Hustrumord i 1803 i Brejning, Gauerslund sogn. Hvad gør jeg?

Startet af Carsten Hansen Eeg, 21 Mar 2012 - 21:00

Forrige emne - Næste emne

Carsten Hansen Eeg

Hej,

Jeg har fundet ud af, at en af mine direkte aner: Jens Mortensen (Holm) havde en stedsøn, nemlig Peder Andersen Holm som d. 30. august 1803 drabte sin hustru Giertrud Hansdatter i raseri(KB op.247 Gauerslund sogn,Holmans Herred,Vejle Amt)hendes begravelse.


Nu ved jeg bare ikke, hvad jeg skal gøre for at finde ud af hvem og hvordan mhs til politi og dom, fængsel osv osv børnenes videre plejefamilie osv.

Er der nogen af jer der ved hvor jeg skal lede?

På forhånd tak Carsten

Familien er her

vejle, Holmans, Gauerslund, Gauerslund Sogn, Huusene wed Gaurslund Strand, 24, FT-1787, B8847
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:  
Jens Mortensen   41    Gift   Mand   Fæste Huusmand og Fisker      
Maren Pedersdatter   50    Gift   Hans Kone        
Peder Andersen   20    Ugift   Hendes Børn af første Egteskab        
Anna Maria Andersdatter   16    Ugift   Hendes Børn af første Egteskab        
Søren Andersen   13    Ugift   Hendes Børn af første Egteskab        
Bodil Andersdatter   7    Ugift   Hendes Børn af første Egteskab



Jens Mortensen(Holm)s Stedsøn og stedsvigerdatter:
vejle, Holmans, Gauerslund, Gauerslund Sogn, Afbyggerne paa bemte Breining Byes Grund og Mark, 15, FT-1801, B8842
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:  
Peder Andersen   32    Gift   Mand   Huusmand med Jord og Fisker      
Giertrud Hansdatter   34    Gift   Hans Kone        
Maren Pedersdatter   5    Ugift   Deres Børn        
Anne Pedersdatter   1    Ugift   Deres Børn        

Søren Andersen   27    Ugift   Tjenestekarl

Jørgen Green

Hej Carsten

Normal vil jeg foreslå, at du kigger i domprotokollen for Holmand Herred, men jeg kan ikke umiddelbart se, at der findes nogen for tidspunktet omkring 1803.

Men der findes en Forhørs- arrest- og indførelsesprotokol, som skulle dække årene 1801-1826, hvor du formentlig finde oplysninger om sagen herunder ved hvilken ret, han er blevet dømt og formentlig også, hvilket fængsel, han er blevet overført til. 

Ud fra de oplysninger, som du finder, kan du lede efter flere oplysninger om ham.

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=Holmans+Herred&b=&c=&d=1&e=2012&ngid=523281&ngnid=3347112&heid=8987455&henid=8987455&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Carsten Hansen Eeg

hej og Tak for det Jørgen, det ser da ud til at være et register der helt sikkert har nævnt noget om sagen.

jeg må vist på min første tur til Viborg snart.

Jeg kiggede efter, om han var havnet i Viborg eller Odense tugthus og der fandt jeg ham ikke.

Fandt så et eller måske 2? skifter efter den drabte Giertrud.(og måske ham?)

det første 1 år efter hendes død og et ? 2,5 år efter(måske har han mistet hovedet)?


Elbo-Brusk-Holmans herredsfoged navneregister til skifteprotokol 1794-1827 (B-73-177)

Giertrud Hansdatter, Brejning,                                 1804 8/9,   Peder Andersen Holm,        202.

og                                                                        1805 21/12                                       231 b

mvh carsten


Jørgen Green

Hej Carsten

Jeg vil tro, at der er størst sandsynlighed for, at han er placeret i Tugt-, rasp- og forbedringshuset på Christianshavn eller (mindre sandsynligt) Stokhuset i København.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Carsten Hansen Eeg

Tak igen Jørgen

Nu må jeg lige se om skifterne og dit andet forslag siger noget.

Hvordan var det i 1803(og før) at politi fungerede? var det Koldinghus, der var eneste myndighed= arrest/politi i Holmans herred? og han er vel i såfald først havnet der efter en anholdelse?

vh Carsten

Jørgen Green

Der fandtes ikke noget politi på dette tidspunkt (bortset fra, at der var en politimester i København). I byerne fungerede byfogeden som øverste »politi«myndighed, i herredet var det herredsfogeden og i birkerne var det birkeretsdommeren.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk