 1687              pg 2
HEIRS:   Poul Eggers  hofjuncher        
                Johan Eggers borgemester (dod) = ...  = 2. Anders Schule/Schuldt borgemester
            CH:  Hermand Egers
                 Else Marie Egers
         ... Eggers = Niels Trane i Kioge
       
Lars Eggers
? Hermand Eggers (dod)
(HEIRS are probably brothers & sisters)
gd: Hans Bertelsen
[Holbaek Byfoged; Bk 3 1687-1703; film 49312]


Herman Eggers raadmand      d.21 Apr/26 Jul 1719    pg 476 II
WIFE:    Ester Brinch
MODER:   Else Torfs = STEPFADER: Andreas Bech raadmand i Khvn
SIS:     Else Kirstine Eggers = Johan Ludvig Hagedorhn  (? Else Christine Eggers)
gd: Niels Pedersen Doons  (gd: Herman Hansen )
wgd: Christian Christensen
[Holbaek Byfoged; Bk 6 1718-1735; film 49314]

Niels Nielsen Faber karl 28 i Holbek city    13 Feb/17 Apr 1731      pg 773 II
MODER:   Ester Brinch = 1. Eggers raadmand (dod) = 2. STEPFADER:  Hermand Eggers raadmand

½ BRO:   Christen Nielsen Faber   left 16 years ago & fate unknown
his gd: Niels Krag
gd: Hans Ditzel
moder.gd: Jorgen Monster
[Holbaek Byfoged; Bk 6 1718-1735; film 49314]


Peder Birch postmester     13 Jan/8 Apr 1739                pg 205
WIFE:    Margrethe Loumand

w CH:    Jorgen Pedersen
        Margrethe Lisbeth Pedersdtr
gd: Holger Bollesen
wgd: Axel Hansen Steenberg
[Holbaek Byfoged; Bk 7 1737-1768; film 49315]

Kilde: http://aurelia.dis-danmark.dk/holbk-bx.htm

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Kilden: Danske Slotte  & Herregårde, 2.udg. 1964. b. 4.

Hellestrup:

Chr. Gyldenstjerne, død 1617, 2.hustru Dorthe Rud, død 1648, hun test. 1634 H. til Anne Grubbe,
død 1658, hvis fætter Erik Grubbe 1662 skødede den til Søren Jensen, forv. på Tersløsegård.
Arvingerne 1679 til Diderik Schult ti Findstrup, der 1683 afstod til sælgerne, som 1686 sk.
Filip Adam Massenbach, død 1702. Svigersønnen  Simon Henrik v. Donop, der 1708 til Anders Trolle,
dødsbo s. 1718 til Donop, som 1726  til Johan Anthon Paulsen, der 1731 til Mogens Hachsen.

Frit efter Trap.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

#978
Hej Regelsen

Mange tak for den oplysning. Det var Hellestrup ved Sorø?


Jeg kan ikke slippe tanken om et lille problem omkring Johan Eggers ægteskabelige forhold:
var han gift en eller 2 gange?

Umiddelbart troede jeg, at der var tale om 2 hustruer: en Maren Sørensdatter og en Marie Lohmand.

Men ved at vende og dreje de ret vandfaste oplysninger (fra Holbæk kirkebog, Nationalmuseet og Danske Kancelli) her nedenfor, er jeg kommet til den enkle konklusion, at Maren Sørensdatter og Marie Lohmand må være én og samme person!


Fordi
Johan Eggers blev gift med en Maren Sørensdatter den 23. sept. 1674 og ca. 9 mdr. efter blev Marie Loumand mor til Johan Eggers barn Else Marie Eggers! Og Johan Eggers skal have haft fart på for at være blevet gift 2 gange inden svigerfaderen Søren Jensen døde på Hellestrup er den 5.7. [1675?].


CitatHolbæk Skt Nikolaj kirkebog for 1633-1689, opslag 64 ned.th. oplyser, at Johan Eggers blev viet til Maren Søffrensdatter den 23. sept. 1673. Jeg har ikke fundet deres begravelser i Holbæk.


CitatNationalmuseet skriver, at "Else Marie Eggers, Datter af Borgmester i Holbech, Johan Eggers,
og Marie Louman, født 28. Juli 1674
", og Holbæk Skt Nikolaj kirkebog for 1634-1699, opslag 248 oplyser, at Johan Eggers datter Else Marie blev døbt den 2. august 1674. Moderens navn nævnes ikke.

CitatNygaards sedler: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=83294&sort=f
"Johan Eggers i Holbæk.
1676 2/4 siger han, at hans hustrus far Søren Jensen på Hellestrup er død 5.7. [1675?]

(Danske Kcl., henlagte sager 2/4 1676)"


... og med din seneste oplysning om Hellestrup kunne man jo få den mistanke, at den Søren Jensen, der var forvalter på Tersløsegaard (Ludvig Holbergs) og i 1662 fik skøde på Hellestrup, kunne være den Søren Jensen, der døde i 1675 på Hellestrup. Arvingerne til Diderik Schult osv.  
Johan Eggers var jo borgmester i Holbæk sammen med Anders Schult og skifte på http://aurelia.dis-danmark.dk/holbk-bx.htm kunne tyde på, at der var tætte forbindelser mellem Eggers-slægt og Schult-slægt også efter Johan Eggers tid.

Anna Schult enke ( Ane Schult)      31 Mar/19 May 1716      pg 373 I
HUSB:    Jens Christensen raadmand (dod)
CH:      Elisabeth Jensdtr
        Ane Jensdtr
FADER:   Anders Schult borgm. (dod - ?1708/9) = Else Schult madam (?dod)
gd: Hermand Eggers
[Holbaek Byfoged; Bk 5 1710-1719; film 49314]


???
Det kunne jo være interessant at få at vide, om den Søren Jensen der var forvalter på Tersløsegaard indtil 1662, er den samme som Søren Jensen Loumand til Hellestrup, der fik en søn Peder Loumand, født 3. feb. 1661 (se ovenfor).


Har du mulighed for at finde oplysninger om "Søren Jensen, forvalter på Tersløsegaard." ?

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

#979
Hej Lis

Hellestrup i Kirke Flinterup sogn, Sorø amt!

Tersløsegaard:

Otto Brahe 1620
Henrik Lindenov solgte 1668 til
Henrik Bielke, datteren Edele Elisabeth ~ med postdirektør Poul Klingenberg, hans dt. ~ med
A.T. Heespen, som 1743 til Johannes Christensen (Landsdommer), 1745 Ludvig Holberg.



NB. Diderik Schult var ~ med Armgaard Sofie Gabel, dt. af Kristoffer Gabel.

DS død på Odensegaard 30.11.1704, foruden Findstrup & Kristiansdal ejede han
"Hellerup på Sjælland".
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen


Hej Regelsen

Tak for oplysningerne!
Hellestrup er altså under Kirke Flinterup sogn, Alsted herred, Sorø amt.

Min formodning om at Maren Sørensdatter og Marie Loumand kunne være én og samme person, skulle gerne kunne underbygges af nogle flere oplysninger, og derfor vil jeg gerne indkredse lidt mere om Marie Loumands far Søren Jensen (Loumand) og mor (Maren Pedersdatter).

Jeg har fundet en begravelse i Kirke Flinterup sogn, Alsted herre, Sorø amt, 1645-1793, (opslag 140, højre side højre spalte.) hvor der er indført en begravelse " 15. julii 1675 Bleff Søfren Jens. på Herlufstrup? begraffuet."
Kan du tyde hvad der står?


Der er også en anden begravelse:
"Anno 1673. den 22. januar Bleff Maren Søfren Jensøns på Herlufstrup? begraffuit"

Kunne jeg være så heldig at have fundet Marie Loumands forældres begravelser?

Der fandtes en herregård Herlufstrup i området under Giesegård:

"De to herregårde Jonstrup og Herlufstrup var i slutningen af 1600-tallet atter blevet samlet efter en række arvedelinger og havde et pænt jordtilliggende, men de havde ikke fået samlet hovedgårdens jorder.  Da Jens Juel købte gårdene i 1694, nedrev han derfor bygningerne på begge gårde, og samlede deres jord under et nyoprettet gods med hovedgårdsprivilegier - Juellund. Han byggede straks en ny hovedbygning og en avlsgård, og Juellund er et klart eksempel på den udvikling frem mod 1700, hvor mange nye hovedgårde oprettedes." osv.
http://danskeherregaarde.dk/manorholder/juellund/ejerhistorie.aspx

Noter:
http://runeberg.org/trap/3-2/0671.html
https://archive.org/stream/personalhistori01persgoog/personalhistori01persgoog_djvu.txt

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Lige en bemærkning:

Herlufstrup - 1636 Elisabeth Bille, enke efter rentemester Sivert Beck, 1656 Lauge Beck, s.år søsteren
Anne Beck - død 1680, arvingerne s. til forv. på Svendstrup Andreas Andreasen Bosel - død 1691.
Enken Barbara Jørgensdatter Mule giftede sig med Jørgen Svennesen, de solgte/skøde 1694/95 til JJ.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen


Hej Regelsen

Tak skal du have! Vi er jo langt tilbage i tiden og der er ikke oplysninger i overflod fra denne tid.

Jeg kan f.eks. ikke finde skifterne efter Johan Eggers og Marie Lohmann. Er der noget jeg har overset?


Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Hej på tråden,

Tilfældige fund:

Lorentz, Marcus Rhodis liden søn, begravet 15. april 1737, Ålborg Budolfi  kb 1719-1764, opslag 179. begravet på Vor Frue kgd.

Karen Winther, Christen Humbles enke, begravet 24. marts 1742, Ålborg Budolfi, 1719-1764, opslag 391, begravet på Budolfi kgd.

Mathias Christian Rohde, død 7. april 1857, begravet 11. april, Helsingør Sct.Mariæ, 1838-1885, opslag 40.  Lynge-Kronborg Herred, Frederiksborg Amt, ?kgl. Toldbetjent, 69½ år.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus

Karin Andersen

Hej Birgit :)

Tusind tak for dine strays :D

Rhoderne er fluks sat ind på Rhode-listen.

Varme Sommerhilsner :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen


Hej på tråden

Jeg har desværre en rettelse vedr. Loumand/Eggers i Holbæk https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,328.msg436119.html#msg436119

Svar # 978:
CitatJeg kan ikke slippe tanken om et lille problem omkring Johan Eggers ægteskabelige forhold:
var han gift en eller 2 gange?

Umiddelbart troede jeg, at der var tale om 2 hustruer: en Maren Sørensdatter og en Marie Lohmand.

Men ved at vende og dreje de ret vandfaste oplysninger (fra Holbæk kirkebog, Nationalmuseet og Danske Kancelli) her nedenfor, er jeg kommet til den enkle konklusion, at Maren Sørensdatter og Marie Lohmand må være én og samme person!

Dette var desværre ikke rigtigt. Tanken var køn men holdt altså ikke vand. Man skulle ellers mene, at Nationalmuseet havde sikre kilder?

I en lille bog på 90 sider, "Bidrag til Holbæks Historie" af F R Friis, Holbæk 1875, oplyses det, at Johan Eggers hustru, Maren Søfrensdatter, var datter af magister Søfren Mai.

Friis oplyste også (side 48-49), at "Den nævnte Søren Mai havde været i Holbæk som Kapellan fra 1633, altså fra det Aar, med hvilket de gamle Kirkebøger begynder, og var derefter Præst her i 50 Aar. Hans Hustru Catharine Motzfeld var Søster til Griffenfelds Moder og Magister Mai var ikke lidet stolt af dette fornemme Slægtskab. I Januar 1663 har Griffenfeld, "den meget lærde unge Mand Petrud Schumacherns" staaet Fadder til Sognepræst Mag. Mais Barn i Holbæk kirke (ifølge Kirkebogen.)

Mai havde dannet sig et særegent Vaaben, der stod saavel paa hans Ligsten i Kirken, som paa Altertavlen Merløse Kirke, og her med hans fulde Navn under. Det bestod af et Hjerteskjold med et stort (Mai) Træ, og derover var istedetfor Hjelm anbragt et stort Dødningehoved, af hvis nøgne Pandeskal fremspirede 3 Fastelavns-ris, som dog nok skulde betyde Lilier.
Om hans Død er følgende anmærkning indført i Sønder-Jernløse kirkebog af Stedets Sognepræst Rasmus Pedersen, Holbæk:
Anno 1679. d. 29de døde
den ærværdige, hæderlige og høi-
lærde Mand Mag. Søfren Maii
Sogneherre for Holbæks Menighed og Præst over Merløse Herred. Gud
glæde hans Sjæl og trøste hans
mange fader- og moderløse Børn
og blev den salig Mand begravet
den 2den Oktober og blev prædiket af Mag. Frederik (Dreier Carstensen) Vicepræst, Psal. 74, 24. 25."

.....
Men der må være en eller anden forklaring et sted, siden Nationalmuseet kunne skrive vedr. Solrød kirke,
at "3) 0.1743. Else Marie Eggers, Datter af Borgmester i Holbech, Johan Eggers,
og Marie Louman
..."
(jf. mit indlæg 969 på https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,328.msg435523.html#msg435523)


Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen


... Det spøger stadig: kan nogen give en forklaring på denne oplysning?

CitatNygaards sedler: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=83294&sort=f
"Johan Eggers i Holbæk.
1676 2/4 siger han, at hans hustrus far Søren Jensen på Hellestrup er død 5.7. [1675?]
(Danske Kcl., henlagte sager 2/4 1676)"

når kirkebogen for Holbæk Skt Nikolaj kirkebog for 1633-1689, opslag 64 ned.th. oplyser, at Johan Eggers blev viet til Maren Søffrensdatter den 23. sept. 1673 - den Maren Søffrensdatter der iflg. Friis skulle være datter af sognepræsten i Holbæk Søren Mai ???
(Søren Nielsen May/Mai iflg. Wiberg, opslag 328, http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=wiberg1&sideid=328&storleik=)

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen


Nu prøver jeg en anden vej for dette kan være vigtigt. Jeg har bedt om hjælp til tydning af borgmester Johan Eggers datter Else Maries dåb i 1674.
Fadderne er interessante, men jeg kan kun læse "Faddere: Søffren Jensøn paa Hellestrup, L.......... Loehmand?,"

Venlig hilsen
lis

[vedhæfting slettet af admin]
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej igen

Jeg har nu fået svar på fadderne til Else Maries dåb i 1674 i Holbæk:

Fad(d)ere: Søffren Jensøn paa Hellestrup, Lyders
Lachmand, Geert Eggertz, Drude Bm:  Caspar Eggertz,
Else Bm. Rasmus Schiølers

Stor tak til Peter Grishauge og Jørgen Thue Petersen for deres arbejde!



Søren Jensen på Hellestrup *) kender vi, Lyders Laxmand var tolder i Holbæk,  Schiøller- og Eggers-familie er forventede som faddere. 

*) jf. ovenfor gravsten fra Lellinge kirke over "Peder Loumand, født 3. feb. 1661, søn af Søren Jensen Loumand til Hellestrup og Maren Pedersdatter."

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Vi samler vist pt. på Lo :D mænd i Holbækområdet. Faldt lige over ham her:

Holbæk A., Ars H., Kalundborg Vor Frue. 1706-1770. Opsl. 51.
24. april 1720. Fadder: Barberersvend Abraham Loumand.

Lohman uden Sommer, det går jo ikke, så her er en Sommer - enke.

Holbæk A., Ars H., Kalundborg Vor Frue. 1706-1770. Opsl. 348 og 349 [dublet].
Fred. D. 14. okt. 1712 Troloves Enke-mand hæderlig og vellærd Anders Beck Collega Scholæ Calund. og afgb. Capitain Sommers Encke, ærlig og gudfrygtig  Matrone Christina Damiansdatter. At intet var som Deres ægteskab lovligen kunne findes der paa gik i løfte? afxxxx?
Copul. d. 2. April fe. Dom Judica 1713.

Hilsen  :)

Karin

PS. Hvisker lige så stille: Nationalmuseet kan jo have taget fejl :o
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html