Hvor kom Jørgen Alexander Lohmann fra? - og fru Cathrine Treschow Samuel

Startet af Lis Klarskov Jensen, 06 Okt 2010 - 21:07

Forrige emne - Næste emne

Regelsen

Hej

Vedr. konduktør Høling:

Forkortelser - k = kondukteur, kar. = karakteiseret, Uk. = under kondukteur,
Uoff. = underofficer, Vb. = værkbase, Vrkl. = virkelig, Plt. Premierlieutenant.

Høling - se Gøhling, og det var nr. 131 = Høling, Christian, vb i D.(Danmark)
21.11.1707, afgået fra F. E. (Fortifikations-Etaten) 1710., så var der udenfor reg. en
nr. 210. Høling, Paul, Vlt. (Volonteur) v. F. E. i H. (Holsten) med flg. data:
Vb. ref. 19.10.1746, virk. Vb. 01.07.1747, Uk. 16.05.1753, Kar.k. 08.09.1756, død 1759.

NB. Sommer, Johan Philip, f. 1688, kgl gartner/voldmester i Citadellet i Frederikshavn
død 03.12.1752.

Se D.B.L for træsko! (Gerhard T. var også forfatter se Seidelin II, 595 & 818)
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej

Bemærkning  til:

Høhling, Julius Oluf Redsted

10.07.1836 karakter. kaptain, 22.08.1849 (som kompagnikommandør i 3. forstærkningsbat.)
karakter. major; fhv. toldinspektør i Haderslev, død 14.06.1891.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Søren Velkommen til tråden og tak for dit indlæg! Du har nok ret i dine betragtninger vedr. bispindens "opkaldelse".

Hvad mener du egentlig med "fortæller Asta Poulsen i den nævnte artikel". Hvilken artikel tænker du mon på?

Hej Regelsen
Tak for dine fund - det er jo noget der er nyttigt i vores samling - stadigvæk, selvom der jo er rokeret lidt rundt på anerne i den sidste tid.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej på tråden :D.

...også velkommen til Flemmings bror Brian.

(Lis der er privat mail)

Tak til regelsen, med dem åbner der sig også en spændende overvejelse, nemlig om Mogens Seidelin har taget fejl mht. Poul Höllings død. (Proviantforvalteren)

Der har jo nu åbnet sig helt nye forskningsmuligheder og det er jo vildt spændende, hvad vi nu kan grave frem.

Jeg har bladret lidt i Nygaards sedler (Lis, jeg sender din tak for indtastningen af disse videre til mine medindtastere – det er en forsvindende lille del jeg har indtastet....men mange bække små....gav jo en stor å.)

Sådan umiddelbart ser det ud til at Catrine Treschou Samuel har flere søskende, det bliver sjovt at lære dem at kende.
Et andet spørgsmål der melder sig på banen er om Catrine Treschou har familiére forbindelser til Anne Christine Samuelsdatter? Jørgens bryllup med hende har vi vist heller ikke fundet ???

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=328488&sort=e
Nederst på sedlen: Samuel, Katrine Marie. f. efter 1719. Død 1779.
øverst på sedlen: hendes mand Jakob Peter Bojsen (hans kone) mad. Katrine Marie Bojsen af Sig. Begr, 1779 21/9, 60 år. (Torstrup KB 320)
(Se: Ernst Samuel. Hun er muligvis født i Randers d. 10/4 1718 (opsl. 67).

Mht. til at blive opkaldt efter nogen. Så er det jo dejligt endelig at se en Ernst og med den "forbindelse" vi lige har fået til Rodstenseje, så kunne det jo tænkes at "vores egen" Sophie Amalie er opkald efter Sophie Amalie, gift med Admiral Rodsten, ejerinde af Rodstenseje.
http://www.visitodder.dk/danmark/da-dk/productpage/produktside/gdk012476/rodstenseje.htm?CallerUrl=1

Mht. vores forskning i Höllingerne/Høhlingerne - så er det jo ikke værre end at når andre – nu ganske vist lidt fjernere – af vores slægtninge mangler oplysninger, så finder de jo her på tråden en hel guldgrube! Det er en af de store fordele ved at forske på dette forum.

Med venlig hilsen :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej igen :D

Lige dette fra FS:

Ernst Petersen Samuel
Birth: Dec 1687  Nykøbing F.  
Death:   8 Dec 1732  Viborg  
Parents
Father:  Peter Jan Samuel    
Mother:  Karen Nielsen Skytte    
Marriage(s)
Spouse:  Eva Maria Rhodius

Eva Maria Rhodius
Marriage(s)
Spouse:  Ernst Petersen Samuel    
Submitter
Mogens S. GJERDING
Skolebakken 11, Vaeggerloese, 4873, Denmark

og et lille øv ... udtaget til disk.

Hilsen Karin :D
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Søren Agersnap

Jeg blandede denne tråd sammen med en tidligere tråd om ægteparret Trellund-Treschow på DIS-forum, hvor der blev nævnt en udmærket artikel i "Fra Viborg amt" 1965 af Asta Paulsen (Edvard Trellund, s. 44-71). Jeg beklager sammenblandingen, men kan anbefale artiklen, hvis man har interesse i denne del af diskussionen.

Venlig hilsen. Søren

Karin Andersen

Hej på tråden :D

I mit sidste indlæg stillede jeg dette spørgsmål:

"Et andet spørgsmål der melder sig på banen er om Catrine Treschou har familiére forbindelser til Anne Christine Samuelsdatter? Jørgens bryllup med hende har vi vist heller ikke fundet"
Vi mangler også et dødsfald før Jørgen gifter sig igen.....
og så er spørgsmålet måske i virkeligheden om Catrine Treschou Samuel kunne være identisk med Jørgens "fjerde" kone.

Kan der være en skrive/læsefejl så hun måske skulle have alderen 59 og ikke 49??

Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Horsens, Borre Gadens nordre side, fam 1, , FT-1787, C4104
Christen Munch 29 Gift husbonde murmester
Anne Marie ? 25 Gift hans kone
Anne Chathrine Munch 1 Ugift deres barn
Jochum Phitzler 39 Gift husbonde maler
Karen Christoffersdatter 45 Gift hans kone
Jørgen Alexander Loemann 73 Gift husbonde forhen vagt- og kvartermester ved det 3. jyske kyrasser-regiment, men afgaaet aarlig pension
Anne Christine Samuelsdatter 49. Gift hans kone

Det kan være at et kik på "originalen" viser et ander billede?

Nå det må lige vente lidt.

Med venlig hilsen :D

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

#127
Hej Brian
Tak for dit spændende indslag  :D  Det er dejligt at høre fra dig omkring Lohmann-slægten. Det bliver spændende, når vi ved forenede kræfter får kortlagt lidt mere om deres færden.


Hej Karin
Jeg har også studset et par gange over folketællingen 1787, hvor der i DDD oplyses, at Jørgen Alexander Loemann er gift med Anne Christine Samuelsdatter 49 år!

God idé med at se i originalen. Selvom det er utroligt dygtige folk, der sidder og tyder, kan der jo opstå fejl - og det er sket her. Der er sprunget nogle navne over og foruden sat nogle personer sammen, som om de boede i samme hus. Christen Munch boede i nr. 17 og Loemanns boede i nr. 19:

I 1787 folketællingens original for Horsens Købstad opslag 79 står der for
Horsens Nørregade nr. 19

Jørgen Alexander Loemann 73 år Gift husbonde forhen vagt- og kvartermester ved det 3. jyske kyrasser-regiment, men afgaaet aarlig pension - og et ord jeg ikke kan læse
Der står også hvor mange gange han har været gift, og det er svært at læse, men jeg læser det som giwt 3de gang 3-tallet er lidt utydeligt på midten.

Cathrine Samuelsdatter 49 år. Gift hans kone, giwt 1te gang Hendes navn kan ikke læses som Anne Christine.

Jeg er ved at kigge Horsens-begravelser igennem for perioden for at se, om der evt. er begravet en Cathrine Samuel, men er ikke nået til 1787 endnu.

Så selvom Cathrine Samuelsdatter ikke er 49 år men måske 59 år, så kan det være Jørgen Alexanders tredje kone.

På vores Sommer-hjemmeside kan vi læse:
3. gift med Katrine Samuelsdatter i 1787. Brudgommen var 73 år og bruden var 49 år, ingen børn. Begr. 21.12.1798, 67 år gl. og kun 4 år efter sin husbond.
Det skal revideres grundigt!!!

;D  FT-1787 i original viser også en overraskelse, for folketællingen viser, at der boede 2 familier i nr. 19: far, stedmoder, svigersøn og datter!
I Nørregade nr. 19 boede Jørgen Alexander Loemann og Cathrine sammen med svigersønnen Johan Sommer på 30 år   og datteren Sophie Amalie Loemann på 21 år  

Jeg vender tilbage, når jeg har været til gymnastik - det klarer nok begreberne.

Tak for søskende, Karin, det lyder godt. Jørgen Alexander og Cathrine bliver gift på Rodstenseje - men hvorfor lige der  ???
Arbejdede Cathrine der eller havde hun forbindelser til et flot sted at holde bryllup?

Jeg kender godt FS oplysningerne om Samuel-familiens slægt - og husk mig lige på det, når vi er kommet til præsteslægten Humble...

Venlige hilsner
lis

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

(Hovedstrupgaard) var ejet af svigersønnen Malte Sehested, der stammede fra grev Hannibal Sehested, idet han var søn af hans 1676 adlede uægte søn , oberst Jens Steen Sehested, da han døde 1754, overtog hans enke Sophie Amalie Rantzau, der var født 1704, død 1790, datteren overtog g. 1790 - Mette Sophie Sehested, der var gift med oberst Peter von Weinigel, der døde 1797.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

#129
Hej Regelsen
Det var dejligt med lidt historie. Tak for oplysningerne.

Nu går det så stærkt med nye opdagelser, men jeg kunne godt tænke mig at dvæle lidt ved dine oplysninger, for der må have været særlige omstændigheder, der gjorde, at Cathrine T. Samuel kunne blive gift på et gods som Rodstenseje.

Jeg har fundet lidt flere oplysninger hos Finn Holbek for at lede efter en mulig indgang til, hvorfor Cathrine T. Samuel kunne have en forbindelse til Rodstenseje (Hovedstrup), og hvorfor hun opkaldte sin datter Sophia Amalia Lohmann efter Sophie Amalie Rantzau. Er det ligesom ved sin egen navngivning et "arbejdsgiverforhold" (som Søren Agersnap gjorde opmærksom på), der er linket?

Jeg går ud fra, at vi snakker om Sophie Amalie Rantzau,   f. 14 jan. 1704, Estvadgaard (Ginding H., Ringkøbing) ,   d. 13 jul. 1790, Rodstenseje (Hovedstrup) (Hads H., Aarhus)   gift med Malte Sehested,   f. 1688, Sellebjerg (Birkende, Bjerge H., Odense) ,   d. 11 jun. 1754   (Kilde Finn Holbek) Denne Sophie Amalie havde fire døtre, Øllegård Christence, Mette Sophie, Christiane og Ulrikke, der er født fra 1737-1743 (Kilde: http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I36656&tree=2)

De 2 ældste døtre Øllegård Christence og Mette Sophie blev voksne og blev gift henholdsvis i 1767 og 1780. De har nok haft brug for en guvernante, en privatlærerinde, der underviste og opdragede børn i hjemmet. Cathrine T. Samuel har som præstedatter nok haft de nødvendige kompetancer som moralsk decorum, lærdom, social rang og netværk af passende grad til at kunne vejlede de unge damer! Desuden blev Cathrine relativt sent gift, da hun var 35 år i 1765, og hendes far var død i 1732, så hun har nok forsørget sig selv i en del år.

Jeg kunne ikke tænke mig nogen anden stilling på et gods for en præstedatter, så mit bud er, at hun var guvernante.

Med hensyn til Jørgen Alexander Lohmanns og Cathrine T. Samuels forbindelse til stedet Rodstenseje, kan det ikke være igennem hendes far, da han døde december 1732, da Cathrine var 2 år kun. Parret blev gift i 1765 og datteren Sophie Amalie Lohmann blev født i 1767.

Jeg ved så endnu ikke, hos hvem og hvor Cathrine blev opdraget efter faderens død. Det har vi endnu til gode.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej Lis

Admiral Jens Rodsteen g. (Sophie Amalie Gersddorff) købte gården Kanne 1674, der blev en
hovedgård og 1768 fik navnet Rantzausgave, indtil 1736 havde ejer fælles med Rodsteenseje.
Adminral R.  & hustru døde 1706. Kanne til dt. Øllegaard, der 1694 blev g. m. oberstløjtnant
Frederik Christian Rantzau til Estvadgaard, han død 1724, hun 1736., Så Malte S.
Venlig hilsen
regelsen

Regelsen

Hej

Vedr.: Lohmann

Christianus Lohmann, F = (Præst Friedr. Esk.L, sognepræst i Starup, død 1698)
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

#132
Hej Regelsen
Tak for dine mange nyttige oplysninger, der giver nye muligheder.

Og for en god ordens skyld har jeg atter kigget på fru Cathrine Trescou Lohmanns begravelse på i kirkebogen for Horsens Vor Frelser sogn, opslag 235 for at se, om der kunne være nogle oversete oplysninger om:

Begravelse nr. 89: d. 21.12.1789 1798: Afgh (?) Wagtmest. Lohmanns enke, 67 Aar.
Men ak nej. Så mange var ordene.

Jørgen Alexander Lohmann selv opnåede en anselig alder: 80 år. Han blev begravet den 21. juni 1794 i Horsens købstad,  AO-opslag 231.



Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Hej Søren
Jeg har endnu ikke fået takket dig for din ulejlighed med artiklen!
Det var pænt af dig at sende henvisningen til artiklen i "Fra Viborg amt" 1965 af Asta Paulsen (Edvard Trellund, s. 44-71). Der er jo mange vinkler og diskussioner, som kan være interssante at få frem.

Har nu bestilt årbogen på bibliotek.dk

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Med hensyn til - og her må jeg pt. sige - Jørgen Aleksander Lohmanns allersidste hustru, så har vi en indication her i forhold til hendes fødeår.

Skanderborg A., Nim H., Horsens 1787-1813 opsl 235.
Nr. 89. D.  21. dec. 1798, Afg. vagtmester Lohmanns enke, 67 år., dvs. at hvis alderen her passer, så er hun født ca. 1731.

FT-1769 har fruens alder til 40 år, altså født ca. 1729.
FT-1787 har fruens alder til 49 år, altså født ca. 1738. Fra 1787 - 1798 = 11 år (49 år + 11 år = 60 år hvis det er "hende" der dør i 1798!!))

Catharina Treschou Samuel er døbt d. 8. juli 1730 dvs. at hun i dec. 1798 ville være (mindst) 68½.

Det er ikke en specielt nem én......Hmmmm.............og løser ingen "problemer".

Med hensyn til FT1787 (det du ikke kunne læse Lis) et forsigtigt bud: lb. kon  (løbende konto??).

Hilsen Karin :)

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

Hej Karin  :)

Ja, de kirkebøger, de kirkebøger. De er inte at lita på!

Jeg har samlet en del oplysninger på Cathrine Treschovs forældre, men vender tilbage i morgen med dem.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

#136
Hej Karin  :)

Jeg har som sagt kigget lidt i Nygaards sedler og har sakset lidt herfra. Jeg har kun checket Eva Maria Rhodias begravelse. Resten af oplysningerne er stadig ikke checket. Heller ikke oplysningerne fra Familysearch.

Heldigvis har Nygaard noteret en del oplysninger om denne familie - og der er flere endnu:

Katrine Treschov/Trescov Samuel blev født i 1730 i Viborg Gråbrødre sogn. (opslag 311) og døbt 8.7.1730 som datter af sognepræst Ernst Pedersen Samuel og Eva Marie Rhodia/Rhodius, blev gift 1.5.1714 . Viborg (KB side 17) - kirkebogen er ikke på arkivalieronline.dk.

Ernst Pedersen Samuels og Eva Marie Rhodia/Rhodius børn
blev født i Randers (?), bortset fra vores Katrine, der blev født i Viborg:
- Katrine Marie, døbt 10.4.1718 (KB side 67) - g.m. Jakob Peter Bojsen, mad. Katrine Marie Bojsen  Begr, 1779 21/9, 60 år. (Torstrup KB 320)
- Mette Marie, døbt 28.1.1720 (KB side 76)
- Mette Sofie, døbt 16.1.1722 (KB side 88), begravet d. 17.3.1727 (KB side 259)
- Peter, døbt 23.11.1723 (KB side 99)
- Hans, døbt 17.3.1726 (KB side 114)
- Katrine Treschow, døbt 8.7.1730 (KB side 183), opslag 311, Viborg Grbr. Sogn. Død i Horsens Vor Frelser sogn, opslag 235. Begravelse nr. 89: d. 21.12.1789: Afgh (?) Wagtmest. Lohmanns enke, 67 Aar.

Ernst Pedersen Samuel
(født dec. 1684/87 i Nykøbing, Maribo amt. Kilde: FS)
Begravet 8.12.1732 i Viborg Grbr. sogn, opslag 471. Sognepræst i 6 år, kapellan i 10 år.
Forældre: (kilde FS): Peter Jan Samuel, f. o. 1657 Nykøbing, Maribo. Død 4. april 1690, Nykøbing, Maribo, og Karen Nielsen Skytte, født o. 1661, Nykøbing, Maribo, begr. 27. april 1706, Nykøbing, Maribo. Datter af Niels Skytte og Else Gregersen Humble, Nykøbing, Maribo. Jeg har oplysninger om Humble præsteslægten, der stammer fra Langeland helt tilbage til slutningen af 1500-tallet. (mine aner)

Eva Marie Rhodia
~  1.5.1714 med Ernst Pedersen Samuel, Viborg (KB side 17)
Enke efter Ernst Samuel 1732. 1733 den 7.2. fik hun benefic. paupert (?) ved skiftekommissionen efter hendes afdøde mand og ved højesteret, hvis appel (?) finder sted. (Jy. Reg. 29.3r) (me.38).
Eva Marie Rhodia blev begravet 1737 den 31.5. i Nørresogns kirke . Viborg Domsogns KB side 16), opslag 18: "Hr. Ernst Samuels enke Eva Maria Rhodia begraven i Nørre Sogns kirke, og prædiket over af Stiffsprovsten Mag. Chr. L. Tÿchonius den 31. Maÿ. (Min afskrift).

Bror Niels Mortensen Rodius, præst til Galtrup Ø.J. Begærede den 4.8.1719 skifte efter ham. Skiftebrev i Ålborg Bispearkiv. Enken Johanne Jensdatter Kall. Til deling: 198-2-11. Samtlige arvinger overlod enken hele boet. Skiftet sluttet 6.7.1720.
Afdødes (Niels Mortensen Rodius) mor var Maren Kristensdatter Dall, enke efter Morten Rhodius, præst til Gråbrødre i Viborg.

Niels Mortensen Rodius's søskende:
- Mette Sofie R. ~ Klavs Krebs, præst til Viborg Grbr.
- Eva Marie R. ~ Ernst Petersen Samuel, kapellan i Randers
- Else Marie R. ~ Poul Lorentzen Buchholt, præst i Almind
 

Nu bevæger vi os ind i en præste-verden. Så ægteskabet Lohmann/Samuel har ført militær-livet og præste-livet sammen. Dette har været vores ane Sophie Amalie Lohmanns familiebaggrund, som hun bragte med sig i sit ægteskab med (eskadrons)felskær/kirurg Johan Henrich Ernst i det Slesvigske Rytter Regiment, senere kaldt det Slesvigske kavalleri Regiment.

??? Indredigeret en tanke: Karin, du har en oplysning om en Schytte her i Forum på din tråd "Island: Holmfridur Oladottir Sandholt f. 1817" -  http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,336.0.html

Holmfridurs datter Asa Høling. Født 1837-1916 bliver gift med overretssagfører Carl Frederik Vilhelm Schytte. (1832-99). Sammen har de datteren Violinisten Frida Schytte (*31.3.1871 i Kbh., †29.4.1948 i Ohlstadt, Tyskland. http://runeberg.org/dbl/15/0422.html Gad vide om der er forbindelse med vores Samuel-slægt her...

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Hej Lis.

Tak for din hurtige opsummering af "vores nye slægt". Nu skal der nærstuderes.

M. h. t. Schytte så tror jeg at vi skal se bort fra en evt. familiær forbindelse - dels fordi det er så meget senere tidsmæssigt ca. 150 - 200 år, dels fordi tiden må have ændret sig derhen af at "fornuftægteskaber" nok mere har ligget i de i umiddelbart nærliggende forbindelser - hvis du forstår hvad jeg mener.

Hilsen Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

#138
Hej Karin
Svanesøen er på og teen er varm, så nu er jeg klar med mere afskrift af Nygaards sedler:

Morten Rhodius, præst til Gråbrødre i Viborg (efter Nygaards sedler)
Magister, sognepræst
~ Maren Kristensdatter Dall
:) Børn
•   Niels Mortensen Rodius
•   Mette Sofie R. ~ Klavs Krebs, præst til Viborg Grbr.
•   Eva Marie R. ~ Ernst Petersen Samuel, kapellan i Randers
•   Else Marie R. ~ Poul Lorentzen Buchholt, præst i Almind

(Indredigeret: Claus Henriksen Krebs, døbt 11.8.1678 i Viborg Sortebrødre, død 9.04.1726 i Viborg, begr. 16.4.1726 i Viborg Gråbrødre. Søn af købmand og rådmand i Viborg Henrik Krebs og hustru Cathrine Clausdatter Sidenborg. Hører og sognepræst i Viborg. Gift 23.7.1709 i Viborg Gråbrødre med Mette Sophie Mortensdatter Rhodius. Tak til www.sorenbogh.dk)  

Morten Baltzersen Rhodius 1681 beskikket til præst til Viborg Grbr. Med annekser (?) i Hr. Jakob Worms sted samt til Hr. Jakob Kristensen Ullis (?) efterfølger (J.R. 17.18) nr. 16.
1682 præst til Gråbrødre kirke i Viborg, boende i en gård, tilhørende Johs. Sidenborg, Se denne.
1712 nedlagde han embedet og efterfulgtes 9. marts af Klaus Krebs (se denne)
Døde 23. januar 1716, 73 år (Viborg Grbr. Kb. 251 + kb 1)
Præst i 45 år, præst i Viborg i 35 år. Svigerfar til hr. C. Krebs.

Jeg har ikke slået noget efter i kirkebøger endnu.

(Indredigeret:
Kopskattemandtal 1696, "Magister Morten Rhodius med hustru, 4 børn, 2 piger og en karl, sognepræst til Gråbrødre kirke, , lever af sit kalds indkomst, bruger en mådelig avl med 2 heste til 2 køer, bager og brygger til sit hus, 9, 24 rdl." (Kilde: Viborg kopskattemandtal 1696, Viborg Købstadsregnskab 1696-1699. Tak til www.sorenbogh.dk)

Kop- og hesteskattemandtal 1711, "mag. Morten Rhodius, sognepræst til Gråbrødre menighed med hustru, et barn, 1 pige (denne præstemand er imod 70 år, hans hustru har været længe sengeliggende og er af mådelige vilkår), 41, 21 rdl." Kilde: Viborg kop- og hesteskattemandtal 1711. Viborg Købstadsregnskab 1710-1713, Tak til www.sorenbogh.dk)

De brandstødte ved Viborgs brand i 1726: Sl. magister Claus Krebs enkes gård: hr. Ernst Samuel, blandt mange andre. ialt 265 familier, og ialt 863 rdl. (Kilde: Tak til www.sorenbogh.dk)

Tin- og kandestøbere i Viborg før branden i 1726. "Claus Knudsen, f. ca. 1649, Tinstøber og kandestøber i Vestergade 20 (matr. 254), i Viborg Nørre og Barbara Christensdatter Juel, boede sidst til leje i Ernst Samuels gård i Sct. Mogens Gade". (Kilde: Tak til www.sorenbogh.dk)

 :)

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

#139
Hej på Tråden

HJÆLP  ??? Nu er det da rent galt - med kirkebøgerne eller er det mig?

Jeg sidder nu og retter hjemmesiden om Lohmann til - og hvad ser jeg? Det samme som jeg skrev her på tråden Onsdag 10 11 2010, 19:23:

"Og for en god ordens skyld har jeg atter kigget på fru Cathrine Trescou Lohmanns begravelse på i kirkebogen for Horsens Vor Frelser sogn, opslag 235 for at se, om der kunne være nogle oversete oplysninger om:

Begravelse nr. 89: d. 21.12..1789 1798: : Afgh (?) Wagtmest. Lohmanns enke, 67 Aar.
Men ak nej. Så mange var ordene.

Jørgen Alexander Lohmann selv opnåede en anselig alder: 80 år. Han blev begravet den 21. juni 1794 i Horsens købstad,  AO-opslag 231"

Og så melder spørgsmålet sig jo: hvordan kan vagtmester Lohmanns enke dø i 1789 1798, når Vagtmester Lohmann først døde i 1794  ???

Jeg har checket kirkebøgerne 117 gange!!! (jf. Rettelsen)

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Karin Andersen

Søde Lis ::) ::) ::).

Man skulle næsten tro at det var Pfantom of The Opera du havde lyttet til...... :o :o :o

men når nøden er størst så er hjælpen nærmest.... 8) 8) ;D 8) 8)

:D :D Læn dig godt tilbage i stolen:

Det kan kun lade sig gøre fordi du har byttet om på tallene. Hans enke dør i 1798 ikke 1789 ti, hi. ;)

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Karin Andersen

Hej på tråden :).

Et forslag til tydning af dåbshandlingerne.

Randers A., Støvring H., Sankt Mortens sogn. 1705 – 1778. Opsl. 137.
1718. Bona? Palmenu? Som var den 10. april blev Hr. Ernst Samuels datter Catharina Maria døbt baaret af Mætte Sophia Krebs fra Wiborrig, holte med hende Maren Myhlddatter? Staunsis?
Faddere: Mag. Claus Krebs, Hr. N. Krogestrup, Hr. Nis Coccius?, Grøndals??, Else Marie Rhodian.

Randers A., Støvring H., Sankt Mortens sogn. 1705 – 1778. Opsl. 154.
1720. D. 20. jan. blev Hr. Ernst Samuel Datter Mette Marie døbt baaret af Mette Sophia Krebsis holte? med Else Marie Buchholtzes fra Alming præstegaard. (nu Almind??)
Faddere: Mag. Claus Krebs, Raadmand Buchs, Henrich Lorentzen Buckholtz, xxxxx Jespersen.

Randers A., Støvring H., Sankt Mortens sogn. 1705 – 1778. Opsl. 180.
1722. D. 16. jan. blev døbt Ernst Samuls barn Mette Sophia, xxxx xxx af Mad. Krebs fra Viborg og Josmar? Cocciussen i xxxx (Løgten???).
Faddere: Mag. Claus Krebs fra Viborg, Mag. Clausson fra Clemens? Hr. Poul Buckhols fra Alminh, Monz Alsöe og fru Pxxx Budtz.

Randers A., Støvring H., Sankt Mortens sogn. 1705 – 1778. Opsl. 203.
1723. D. 23. nov. Hr. Ernst Samuels barn Peiter Voolf baaren af Mag. Krebsis xxx søster stoed hos Eester? Bageres?
Faddere: Kriegs Raad Holmer, Magister Claus Krebs, Jes(se - jvf. Nygaard) Holmer, Boelette Holmer.

Randers A., Støvring H., Sankt Mortens sogn. 1705 – 1778. Opsl. 233.
1726. D. 17. marts blev H. Ernst Samuels barn Hans døbt baa ren af Mag. Claus Krebsis kierste stod hos Niels Cocsii??
Faddere: Mag. Claus Krebs, Borgmester Holmer, xxxx xxx Collag?? Jomfrue Holmer.

Viborg A., Nørlyng H., Viborg Gråbrødre sogn. 1685 – 1757. Opsl. 311.
1730. D. 8. juli. Sogne Præsten Hr. Ernst Samuels Barn kaldet Catharine Treshou Døbt af Dom Prousten Mag. Chresten Lassen Thyconius, Captain Billes frue bar dend. Bischop Trellund xx den. Fadderne: Juncher Rosenkranz.  Borgmester  Rafn, Landstings skriver  Arctander, Mag. Trescou.
OBS: Bemærk at navnene Treshou/Trescou er stavet helt forskelligt!

Hilsen Karin :)
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

Hej Karin

Dejligt at der ikke var andet i vejen end at begravelsens nr. 89 var smittet af på begravelsesåret 1798 - og at jeg måske var blevet lidt skeløjet af alle de kirkebøger! ::)

Tak for præstebørnenes dåbsoptegnelser. De ryger ind på hjemmesiden.

Jeg er ved at rette og opdatere hjemmesiden, og det er lidt kompliceret. Foruden den ny-tilkomne slægt, er der bl.a. nogle af Jørgen Alexanders børn med Cathrine Mette Hølling, der skal flyttes til hans ægteskab med Karen på grund af vores nyere forskning fra Ribe ...  :) foruden at checke en masse kilder.

Det bliver dejligt med lidt billeder og arkivmateriale fra vores ane-tur. Tak for mail  :D

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Bemærkning til Viborgs brandlidte 1726:

Nr. 17. Sal. Magister Claus Krebses Enke. Præsten Claus Krebs havde 1716 købt Gaarden
Store Sct. Hansgade 8, M. Nr. 164 af Præsten Mag. Morten Rodius´ Arvinger, af hvilken Datteren Eva Marie Rodius
var g. m. Lejeren.

Nr. 18. Præsten Hr. Ernst Samuel, siden Gaardens ejer.
Venlig hilsen
regelsen

Lis Klarskov Jensen

Hej Regelsen

Tak for de interessante oplysninger fra Viborg-branden i 1726, hvor det meste af byen brændte. Hvor har du oplysningerne fra?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Regelsen

Hej

Et par småting:

(Nørre Sogns skole), Hans Jørgen Schytz, 1721-53, fra 1711 Klokker ved graabrødre Kirke
og 1721 tillige Skoleholder, boede 1716 på Hjørnet af St. Sct. Hansgade og Graverne i samme Hus
som Skoleholder Bang, 1735 boede han i Sct. Mogensgade; 16.09.1732 begr. Pastor Ernst Samuel her,
og Kirkebogen meddeler bl.a: ...han var en from Mand imod alle, ja besynderlig imod mig, som dette
har skrevet. H.Jørgen Degn. Klokkeren førte altsaa Kirkebogen. Schytz døde 06.06.1753, gift
02.06.1716 med Karen Sørensdatter Loldrup.......

(Ildebranden ...Graabrødre Kirke  blev reddet; ilden fik fat i den vestlige Gavl, Viserne på Uret antændtes, men det lykkedes Sognepræsten Hr. Ernst Samuel at faa nogle Borgere samlet,
og man fik Ilden slukket.)

Kilde: Viborg Købstads Historie, udg. af Viborg byraad 1940


Venlig hilsen
regelsen

Karin Andersen

Hej på tråden :).

Sikke mange spændende oplysninger der "vrimler" ind på tråden.

Lis; Jeg kan godt se at der er noget at se til som "hjemmesidebestyrerinde" men det er dejligt at du har lyst til at gøre det. Tak for det :D

Lige et par kirkebogsopslag.

Viborg A., Nørlyng H., Gråbrødre sogn. 1685 - 1757. Opsl. 26.
Anno 1714 D. 1. Maj.
Her Ernst Samuel og Eva Maria Rhodia Copu-
lerede hjemme udi Mag. Martini Rhodi huus af Mag.
Claus Krebs  Efter hans Kongel. Majts. bref Datered
Kióbenhaun af 20. Februarij Ao 1714 Copulations
Seddel dati xx.(Fr3??)

Viborg A., Nørlyng H., Gråbrødre sogn. 1685 - 1757. Opsl. 471.
Anno 1732. D. 16. December blev den ærværdige og høilærde mand Hr. Ernst Samuel Begravet og  døde D. 8. Decemb. efter at han hafde været Sogne Præst paa 6te aar hand var 2 aar Cappelan her og siden 10 aar udi Randers. Prousten Mag. Christen Lassen Tychonius prædichede over ham. Hand(?) hafde til Tekst af 1. Samuel 25. cap. 1. v. hand var en from mand imod alle ja besynderlig imod mig som dette har skrevet. H. Jørgen Deign.
(OBS. Han dør i Dec. IKKE som regelsen skrev i september!)

Mange hilsner :)

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lis Klarskov Jensen

#147
Hej Regelsen
Jeg har såmænd Viborg Købstads Historie, udg. af Viborg byraad 1940, liggende fra biblioteket efter en af dine tidligere henvisninger, og takker for dine oplysninger.

Der findes jo rigtig mange oplysninger om Samuel/Rhodius-slægten og hele Viborgs borgerskab og deres historie i den periode, som vi forsker i her.

Det er ikke småting, der bliver undersøgt i denne historiebog - og der bliver ikke lagt fingre imellem om magtkampe, svig, vold, druk, hor, brand... kort sagt dagliglivet i Viborg med masser af lokalhistorie og personalhistorie. Den bliver et nødvendigt og spændende indslag i min bogsamling  :D.

Hej Karin
Jeg har været lidt i sving med slægten og fundet lidt oplysninger om:

Maren Christensdatter Dall ~ Morten Rhodius
Født o. 1652.
Begravet 1722 i ViborgMaren Christensdatter Dall blev 70 år nogle måneder

Viborg Gråbrødre sogn, Nørlyng herred, Viborg amt, KB side 255, AO opslag 455.
"Min Sal. Svigermoder Maren Christensdatter Dall d. 29. Maÿ 1722 Udi sin Alders 70 de aar nogle Maaneder."
Begravelsen må være skrevet af svigersønnen Claus Krebs, efterfølgeren i embedet og gift med Morten Rhodius's og Maren Christensdatter Dalls datter Mette Sofie Rhodia, gift med sognepræsten for Gråbrødre sogn, Klaus Krebs.

På kirkebogens side 1 (1685-1757) opslag 3, er noteret, at "denne Kirkebog aff den Tid værende Sognepræst M. Martino Rhodio ok aff Hr: Jacob Ullitz hans Medtjener er Hr: Erich Jenssøn Breum in Jesu Nafn (Hr: Jacob Ullitz døde imellem d. 2. ok 3. april om fredag morgen hvorefter Hr. Niels har..." resten er meget utydeligt.

Magister Klaus Krebs/ Claus Henriksen Krebs var iflg. Wibergs Alm. Præstehistorie født i Viborg august 1675.
Forældrene var rådmand H. Krebs (Henrik Krebs) og Cathrine Sidenborg.
Claus Krebs blev student i Viborg 1695, (hører - dvs. latinskolelærer - i Viborg i 1697?).
Viet den 23.3.1709 til formanden Morten Rhodius's datter Mette Sophie Mortensdatter Rhodius, der døde 17.7.1749. Ingen børn.
Magister Klaus Krebs døde d. 9.4.1776. Han var iflg. Wiberg velstuderet, førte sit embede godt, roses for Fromhed og Retsind. (Kilde: Wibergs alm. Præstehistorie)

Efterfølger i præsteembedet efter Krebs var Ernst Pedersen Samuel, Cathrine Treshcow Samuels far. (Se Wibergs alm. præstehistorie).


Wibergs alm. Præstehistorie:
Morten Balthsarsen Rhodius
var "født i Roskilde 1643 og var student fra Roskilde i 1662. Rerslev-Vi. 21.12.1669. V. 10.3.1671.
Magister 1682.
Gift med Maren Christensdatter Dall. F. c. 1651, død Viborg 1722.
1 søn og 3 døtre.
Se Niels M. R. i Galtrup-J. 2 Etm. P.L. Buchholz i Almind-S.
Han døde 22.1.1716. Føjelig og eftergivende, men af et maadeligt judicium."
Efterfulgt af magister Klaus Krebs.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Tom Smidth

Jeg har en hel del af de bornholmske Lohmann liggende på min hjemmeside www.smidths.dk

Jeg har først nu set at denne tråd er blevet genoplivet og spørger med risiko for at det allerede er besvaret!

Hvor er den Hans Christian Lohmann født (omkr. 1750) som senere bliver toldinspektør på Bornholm i 1784 og som gifter sig samme år med Anne Catrine From.
Nygårds sedler viser lidt om hans ansøgning om at blive Amtsforvalter på Bornholm

CitatNygårds sedler, H.S.A. Nygård (På Rigsarkivet eller: http://nygaards-sedler.dk), Lohmann, Hans Christian. 
Løjt. af infant. og toldinspektør på Bornholm på 3. år Har haft militær tjeneste i 18 år, 1787 26/5 ansøgte han om amtsforvaltertjenesten på Bornholm og hvis kongen ønskede det, vilde han beholde toldinspektørtjenesten og forrette den gratis. hvorved kongens kasse vinder 400 rdl. (RK Embedsansøgninger). 

Han dør i Knudsker 1820
Citatkirkebog, Knudsker KB 1819-1828 2-93-2 Døde mandkøn s. 37 1820 nr 4 på siden.  død 19 februar begravet 24 februar, Hans Kristian Lohmann, Toldinspecteur 70½ år gl (jvnf 65). 

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Regelsen

Hej Lis

Navne Rhodius =  Rhode (Rode).

Eks. fra D.B.L.: Johan Rode 1587-1659, ugift, = Johannes Rhodius!, så det er vel Rhode.
Venlig hilsen
regelsen