Kan man blade i DDA-filer

Startet af John LarssonJodalela, 21 Mar 2012 - 12:27

Forrige emne - Næste emne

John LarssonJodalela

Jeg har fundet en familie i DDA, som jeg gerne vil kigge nærmere på i faksimileudgaven i AO. Det lykkedes mig ikke at finde stedet i AO, men jeg tænkte at hvis man kunne "blade" i DDA-filen, så ville det være nemmere at finde familien i AO.

Det drejer sig konkret om FT1845, Frb. amt, Karlebo sogn. Filen som jeg vil blade i er C2803. Hvordan gør man det?

Venlig hilsen
John

Mari-Ann Herløv

Hej John..

Jeg har fundet et lille fif, som har hjulpet mig et par gang, når jeg ville slå efter i AO..
Det vil være nemmere at forklare, hvis jeg ved hvilke opslag du har bøvl med...

Mvh. Mari-Ann
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

Anne Mortensen

Familien du søger bor i Karlebo Sogn og mon ikke der også står hvad "Landsbyen" hedder.

Du kører ned tilfældigt i FT 1945 til du kommer til den nævnte landsby og søger familien omkring opslaget.

Der er sikkert andre måder, men denne har fungeret fint med mig.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Mari-Ann Herløv

Hej John og Anne..

Jo, det er da rigtigat, bare kan kigge efter hvad landsbyen hedder...
Det er jo bare ærgeligt, hvis man ikke ved hvilken rækkefølge landsbyerne kommer i..Så kan man komme til at bladre rigtig mange opslag igennem inden man når frem til den rigtige..

Ved det lille fif jeg har fundet, slipper man for det..Man kan "nøjes med et par klik frem og tilbage i rækken af opslag.. (selvfølgelig virker det ikke hver gang, men for det meste)


Jeg har taget en tilfældig person (Peder Jacobsen), klikket på "vis alle felter".

Se her:  http://ddd.dda.dk/asp/alle_opl.asp

De oplysninger jeg så går efter er  "Kildehenvisning: 347"  eller "Husstands-/familienr:  187"..

Slår op i AO...Amt/Herred/Sogn.. klikker på et tilfældigt opslag, i toppen.. Eks. opslag 6 og 7..
Her kan jeg se at der i højre hjørne stå 315 og 316.. Det indikere at jeg skal bruge oplysningen "Kildehenvisning: 347" fra DDA.. Så er det bare med at klikke et par opslag længre ned og volá... på opslag 38 er Peder Jacobsen, anden familie forneden (i højre hjørne af siden står der 347)

"Husstands-/familienr: oplysningen har jeg brugt et par gange ved når det er nyere FT. Da er det som regel det nr. der står "forsiden" af AO opslaget, der hvor man kan se gaden/byen´s navn..

Håber dette giver mening og er til nogen hjælp..

Hilsen Mari-Ann
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

John LarssonJodalela

Citat fra: Mari-Ann Herløv Dato 21 Mar 2012 - 12:46
Hej John..

Jeg har fundet et lille fif, som har hjulpet mig et par gang, når jeg ville slå efter i AO..
Det vil være nemmere at forklare, hvis jeg ved hvilke opslag du har bøvl med...

Mvh. Mari-Ann

Tak begge to!

Det drejer sig om:

>>
frederiksborg, Lynge-Kronborg, Karlebo, Nivaa, et Huus, 44, FT-1845, C2803
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Madsen 74  Gift  Dagleier Horup i Jylland
Natalia Jacobsen 2  -  Plejebarn Her i Sognet
Frederikke Holst 58  Gift  hans Kone Fredensborg

<<

(Det er noget som en anden venlig person her fra kredsen har hjulpet mig med!)

Jeg vil prøve at se om jeg forstår dit "fif", men lige nu skal jeg forberede lidt aftensmad og så skal jeg til beboerforeningens generalforsamling! ;-)

Venlig hilsen
John

John Nielsen

Hej Navnebror

Det er opslag 64.

Løbenummer 1778/ totalt antal 2416 X antal opslag 81 = 60.
Dette er en cirka angivelse og den er typisk lidt for lav.
Der går normalt et par sider fra i starten, og ikke alle sider er fyldte.

Hilsen John Nielsen

Mari-Ann Herløv

Hej John og John..

Ja, ind imellem bliver man så frygtelig optaget af andre ting.. Har først set jeres svar nu.

Spørgsmål til John Nielsen:

Det var da ellers noget af en udregning, du kom med..Jeg kan godt se at, det også er en smart metode. Hvor har du det totale antal fra??

Til John LarssonJodalela:

Efter mit fif, kommer jeg også frem til opslag 64.. Se i højre hjørne står der 373 = Kildehenvisning: 373 fra dda opslaget under "vis alle felter"..

Det ser ud til, der mange smarte måder, man hurtigt kan finde det man søger i AO..
Og det er jo altid sjovt at få og afprøve en ny metode... (Næste gang vil jeg afprøve John Nielsen´s)

Ha´en fortsat god aften..

Hilsen Mari-Ann
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

John Nielsen

Hej Mari-Ann

Totaltallet fås ved at søge på %%% i DDA.
Metoden baserer sig på at indtastning og fotografering på film/mikrokort/AO normalt følger RA's oprindelige opstilling.
I det her tilfælde måtte jeg lave 5 opslag, men der skal ofte lidt flere til.

Hilsen John Nielsen

Mari-Ann Herløv

Hej John Nilsen..

Åh ja, selvfølgelig... Nu har jeg fanget din metode.. 100% smart og enkelt..

mvh. Mari-Ann
Med venlig hilsen

Mari-Ann Herløv

John LarssonJodalela

Hej Navnebror og Mari.Ann!

Jeg er nok for træt til at komme videre i aften. Jeg kan ikke engang finde dem på opslag 64! Jeg vedlægger det jeg ser her; er det den I mener?

[vedhæfting slettet af admin]

John Nielsen

Hej John

Lige lidt over midten.

Hilsen John Nielsen

John LarssonJodalela

Tak for det John!

Det er jo ikke den bedste gengivelse. Hvordan indtasterne har kunnet læse det med plejebarn og Horup i Jylland, forstår jeg ikke, men de har måske ikke det samme at kigge på? Jeg prøvede at finde dem på aldersangivelsen, men heller ikke den er særlig læselig!

Venlig hilsen
John

John Nielsen

Hej John

Ja, kvaliteten er ikke høj.
Det er en gammel dårlig sort/hvid film som også er digitaliseret i sort/hvid (1 bit).
Det var der en masse tumult om i sin tid men eksperterne hos AO lod sig ikke overbevise om at det burde være gråtoner.
Som jeg forstår det så vil de digitalisere folketællingerne om, men det havde været bedre hvis de havde gjort det ordentligt fra starten.

Microsofts Faxviewer gør et godt job med dem (de har heller ikke selv lavet den).

Hilsen John Nielsen

John LarssonJodalela

Hej John!

Ja, det er ikke så smart, men mon ikke det skyldes at man har været bange for at man ikke havde upload-ressourcer til de tungere filer i gråtoner? Det ideelle ville jo være at man havde affotograferet materialet i højeste kvalitet, så kunne man i første omgang gøre den sorthvide version tilgængelig og have gråtoneversionen parat til "bedre tider"! Man kunne også have valgt at gøre gråtoneversionen tilgængelig, men begrænse belastningen på trafikken ved at maksimalt tillade fx. 5 billeder pr. døgn og IP.nr. af disse lidt tungere billedfiler. Det er jo ikke så tit at man har behov for at "se bedre", så det ville sikkert være tilfredsstillende for de fleste!

Venlig hilsen
John

John Nielsen

Hej John

Nej, det var bare een af en lang serie af tåbelige beslutninger.

Hvis der er kapacitetsproblemer så er det ikke billedfilerne der er skyld i det, men det at deres system baserer sig på identitetsmeddelelser på op til 200 KB mens meddelelsen ofte kun er et par KB.
Oveni det så har disse kun en begrænset levetid, så hvis man lader browseren stå i en periode kan man ikke bare fortsætte, men må starte forfra.

Det kan tilføjes at dette er femte forsøg og at det virker langt bedre end de foregående.

Hilsen John Nielsen