Scannede kirkebøger uden gråtoner; hvorfor spørger jeg som nybegynder ?

Startet af Ole Kaare, 23 Mar 2012 - 09:43

Forrige emne - Næste emne

Ole Kaare

Umiddelbart kan det være vanskeligt at læse de ældre håndskrevne kirkebøger, men hvad der gør det endnu værre er, at de alle er scannede uden gråtoner - altså kun i sort/hvid.

I forummet ses ofte svaret, at teksten er vanskelig at læse, hvorfor det anbefales at prøve den originale kirkebog.

Hvad er den tekniske baggrund for, at man ikke har fravalgt gråtonerne ved scanningen, som unægtelig havde gjort tydningen noget lettere, er det på grund af filernes størrelse ?

Håber på svar

mvh
Ole Kaare

Anna N Rasmussen

Hej Ole,

Du spørger vel, fordi du, ligesom vi andre, allerede er godt og grundigt irriteret!

Men jeg gætter nu på, at begrundelsen snarere er økonomisk end teknisk.

Men som vi ved, så kan det der i begyndelsen virker så dejligt billigt, jo ofte i længden vise sig at blive ganske dyrt. Det er altid så ærgerligt at skulle lave sit arbejde om, hvis det skyldes at man ikke har lavet det ordentligt i første omgang. Se bare fejlmeldingslisten, den er jo alenlang.

Nå, men før jeg kommer for godt igang, så er jeg ikke engang helt sikker på, at det skulle være billigere uden gråtoner, det er bare noget som jeg har ladet mig fortælle, og troet på, har faktisk ikke forstand på det tekniske, men det lyder da vældig sandsynligt.

Personligt har jeg bare aldrig forstået, hvorfor man ikke deler bøgerne op i to portioner: de klare og de grumsede: så kan man nøjes med en hurtig/billig løsning til de klare, mens man ofrer lidt mere krudt på de grumsede.

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Martin Henriksen

Da AO startede i sin tid, var det med flere restriktioner.
Antallet sider man måtte hente var begrænset og man
skulle logge ind.
Filerne lå på en server i Viborg og formentlig af pladshensyn
valgte man 2-bit.
Flere, blandt andre Arne Feldborg, fik Statens Arkiver på andre
tanker. Filerne blev lagt på en anden server og scanningerne
blev foretaget i gråtoner - log ind blev afskaffet.
Så, så man ligesom det økonomiske lys. Der blev plads på
arkivernes læsesale. Det personale der ikke blev fyret blev
sat til noget mere fornuftigt. Brugerne risikerer ikke længere
at stå i kø i regnvejr og opdage at alt var optaget.
Jeg mener, at det et eller andet sted er beskrevet at
kirkebøgerne med de gamle 2-bit filer skal scannes om.
Nogen der kender til nyt om dette?

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Jørn Christiansen

Hej

Der har været mange og lange diskusioner på det gamle forum om problemet.
J.V.Olsen var en af deltagerne, og flere af hans argumenter kan ses på hans hjemmeside
http://jvo.dk/SortHvid/index.htm
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Ole Kaare

Foreløbig tak til Anna N Rasmussen, Martin Henriksen og Jørn Christiansen (super link, du sendte) for deres svar; det er da i det mindste rart at vide, at man ikke er "Palle alene i verden" vedrørende det problem.

Derfor dejligt, at man i det mindste kan sende opslag ind til tydning; det er fabelagtigt, hvad hjælperne i forummet kan læse ud af næsten ingen ting; og svarene kommer ofte prompte  :)

mvh
Ole Kaare

Hanne Fachmann

Løsning af problemet,
når jeg har taget et skærm print, så korrigerer jeg i mt PSP program, lysning 15 og kontrast 10, så får jeg et hel sort/hvid billede.
Bliver resultat ikke tilfredsstillende, så gemmer jeg originalen og pusler med det en anden dag.
Den samme funktion findes sikkert også i andre billede redigeringsprogrammer.
Mvh

Arne Feldborg

Se også:
http://www.slaegtogdata.dk/andet/arkivalier-online-help

og især "Billedbehandling Image processing"
http://www.dis-danmark.dk/intro/AO_Image_processing_dk.pdf

Det er en artikel der i sin tid har været trykt i Bladet Slægt & Data nr 4-2008. Og som beskriver en ret effektiv, men ganske vist også noget omstændelig, proces til forbedring af billederne fra AO. I nogle tilfælde kan man dog også nøjes med at udføre en del af processen.

I andre sammenhænge har det også været nævnt, at en dithering i et billedbehandlingsprogram, eller evt. bare i Windows Faxfremviser (Windows XP), i nogle tilfælde gør billederne mere læsbare.
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Jørgen Sørensen

Udover de ovenfor gode råd, er det (hvis man kommer på et arkiv) meget lettere at læse filmen der.
Jeg har selv haft stor glæde af, at gør det.
Venligst Jørgen - 2300