Tydning af 3 begravelser i Vivild, Sønderhald, Randers - 1692 - 1813

Startet af Ivan Lindegaard, 20 Mar 2012 - 14:14

Forrige emne - Næste emne

Ivan Lindegaard


Jer har 3 - med hinanden forbundne - begravelser, hvor fællestrækket er, at de er døde hos Peter Hollænder i Battrupholt:

Opslag 180 øverst, hvor der står at afdøde Jens Sørensen var fra ØSTERGAARD i ?? Vester?? som ligger i ? Vendsyssel ??


Opslag 223 nederst,  hvor en Peder Pedersen er begravet. Jeg læser "skal han været fra ??? ".
  I Nygårds sedler har han skrevet KBh, men det kan jeg ikke umiddelbart få til at passe.

Opslag 225 punkt 4, kan jeg kun tyde "som har været i kuur hos Peter Hollænder i Battrupholt, gl. 20 Aar.
  I Nygårds sedler, står der, at det var en bondepige.

Nygårds sedler fundet via Peter Hollænder, og disse informationer står alle på 1786 sedlen.

Mvh  Ivan Lindegaard

Knud Højrup

Hej Ivan!

Her er hvad jeg har fundet ud af vedr. dine tre spørgsmål:

Vivild kirkebog opslag 180 øverst: (højre del af folio 91. Hele folio 92 ser i øvrigt ikke ud til at være mikrofilmet?)
15 August (1768): begravet Jens Sørensen Ungkarl, som døde udi Battrupholt hos Peyter Hollænder hwor han war i cuur. Hand war fra Østergaard i Westerballe, som ligger i West Jylland, 36 Aar gl.  (Ifølge Trap Danmark fjerde udgave er der ikke en "Vesterballe" i Vendsyssel)

Vivild kirkebog opslag 223 nederst: (venstre del af folio 112)
26 now 1786 begravet Peder Pedersen, en Patient, som døde hos Peiter Hollender i Battrupholt. Skal hawe wæret fra Horsens Kanten, han war 30 Aar gamel.

Vivild kirkebog opslag 225 punkt 4(venstre del af folio 113)
25 Sept 1787 begrawet Kamer?=raad      Søn fra Kbhvn, som hawde wæret i Cuur hos Peter Hollænder i Battrupholt, gl. 20 Aar.

Jeg har arbejdet med Vivild sogn i mange år og har oplysning om yderligere 8 begravelser fra 1767 til 1788 hvor personen har været i kur hos Peiter Hollænder. Sig til hvis du er interesseret i disse også. ;-)

Hilsen Knud Højrup
KHøjrup

Ivan Lindegaard

Hej Knud !

Jeg siger da så mange tak. Det ser meget rigtigt ud.

Jo ... jeg er interesseret i de andre dødsfald.

Der er tale om min vivs tip-tipoldefar.

jeg har luret lidt på, om Hollænders praktiseren kunne gå helt upåtalt hen - set fra øvrighedens side - men jeg hae ikke selv nogen idé om, hvor jeg så evt. skal lede.

Mvh  Ivan

Kirstine Kristensen

Hej Ivan

Jeg arbejder også med Peter Hollænder i Vivild. Han er tilsyneladende en meget interessant person, der har praktiseret som "klog mand".

Du undrer dig over, at han har kunnet undgå øvrighedens søgelys, men dette er ikke så mystisk. Den første kvaksalverilov er først fra 1794 og Peter Hollænder dør i april dette år.

Til gengæld er det ikke lykkedes mig at blive klog på, hvor han kommer fra. Hvis du har noget godt bud, hører jeg gerne om det.

Hilsen Kirstine