rigsarkivet

Startet af Bente østergård, 27 Mar 2012 - 09:59

Forrige emne - Næste emne

Bente østergård

jeg læser, at man kan få hjælp ang. besøg på rigsarkivet, da jeg ikke lige skal til kbh. jeg søger oplysninger om min morfar Johan Henrik Skotte Johansen født 6 okt. 1893 klostergade 5 Nakskov. Ved at han var tømrer (skibstømrer) sejlede med hans mærsk i 1925-26, han har ikke, så vidt jeg ved, haft fast bopæl i dk.
han fik 2 børn med min mormor Teresia Kaasdal. 3 juli 1921 Margrethe og Edel 16 okt.1922 de var ikke gift, men han har betalt til dem, men kan heller ikke finde det på rigsa.
hans far og mor flyttede til kbh. i 1917 østrigsgade 19, de andre de andre søskende har jeg næsten styr på. Det ville være en stor glæde, hvis nogen kunne hjælpe mig.

venlig hilsen
Bente Østergård


Lissa Pedersen

#2
Hej Bente,

Du finder noget om datteren født i 1921 under AJ-journalen på Arkivalieronline (andre arkivalier).

Du vælger AJ-journal 1921-1921 - i den sidste, der kommer op, finder du et navneregister, og der er Theresia Kaas nævnt på opslag 78 og med nr. 461 - så går du til den første AJ-journal med løbenr. fra 1 til 799, og på opslag 233 finder du, at Theresia andrager om alimentationsbidrag. Det samme må du kunne gøre med datter nr. 2.

Der står bl.a., at moderen frafaldt andragendet, og hvor de boede.

Datter nr. 2: Du finder Theresia Kaasdals navn på opslag 83 med nr. 3541 (dette er løbenr.), så kan du selv prøve at finde siden under AJ-journalen.

Hilsen Lissa