Dåb i Lyby 1813

Startet af Anders Mehlsen Andersen, 19 Nov 2010 - 19:04

Forrige emne - Næste emne

Anders Mehlsen Andersen

Min oldefar, Melsen Andersen, døde i Bostrup, Lyby 13. juli 1882.
Han blev gift første gang i Lyby 15. april 1845 med Else Christensdatter og senere med Inger Christensdatter den 8. december 1874 også i Lyby.
Jeg forestiller mig, at han blev døbt i Lyby i august 1813.
Jeg har fundet et opslag 182 i kirkebogen for Lyby 1765 - 1813, hvor jeg læser om dåben af en Melsen, men jeg har grove svært ved at læse teksten - er der nogen, der kan konfirmere dette opslag og tyde teksten?
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

Elsebeth K. Kristiansen

Hej

Den 15de Aug.
L:K: =Lybye Kirke

Melsen Anders Persens Søn af Vester Lybye hans Hiemme Daab offentligt bekjendtgiort
i L:K:. Baaret af Kirsten MelsDatter. Fadderne vare Anders Andersen, Peder Jørgensen og
Inger ThomasDatter

Mvh
E. Kristiansen
MED VENLIG HILSEN
ELSEBETH

Anders Mehlsen Andersen

Kære Elsebeth
Du er godt nok skrap til at tyde - jeg mente nok, teksten startede med Melsen, men resten var ganske ulæseligt for mig. Din udlægning konfirmerer, at det er min oldefars dåb, for tipoldefar hed nemlig Anders Pedersen og var gift med Anna Mehlsensdatter, så det er nok hendes søster, der har båret. Hvem fadderne var, må jeg have kikket nærmere på.
Da der jo er tale om bekendtgørelse af hjemmedåben, er han jo født tidligere i august eller i juli. Men da moderen ikke er introduceret ved denne lejlighed, er det nok endnu ikke 6 uger efter dåben.
Under alle omstændigheder - tusind tak for din hjælp.

Vh.

Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com