Hvilken Gods?

Startet af Anne Larsen, 23 Mar 2012 - 23:19

Forrige emne - Næste emne

Anne Larsen

Hej

Gårdene i og omkring Øster Hassing,Ålborg Amt, hvor kan de være i fæste fra, ca. i 1800 tallet
Hvilken Gods eller Herregård kan de være under?

VH Anne

PS. Jeg kom til at sætte dette under Projekter--- :(
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Anne.

De er under:

Gettrup
Langholt
Vrå
Aalborg Hospital
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Anne Larsen

Tak skal du ha´  Jens :D



VH Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Jens Viliam Froulund Villumsen

Hej Anne.

Du kan hente gods-stedregister på
www.sa.dk/media(294,1030)/LAV-Gods-Stedregister.pdf
mvh. Jens
jens.villumsen@mail.tele.dk

Lissa Pedersen

Hej Anne,

Bruger du www.aurelia-clemons.dk - og så vælg "probates"?

Lissa


Anne Larsen

Tak skal I have for oplysningerne.

Jeg leder som en vild efter skifte efter min 6xtip Poul Larsen(Laursen) født 1733, død 17 april 1789 i Hølund,Øster Hassing,Ålborg Amt.Hvorefter hans kone og børn drev gården.
Han var fæster af Hølund og født der.

Men hvem ejede Hølund. Jeg ved at der var en forvalter Andreas Møller fra 1802 og gården blev købt i 1812, men hvem købte han gården af ???

Hvor kan jeg mon ellers lede? :-\


VH Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Egon Hansen

Mon Hølund er så stor eb gård at den er nævnt i "Trap", eller måske i "Danske Gårde" (kan ses på biblioteket)
Mvh Egon

Flemming Vestmark Jensen

#8
Hej Anne

Jeg ved ikke hvem der købet Hølund i 1812, men, i 1900 var gården ejet af N. Bluhme (død 1900), fabrikant Bjørnskov, Jens Jensen Skadhauge, han solgte den i 1912 til J. Nielsen, som udstykkede 12 ha til hus og 16,5 ha til en nabogård og 6 huse med 6,5 ha til 7 ha til hvert, gården solgt flere gange mellem 1912 og 1917, hovedparcellen blev købet i 1917 af Bjørnholt, han solgt den igen i 1922 med 94,3 ha til Anders Christian Pedersen, Vester Nejsig, de 2 gårde er i nu ejet af samme slægt : Pedersen.

Hølund : ager 80,5 ha / skov 4,7 ha / andet 1,5 ha = 86,7 hektar

Vester Nejsig : ager 169 ha / andet 7,6 ha = 176,6 hektar

Det er nu 3 generation : Carl Christian Pedersen som ejer de 2 gårde

Hølund var ikke et gods, måske en proprietærgård

mvh
Flemming Vestmark
mvh
Flemming Vestmark 9320
medlems nr.8285

Egon Hansen

Handlen i 1812 må være tinglyst, enten ved Viborg landsting (hvis det er en adelig hovedgård som står som sælger) eller ved herredsretten i området.
Mvh Egon

Flemming Vestmark Jensen

Hej Anne

En Christopher Pedersen Kamp fik købekontrakt på Hølund i 1812.

Christopher Pedersen Kamp født 1770 i Sæby Sogn, Dronninglund Herred, død 1 marts 1832 i Fårbak, Øster Hassing Sogn, Kær Herred, han var måske ejer af Hølund fra 1812 til 1826, en Ulrich Bluhme (1821-1903) ejer af gården i 1850 til 1880, har set FT-1850, 1855, 1860, 1870 og 1880 med familien Bluhme på Hølund i Øster Hassing Sogn

mvh
Flemming Vestmark
mvh
Flemming Vestmark 9320
medlems nr.8285

Egon Hansen

Ja, så mangler du bare at fortælle Anne hvem sælgeren var, og hvor den købekontrakt er tinglyst.!
Det er jo hvem der ejede gården, og hvor hun kan finde et skifte, - hvis et sådant er bevaret!
Mvh Egon

Flemming Vestmark Jensen

Hej Anne

Jeg håber du har prøvet at google på navnet : Hølund, Øster Hassing Sogn

mvh
Flemming Vestmark
mvh
Flemming Vestmark 9320
medlems nr.8285

Anne Larsen

Hej  :D

Tusind tak for jeres oplysninger hele vejen.

Jo Flemming, du kan tro jeg har forsøgt med (næsten)alle midler om gården Hølund.

Jeg har fået oplyst at Hølund hørte ind under "Gettrup" Men en del af deres protokoller er gået tabt.
Ærgeligt--jeg ville gerne have set et skift.

Men måske kan jeg forsøge mig ved familien der på gårdene,måske har de et eller to gamle billeder. ::)

Endnu en gang tak.

VH Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Egon Hansen

Hej Anne.
du må se på "Gettrup " Gods, om det har været handlet flere gange, om de senste ejere. Har været det vi kalder for godsslagtere?  Dem var der mange af på de nord- og vestjyske godser, og de var ikke meget for at bevare gamle protokoller.
Men der har i hvert fald ved hver handel med godset, været en jordebog, som også nævner de enkelte fæstegårde, og fæsteren.
Så  længe godset sælges samlet med sit fæstegods må det være under Viborg landsting du skal søge skiftet, men hvis frasalg er sket løbende i 1812, da forvalteren købte godset må det være tinglyst på herredstinget.
Du skrev at " hans kone og børn drev gården videre-" hvis de havde gården i fæste da den blev solgt, må¨der være noget om at de  har raft ret til at få deres fæstepenge, også kaldet "stedsmål" tilbage, når den nye ejer selv ville bebo og drive gården.
Der må være en mulighed for at finde noget ad den vej.
Hvis du har for langt til Viborg landsarkiv, så prøv at finde noget i Daysy, og bestil det hjem til den nærmeste godkendte læsesal.
Held og lykke med det
Egon

Anne Larsen

Tak Egon for din forklaring.
Hvor er det dejligt at der er nogen der ved så meget og så vil dele ud af det. :D

Jeg bor på Djursland, har før fået bøger til Grenå Bibliotek fra Daisy,så jeg vil forsøge den vej.

VH Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Egon Hansen

Hvis Daysy, mod forventning ikke vil udlåne det originale papirudgave, og ikke tilbyder film istedet, kan du skrive til Biborg landsarkiv og få opgivet filmnumret, og derefter bestille filmen!
Desværre er der endnu mange M-Film og S film, hvor Daysy fortæller at det pågældende filmnummer er "uden indhold"!  Det eneste "indhold" der mangler er at Daysy skal have gennemgået alle deres film og finde ud af hvad der er på filmen, men det kan vare både fem og ti år før de "får tid til det"!
Mvh Egon

Flemming Vestmark Jensen

Hej Anne

Hølund blev nævet første gang i 1611, som øster hølund og vester hølund

mvh
Flemming Vestmark
mvh
Flemming Vestmark 9320
medlems nr.8285