Hvor kom Jørgen Alexander Lohmann fra? - og fru Cathrine Treschow Samuel

Startet af Lis Klarskov Jensen, 06 Okt 2010 - 21:07

Forrige emne - Næste emne

Lis Klarskov Jensen

Hej Karin

Du har gjort det igen! Der rigtig god til at finde nye spændende kilder  :) Denne Jørgen kunne jo godt være i familie med vores Alexander og Jørgen Lohmann.

Har du nogen fornemmelse af, hvilket regiment denne Jørgen kunne være rytter i?
Jeg vil kigge efter.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Sidenborg:

"I 1745 ansøgte han forgæves om toldertjenesten i Nakskov"!!, han dør 1669.

[345- Villads Clausen Sidenborg, moder = Anna Villadsdatter]

[346- [Jacob Clausen Sidenborg] - bror til 345], begge studenter 1660 fra Viborg Katedralskole.

(Sixhøj)
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Mange tak for tippet.

Drejer det sig om Villads Clausen Sidenborg, præst i Levring, død 1709?
og Jacob Clausen Sidenborg, brorbarn til Villads?

http://www.klarskov.org/sommer-slaegten/sidenborg-slaegt.htm

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Der er henvisning til: Series pastorum i Levring KB, så ja.
Venlig hilsen
regelsen

Gitte Lohmann

Hej Karen

Spændende oplysninger for mig.

De nye udplacerede Lohmann kan måske være min slægt??

Min Lorens Lohmann er født omkring 1700 ( her har du ingen navn?)
Eller kan Laurentius være ændret til Lorens?

Lorens ene søn er døbt Hans Jørgen.

Hans Jørgen har børn med navnene Johan og Cathrine.

Hilsen
Gitte








Regelsen

Hej Karin

Din Laurids Severin Hansen Rhode i Solbjerg - død 1744, var gift med Johanne Maria Hansdatter Bøhm,
død 1740 - ingen børn (Hans moder: Anne Sørensdatter Cormontan
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden :D

Gitte, det ville jo være super dejligt, hvis "den nye" Jørgen Loumann skulle vise sig at "være din". Lorens/Laurentius -?- ja, hvorfor ikke. Tanken er da ikke helt umulig. Desværre ved jeg ikke p.t. mere end jeg skrev i indlægget. Jeg kender derfor heller ikke hans kompagni.

Tak for de pæne ord Lis, men oplysningerne om denne Jørgen Loumann er ikke p.t. epokegørende for "vores" Jørgen Lohmann – endnu! Men pæne ord kan (næsten) altid få mig til at grave dybt med spanden, så jeg finder lidt om vores slægt. Ti, hi.... ;D ;D

regelsen, du fik lige lagt en brik som jeg har "rodet" med i mange timer nu – og det gik hen og blev vildt interessant – også på en måde som jeg slet ikke havde forventet, så mange tak for det :D

– Nyt om "vores" Morten Balthazarsen Rhodius, som vi ikke har fundet noget nyt om meget, meget længe.

Se citat fra Isabelles Schou nederst i dette indlæg. Det vi pt. ved om Morten kan ses på Lis´hjemmeside
http://www.klarskov.org/sommer-slaegten/morten-Rhodius.htm

regelsen - Du nævnte i forbindelse med Laurids Severin Hansen Rhode i Solbjerg, hans hustru Johanne Maria Hansdatter Bøhm og hans moder Anne Sørensdatter Cormontan. En tur i Nygaards sedler giver rigtig mange oplysninger.

Bl.a. at Johanne Maria Hansdatter Bøhm, er datter af Hans Bøhm og Ane Marie Majoner.
Ane Marie Majoner er datter af Hans Jørgen Majoner, Rådmand i Viborg og Hylleborg Jensdatter Rhode (første ægteskab). Hans Jørgen Majoner var gift 2. med Helvig Nielsdatter Nipgaard.

Hans Jørgen Majoner og Hylleborg Jensdatter Rhodes umiddelbare efterkommere, har for mig interessante ægtefæller. Parret blev gift d. 26. juli 1654.
Else Majoner. Gift 1. med Just Nielsen Arctander. Gift 2. med Christian Möiniche (afløser Christopher Bartholin på posten).
Catharina Majoner. Gift 1 med Hans Thomsen Svendborg. Gift 2. med Niels Nielsen Krog.
Just Majoner. Gift med Anne Hansdatter Bang.
Jens Majoner.

Men mere interessant for mig er Hylleborg Jensdatter Rhodes forældre og søskende. Hvis altså jeg har fået det "skruet" rigtigt sammen ???

Hylleborg Jensdatter Rhode. Døbt d. 14. marts 1624. Født i Tjele i Foulum sogn. Død i Viborg og begravet d. 28. dec. 1677. Hun er datter af Jens Madsen Rhode og Else Nielsdatter Hadsten. Deres efterslægt - ser det ud til - kæder mange af mine Rhoder fra listen sammen.

De her nævnte oplysninger er pt. helt uvidenskabelige og ikke checket igennem – det må vist vente til en anden dag, og så håber jeg, at jeg kan huske hvordan jeg endte på Nygaards seddel ang. Verner Kloumann, den der fortæller, at han i 1688 er på gården Niberø/Niverø? i Karlebo sogn. (Det var vist noget med Laurids Rhode Kloumann?).

Jeg har sakset fra Isabelle Schou, der har en rigtig fin råd i det gamle forum – flot arbejde hun har lavet: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,508267,page=2

Afskrift fra bogen "Thuesen-Buur fra Snejbjerg sogn om Anne Cathrine Thuesdatter (Buur) født 1810 hendes forfædre og efterkommere" (Nordisk Slægtsforskning Aps Skals, 1996):

Christen Nielsen Lundsgaard
er født 1656 i Hejlskov præstegaard, Ørslevkloster sogn, og han døde den 6. juli 1721 i Hjermind præstegaard.
Han blev gift den 29. marts 1693 i Viborg med
Karen Thomasdatter Høeg
Vielsen fandt sted som hjemmebryllup efter kongelig bevilling af 19. december 1692.
Karen Thomasdatter Høeg er født 1657 i Viborg Søndre sogn, og hun døde den 18. november 1728 hos sønnen Conrad paa Hostrup i Salling. Hun blev begravet den 29. november 1728 paa Lem kirkegaard, og af skiftet efter hende fremgaar, at der var tale om en stor begravelse med mange gæster.
Hun blev døbt den 26. marts 1657; Søren Skrædders hustru bar hende til daaben, og faddere var Jacob Hase, Jens Pedersen og Jens Blamme, alle fra Viborg.
Karen Thomasdatter Høeg var ved ægteskabets indgaaelse i 1693 enke. Hendes første mand var Christen Christensen Teglbrænder i Viborg, men hvem hun fik tre sønner. Han døde 1688 i Viborg Sortebrødre sogn og blev begravet den 30 oktober, 64 aar gammel, hvorefter hun indgik nyt ægteskab den 11. september 1691 i Viborg med Peder Sørensen Bach, der imidlertid døde samme aar og blev begravet 2. december, 43 aar gammel. Det kortvarige ægteskab resulterede i en fødsel i februar 1692. Pigen fik navnet Sophia Amalia, men døde i øvrigt kort efter.
Christen Nielsen Lundsgaard blev student som 18-aarig fra Viborg og dimitteredes 26 aar gammel som cand.theol., hvorpaa han den 30. marts 1691 blev kaldet til residerende kapellan ved Viborg Graabrødre kirke, Asmild og Tapdrup. Kun i godt og vel tre aar besad han dette embede, idet han kom i heftig strid med sin sognepræst magister Morten Rodius. Den 16. juli 1694 blev han suspenderet af Biskop Gerner. Denne strid har forfatteren Konrad Understrup ud fra en pakke med dokumenter i Viborg Bispearkiv nærmere belyst i sin bog om slægten Lundsgaard: "I denne Pakke i Landsarkivet findes mange interessante aktstykker om Striden. Det ses blandt andet, hvad Løn og Pligter Lundsgaard har. Der er et Brev fra Rodius til Bispen om, at Lundsgaard er blevet værre siden suspensionen osv. Lundsgaard Navn med egen Haand findes mindst to gange i disse Dokumenter. Sagens gang er denne, efter at Lundsgaard er suspenderet af Bispen 1694 den 16. juli, dømmes han af Provsteretten den 25. juli samme Aar, fordi han er rejst til København uden sin Sognepræsts Vidne og Villie, for Forsømmelse i Embedet og trodsig og usømmelig insolence mod sin Sognepræst; 1695 den 3. april kom det ved Landemødet til en slags Forlig: Lundsgaard opgiver frivilligt sin Tjeneste og skal offentligt paa Bytinget erklære de Skældsord, han har brugt mod Rodius, for uberettigede, medens Rodius skal betale ham et halvt Aars Løn:"
Den 15. april 1695 ses Christen Nielsen Lundsgaard da ogsaa paa Viborg Byting at have ladet oplæse følgende erklæring: "Efter som jeg hr. Christen Lundsgaard her paa Bytinget udi min Rettergang imod Magister Morten Rhodio har fundet sig alt for nærtalte, saa vil jeg hermed have samme Ord saaledes forklaret, at de ikke skal komme tilbemeldte Morten Rhodio til nogen Forklejnelse, saasom jeg hannem intet Ont haver i nogen Maade at beskylde."
Christen Nielsen Lundsgaard var derpaa uden embede i næsten seks aar, og i denne tid maa han formodes at have boet i Viborg, hvor hans ældste søn Niels den 6. maj 1698 blev begravet i en alder af 4 1/2 aar. Omsider den 1. april 1700 havde Christen Nielsen Lundsgaard atter heldet med sig, og han blev nu kaldet til præst for Hjermind, Le og Hjorthede sogne med bolig i Hjermind Præstegaard. Dette embede beklædte han derpaa indtil sin død 1721.
Den 20. september 1685 ses Christen Nielsen Lundsgaard til Peder Nielsen Bøgild, borger og handelmand i Viborg, at have solgt den ejendom i Mikkelsgade, kaldet Niels Graaes gaard, som var blevet ham overdraget seks uger forinden af broderen Peder Nielsen Lundsgaard, og som denne havde arvet paa skiftet efter deres fader. Christen Nielsen Lundsgaards skøde er paategnet af broderen Claus Nielsen Lundsgaard, som hermed bekræfter at have overdraget sin arvelod i samme gaard til den nye ejer.
Som nævnt medbragte Karen Thomasdatter Høeg i ægteskabet tre sønner fra sit første ægteskab. Formynder for disse tre var Adrian von Horn, graver i Viborg, hvis opgave det jo var at sikre, at beslutningerne paa skiftet efter deres fader Christen Christensen Teglbrænder blev bragt ud i livet. Paa skiftet efter denne var de tre sønner i arv blevet tillagt 157 rdlr., men disse penge var jo endnu ikke udbetalt, og øjensynligt er Adrian von Horn blevet nervøs paa de tre drenges vegne i forbindelse med Christen Nielsen Lundsgaards afskedigelse som kapellan. I hvert fald ses han at have krævet større sikkerhed for de 157 rdlr., hvilket han fik i et stykke jord udenfor Skt. Mogens Port, ansat til 32 skpr. sæde, samt i tre agre paa Viborg Mark paa ialt 110 skpr. sæde.
Den 6 april 1695 solgte Christen Nielsen Lundsgaard derpaa en ejendom i Mogensgade, beboet af Peder Kudsk, til Christen Pedersen Tise, og den 5. oktober 1698 udstedte Karen Thomasdatter Høeg et skøde til Christen Rasmussen paa huset Mogensgade 5 med gaardsplads og kaalhave. Endelig den 11. april 1702 ses Christen Nielsen Lundsgaard til Anders Pedersen paa Vingegaard at have solgt en købmandsgaard i Mogensgade, som i lighed med huset Mogensgade nr. 5 og de tre agre paa Viborg Mark oprindelig stammede fra Karen Thomasdatter Høegs første mand Christen Christensen Teglbrænder. I forbindelse med overtagelsen af købmandsgaarden ses Anders Pedersen derpaa at have udstedt et pantebrev paa 280 slettedaler til Christen Nielsen Lundsgaard.

...fortsættes...

Isabelle Schou

Jeg har ladet hele historien stå som Isabelle har skrevet den - det handler jo om én der har kendt vores Morten ;)

Mange hilsner :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

"Janus Bartholomæi, med tilnavnet Roed - barnefødt i Randers [Sk.& ptprot I, 184] samt
(Synderlyngs herreds gejstl. skifteprot. 1657, 16) fremgår at hans før 1671 afdøde  mor
Anne Jensdatter var søster til Hans Jørgen Majoners hustru, Hylleborg Jensdatter i Viborg"  
o.s.v.

NB. Skifte hvori han nævnes: Tjelepræsten Hans Jacob Ribers hustru, Else Nielsdatter.
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Janus er ham jeg "kender" som Jens – kært barn har mange navne, super med flere oplysninger. Tak for det regelsen, selv små oplysninger bidrager til sammenhængen mellem mine Rhoder.

Anne Jensdatter Rhode, datter af Jens Madsen Rhode og Else Nielsdatter Hadsten fra Vingegård i Nørre Vinge sogn. Anne Jensdatter Rhode var gift med Bartholomæus Rhode og de har sammen sønnen Jens/Janus.

Hummm....Hans Jacob Riber kender jeg pt. kun med ægtefællen Johanne Hansdatter. Den Johanne Hansdatter der var gift 1. med Jens Madsen Rhode.

Interessant. Det skal granskes nøjere.

Fra Rhode-listen:

Jens Bartolomeusen Rohde (født i Randers-levede 1692)
http://www.randers.dk/dokumenter/randers%20byfoged.pdf
22/8 1692. ** Peder Pedersen i Hvide mølle lod læse et købebrev, hvormed Jens Bartolomeusen Rohde, barnfødt i Randers, sælger til ham hans salig forældres begravelse i skt Mortens kirke i den søndre gang vest for den søndre kirkedør, beliggende i længden fra salig borgmester Mikkel Tygesens og til salig Søren Jensen møllers begravelse, og i bredden fra Maren Madsdatter, salig assessor Jens Poulsens til Søbygård, deres begravelse på den søndre side og til den næste pilles grund norden for i kirken.

Lis, jeg faldt lige over denne hjemmeside med adskillige billeder fra Fugholm i Horsens. Kender du den?
http://www.horsens.varberg.dk/soeg.asp?do=side&id=0


Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

(Kbh. Saml. IV, 686): 1675 skibspræst Peder Jørgensen Roe (Rhodius)!
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej regelsen :)

Tak for Peder.

Jeg har været en tur i min liste. Et lille forsigtigt bud kunne være, at han kan være identisk med:

Petrus Petræus Rhoding. (ca. 1606-)
1626. M. lanus Alan. Petrus Petræus Rhoding. 5) Wiburg. #5= Med H. P. Resen's Haand er tilføjet ablegtus ad sexenn - K. M. betegner ham som: Røding. (som må være Rødding).

Indtil videre må han lige stå for sig selv på listen.

Mange hilsner :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

#881
Hej på tråden :)

regelsen nævnte i et tidligere indlæg Peder Rhodius i Sundstrup. Han og hustruen Maren Pedersdatter er nævnt i skiftet efter Elisabeth Marie Johansdatter [Torsong] i Viborg [indsat nederst i dette indlæg].

Skiftet er "alen langt" (heldigvis) og umiddelbart var det kun nogle enkelte navne der umiddelbart virkede bekendte. (f. eks. Rhodius og Bering). Men Elisabeth Marie Johansdatter døde i Viborg, og levede vel også der, på et tidspunkt som er interessant for os.

Spørgsmålet for mig var om Peder Rhodius kunne have nogen forbindelse til vores Morten Balthazarsen Rhodius (gift med Maren Christensen Dall). Info om dem på http://www.klarskov.org/sommer-slaegten/morten-Rhodius.htm

Med Nygaards sedler og Brejl som hovedkilder kan jeg tegne følgende billede:

Afdøde Elisabeth Marie Johansdatter er født 1704. Hun er datter af Johan Johansen Torsong og Anne Jensdatter Lundsgaard. (Lundsgaard = samme efternavn som Morten Rhodius´es "uregerlige" kapellan!)

Anne Jensdatter Lundsgaard - viser det sig - er (halv)kusine til vores Morten Rhodius´es svigermor Karen Christensdatter Nørkjær.

Jeg begynder lige en tak længere tilbage:

Peder Christensen Nørkjær (ca. 1570- ca. 1630) var gift 1 med Kirsten Jacobsdatter som blev mor til Christen Pedersen Nørkjær (ca. 1600-1682). (Maren Dalls morfar)
I Peder Christensen Nørkjærs (ca. 1570- ca. 1630) andet ægteskab med Anne Jensdatter (datter af Jens Iversen Bandsbøl og Anne Lasdatter) fødes døtrene Lisbeth Pedersdatter Nørkjær (1617-1664)og Kirsten Pedersdatter Nørkjær (ca. 1620-1696). Derudover er der sønnen Erik Pedersen Nørkjær.

Lisbeth Pedersdatter Nørkjær (1617-1664) er gift 1 med præst i Hvidbjerg-Lyngs Niels Nielsen Juul (-1660), hun bliver gift 2 med præst i Hvidbjerg-Lyngs (eftermanden?) Jens Nielsen Lundsgaard. Det er dette par der får datteren Anna Jensdatter Lundsgaard (ca. 1664-1743).
Lisbeth Pedersdatter Nørkjær trivel tilsyneladende godt i præstegården til Hvidbjerg/Lyngs sogne, så hun gifter sig for 3. gang med Christopher Nielsen Sperring også præst i Hvidbjerg-Lyngs.

Anna Jensdatter Lundsgaard (ca. 1664- begr. 2. jan. 1744). Gift 1. med Axel Frantsen Bruun (-1689 i Fjends H., Højslev sogn). Gift 2. med præst i Nors-Tved sogne Anders Nielsen Lyngby (-1702). Gift 3. med eftermanden i Nors – Tved præsten Johan Johansen Thorson (-1722).
Det er dette sidstnævnte par der bliver forældre til:
1) Elisabeth Marie Johansdatter (1704-1753). Det nævnes ikke i skiftet herunder, men Elisabeth var gift 1. med præst i Nors Conrad Nielsen Hildebrand (-1733). Elisabeth og Conrad har min. 7 børn j.v.f. http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=145271&sort=e
Ingen af disse børn optræder som arvinger efter Elisabeth! – nogle ved jeg er døde som små.
2) Sidsel Johansdatter. Gift (ca. 1730) med klokkestøber i Viborg Casper Kønig (1700-1780). (Denne Sidsel var vist også gift med en Søren Faarbech).

www.brejl.dk/viborg.htm
923 Elisabeth Marie Johansdatter [Torsong] i Viborg. 28.4.1755, fol.71.
E: Christen Pedersen Basse, der døde 17.5.1753.
Testamente af 7.9.1728.
Hans A:
0) forældre Peder Olufsen Basse i Agerskov i Finderup sogn, sidst i Odsgård i Vinkel sogn, og Maren Pedersdatter, datter af Peder Bering i Agerskov, herredsfoged Nørlyng herred
01) MORBROR Christen Pedersen i [Nørre] Borris, død. 6B:
1) Mikkel Christensen Borris i Sparkær på Lundgård gods
2) Johanne Christensdatter g.m. Christen Jensen Ølsted i Gammelstrup
3) Anne Christensdatter, enke efter Jens Christensen i Borris på Lundgård gods. 8B:
a Christen Jensen
b Peder Jensen
c Christen Jensen
d Laurids Jensen
e Maren Jensdatter g.m. Anders Sørensen i Mønsted
f Anne Jensdatter g.m. Niels Christensen Jegstrup i Fusager
g Margrethe Jensdatter g.m. Christen Christensen i Kvols
h Mette Jensdatter i Fusager
4) Anne Christensdatter, død, var g.m. Jens Christensen i Nørre Rævind på Tårupgård gods. 4B:
a Daniel Jensen i Nørre Rævind
b Christen Jensen Jegstrup i Kvols
c Mette Jensdatter g.m. Christen Nielsen i Kvols
d Karen Jensdatter g.m. Mads Christensen i Jegstrup
5) Anne Christensdatter, død, var g.m. Peder Mellesen i Borup. 2B:
a Mette Pedersdatter g.m. Niels Mikkelsen i Sundstrup [i Ulbjerg sogn]
b Maren Pedersdatter g.m. Peder Rhodius i Sundstrup
6) Karen Christensdatter kaldt Karen Ritmester, død. 1B:
a Christen Jensen Sahl, kaldt Christen Ritmester, død. E: Maren Jespersdatter i Randers. 3B:
1 Jens Christensen 9
2 Margrethe Christensdatter, der døde
3 Cathrine Christensdatter 3
02) MOSTER Anne Pedersdatter g.m. Jens Christensen i Bjerring, begge døde. 3B:
1) Birgitte Jensdatter, død, var g.m. Niels Roersen i Borup i Svostrup sogn på Allinggård gods. 2B:
a Peder Nielsen i Voel
b Anne Nielsdatter g.m. Peder Rasmussen i Borup
2) Johanne Jensdatter, død, var g.m. Niels Christensen, ladefoged i Lynge. 5B:
a Jens Nielsen, død. 7B:
1 Niels Jensen i Lynge
2 Niels Jensen Gravlev
3 Maren Jensdatter g.m. Thomas Hansen i Lynge
4 Anne Jensdatter g.m. Mikkel Mikkelsen i Tinning [i Folby sogn]
5 Marie Jensdatter g.m. Niels Nielsen i Lynge
6 Johanne Jensdatter g.m. Mogens Madsen i Lynge
7 Mette Jensdatter g.m. Anders Pedersen i Vellev
b Agnete Nielsdatter, død, var g.m. Jens Jensen i Lynge. 6B:
1 Jens Jensen i Lynge
2 Christen Jensen på Sjælland
3 Hans Jensen i Norring [i Folby sogn]
4 Ellen Jensdatter i Lynge
5 Mette Jensdatter g.m. Rasmus Christensen i Lynge
6 Johanne Jensdatter g.m. Jens Christensen, begge døde. 3B:
6.1 Christen Jensen i Lynge
6.2 Else Jensdatter i Rørbæk
6.3 Maren Jensdatter g.m. Thomas Sørensen i Lynge
c Maren Nielsdatter, død, var g.m. g.m. Christen Nielsen i Thorsølund i Thorsø sogn]. 4B:
1 Niels Christensen på Sjælland
2 Niels Christensen i Lynge
3 Søren Christensen i Vivild
4 Kirsten Christensdatter g.m. Peder Sørensen i Thorsølund, begge døde. 2B:
4.1 en søn i København
4.2 Christen Pedersen i Prøjsen
d Anne Nielsdatter, død, var g.m. Søren Pedersen i Lynge. 3B:
1 Peder Sørensen i Vivild
2 Niels Sørensen i Lynge
3 Johanne Sørensdatter g.m. Niels Pedersen i Vivild, begge døde. 2B:
3.1 Søren Nielsen
3.2 Anne Nielsdatter på Fyn
e Kirsten Nielsdatter i Lynge
3) Maren Jensdatter, død. Første ægteskab med Jens Christensen Buskov i Bjerring. 2B:8
a Agnethe Jensdatter g.m. Niels Jensen i Mammen på Vinding Overgård gods
b Maren Jensdatter, død, var g.m. Simon Smed i Mammen. 1B:
1 Jens Simonsen, smed
Maren Jensdatter andet ægteskab med Peder Skrædder. 1B:
c Anne Pedersdatter, død, var g.m. Mads Jensen i Mammen. 3B:
1 Søren Madsen, degn i Vinkel
2 Peder Madsen i Mammen
3 Jens Madsen i Mammen
03) MOSTER Edel Pedersdatter Bruun, død. 3B:
1) Anne Eriksdatter Bruun, død, var g.m. Peder Andersen Lyngby, klokker i Viborg Gråbrødre, [skifte Nørlyng herred gejstlig 1.12.1711 lbnr.26]
4B:
a Henrik Gerner [Pedersen] Lyngby, degn i Sevel g.m. Sofie Jacobsdatter Brasen
b Peder Pedersen Lyngby, blokkedrejer og senere student i København, begravet København Trinitatis 18.3.1741, skifte 7.4.1741. E: Anne Marie Mikkelsdatter. 1B:
1 Anne Cathrine Pedersdatter Lyngby, døbt København Holmen 19.3.1730, gift Roskilde 7.6.1751 med Knud Caspersen, hattemager i Roskilde
c Anders Pedersen Lyngby, [også kaldt Bruun, degn i Brøndum og Hvidbjerg i Salling, skifte Hindborg herred 11.6.1731 lbnr.14]. 5B:
1 Anne Kirstine Andersdatter Lyngby i København
2 Peder Andersen Lyngby, præst i Vium og Lysgård
3 Hans Andersen Lyngby i Roskilde
4 Judith Andersdatter Lyngby i Vium
5 Mette Marie Andersdatter Lyngby
d Maren Pedersdatter Lyngby, enke efter Peder Fogh i Viborg
2) Agnethe Eriksdatter Bruun, død. 1B:
a Edel Margrethe Caspersdatter Brochoff, død, var g.m. Enner, korporal i Århus. 1B:
1 Anne Margrethe Engelbrecht g.m. Peder Olufsen, smed i Århus
3) "Arren" Eriksdatter Bruun, død, var g.m. Niels Odsgaard i Vinkel, 1B:
a Peder Odsgaard, død. 4B:
1 Niels Pedersen Odsgaard i Viborg
2 Jørgen Pedersen Odsgaard i Horsdal [i Vinkel sogn]
3 Peder Pedersen Odsgaard i Randrup mølle [i Vinkel sogn]
4 Birgitte Pedersdatter Odsgaard g.m. Anders Fromholt i Vinkel.
Hendes A:
1) søster Sidsel Johansdatter g.m. Casper Kønig, klokkestøber i Viborg.
(Sml. lbnr.837).
Afdøde døde 12.5.1753.

Se det var jo adskillige familiemedlemmer til vores Maren Dall, men en direkte forbindelse mellem Morten Rhodius i Viborg og Peder Rhodius i Sundstrup fandt jeg ikke – endnu! – ti, hi ;)

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

Det ser jo fint ud - 1) Elisabeth Marie, dør vel i Thisted 13.07.1750 & begraves i Nors!;
2 sønner, Johannes & Nicolaj - 3 døtre.

Der er lidt på (Brasen/Gjedsted)
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

#883
Hej regelsen :)

Skiftet på brejl siger afdøde døde 12.5.1753, men et kik i kirkebogen viser at du har så evigt ret:

AO: Thisted A., Hillerslev H., Nors - Tved sogne. 1735-1751. Opsl. 42 (+43?)
1750.
D. 13. juli døde den gode og ærlige Præste-
Encke her i kaldet Mad. Elisabeth Marie
Thorsong Sl. Hr. Conrad Hildebrandts i
Thisted og xxxx xxxsteds? ad interim begra-
vet d. 20. Juli I sit alders 45 aar, 10 maaneder, 12 dage
og var Encke efter hendis Sal. Mands død
17 aar ringer 2de dage, hund var vel
fornøjet med mig og jeg med hende
osv. (mere vågne øjne skal tyde resten)  

Brasen/Gjedsted modtages med taknemmelighed.

Hilsen Karen :)

PS. 7 fødte børn.
De to drenge du nævnte født hhv. 1726 og 1729, men 5 fødte pigebørn Margrethe Elisabeth (1724-30), Anne Katrine (1727-), Eleonora Marie (1728-)  Margrethe Elisabeth (1731-31) og Margrethe Elisabeth (1733-)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

Ole Andersen (Viborg)(Viborg domkirkes regnskab 09.08.1666). Måske  O.A.Brasen, sognepræst
i Daugbjerg (Wib. I, 270), død ca. 1677. Hans enke kaldes i Fjends herredspakke under Daugbjerg
kald"Dorothea Jensdatter af Harrestrup"

Jacob Andersen. En J.A.Brasen blev 1684 kaldet til degn i Tvrsted-Ut.

Hans (Jens) Andersen. Anses af Friis-Petersen for at være Jens Andersen Brasen, sognepræst i Haurum, død 1689.

Andreas Jacobsen Daugbjerg (Brasen) (Wib. III, 663), sognepræst til Ølsted 1662, død 1677.

Niels Jensen Brasen (Gjedsted). 1674 sognepræst til Gedsted-Fjelsø (Wib. I, 427), død 1677.

Jacob Jensen Gedsted (Jy. Saml. 5, II, 188), søn af Jens Nielsen Brasen i Gedsted-Fjelsø (Diverse)

Morten Jensen Gedsted. Deltog i Kbh.s forsvar som korporal i studenterregimentes 4. kompagni.
1663 sognepræst i Nautrup- Sæby-Vile, død 1683, gift 10.11.1669 med Sidsel Gregersdatter Hvid,
søster til præsterne H.G.H, S.G.H.; & Bendix G.H.
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Jeg ønsker jer alle et rigtigt godt og lykkebringende nytår. Tusind tak for alle indlæg i det gamle år – håber på mange dejlige nye oplysninger i det nye 

Mange hilsner :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Jørgen Alexander Lohmann og hans hustruer Karen Hermansdatter, Cathrine Mette Hölling og Catharina Treschou Samuel.

Sig mig hvem du omgås og jeg skal sige dig hvem du er.  :D

Almindeligvis går vi slægtsforskere ud fra, at familie ofte optræder ved børnenes dåbshandlinger. I sin tid, da vi kikkede på vores faddere, var det svært, at få øje på eventuelle familiemedlemmer til Jørgen eller hans hustruer.
I dag er vores viden om slægten betydelig, derfor har jeg igen kikket lidt på fadderne ved børnenes dåbshandlinger i h.h.v. Ribe og Horsens. Jeg har "udvalgt forslag ud fra det jeg pt. ved om slægten og forslag fra Nygårds sedler.

Da vi stadig ikke kan redigere i indlæggene, vil jeg bede læserne om, at betragte det følgende som et forslag til noter om faddernes identitet, og hvis jeg kender Lis ret, så vil hun venligst sakse alt hvad hun kan og sætte det ind på hjemmesiden: 
http://www.klarskov.org/sommer-slaegten/lohmann.htm

Der er hul i "tidslinjen", det vil sige at der kan være flere fødte børn end dem vi pt. kender. En Karen Jørgensdatter Lohmann er født i det tidsrum hvor Jørgen får børn, men hendes fødsel er ikke fundet. Jørgen var soldat, og det kan vel tænkes, at han har haft kone og børn med på en evt. udstationering og at der er født børn et "fremmed" sted.

Som det ses er der flere "huller", så forslag er velkomne og har man oplysninger om nogle af personernes familieforhold er de mere end velkomne.

Mulige familierelationer til Jørgen Alexander Lohmann, Karen Hermansdatter, Cathrine Mette Hölling og Catharina Treschou Samuel vil blive beskrevet længere fremme i tråden  ;)

Ribe Domsogn 2. april 1736. Jørgen Alexander Lohmann og Karen Hermansdatter.
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn. 1701 - 1788. Opsl. 222. Anne Kierstine Lohmann
 

1. Maren Præstis
   af Væster Bierum.
2. [Mar]grete Ørttels?  
   (En Morten Ørtel Slagter dør i Ribe 1781) http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=421916&sort=e
   Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1701 -1788. Opsl. 233. 1732 Margrethe Ørtels står fadder.
3. Sidsel Christians   
   [Alexandersen Lohmann?, gift med Woldborg Olufsdatter Faarkrog, vel Jørgens niece?].
4. Jørgen Clemmensen    
   Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1701 -1788. Opsl. 233. 1732.
   Jørgen Clemmensens hustru står fadder.
5. Niels Giæsten
   [Niels Poulsen Giesten, Skriver ved Ribe toldbod]
   http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=112919&sort=e
   Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1701 -1788. Opsl. 233. 1732. Niels Giesten står fadder.

Horsens, Vor 26. feb. 1745. Jørgen Alexander Lohmann og Karen Hermansdatter.
Skanderborg A., Nim H., Horsens, Vor Frelsers sogn. 1743-1786. Opsl. 31 (kb side 30) Alexander Lohmann
 

6. Madam Adolfina Sophia Møller [Müller?]
   [1712-9. okt. 1752]. [gift med klcr Jochum Hansen Rodenborg [de Lichtenhjelm] - er det hans mor Birgitte Lauridsdatter Riber der er gift med Jean de Trappaud?]
7. Lt. Grev Tramp
   [Frederik Christopher Tramp, (1762) Oberstløjtn. ved 2. Jydske kavall. reg.(Ritmester ved 5. Jydske kavall. reg.(Horsens)]
8. Leutnant [Gierskou = Gerschou]
   Kapt. løjtn. af kavall. begr. 1750  20/2  31 år. Fredericia Mich. Kb.
   http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=110665&sort=e]
9. Leutnant Gietteb?  
10. Sophia Davids, Mons. Høstmarches?
   En Søren Høstmarck er gift med Sophia Davids se Vor Frelsers sogn. 1743-1786. Opsl. 33.  Dog ? 
   http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=75577&sort=e
11. Ulrich Gotfried Liebe
   [1745] D. 17. sept. Corporal ved Greve Tramps compagni en søn døbt Jacob Henrich,
   Ulrik Liebe. Corporal ved Jyske kyrass. Reg. Født  ca. 1709. Gift 1 Ellen Larsdatter (1710-1772) Gift 2.   
   med Kirsten Simonsdatter (f. 1737) http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=230191&sort=e
   http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=230194&sort=e
   baaret af Karen Loumans [= Karen Hermansdatter gift med Jørgen Alexander Lohmann]
12. Margrethe Sørensdatter
13. Wactmester Hans Christopher Berkm [Bechmann?]
   1739 er han vagtmester ved barakkerne i Skanderborg. [1743 Hans Christopher Bechmann Vagtmester
   (ved 3. Jydske kavall. reg. Grev Tramps kompagni) Levede adskilt[oplyst 1766] fra hustruen Anne Wendels]
   http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=21407&sort=f
14. Corporal Sejer
   [måske Johan Jacob Sejer fra Rørbæk/Risager = forbindelse til Steffen Rode og Karne Humble Sejer 
   http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=349366&sort=e Johan Jacob Sejer gift med Elizabeth
   Hansdatter Bering. Parret har datteren Katrine Humble Sejer gift med Andreas Maltha.]

Horsens, Vor Frelser. 25. aug. 1749. Jørgen Alexander Lohmann og Cathrine Mette Hölling.
Skanderborg A., Nim H, Horsens, Vor Frelser. 1743 - 1786. Opsl.  75. Hans Christian Lohmann


15. Christopher Planteurs kone.
16. Jacob Jensens kone
17. Bertel? Ledrs? kone
18. Peder Hermands kone
19. Niels Nielsens kone.

Horsens 12. feb. 1751. Jørgen Alexander Lohmann og Cathrine Mette Hölling. Skanderborg A, Nim H., Horsens  ( 1743-1786) . Opsl. 86. (kb side 85) Cathrine Elisabeth Lohmann

20. Mikkel Mikkelsen kone
   [Måske = Mette Erikddatter Bay]
21. Frue Lassens pige
   [Hr. Anders Lassens i Torrild?/ En Jeppe Lassen nævnt i byen 1752/ En Kristen Jensen Lassen blev
   1709 hrsskr. i Vor – Ning H.]
22. Jens Bering
   [Vinhandler Jens Pedersen? Bering på Graven i Horsens]
23. Eldrup.
24. Svejstrup.
   [En Mourirz Svejstrup Skrædder dør i byen 1738, en regimentfeltskærer Svejstrup dør i Horsens 1742,
   en Hans Svejstrup er 1748 fuldmægtig på Boller, en Kristen Svejstrup er byskriver d. 1728 død 1730-
   gift med Ane Andreisdatter, En Christian (Kristen) Svejstrup er musikant.]

Horsens 21. juli 1752. Jørgen Alexander Lohmann og Cathrine Mette Hölling. Skanderborg A, Nim H., Horsens  ( 1743-1786) . Opsl. 98. (kb side 97) Adam Levin Lohmann

25. Jomfru Edel Svendstrup
   [en Edel Sørensdatter Svendstrup dør i Brørup 1803, 80 år gl. Forbindelse til præsten i Kollerup? –
   Matthias Rhode og Marie Toppel?]
   Jomfrue Grethe Arensberg [en Margrethe Arensberg gift 1755 i Sneum med Christopher Gram.
26. Monsiur Jørgen Corup [Korup?].
   [Jørgen Korup Instrumentist mv. nævnes i forbindelse med J. H. Bisgård –gift med Hedevig Sophie
   Lund og Anne Marg. Hovet.]
27. Monsr. Sismar.
28. Monsr. Dilgast.
   [Urmager Volf Christian Dilgast f. 1727, søn af Urmager J. Dilgast i Fredericia.]

Horsens d. 21. juni 1754. Jørgen Alexander Lohmann og Cathrine Mette Hölling. Skanderborg A, Nim H., Horsens (1743-1786). Opsl. 114.(kb side 113) Adam Levin Lohmann

29. Jomfru Lous?
30. Jomfru Busk
31. Johannis de Moth [Justitsråd?]
32. Mons. Bæch  
   [1743 En søn døbt Hans i Horsens]  http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=19531&sort=e ]
   Hans Bech? http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=19858&sort=e
   Mads Lauridsen Bech er hører i 1753 http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=20448&sort=e
   Kobbersmed Oluf Hansen Bech http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=20604&sort=e
   Skrædder Oluf Bech http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=20605&sort=e, et af hans børn
   døbes Svejstrup – som skrædderen nævnt ovenfor]
   http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=20744&sort=e
   Sr. Rasmus Bech får børn 1771 -74 http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=20849&sort=e
   Hr. Kobbersmed Simon Peter Bech på Palle Møllers fabrik [Palle Møller kender vi via Adam Hölling]
   http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=20889&sort=e
33. Mons. Havenstrup[= Haunstrup?].  
   Måske Forpagter Rasmus Haunstrup fra Skanderborg?

Horsens  d. 24. okt. 1756. Jørgen Alexander Lohmann og Cathrine Mette Hölling. Skanderborg A, Nim H., Horsens  ( 1743-1786) . Opsl. 140. (kb side 139)Tvillingerne Gerhart Andreas Lohmann og Alexander Lohmann

34. Ritmester Hofmans Frue.
   [Hans Drejer Hofmann gift Bodil Pedersdatter Bering. Justitsråd Søren Hofman?]
   http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=150515&sort=e
35. Jomfru Othesen
36. Mons. Hr. Etats Raad Lichtenberg.
37. Hr. Leiutnant Rodenborg.
   [Klavs Rodenborg? Løjt.  Søn af Birg[itte?] Riber J. Trappauds enke? Hun gift 1 med Hans Jok.
   Rodenborg. Han har forbindelse til Ringive og Hvejsel] Han er 1751 på Våbensholm.
   http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=318077&sort=e
   http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=314639&sort=e
38. Hr. Leiutnant Pols
39. Leutnant Lorces Frue
   [En svigerdatter til Thomas Hansen Lorch? Forbindelse til købmand (1745) Lorenz Hansen Lorch gift
   1744 med Sophie Dort. Jacobsdatter Kruse?]
40. Jomfru Hulbech
   [Gertrud Hulbech f. 1726, datter af Rådmand Johan Mattisen Hulbech gift med Barbara Pedersdatter
   Høgh?]
41. Monds. Leutnant Knudt
   [vel snarere en Knuth]
42. Hr. Doctor Scheffer
   [Dr. Henrik Schæfer har en søsterdatter Christiane Magdalene Jacobi (gift Harboe)
43. Monsr. Fog.  
   Laurids Lauridsen Fog http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=97274&sort=e
   muligvis gift med Christiane Krag, Præst i Føvling, provst Jørgen Clemendsen Fogh? [1711-1786],   
   Birkeskriver Jørgen Fogh I Skanderborg, Anders Fogh i Saksild? Daniel Fogh? Hans Fogh?)

Horsens? ca. 1761. Jørgen Alexander Lohmann og Catharina Treschou Samuels datter Cathrine Elisabeth Lohmann
?

Horsens 29. jan. 1767. Jørgen Alexander Lohmann og Catharina Treschou Samuel. Skanderborg A., Nim H, Horsens 1743-1786. Opsl. 576. Sophie Amalia Lohmann

44. Fru Sørensen.
45. Jomfru Catharina Olufsen
46. Monds. Leutnand Basballe
   [Løjt. Abraham Rasmussen Basballe?]
   En Ingeborg Basballe er søskendebarn til Anne Spliid sl. Niels Gregersens. Niels Gregersen af Århus viet
   i Skorup d. 3. nov. 1745 med "min" datter Anne Jensdatter Spliid. (datter af Jens Larsen Spliid gift
   Karen Nielsdatter Friis)
   http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=117493&sort=e
   http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=17131&sort=e
47. Gregorius Jacobi
48. Caspar Dich.
   [Købmand Caspar Henrik Dich? gift med Margrethe Cathrine Møller (Müller)]   
   http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=77274&sort=e

Horsens 22. sept. 1769. Jørgen Alexander Lohmann og Catharina Treschou Samuel. Skanderborg A., Nim H, Horsens 1743-1786. Opsl. 593. Ernst Lohmann

49. Madame Foghs.
50. Jomfru Karen Sørensen
51. Regimentfeltskærer Sørensen
   [Martin Sørensen Reg. Feltskær. i Horsens (Randers og Kolding).
52. Mons. von Havn [Haun?]
53. Mons.Tønder.
   [Thomas Tønder i Bisholt ved Horsens der 1756 har penge til gode hos Jokum Rich. Paulli.]

Med venlig hilsen :D

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Hanne Fisker

Hej Karin

For engangs skyld kan jeg da bidrage med lidt oplysninger.

Kan ikke hitte ud af hvordan jeg citere et bestemt afsnit, men nr. 48 Caspar Dich har jeg følgende oplysninger om:

Casper Henrich Dich
født 1742, døbt 08-07-1742
Horsens Sogn i Nim Herred, Skanderborg Amt: KB 1703-1742 opslag 542 nr. 45

Casper Henrich Dich var købmand
Borgeskab som købmand i Horsens 24-02-1772

Gift med Magreta Cathrina Møller
Horsens Sogn i Nim Herred, Skanderborg Amt: KB 1743-1786 opslag 539 nr. 23

Magreta Cathrina Møller
født 1744, døbt 31-07-1744
Horsens Vor Frelser Sogn i Nim Herred, Skanderborg Amt: KB 1743-1786 opslag 22 nr. 49

De får ni børn i årene 1769 til 1779

En del af familien flytter til Randers hvor de bliver stolemagere.

Erik Brejl har flere skifter om dem på sin hjemmeside.

Hvis du/i ønske flere oplysninger om slægten kan i sende mig en privat mail.

Sidst men ikke mindst: Randers lokalarkiv i kulturhuset ligger inde med en slægtsbog om slægten Dich, den kan kun læses på arkivet og må ikke kopieres.

De oplysninger jeg har, har jeg fundet i KB og med hjælp fra andre.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Tilføjet rettede lige et årstal og en stavefejl.

Karin Andersen

Hej Hanne :)

Tusind tak for dine oplysninger. De er til stor hjælp. Jeg har bestemt mig for, at sætte alle indkomne oplysninger ind i min database - den er så god til at holde styr på noterne  :D

Ud fra dine opslagsnumre har jeg let og elegant kunne finde de nævnte begivenheder - jeg er jo lidt nysgerrig efter om Jørgen og hans hustruer evt. har optrådt ved faddernes dåbshandlinger ol.

Det er interessant at vide, at nogle af Dichs efterkommere er at finde i Randers. Det vil jeg lige have i baghovedet, men pt. er det anerne til fadderne der har min interesse.

Når det er anerne der er interesante lige nu, så er det (igen) dels for at finde familierelationerne til bl.a.  Rhodius/Rhode/Roderne, dels for at hitte ud af hvem Karen Hermansdatter kunne være.
Jeg har en mistanke om at hun måske også kommer fra en interessant slægt.

På nogle af dine opslagsnumre var jeg heldi,g at falde over lidt flere oplysninger på nogle af dem, der står på min "fadderliste".

Nye oplysninger vedr. fadderne:

Ad 4. Se nr. 43. Er Jørgen Clemendsen = provst Jørgen Clemendsen Fogh? [1711-1786]

Ad 23. En Christen Eldrup står fadder d. 29. juni 1742.
Skanderborg A., Nim H., Horsens Vor Frelser sogn 1703-1742. Opsl. 542 (fol 482) No. 22.

Ad 35. En Otthe Rasmussen får en datter døbt Anna d. 6. juli 1742.   
Skanderborg A., Nim H., Horsens Vor Frelser sogn 1703-1742. Opsl. 542 (fol 482) No. 45.

Mange hilsner :)

Karin

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Hanne Fisker

Hej Karin

Selv tak.

Det ville være dejligt om det jeg sendte til jer, kunne føre jer videre her på tråden.

Det jeg sendte jer var dog uden noter, men hvis det får interesse senere, sender i mig bare en mail.
Noterne indeholde nemlig folketællinger og hvor det har været muligt skifter fundet hos Erik Brejl.

Glæder mig at du fandt andre brugbare oplysninger udfra det sendte.

Sig mig er der ikke også Rohder i Randers området, jeg mener da jeg har set et par stykker i Sankt Morten Sogns ældre KB?!

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

PS: jeg skal holde øje efter dem næste gang jeg færdes i min hjembys KB'er.

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Tusind tak Hanne for det tilsendte. Du har ret i at der også er R(h)oder i Randers - men de er "af nyere" dato.

Ang. fadderne nævnt i indlæg nr. 886 på side 30 i denne tråd. http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,328.870.html

Vedr. fadder nr. 11.

Korporal Ulrik Gotfred Liebe (ca. 1709- ) g. 1 Ellen Lauridsdatter (Larsdatter) (ca. 1710 - feb. 1772), gift 2. i 1783 med Kirsten Simonsdatter (ca. 1737- e. 1787).

Ulrik Gotfred Liebe vil jeg tro er en bror til Poul Gotfred Liebe gift med Margrethe Lucie Saltou (af Kjærulf-slægt). Poul og Margrethes datter er Anne Dorthe Liebe og hun er gift med Poul Jensen Østergaard (ham kender vi fra Mogens og Nørvang Herred). Poul var i 1. ægteskab gift med Karen Humble Bering.

Kilder:

Div. Nygårds sedler og http://www.brejl.dk/horsens.htm

1479 Ellen Lauridsdatter i Horsens. 9.4.1772, fol.303.
E: Ulrik Liebel, afskediget korporal. B: Hans Jørgen i København, Christian, skomagersvend i Kolding, Jacob Henrik, smed i Hornborg, Elsebeth i København.

1694 Sidsel Albertsdatter i Horsens. 7.5.1783, fol.104.
E: Ulrik Liebel. B: Ulrik Christian 6. FM: Christen Jacobsen, knapmager sst.

2246 Cathrine Agnete Liebe i Horsens. 12.9.1809, fol.613.
E: Isak Ludvig Sandberg, toldbetjent. Testamente af 8.7.1808.

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Hanne Fisker

Hej Karin

Har du disse og kan de bruges?:

Lundenæs og Bøvling amter

605 Anne Dorthe Liebe i Nørre Karstoft [i Skarrild sogn]. 16.11.1774, fol.397.
E: Poul Østergaard. B: Margrethe Birgitte 13, Poul Gotfred 11, Charlotte Amalie 8, Oluf Secher 5, Jens 22 uger. FM: mors stedfar Jonas Vissing, måler og vejer i Kolding, Johan Jacob Sejer til Rørbæk [i Vester sogn].

1963 Poul Østergaard i Bording Mølle. 5.2.1797. III, fol56B, 59B, 62B, 72B, V, side 162.
E: Karen Bering. LV: Jens Clausen, degn, Arild Timmermann i Klode Mølle. B: Ambrosius Dahl 8.
Første ægteskab med [Anne Dorthe Liebe, skifte 16.11.1774 lbnr.605]. B: Margrethe 40, Poul, uvist hvor, Charlotte [Amalie] g.m. Jens [Christensen] "Negsgaard" (Anneksgaard), snedker i Skarrild, Oluf Secher, uvist hvor, Jens 28 i Ravnholt.

Mvh
Hanne Fisker

Gitte Lohmann

Hej på tråden

Under søgning af anden  slægt faldt jeg over denne Lohmann, som vi vist ikke er stødt på før?


name:    Justine Jorgensdatter
gender:    Female
baptism/christening date:    15 Sep 1650
baptism/christening place:    Nakskov, Maribo, Denmark
birth date:   
birthplace:   
death date:   
name note:   
race:   
father's name:   Jorgen Lomand
father's birthplace:   

Hilsen
Gitte Lohmann

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Tusind tak for indput på tråden. Skifterne fra Brejl kender jeg godt.

M.h.t Jørgen Lohmann i Nakskov, så tror jeg ikke at jeg har set ham før.

Jeg kikker pt. på "mine" faddere og Lohmann i Ribe, ogg er faldet over hende her:

Ribe A., Ribe H., Ribe Domsogn. 1700-1786. Opsl. 416 (fol 223)
1702. 6. feb. Marie Lohmans er jordmoder?

Jeg tror mest på at hun har forbindelse til [mor til?]

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine sogn. 1686-1767. Opsl. 51.
1716. Trolovet 25. sept. Viet 4. feb. 1717. Berent Hendrichsen Lohmann
og Anne Marie Gudsdatter?.

og

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine sogn. 1690-1737. Opsl. 18.
No. 11. 1696. Hendrich Loumands datter døbt ved navn Dorthe Margrethe. Faddere Mag. Jørgen Serrup, Amtmandens frue, Cicilia Hansdatter

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine 1690-1737. Opsl. 97.
1717. No. 24. Døbt Bernt Hendriksen Lowmands [Knapmager] søn Christen.
Faddere: Ingeborg Christian Farvers, Mari Hendriksdatter, Portner Christiansen farxxx, Signe Christian Therkildsens.
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=234909&sort=e
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=234908&sort=e

og gift med deres far Henrik Lohmann

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=234980&sort=e
Ribe A., Ribe H., Ribe Domsogn. 1623-1700. Opsl. 544.
No. 16. 1690. Fadder: Henrik Loumand.

Derudover findes:

Ribe A., Ribe H., Ribe Skt. Kathrine 1690-1737. Opsl. 101.
No. 22. 1718. Fadder: Hans Jørgensen Loumand?

Jeg tror, at jeg er ved at ændre min opfattelse af at "vores" Lohmann-folk kommer fra området syd for grænsen (Slesvig).

Når jeg har haft den opfattelse, så er det primært pga. manglende oplysnninger ved Jørgen Alexander Lohmanns og Karen Hermandsdatter trovelse og vielse og oplysningerne ved Jørgens onkel Christian Hansens vielse og trolovelse til Voldborg Olufsdatter Faarkrog.

Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1700 - 1786. Opsl. 109.
D. 10. feb. 1736 trolovet Jørgen Alexandersen og Karen Hermandsdatter.
Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn sogn 1700 - 1786. Opsl. 210.
Viet d. 28. feb. 1736. Jørgen Alexandersen med Karen Hermandsdatter.

Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1700 - 1786. Opsl. 50.
29. nov. 1715. angav Christian Hansen af Sleswig sig at vilde i indkommende uge torsdagen d. 5. December troloves med Woldborrig Olufsdatter Faarkrog ....osv........ hans broder er Alexander Hansen Sadelmager er forlover sammen med Jørgen Olufsen kleinsmed.

Ribe A, Ribe H., Ribe Domsogn 1700 - 1786. Opsl. 190.
D. 19. maj 1716. Christian Hansen Snediker? med Waldborrig Olufsdatter Faarkrog.

Jeg var af den tro at Jørgen Alexander og Karen måske var fremmede i Ribe, siden der ikke var flere oplysninger at hente. Det er der sådan set ellers generelt i den kirkebog, men nemt skal det jo ikke være, men jeg tror, at præsten er død lige på tidspunktet for "vores trolovelse og vielse".

Med venlig hilsen :)

Karin




Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Karin

Hvor på R-listen finder jeg:

Arent Sørensen Roed ~ Anna Cathrine Frandsdatter Bjørn, søn af Søre Andersen Roed (Rhoed)?

Datteren Frandsine Roed (1797-1867)  med Dragstedt [fra dem nedstammer Juvelerslægten D.]

Kirsten Andersdatter Roed
Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej regelsen :)

For at tage dit sidste spørgsmål først, så finder du dem ikke på "Rhode-listen", de er alt for unge. ;)

Jeg må begrænse mig lidt og derfor er "kravet" om optagelse på listen (stort set), at de meget gerne skal have levet før ca. 1700-1750 og meget gerne længe før den tid.
Det skyldes, at vores Morten Balthazarsen Rhodius formegentlig er født ca. 1642. Det er hans nærmeste slægt vi "har brug for" at vide noget om, for at finde hans aner ;)

M.h.t. Lohmann-navnet så er vi endnu ikke kommet ret meget længere tilbage end til vores Jørgen Alexander Lohmann (1714-1794).
Selv om vi kender til hans dåb i Ribe d. 24. juni 1714, så bærer hverken hans far Alexander Hansen Sadelmager eller hans søskende Christian (døbt 12. dec. 1717) eller Ane Cathrine (døbt 1. nov. 1720) vist navnet Lohmann, så jeg er begyndt, at spekulere over om ikke navnet simpelthen er opstået som et tilnavn.

Nu er jeg ikke den eneste der læser Lohmann – tråden, så jeg vil tro, at mange vil have interesse i, hvis du har tid og lyst til at skrive Lohmann folk – også fra Tyskland ind på tråden.

Vi har jo plads nok og det er jo et herligt tibud ;)

Mange hilsner :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

Tilnavnet Faarkrog kendes i Ribe langt tilbage i tiden jvf. liste over skatteborgerne i 1640, samt
formuer i Ribe 1646, 1650-60. : Jørgen Jensen Faarkrog, der var gift 2 gange.
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej

Deutsches!

D 3, 45 Scriba-Schreiber:

Kasper Rode, * Hørringhausen 1697, død der 23.11.1735, ~ Anna Katharina Friederike Scriba.


D 1, 157 Backhausen:

29. Therese Elisabeth Lohmann, * Quedlinburg  20.11.1843, ~ Q. 06.10.67 Andreas Henrich Schulze.

58 Johan Andreas Lohmann,  * I Q. 29.12.1815,  ~ Q. 01.10.1843 med Elisabeth Magdalena Radecke, * 02.06.1823.

116 Friedrich Lohmann, død I Q. 22.03.1826, ~ Dorothea Moesecke, død. I Q. 27.04.1843.
Venlig hilsen
regelsen