Gamle kirkebøger?

Startet af John LarssonJodalela, 24 Mar 2012 - 11:28

Forrige emne - Næste emne

John LarssonJodalela

Hej!

Det her er måske lidt af en FAQ, men jeg famler sådan rundt i de lidt ældre kirkebøger, fra begyndelsen af 1800-tallet og tidligere, så nu vil jeg gerne lære mig mig noget om "systemet" i dem!  ;-)

Er der et sted, evt. her i dette forum, hvor der findes en slags vejledning om hvordan man læser gamle kirkebøger? Min problemer i den retning er mangfoldige:

1. Hændelserne, fødsel, død etc. er jo tilsyneladende indskrevet kronologisk i kun én bog. Hvornår holdt man op med dette og indførte særskilte bøger for de forskellige hændelser?

2. Var der en vejledning for hvordan man skulle indskrive disse hændelser, sådan at man fx. nemt kunne identificere dem ved den måde man skrev dem på?

3. Ofte ser man en hændelse indledes med "Dom." Hvad betyder det? Er der brugt forkortelser fra en vedtagen liste?

4. Ofte angives ikke datoer, men søndagsnummeret i kirkeåret. Er der et sted, hvor man kan se hvordan disse angivelser svarer til almindelige datoer?

Venlig hilsen
John

Peter Bøjesen Jensen

Hej John.

1. se evt denne tråd. http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,32393.0.html

2. Før 1813 eller 1814 var der ingen regler for hvordan præsten skulle skrive kirkebogen.

3. Dom = Søndag.

4. Prøv denne side: http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm

Fortsat god fornøjelse  :)
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Egon Hansen

Prøv at slå op på eeen af de første sider i "kirkebogen" der står ofte hvordan præsten har inddelt kirkebogen, om "hændelserne" står blandet i kronologisk orden, eller præsten(sjældnere) har reserveret nogle sider til f. eks. dåb,trolovelse og copulation, begravelse, om han har holdt de uægte børns dåb for sig, eller han har bare inddelt de enkelte sider efter behov.
Mvh Egon

Jane Valkær

Hej
Prøv denne side - den har hjulpet mig meget

http://www.kkermit.dk/latinske%20ord.htm

om latinske ord som ofte bruges

Mvh Jane

Dennis B. Hansen

Hej John

Som Peter skriver, var der ikke faste regler i de ældre kirkebøger.

Men heldigvis genbrugte mange præster deres egen "skabelon" ved de forskellige kirkelige handlinger. Det vil sige - når du først har fundet ud af, hvordan han udformer teksten for en dåb eller en vielse, så lærer du meget hurtigt at skelne de forskellige kirkelige handlinger fra hinanden.

Eksempelvis - ved dåb bruger nogle præster at skrive barnets navn på en selvstændig linie, eller med ekstra stor 'font', eller med understregning.

Kik efter tilsvarende mønstre - de er der ofte.

Håber dette kan hjælpe en lille bitte smugle
Med venlig hilsen
Dennis

Egon Hansen

Der er også nogle præster, som var mere "stiv " i latinen" eller måske ville vise at de var det! Ude i mårgenen står der Nativ, Denativ og så videre for de forskellige kirkelige handlinger, når alæt ellers står løbende kronologisk.
Mnh Egon



John LarssonJodalela

Hej alle sammen!

Tak for jeres gode råd, som jeg vil prøve på at følge og nyde godt af! Så kan det jo være at jeg vender frygteligt tilbage med nye uforståeligheder!  ;-)

Der ligger nok meget i det som Dennis skriver med at man skal give sig tid til at forstå både specifikke håndskrifter den enkelte præsts udtryksmåde. Vi har nok alle være ude for at "takke" en historisk skrivekarl, netop fordi han fx konsekvent har begyndt med at skrive efternavnet på den person det drejer sig om. Derved har han jo også gjort det nemt for os slægtsforskere at skanne en side i kirkebogen med øjnene! Omvendt er det jo vældig irriterende at opleve at præsten nogen gange har haft en vikar (eller måske er det degnen!) som lige så konsekvent har begyndt med fortnavnene!  ;-)