Hvor finder man forældreløse børn?

Startet af Marianne Kürstein, 23 Mar 2012 - 20:56

Forrige emne - Næste emne

Marianne Kürstein

Min morfars to halvsøstre blev forældreløse ved deres fars død - København 1904 - jeg har forgæves prøvet at finde ud af, hvad der blev af dem. Er den slags noteret? De var henholdsvis 10 og 13 år og altså ikke myndige.

Jørgen Green

Hej Marianne

Der er mange muligheder for at finde oplysninger om dem:
1. kig i skifteprotokollen efter ham + tilhørende skiftedokumenter i Københavns Skifterets arkiver på Rigsarkivet. Du kan formentlig finde ham indført i de navneregistre, som er udlagt på Daisy. Ud fra de oplysninger, som du finder på DAISY, kan du bestille forseglings- og registreringsprotokollen samt skiftedokumenter til gennemsyn på Rigsarkivet.

2. kig i fattigvæsenets hovedregistrant på hans navn på Københavns Stadsarkiv og se om der er en henvisning til ham?

3. kig i værgerådsprotokollerne på Københavns stadsarkiv for at se, om der er blevet beskikket nogle værger.

4. kig evt. også i protokollerne over tilsynspiger ligeledes på Københavns Stadsarkiv for det tidspunkt, hvor de forventes at være blevet konfirmeret

De under pkt. 2-4 står alle fremme i publikumsmagasinet på Københavns Stadsarkiv.

Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk