Tillfångatagen dansk gefrejder 1644

Startet af Andreas Karlsson, 19 Mar 2012 - 12:22

Forrige emne - Næste emne

Andreas Karlsson

Hej Danmark!
Jag läser en relation över en tillfångatagen dansk gefrejder under kriget 1644. Denne man, som hette Efraim Larsen tillhörde Niels Krabbes kompani i Halmstad, tillfångatogs av svenskarna och förhördes om hur Halmstad var befäst. Hans vittnesmål finns nedtecknat i ett dokument i det svenska Riksarkivet. Här är dock några detaljer som jag har svårt att förstå. Det rör sig om stadens befästningsverk. Hur tolkar man följande?

Grafwen om festning är 15 Roder bredh. Mitt uthj den store ähr een blind graf, 9 alner wed. Den kann icke afstickes men den brede wehl:
Kassematterne ähre igenmurade och medh Jordwall formeret en brystwer opå Espaulten.

Det är orden Roder, afstickes och Espaulten som jag inte kan tolka. Alla tips mottages med största tacksamhet

Andreas Karlsson
Falkenberg (4 mil från Halmstad)

Peter Kristiansen

En rode er et gammelt dansk mål = 1 rode = 10 fod = 5 alen
http://ordnet.dk/ods/ordbog?select=Rode,2&query=rode
så 15 roder må være 150 fod eller ca. 50 m - er det helt forkert? Det er nu meget bredt ??

Graven om fæstningen er 50 m bred. Mit i den er store er en blind grav, 5½ m bred. Dens afgrænsing/ udstrækning kan ikke fastlås ????? - se
http://ordnet.dk/ods/ordbog?aselect=afstikke&query=afstikkes (4)

Kassematterne er tilmurede og med en jordvold er dannet et brystværn ovenpå ??

Espaulten må være et befæstningsteknisk udtryk - men har ingen ide om hvad det står for...

M.v.h. Peter Kristiansen

Jakob Ramlau

Selv om en Fod er 12 Tommer á 26.2 mm er de 150 Fod en meget bred Grav, lidt over 46 Meter. Men uden Tegning af Fæstningen kommer vi ikke videre lige nu. Verbet "afstikke" er drilagtigt og jeg vil komme med et andet Forslag.
Først:
"Den kan ikke afstikkes, men den brede vel". Afstikning er altsaa mulig for den brede Grav, men ikke for den blinde.
I Belejringer af Fæstninger med vaad Grav var en Mulighed at grave et Afløb ind i Graven og tappe den  --- just en af "ordnet´s" Tolkninger af afstikke (dog om Vin!).
I Tydsk Militairjargon "das Wasser abzugraben".
Den "blinde" Grav kan ikke aftappes, da den sandsynligvis er gravet saa meget dybere ned, at der ikke kan blive Fald til Afløb. En saadan Grav i Graven benyttedes ogsaa meget senere under Navnet "Kynette". En ubehagelig Overraskelse for vadende Infanterister ved Nattesnigangreb.
Terminologien i Befæstningkunsten var meget Fransk og indforstaaet. Jeg kan ikke umiddelbart finde Espaulten. Men kan der have staaet Escarpen? Escarpe er i vore Dage den Beklædningsmur ved den tørre Grav som vender mod Fjenden. Paa den anden Side af Graven findes saa Contrescarpe.
Denne Fortolkning knytter sig nogenlunde til Kassematterne:de laa nemlig inde i Fæstningsvolden, undertiden med Skydeskaar ud mod Graven. De synes nu tilmurede og man maa saa tænke sig Skytter/Skyts opstillet ovenpaa Volden, bag det opkastede Brystværn.
For Fuldstændighedens Skyld: i Befæstningskunsten kan man ved "Afstikning" ogsaa forstaa at man ved forhøjet Beredskab stikker Voldskraaningen stejlere af end den har staaet i Fredstid -- det gælder selvfølgeligt kun for rene Jordværker og er næppe relevant her.

Jakob Ramlau

Og her er saa en lidt lang URL til et Kort fra 1684 hvor man kan se Halmstads  Fæstning og iøvrigt med Maalestok just i "Roder":
http://62.20.57.210/kra/bilder/0424/038/044a.pdf
Og det er nok ikke helt galt med Gravens Bredde.

Eva Morfiadakis

På franska är epaulet axel. Kanske ska det vara på den övre kanten av vallen.

Eva M
Eva M

Andreas Karlsson

hej!
Stort tack för er hjälp!
När det gäller gravens bredd är jag fortfarande lite fundersam. det man ser nederst i bild på kartan är floden Nissan, och således inte själva vallgraven. Kan längdmåttet ha varierat något under århundraderna?

Med de allra bästa hälsningar!
Andreas Karlsson

Jakob Ramlau

Tja -- det er jo et Svensk Kort! Naah, Hvis man ser efter paa Kortets Maalestok staar der explicit "Roder á 12 foot" -- men desuagtet er der en nydelig Underinddeling  i 10 Enheder. Saa jeg tror mest paa Peter Kristiansen. Og der var smaa Forskelle mellem Tomme-maalet i forskellige Lande. Paa den anden Side maales Voldgrave jo ikke med Mikrometerskrue.
Men Kortet er endnu bedre end som saa:
Som nævnt er det en Flod, der bugter sig i Kortets nederste Del, smukt koloreret blaa. Ser man efter staar der talrige smaa Tal i den, omkring 10. Det er med alt overvejende Sandsynlighed Dybden i Fod. Og det er jo helt klart at Floden ikke kan vades. Rundtom Fæstningen er der saa uden for den bastionært anlagte Vold en grønlig Zone, sikkert meget realistisk for stillestaaende Vand i Graven. Ogsaa i den staar der et antal Tal, 7, 8 og 9 og 8½. Deraf slutter jeg at det er en vaad Grav med de angivne Dybder, atter i Fod. Dybdepunkterne er ikke systematiske nok til at jeg tør udtale mig om den evt. Kynette/blinde Grav. Og Bredden af den grønlige Grav kommer ret tæt paa de 150 Fod.

Og saa noget helt andet: det er jo meget lidt ønskeligt, at en Krigsfange giver væsentlige Oplysninger til Fjenden.
Var Efraim Larsen illoyal mod os Danskere -- eller udsatte Svenskerne ham for umoderat fysisk Pres? Datiden var jo ganske usentimental og haandfast.
Eva bringer Epaule og dermed Epauletter paa Bane. Der fandtes ganske rigtigt en fortifikatorisk Detaille "Epaulement" -- betydende Skulderværn, altsaa en yderligere Forbedring af et Brystværn der skulde dække til Siderne --- giver Forslagene Mening naar man ser paa Originaldokumentet?       

Andreas Karlsson

Hej igen!
Lite mer information i ärendet. Jag har hittat i Kanceliets Brevböger att Christian IV år 1619 beordrade att en blindgrav skulle anläggas runt Halmstad.

mvh
Andreas

Andreas Karlsson

Hej!
Jag bifogar också originalhandlingen. Jag har tyvärr ingen bättre kopia.
Exakt hur de gick till väga när de "förhörde" honom vet jag inte. Dock tycks alla de uppgifter som han lämnade beträffande de danska kompanierna stämma. Såväl befälhavare som antal mannar är korrekta enligt länsräkenskaperna. Antingen var han en förrädare eller så "övertalades" han att vara sanningsenlig.

Hans uppgifter kom dock aldrig till nytta. Svenskarna kunde inte inta Halmstad, som var för kraftigt befäst.

mvh från gamla Östdanmark
Andreas
(Som hade många anfäder som stred på den danska sidan)

[vedhæfting slettet af admin]

Jakob Ramlau

Det er jo nok den blinde Grav, der forbliver problematisk. Dens Bredde er opgivet. I senere Fortifikationsteknik lod man en vaad Grav være 6 Fod dyb, nok til at Infanterister ikke kunde vade den. Kynetten /Cunetten blev saa gravet saa meget dybere, at selv en stor Hest med Rytter ikke kunde krydse den.
Udtrykket "blind" blev ofte benyttet i Betydningen skjult. I Fortifikationen betegnede "Blindering" saaledes en skjult Skytsstandplads.
Jeg fastholder desaarsag at den blinde Grav meget vel kan have været en dybere Grav i Graven, ikke umiddelbart synlig.
Om min Fortolkning om dens manglende "Afstikkelighed" (som giver Mening, naar det modstilles den brede Gravs Afstikkelighed) eller om Peter Kristiansen har Ret naar han peger paa dens skjulte Tracering faar staa hen.
Men der er vel Afficionadi af Fortifikation ogsaa i Halmstad? Jeg har set et enkelt dødt Link netop til Halmstads Fæstning.
Den Franske Belejring af Napoli omkring 1500 gav Anledning til bon mot´et "se Napoli og dø".
En af Parafraserne er den uoversættelige :" Se Halmstad og Hø" -- men det glæder mig at Fæstningen kunde holdes af vore aabenbart fælles Forfædre.