Hvor kom Jørgen Alexander Lohmann fra? - og fru Cathrine Treschow Samuel

Startet af Lis Klarskov Jensen, 06 Okt 2010 - 21:07

Forrige emne - Næste emne

Karin Andersen

#270
 :D

...og en lille SERVERNISSE var på spil
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

#271
Hej på juletråden


........ og han fik hjælp af sin gode ven DUBLETNISSEN..........
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

#272
Hej Karin

Jeg var ved at sende et svar til Birgit i formiddags, men så gik der kuk i en server et sted, så der ikke var forbindelse til hjemmesiden her. Webmaster rapporterede straks. Men nu er den heldigvis i gang igen!

Ja, jeg har også prøvet at komme igennem flere gange og har nu slettet flere eksemplarer af mit svar til Birgit - og ser, at du også har 4 enslydende eksemplarer... så nu løber der fire parykker hen over skærmen  ;) - parykker var jo almindelige dengang. I dag bruger man hår-voks for at smukkesere sig! Kultur er en sjov ting  :D

Venlige hilsner lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Hej,

Jeg prøver at skynde mig at skrive et svar, der er stadigvæk problemer med serveren, jeg har forsøgt flere gange.

Erhvervsarkivet er et af Statens Arkiver og har utroligt mange personalhistoriske oplysninger, specielt selvfølgelig om personer med tilknytning til erhvervslivet. Og det er ikke kun Århus, de dækker hele landet. Desuden har de mikrokort af alle kirkebøger indtil 1891, hvilket jeg har benyttet mig meget af tidligere, før AO fik lagt alle kirkebøger ud på nettet. Jeg benytter dem stadig, hvis der mangler sider i kirkebøgerne :-)

Desuden har de mange opslagsværker i deres håndbibliotek inden for alle områder, stater for de forskellige fag og professioner, kunstnerleksika, Kraks blå bøger, biografiske leksika for blot at nævne nogle få. Der bliver også holdt kurser for brugerne ligesom på de andre af Statens Arkiver.

Venlig hilsen
Birgit


Karin Andersen

#274
Hej på tråden :)

Ja, der var lige nogle nisser på spil ::).

Jeg har nu været igennem P. Rhodes utroligt informative "historiebog". (Den skulle absolut laves søgbar). Der er rigtig mange sjove og fine historier om folk og fæ, og absolut værd at læse.
Kan downloades her:
http://pkv.dk/genea/rhode/index.html

Jeg har ikke lige overblik over hvem (Rhode) Birgit leder efter, så det ville være super godt, hvis du beskrev dine efterlysninger.

Lis du skriver i #240:

CitatDer står i en note (3), at denne Balthasar Poulsen Rhode var den samme som Balthazar Pavli Rhodius. Han var "Carloboensis" dvs. fra Karlebo sogn, Frederiksborg amt.

.....meeeen... efter at have læst P. Rhode tror jeg, at der kan have sneget sig en fejlslutning ind her.
Navnet Balthasar Poulsen Rhode er interessant for os, men jeg tror, at stedet er forkert. Jeg tror (og håber på), at han er fra Karleby på Falster.

Stednavn Sogn Herred Gammelt amt
Stednavn Sogn Herred Gl. amt
Hjortebjerg Karleby Falsters Sønder Maribo
Karleby Karleby Falsters Sønder Maribo
Mellemskov Karleby Falsters Sønder Maribo
Schweizertrappen Karleby Falsters Sønder Maribo
Skovlunde Karleby Falsters Sønder Maribo
Smalby Karleby Falsters Sønder Maribo
Tunderup Karleby Falsters Sønder Maribo

Jeg tror også, at de oplysninger jeg har fra FS om Rhoder der skulle være født i Kettinge (Sønderborg/Åbenrå) kan være forkerte. Jeg tror at de er fra sognet Kettinge, Musse H., Maribo A.

..og det skal jeg jo så selvfølgelig bevise.......det må vente lidt - da jeg ikke p.t. har så stor adgang til internettet.

Når jeg tror, at Lolland - Falster er verdens navle for vores slægt, så er det p.g.a. alle de for os mange interessante navne det vrimler med på Lolland. Rhode, Rod, Rud, Rodsteen, Samuel, Treschow, Ullitz, Bartskær o.s.v.

Lidt løse noter fra bogen:

Rodstenseje.
Efter 1661. "Hovedstrup tilfaldt datteren Sophie Amalie, som var gift med Admiral Rodsteen".
Admiral Rodsteen. Er det mon ham som P. Rhode omtaler s. 248. øverst?
"Jens Rodsteen, hvilken tapre og kække herre 1677 deltog han med sin broder Marcus i det berømmelige slag i Køge bugt og døde 1679 i Viborg 49 år gammel som Caneselliråd og Landsdommer".

S. 298. n. 6). Hr. Gregers Andersen Sidelmand fra 1685 til sin Død 1625(må være 1725), Proust fra 1715, var først gift med Dorothea Treschow, derefter med Dorothea Augusta Berner, død 1744. En af Sønnerne blev Præst i Arninge og en af hans Døttre ægtede Rector Rhold i Nakskov.

Nakskov.
S. 163. n. ........ til 1740 hvor han holdt Bryllup med Cecilie Margrethe Müller, enke efter Consumtionsforvalter Laurs. Rhode i Nakskov.

En vild tanke  ----  (som jeg ikke ved hvor kommer fra)!

Kan Morten Baltzersen Rhodius f. 1643 i Roskilde være en efterkommer af Baltzer Bartskærer f. ca. 1535 og Marine Pedersdatter i Helsingør. (Der findes Bartskjær præster på Lolland!)

Mange Julehilsner

Karin :)




Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

Ambrosius Rhodius, * 1605, død 1696, læge i Kristiania.

Hans Andrea Rhode (Ripensis), st. Varde, F. ca. 1602, cap. i Oslo-Hamar stift 1629.
Christen Christensen Rhode, st.1649, Kristianstad.
Mads Ebbesen Rhode, st. 1623, Trondhjem
Jens Eriksen Rhode, st. 1662, Trondhjem;

Laurits Nielsen Rhode, st. 1640 Herlufsholm, B. 1642, * ca. 1620, død 1694,
præst i Risebergen i Lund Stift.
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej Karin

Ifølge min udgave af D.B.L. er biskop Bartskær:

Johan Dideriksen Bartskær (1611-61) biskop, født 1611 i Kbh., død 5 e. 6 febr. 1661 i Viborg,
begr. i Domkirken sst., forældre: Raadmand & Handelsmand Diderik Johansen B. (eller Badskær)
(1585-1642) & Lene Helmersdatter Rhode (død 1662).
Gift 04.07.1641 på Herlufsholm med Anne Poulsdatter, * 06.09.1620 i Vindinge, død nov. 1668
i Kalundborg, b. i Viborg Domkirke, dt. af sognepræst i Vindinge, siden på Herlufsholm
Poul Jensen Kolding (1581-1640) & Johanne Pedersdatter (ca. 1586-1640).
Venlig hilsen
regelsen

Hej,

Jeg kan ikke lige overskue tråden her, om denne oplysning er der. Jeg faldt helt tilfældigt over Johan Rhodius, Århus Domsogn, død 1741, opslag 756.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Karin Andersen

Hej på juletråden :)

Til Birgit: Bare fyld på - hellere have oplysningerne mange gange end slet ikke :D

regelsen - den regelsen.....

Jeg ved ikke om du selv har en formodning om nøjagtig HVOR VÆRDIFULDE dine input rent faktisk ER?

Dit seneste input - det kommer jo lige på rette tid og sted:

"Johan Dideriksen Bartskær (1611-61) biskop, født 1611 i Kbh., død 5 e. 6 febr. 1661 i Viborg,
begr. i Domkirken sst., forældre: Raadmand & Handelsmand Diderik Johansen B. (eller Badskær)
(1585-1642) & Lene Helmersdatter Rhode (død 1662).
Gift 04.07.1641 på Herlufsholm med Anne Poulsdatter, * 06.09.1620 i Vindinge, død nov. 1668 i Kalundborg, b. i Viborg Domkirke, dt. af sognepræst i Vindinge, siden på Herlufsholm
Poul Jensen Kolding (1581-1640) & Johanne Pedersdatter (ca. 1586-1640)".

Svar nr. 181.
Johannes Rhodius 1587-24.02.1659, læge - ugift; men født i Kbh, søn af
købmand Hilmer Rode & hustru f. Dankert.

(hummmmm.... Hilmer = Helmer???)

Svar. 255.
http://runeberg.org/dbl/1/0595.html
nævner også Lene Helmersdatter Rhode, Søster  til den bekjendte Dr. Johannes Rhodius. Hun findes nævnt ved hendes mand Biskop Johan Dideriksen Bartskær (1611-61). (Vist hans anden hustru)
Hans udgangspunkt var vist Midtsjælland - Slagelse + Herlufsholm. Han var en kort tid inden sin død Biskop i Viborg. Enken døde i Kalundborg men begge er begravet i Viborg.

(Hummm.... jamen de kender jo hinanden, er i familie og gifter sig på kryds og tværs. Vi må have fundet den sammenhæng vi mangler ;)

Mange NISSEHILSNER

Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej

Kbh., Snarens kvarter, Hyskenstræde/Vimmelskaftet/Badstuestræde/Kompagnistræde.
Matr.nr. 96.97 var i 1653 Lene Helmersdatter, sal. Dirich Johansen Badskærs vaagninger.
De tilhørte i 1661 hendes søn Helmer Dirichsen, 13.06.1668 gav Hans Willumsen pant...

Snarens kvarter, Matr. 17 a&b, ...han efterfulgtes af Helmer Rhode, som boede her 05.04.1604
(Langebeks Dipl.) og som døde 05.07.1642, hans enke Lene Helmersdatter (Elimarsdatter) Rhode
havde den til sin død i 1662. Dirich Bartskær ejede også Matr. nr. 18. (ejerperiode 1645-61)
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej

Carl Langholz:

Christoffer Hansen, * 29.06.1598 i Boderup i Skåne, død 25.11.1679 i Kbh. (Nic)
Islandsk  købmand i Kbh. 1633, formand for islandsk Kompagni 1649-62, rådmand
I Kbh. 1642, borgmester smst. 1645-64, ~ 17.02.1630 med (Margrethe Tagesdatter)
~ 2.g. med Margrethe Bartskær, * 29.09.1613, død  03.09.1679 i Kbh., datter af
Rådmand & handelsmand i Kbh. Diderik Johansen Bartskær  (1585-1642) & Lene
Helmersdatter Rode (død  1662), ~ 1.g. 1632 med Hans Haagensen, død 1655,
købmand & overformynder i Kbh..

Rode ?
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej

Så var der lige en møntmester  1628 i Kbh., 1642 i Christiania, Peder Grüner (ca. 1590-1650!
~1.g. ca. 1627 med Maren Diriksdatter Bartskær (den rigtige), ~2.g. 164x med Kirsten Hammer. 

Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Birgit
Dejligt, at du løftede sløret på dette Erhvervsarkiv i Århus. Det kunne jo være et godt sted at hente flere oplysninger. Har aldrig hørt om det, så mange tak for det  :D Men nu bor jeg på Sjælland, så det bliver kun ved særlige lejligheder, jeg kommer til Århus.

Hej Karin og Regelsen
Tak for alle de spændende indslag, I har bragt frem i lyset! Jeg har ikke så meget tid til kildeforskning lige for tiden, men vender stærkt tilbage :D og glæder mig over jeres mange fund.

Problematikken Karlebo/Karleby lyder interessant. Det kunne jo være lidt fint, hvis Rhodius-slægt kom fra Karleby på Falster, for så har den kendt mine Humble-slægtninge!

Venligejulehilsner
lis

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej på juletråden :).

Tusind tak regelsen. Du har spændende nye oplysninger. De skal nærstuderes. I relation til dine oplysninger har jeg været inde at kikke på http://www.american-pictures.com/genealogy/persons/per09167.htm, der ser ud til at være lidt bud på historien.

Jeg har også kikket lidt på et par Margrether. Dog med efternavnet Rose/Rhode.(Jeg har meldingen om Rhodius = Rose på græsk i baghovedet).

Jeg er stadig i fabuleringsfasen, og ved ikke lige hvor jeg ender.

P. Rhode. s. 105. ø. 18) Hr. Provst Jacob Ullitz, fra 1732 til 59 var en søn af Christen Nielsen, Forpagter på Rørhedegaard i Rørbæk sogn i Jylland. Hans mor var en datter af Biskop Køning. Hun døde i 1734.(K.). Tidlig mistede han sin fader, hvorefter Pastorinde Margrethe Rose (= s. 261. Margrethe Diderikke Rhode?),  saglig Hr. Christen Ullitz  holdt ham i Viborg skole, hvorfra han i 1724 blev student, 6 aar derefter blev han Capellan hos sin Morbroder, Hr. Frederik Køning i Helsinge, og her forlovede han sig med en datter af J. F. Fibiger og Anna Maria Born, som havde anseelse nok til at recommandere ham, han gjorde og virkelig efter 2 aar det store spring at blive Præst i Nakskov. Gid hans indvortes menneske derved ogsaa maa vinde, ønskede ham hans morbroder. Hr. Ullitz havde følgende Cplr. p. p.: Hr. Rogert som kom til Utterslev, Hr. Scheirn, der kom til Halsted, og Hr. Kæraa, der kom til Sandby. Han led meget af stensmerter i den sidste tid og døde 1759, blev begravet d. 17. aug. Hans enke døde i 1775.(K.)

Enken efter Hr. Christen Ullitz Pastorinde Margrethe Rose holdt Provst Jacob Ullitz i Viborg skole før 1724 hvor han blev student!

Kan hun være identisk med den i P. Rhodes s. 261. m. omtalte Margrethe Diderikke Rhode?

P. Rhode fortæller fra s. 260. n. :
"10) Hr. Mogens Sørensen Rahr, "en Jyde af Hr. Søren Rahr", var Præst her fra 1697 til 1722. Jeg finder han 1712 tituleret "Viceproust". Han var gift med Barbara Anemüller, en Præsteenke fra Hørlunde, som døde 1709 uden Børn. Derefter ægtede han endnu en Præsteenke, Marie Krucq fra Marvede, som "trøstede" ham i 3 Aar og døde 1712. Han forærede en Lysekrone til Skovlænge kirke, og afstod derefter Kaldet til Hr. Thomas Winter, som havde faaet Ventebrev paa det. Det Sidste, hr. Rahr Skrev i denne Verden, var 4 Dage før sin Død et kærligt Brev til sin Nabopræst, hr. Mag. Jan Samuel, hvori han bad ham, at han vilde tage sig af hans 3 Steddøtre (fra sit andet Ægteskab). En liden trætte havde denne "lystige" Mand 1713 med Stedets Capellan Hr. Kock, der indstævnede Hr. Rahr formedelst nogle haarde Ord imod sig, riimeligvis fordi Capellanen havde været borte fra Embedet i 20 Uger. Degnen vidnede imod Præsten; men dog forligedes Sagen "med haand i haand". Præsten blev muleteret paa 2 Rdlr. Capellanen på 2 Mk. Alt efter Formue og Leilighed".
P. Rhode fortsætter:
11) Hr. Thomas Winter efterfulgte Forrige 1723......hans første hustru var Dorothea Kirstine Beck 1739; hans anden "Elskelige" hustru var Margrethe Diderikke Rhode, forhen kammerjomfru hos Geheimraadinde Harbo, som gav hende aarlig Pension, da hun var bleven Enke.

Fra Nygaards sedler:
Kristen Jakobsen Ullitz, 24. juni 1694. Trolovet på Vrejlev Kloster til Margrethe Klavsdatter Rose. (KB fol 29)
Kristen Jakobsen Ullitz, 14. dec. 1700. Opretter testamente med sin hustru Margrethe Klavsdatter Rose.
Nikolai Ullitz, 15. aug. 1771 beskikket til præst ved hospitalet i Randers efter Mag. Andreas Kønig (Kønig har relationer til både Randers Sct. Mortens sogn, Hospitalet og Viborg Domkirke).

Kære Lis. God vind med juleforberedelserne. Jeg regner med, at du "læser" med ind imellem når du trænger til en lille pause.

Mange NISSEHILSNER

Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Regelsen

Hej Karin

(Christoffer Hansen) havde en datter, Else Christopshersdatter, * 05.11.1634 i Kbh, død 17.03.1675
På Hagestedgaard & ~ med den kendte  Thomas Bartholin (1616-1680), der var ~ 2.g. 20.10.1678 med Magdalene Rode (ca.1630-1708),
datter af  handelsmand Steffen Rode (1587-1638) & Marie Andersdatter Olufsen (1596-1650);  ~ 1.g. 1667 med Carl Heinrich Mercker,
(1607-1671), stadshauptmand & handelsmand I Kbh.

NB. Ifølge personregister til Kancelliets Brevbøger 1646: (arv) Rohde, Stephan (Steffen)
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

#285
Hej Karin
Ja, var det kun juleforberedelser, men jeg sidder med nissehuen nede i programmeringssprog også. Men  ::) hvis du alligevel skal juleshoppe i nærheden af Viborg, er det så muligt at "shoppe" lidt ind på arkivet og se, hvad de kan henvise til om Morten Rhodius, af f.eks. borgerskab, tingbogsoplysninger, rådstueprotokoller i perioden?

Jeg vil prøve at finde ud af, om hans biskop Henrik Thomsen Gerner skulle have efterladt sig nogle interessante kirkelige notater.

(Sakset fra Wikipedia: "Henrik Thomesen Gerner (9. december 1629 i København - 13. maj 1700 i Viborg). Han blev ca. 1656 gift med Dorthea Jensdatter Bircherod (1636–1705). Han var cand.theol. og blev sin svigerfars efterfølger som sognepræst i Birkerød Kirke. Her virkede han 1657–1693. I 1658 gik Henrik Gerner sammen med frihedskæmperne Lorenz Tuxen, Hans Steenvinkel og Hans Rostgaard om at stoppe den svenske invasion i Nordsjælland. De formåede at gøre det af med hundrede svenskere, og samme år fik de ideen om at kidnappe den svenske konge. Men planen mislykkedes, eftersom en person havde hørt om deres plan og forrådt dem. Henrik blev sammen med Hans Steenvinkel sendt i fangenskab i kasematterne under Kronborg slot, som var besat af svenskerne. Her sad de begge indtil Kronborgs befrielse i 1659. Han var tillige provst i Lynge-Kronborg og biskop i Viborg fra 1693 til sin død. De lænker,som han bar under fangenskabet i Kronborg, tog han med hjem til Birkerød, og de hænger den dag i dag på væggen i Birkerød Kirke.")

Hej Regelsen
Tak fordi du deler dine mange interessante kilder med os  :) Tråden ligner måske noget "Rhoderi" lige nu, men det ordner sig senere, når vi har materiale nok til at se "billederne".

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Hej igen,

Jeg har nu været på Erhvervsarkivet igen i dag og slog op på Joh.Rode, som der blev henvist til på kartotekskortet for Joh.Rhodius, så det må være den samme person. På kortet står:

"Læge, død 1659.
Bruun, Chr.: "Johan Rode" (Samme forfatters på Hundrede-Aarsdagen efter at det store kgl. Bibliothek blev erklæret for at være et offentligt bibliotek 1893, 1-167)"

Hvis man søger i Statsbibliotekets materialer, finder jeg følgende:

Johan Rode : Født i Kløbenhavn 1587, død i Padua 1659.

Forfatter/ophavChristian Bruun
TitelJohan Rode : Født i Kløbenhavn 1587, død i Padua 1659.
Materialetype Bog
Udgivelse:Kbh., 1893
Fysisk beskrivelse168 S.
NoterPortr. .
EmneordJohan Rode;
LokaldataStatsbiblioteket
Klassifikation: D P 1

Paa Hundrede-Aarsdagen efter at Det store kongelige Bibliothek blev erklæret for at være et offentligt Bibliothek ved kongeligt Reskript af 15. November 1793.

TitelPaa Hundrede-Aarsdagen efter at Det store kongelige Bibliothek blev erklæret for at være et offentligt Bibliothek ved kongeligt Reskript af 15. November 1793.
Materialetype Bog
Udgivelse:Kbh., 1893
Fysisk beskrivelse31,168 S.
NoterHeri: Bruun, Christian: Johan Rode. Født i Kjøbenhavn 1587, død i Padua 1659. specif. . Portr. .
LokaldataStatsbiblioteket
Klassifikation: Bog 48



EksemplarstatusPå plads Statsbiblioteket - Skal klargøres før udlån  Bog På. - På. Kun til brug på læsesal


Begge bøger kan kun ses på læsesalen, hvis det kan bringe jer videre, vil jeg gerne bestille den til læsesalen for at se, om der er noget interessant.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Lis Klarskov Jensen

Hej Birgit

Det er et meget generøst tilbud, som vi meget gerne tager imod, hvis det ikke er for megen ulejlighed  :) Det kan jo være, der dukker noget spændende op. I det mindste kan det blive en hjælp for andre slægtsforskere!

Tusind tak skal du have!!

Venlige julehilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291


Karin Andersen

Hej Birgit :).

Sikke et herligt tilbud :)

Jeg har et par "bestillinger". Skal lige grave dem frem og vender tilbage senere i aften/nat.

Med NISSEvenlig hilsen

Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

Hej Birgit

Du snakkede om 2 bøger om Joh. Rhode ovenfor, og det kunne være interessant at vide, om der findes personaloplysninger i bøgerne, der kunne give yderligere spor.

Nu skal dette jo ikke blive en større historie for dig, men det ville da være rart, hvis du kunne få at vide, om der findes Rådstue- eller borgerskabsprotokoller for perioden, eller hvis du kunne få oplyst, hvad der ville være interessant at kigge i for denne person:

Morten Rhodius - magister og sognepræst til Gråbrødre i Viborg
Født i Roskilde 1643 og var student fra Roskilde i 1662.
Forældre formodentlig Balthasar Poulsen Rhode, student fra Kbh. 1629, * ca. 1609, cap. v. Roskilde Domkirke 1635 og hustru Soffie ???datter og som får børnene Peder (sept. 1645, opslag 6) og Margrethe (aug. 1648? opsalg 33) samt Baltzer den 3. maj 1649 opslag 55. Foruden Morten/Martin fra 1643, måske. 

Han blev magister 1682 fra KBH Univ.

~ Maren Kristensdatter Dall. Født o. 1651, død Viborg 1722.

Børn
• Niels Mortensen Rodius, ~ med Mette Sofie Kall
• Mette Sofie R. ~ Klavs Krebs, præst til Viborg Grbr.
• Eva Marie R. ~ Ernst Petersen Samuel, kapellan i Randers
• Else Marie R. f. 1687 ~ Poul Lorentzen Buchholt, præst i Almind

Præsteembedet
Morten Baltzersen Rhodius blev 1681 beskikket til præst til Viborg Grbr. Med annekser (?) i Hr. Jakob Worms sted samt til Hr. Jakob Kristensen Ulliz efterfølger (J.R. 17.18) nr. 16.

1682 præst til Gråbrødre kirke i Viborg, boende i en gård, tilhørende Johs. Sidenborg. På kirkebogens side 1 (1685-1757) AO. opslag 3
På kirkebogens side 2 er der noteret nogle oplysninger om kirkebogsføringen for Viborg A., Nørlyng H., Viborg Gråbrødre sogn. 1685 – 1757. Opsl. 3.

Kopskattemandtal 1696
"Magister Morten Rhodius med hustru, 4 børn, 2 piger og en karl, sognepræst til Gråbrødre kirke, , lever af sit kalds indkomst, bruger en mådelig avl med 2 heste til 2 køer, bager og brygger til sit hus, 9, 24 rdl." (Kilde: Viborg kopskattemandtal 1696, Viborg Købstadsregnskab 1696-1699. Tak til www.sorenbogh.dk)

Kop- og hesteskattemandtal 1711
"mag. Morten Rhodius, sognepræst til Gråbrødre menighed med hustru, et barn, 1 pige (denne præstemand er imod 70 år, hans hustru har været længe sengeliggende og er af mådelige vilkår), 41, 21 rdl." Kilde: Viborg kop- og hesteskattemandtal 1711. Viborg Købstadsregnskab 1710-1713, Tak til www.sorenbogh.dk)

Pensioneret 1712
1712 nedlagde han embedet og efterfulgtes 9. marts af Klaus Krebs (se denne i Nygaards sedler)

Død 1716 Viborg
Morten Rhodius døde d.  23. januar 1716, 73 år (Viborg Grbr. Kb. 251 + kb 1), AO opslag 4. Kirkebogen for Viborg Gråbrødre sogn, Nørlyng herred, Viborg amt 1685-1757.

Kirkebogens tre præstebegravelser
Umiddelbart nedenunder Rhodius's begravelses-data (opslag 4) står sognepræst Claus Krebs's egen dødsår og begravelse, indført i kirkebogen af Kaspar Peter Müller, og igen nedenunder ses sognepræst Ernst Pedersen Samuels begravelses-data.

Eftermæle
"Føjelig og eftergivende, men af et maadeligt judicium." Efterfulgt af magister Klaus Krebs. (Wibergs Alm. Præstehistorie)

Havde været præst i 45 år, præst i Viborg i 35 år.
Svigerfar til hr. C. Krebs.

Morten Rhodius er beskrevet på vores hjemmeside http://www.klarskov.org/sommer-slaegten/morten-Rhodius.htm.

Du vælger selv, hvad du vil kigge i - og ethvert spor vil være et kærkomment spor!

Venlige julehilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Jeg tror egentlig, der er tale om den samme bog, men nu har jeg bestilt dem begge to til læsesalen. Jeg regner med at tage derind i næste uge.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Lis Klarskov Jensen

Mange tak Birgit!! - og de mange oplysninger om Morten/Martin Rhodius var bare "lidt" oplysninger.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

#293
Hej på juletråden :)

Med de handelsmænd vi pt. kender savner jeg oplysninger vedr. en Ol/Ole (Oluf/Olaf) Rhod(e).  Han kunne være handelsmand, men jeg ved det ikke? Han må være født midt i 1500 tallet. Det er vedr. Poul Olsen Rhode(ca. 1578-1621) i Karlexx) der mangler en far!

Noget der kunne være en rigtig god viden at have ville være oplysninger om Peder (Jan) Samuel. (1657 vist i Nykøbing F.-1690 Nykøbing F.). Købmand i Nykøbing F. (Bopæl 1684 Hundseby?). Hvor kom han fra? Spørgsmålet er om han er far til  både Jan Pedersen Samuel  (1682-1736) og Ernst Pedersen Samuel (1687-1732).

Skulle du finde noget vedr. de to vil alle julelysene  blive tændt.

Har du tid og lyst til mere, såee.....

Findes der evt. en person nok med fornavnet Elimar Efternavn ukendt. Handelsmand?nok i København. (Formegentlig født først i 1500 tallet og far til Lene Elimarsdatter?).

Hilmer el. Helmer Rhode (ca.1540 – 1642). Han var Købmand i København. Gift med Lene Elimarsdatter.
Forældre til:
a. Johannes Rhodius (1587-1659). Læge. Dør ugift.
b. Magdalene Helmersdatter Rhode (ca.1588 -1662). Gift med Dirich Johansen Bartskær.
Flere børn?

Dirich Johansen Bartskær.(1585-1642). Rådmand & Handelsmand i København. Gift 2 med Magdalene Helmersdatter Rhode.
Forældre til:
a. Maren Diriksdatter Bartskær (1610-1644 i Christiania i Norge). Gift ca. 1627 med Peder Grüner.
b. Johan Dirichsen Badskær (1611-1661). Biskop. Gift 1641 med Anne Poulsdatter.
c. Margrethe Bartskær (1613-1679). Gift 1632 med Købmand & overformynder i Kbh. Hans Haagensen.
d. Helmer Dirichsen Bartskær(født?). Handelsmand? Ejede 1661 Matr. Nr. 96.97 i Kbh. Snarens Kvarter Hyskenstræde/Vimmelskaftet/ Badstuestræde/ Kompagnistræde.

Lidt noter:

Snarens kvarter, Hyskenstræde/Vimmelskaftet/Badstuestræde/Kompagnistræde.
Matr.nr. 96.97 var i 1653 Lene Helmersdatter, sal. Dirich Johansen Badskærs vaagninger.
De tilhørte i 1661 hendes søn Helmer Dirichsen, 13. 06.1668 gav Hans Willumsen pant...

Snarens kvarter, Matr. 17 a&b, ...han efterfulgtes af Helmer Rhode, som boede her 05.04.1604
(Langebeks Dipl.) og som døde 05. 07. 1642, hans enke Lene Helmersdatter (Elimarsdatter) Rhode
havde den til sin død i 1662. Dirich Bartskær ejede også Matr. nr. 18. (ejerperiode 1645-61)
Kilder bl.a.:
http://www.american-pictures.com/genealogy/persons/per09167.htm
http://arosleo.dk/doc/Slaegten%20Oesterbye.pdf
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,328.270.html

:) :) :) :)Til Lis. :D :D :D

Det der med at sidde med skægget i  et eller andet kunne meget vel være en familiesvaghed. Ti, hi....

P. Rhode: Steen Poulsen Rhode
Han var født den 6. januar 1621 i Karlebo. Han døde den 25. september 1679 i Asserballe. Han blev student i Roskilde 1645. Sognepræst i Asserballe 1653-79. I Wiberg betegnes han som en god, from, ærlig og redelig mand. I svenskekrigen 1658-60 skal polakkerne, da de hærgede Asserballe, have beskyldt ham for at skjule skatte, og da han ikke ville fortælle noget herom, borede de et hul i et træ, puttede hans lange skæg deri og naglede ham fast ved at slå et stort søm fast i hullet. Her måtte han stå, mens soldaterne plyndrede hans præstegård. (Se J. Raben, 1960, s 23). Han blev (1) gift den 13. januar 1654 med Karen Jespersdatter. Hun døde inden 1668. Af deres børn kendes:
Elisabeth Steensdatter Rhode, født 1654. Hun døde omkring 1688. Hun blev gift den 16. juni 1679 med Mourits Isaksen.
Steen Poulsen Rhode blev (2) gift med Magdalena Andersdatter Brandt. Hun var født den 6. juni 1654 i Nordborg og døbt den 14. juni. Hun døde i Asserballe og blev begravet den 18. september 1732.

Ti, hi... :D :D :D

PS. Her på egnen er Randers = juleindkøbsbyen og der er meeeeeggggeeetttt langt til Viborg lige for tiden. Jeg skal jo lige arbejde lidt her inden jul også ;D

Med NISSEHILSEN

Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

#294
Hej igen,

Efter at jeg skrev mit forrige indlæg, er der dukket noget højst overraskende op, som betyder, at der måske er en forbindelse mellem min Wendelboe-slægt og Lohmann/Laumand/Lougmann-slægten. Jeg har jo ikke tidligere fået læst denne tråd igennem, men ledte efter Laumand på Google - og fik et link til denne tråd!

Forbindelsen er den, at min Wendelboe-stamfar, Niels Madsen Wendelboe, f. i Odense, har en bror, Laurids Madsen Wendelboe, gift med Charlotte Laumandsdatter! Se dette skifte fra Erik Brejls hjemmeside:

732 Charlotte Laumandsdatter i Århus. 13.5.1715, fol.446.
E: Laurids Madsen, urmager. B: Lorents 16, Mathias 12, Hans 10, Johanne Kirstine 6, Anne Sofie 4. FM: Hans Sørensen, farver sst.

860 Ove Andersen, klejnsmed i Århus.18.1.1723, fol.198B.
E: Maren Rasmusdatter. LV: Laurids Madsen, urmager i Århus. B: Hans 16, Rasmus 13. FM: Jens Andersen, klokker sst. Første ægteskab med Magdalene Christensdatter, skifte 27.9.1706 lbnr.547. B: Christen, Anders 17. FM: Søren Sørensen, kandestøber sst.

Kilde: Erik Brejl, skifter Århus Købstad 1669-1815

Netop på Erhvervsarkivet fandt jeg ud af, at Laurids Madsen Wendelboe var urmager i Aarhus og fandt disse oplysninger i diverse opslagsbøger:

Laurids Madsen Wendelboe er født i Odense 1675 (desværre starter kirkebøgerne først senere), død 1741 i Aarhus. Han er uddannet  1699 i Odense og må have levet der, indtil han flytter til Århus i 1717. Han får borgerskab i Aarhus i 1717. Han passede Vor Frue Kirkes tårnur fra 1717-1741. Desværre har jeg indtil nu ikke kunnet finde mere om hans æf. og hans børn, men måske der er en chance i nogle kilder, som befinder sig i Den gamle By, som har et bibliotek. Men jeg ved ikke endnu, om jeg kan få adgang til det.

Overraskelse nr. 2: I bogen Holbergtidens Odense fandt jeg flere Lougmann, jeg starter fra en ende af (med risiko for, at I allerede har meddelt oplysningerne i denne tråd):

Rasmus Ipsen Laugmand, hans enke Anne Christophersdatter, død 1763, han død 1760, ejer af ejendommen Sankt Knuds Kirkestræde,  nr. 12.

Hans Jørgen Lohmann, dameskræddermester, landmand.
Overgade, Øster Korsgade nr. 6  Hans Jørgen Lovmand (Lohmann) 1732-1818, (død i Brylle). dameskræddermester i 1757, borgerskab i 1759,  (fra Nyk.Falster), senere landmand.

Margrethe Jørgensdatter Lohmann,  enke Sankt Jørgensgade 18, Jochum Schalcham (Skalkam), Schallenkam), handskemagers enke Margrethe Jørgensdatter Lohmanns enke, han levede ca. 1689-1759.


Jørgen Rasmussen Lougmann, boende Nørregade Uden Port, nr.66

Rasmus Jørgensen Lougmann, ejer af Cottehuset, Sankt Jørgensgade, ca. 1707-1761, borgerskab 1736 (fra Allested) Han må være identisk med den Rasmus Laumand/Lougmand, hvis enke Dorothea Larsdatter dør 26.3.1768, Vor Frue. Han dør selv 14.10.1761, også Vor Frue.

Er det mon et tilfælde, at Allested ligger syd for Odense under postnummeret for Broby?  Jvf. Maren Pedersdatter Broby.

Venlig hilsen

Birgit Djurhuus






#295
Vil lige tilføje disse navne:

Lougmand, Peder Alfsen
Odense 1644-45 bog nr.3 s.91b doctor i Trondhjem
Louman, Lorentz
Odense 2-1-1732 bog nr.19 s.211b klejnsmed i Faaborg

http://www.dis-danmark.dk/dis-arkiv/Medldok/HHL/Odense%20a.,%20Udenbys%20personer%20n%E6vnt%20i%20Odense%20skifter%201630-1750.pdf

Denne fil er indtastet af Holger Hertzum-Larsen, Hovedgaden 32, 7620 Lemvig.
Dertil er brugt skifteprotokoller fra Odense.
"Udenbys Personer nævnt i Odense-Skifter 1630-1750".



Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Karin Andersen

Hej Birgit :)

Det var vist lidt af en tidlig julegave du gav her :D

...et super link:
http://www.dis-danmark.dk/dis-arkiv/Medldok/HHL/Odense%20a.,%20Udenbys%20personer%20n%E6vnt%20i%20Odense%20skifter%201630-1750.pdf

.....hvor jeg finder en vældig interessant person (tror jeg)

Roede, Olle Mortensen
Odense 21-11-1701 bog nr 13 s.61a boede i Nyborg
....og her skulle man så lige kunne "gå ind og se hvad der står"....

Han kunne jo være efterkommer af "vores" Morten Baltzersen Rhodius (Rhode)

...og så har han jo et af de navne jeg gerne ville finde Ole. Spændende.

Tusind tak skal du have Birgit ;)

Med NISSEHILSEN

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Hej Karin,

Ja, det ville da være fantastisk, hvis det var tilfældet, at det hang sådan sammen. Jeg har haft hjemlånt bogen før, men kan ikke huske, om der står flere oplysninger ved de enkelte skifter, men nu har jeg bestilt bogen på Statsbiblioteket og håber at få den med hjem i dag, så giver jeg lige en tilbagemelding.

Venlig hilsen
Birgit Djurhuus

Regelsen

Hej

En anden vinkel på "Bartsker" (udpluk):

Clemen Christensen Clementin (ca. 1635-1680), St. 1655 fra Herlufsholm, rektor i Kalundborg
1663, Mag. 1665, sognepræst i Sæby/Hallenslev, provst 1675 og ~ 11.09.1667 med
Johanne Hansdatter Bartsker, * 04.05.1642 på Herlufsholm, død 1723. Datter af biskop
i Viborg, Hans Dideriksen Bartsker (Smagbier). Hun blev gift 2.g. 28.05.1682 med
sogneptæst i Sæby/Hallenslev mag. Christen Hansen Schade (1650-1685.

Clement Clementin havde 4 børn, hvoraf den ældste tog navnet Bartsker.

Hans navn var, Johan Clemmensen Bartsker, * ca. 1668, student fra Kbh. 1688, magister 1696,
sognepræst ved Sct. Mikkels kirke i Slagelse, død 30.04.1744, ~ 25.11.1696 med Anna eller
Margrethe Frederiksdatter Eisenberg (Efterkomme- slægten Waidtløw).

3. barn: Mette Clemententsdatter Clementin, ~1.g 09.06.1700 med Rasmus Gertsen Treschow,
* født 01.10.1654 i Stege, sognepræst i Kjeldby, Møens herred, begravet 19.10.1708. Hun ~ 2.g.
18.05.1719 med Andreas Lous, direktør for Navigationsskolen på Møn, død 1741.



Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Birgit
Dejligt med alle de oplysninger, du har fundet frem, tak skal du have.

Denne odenseaner, Hans Jørgen Lohmann, dameskræddermester, landmand.
Overgade, Øster Korsgade nr. 6  - død i Brylle hører til Gitte Lohmanns aner. Men hun kunne vist godt bruge noget mere om Hans Jørgens far, Lorentz Lohmann, ved jeg.

Men med dette tempo I har på med fantastiske oplysninger så langt tilbage i tiden, så skulle det måske også kunne lade sig gøre. Vi forsøger jo at finde sammenfald i Gittes og Karins/min Lohmann slægt.

Hej Karin
Du ligger ikke på den lade side på denne side af jul med alle de fund, du gør!

Hej Regelsen
Du har rigtig mange oplysninger tilbage i tiden, tusind tak for dine bidrag  :D  Det tynder jo ud i kilderne i barokken.

Mange julehilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291