Systrar Nielsen från Slagelse till Chicago via Gentofte

Startet af Bengt Lennartsson, 23 Mar 2012 - 12:59

Forrige emne - Næste emne

Bengt Lennartsson

En fru Janis Carlson till min syssling i Portland, Oregon, söker sin mors danska rötter. Jag har nog lyckats hitta moderns födelse: Ellen Kathrine Nielsen, Skt Mikkel, Slagelse, 29 januari 1887, och hennes syster Karoline Margrethe Nielsen 9 november 1884. Det stämmer med emigration/immigrationsuppgifter:
från Köpenhamn med båten Helig Olav 29 juli 1903 till New York 10 augusti 1903. Systrarnas ålder och (nästan) alla namn stämmer med övriga uppgifter i USA, så det är mycket sannolikt att systrarna på båten Helig Olav är rätt personer.
De danska emigrationsuppgifterna säger att systrarna är födda i Slagelse. De enda systrar med någorlunda rätt namn och födda i Slagelse 1884-1887 är de med födelseuppgifter ovan.
Dock stämmer inte detta med uppgifter i USA om föräldrarnas namn. Kyrkboken från Slagelse, Skt Mikkel säger fader Niels Kristian Nielsen och moder Ane (?) Margrethe Jörgensen. Uppgifter i USA, som nog kan vara felaktiga, har namnet Hans Nielson på fadern och på modern dels Bertha Hanson, dels Arlimena Nielson.
Jag skulle gärna vilja följa systrarna från födelsen i Skt Mikkel, 1884 och 1887, till emigrationen från Köpenhamn 1903, men hittar inget i arkiven (på Internet) om utflyttning från Slagelse eller inflyttning till Köpenhamn. Finns sådana uppgifter tillgängliga?
Bengt Lennartsson, Norrköping.

Eva Morfiadakis

--------------------------------------------------------------------------------
Navn:  Nielsen, Ellen Katrine Stilling:  Jomfru
Alder:  16 Bestemmelsessted:  N.Y.
Kontrakt nr.:  281800 Forevisningsdato:  7/29/1903
Fødested:  Slagelse Fødesogn:  Slagelse
Sidste oph.sogn:  København Sidste oph. amt:  København
Sidste oph.sted:  Kbhvn. Bestemmelses land:  USA
Bestemmelses by:  New York City Bestemmelses stat:  New York State
Skibsnavn:  Hellig Olav
IDkode:  D0103N5108

Navn:  Nielsen, Caroline Mary Stilling:  Jomfru
Alder:  18 Bestemmelsessted:  N.Y.
Kontrakt nr.:  281900 Forevisningsdato:  7/29/1903
Fødested:  Slagelse Fødesogn:  Slagelse
Sidste oph.sogn:  Gentofte Sidste oph. amt:  København
Sidste oph.sted:  Gentofte Bestemmelses land:  USA
Bestemmelses by:  New York City Bestemmelses stat:  New York State
Skibsnavn:  Hellig Olav
IDkode:  D0103N5109


Det här skulle kunna vara systrarna. Lägger märke till att de inte reser på samma kontrakt. Carolines andra namn är Mary här. Frågan är om det är rätt person

Jag har letat efter flickorna i politietsregisterblade.dk som gäller för Köpenhamn. De finns inte registrerade som boende i Köpenhamn. Den ena flickan uppger att hon bott i Gentofte som är en förort till Köpenhamn. 

Det finns inga inflyttningslistor som i Sverige. Bor flickorna kvar i Slagelse vid konfirmation ca 1898 och 1901?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Ellen Kathrine blir konfirmerad i Slagelse Skt Mikkael 1901, opslag 126. Föräldrar: Niels Christian Nielsen och Ane Margrethe Jörgensen.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Om du tittar i FT (folkräkning) 1901 för Slagelse, Valbyvej opslag 30 och 31 så finns familjen där. En dotter Dagmar Marie f. 1872 har kommit tillbaka från Köpenhamn 1900, antagligen för att ta hand om sina småsyskon Ellen och Hans Frederik f. 1892. På tilläggslistan finns fadern som är änkling och som vistas på Slagelse sjukhus.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1422390&searchname=polit_simple

Här är Dagmar Maries registeblade. Hon kom 1896 till Köpenhamn.

Eva M
Eva M

Bengt Lennartsson

Eva

Mange tak! Jag hittar uppgifterna i Folketellinger 1901. Lärde mig nu att skilja på landsogn och Köbstad. Jag har bara två dagars erfarenhet av de danska registren.
Kan man se någonstans, att det var just dessa två systrar från Slagelse, som sedan åkte med båten Hellig Olav till New York?

/Bengt

Eva Morfiadakis


Det kan du nog inte för på passagerarlistan på Ellis Island står det bara deras ålder. Men om du ser på listan är det en syster till dem som betalt resan. De ska till en Mrs N. Rasmussen i Chicago. Hade de kanske en äldre syster gift i USA? Systern som finns i FT 1901 var född 1872. Kanske fanns det en syster född tidigare.
Flickornas moder dog 1898, 51 år gammal.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Name: Anna Margarette Evers 
Birth Date: 16 Jan 1906 
Birthplace: Chicago, Cook, Illinois 
Gender: Female 
Race: White 
Father's Name: Albert E. Evers 
Father's Birthplace: Denmark 
Father's Age: 26y 
Mother's Name: Ellen Nielson Evers 
Mother's Birthplace: Denmark 
Mother's Age: 19y 
Christening Date:

Kan det vara hon som döper sitt första barn efter sin mor?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Name: Ellen K Evers 
Residence: San Rafael Township, Marin, California 
Estimated Birth Year: 1888 
Age: 32 
Birthplace: Denmark 
Relationship to Head of Household: Self 
Gender: Female 
Race: White 
Marital Status: Widowed   
   Ellen K Evers  F 32y
Child  Anna M Evers  F 14y
Child  Albert H Evers  M 12y
Child  Glenn F Evers  M 7y

Här är Ellen och hennes familj  i Census 1920. Hon är änka.

EVERS, ALBERT H      MALE      11/19/1907      02/15/1981      CALIFORNIA      MARIN      566011890      NEILSON.

EVERS, GLENN FRANK      MALE      06/10/1912      07/21/1981      CALIFORNIA      MARIN      456012882      NIELSEN,

Sönernas death index. Båda sönerna är födda i California.

Jag kan inte finna Ellens död. Antingen gifte hon om sig eller så dog hon före 1940. Databasen börjar 1940.

Eva M
Eva M