Opslag i Tranum kirkebog 1761 på LAV.

Startet af Kim Gade, 18 Mar 2012 - 15:43

Forrige emne - Næste emne

Kim Gade

Hvis nogen står foran at skulle på arkivet i Viborg, vil jeg blive glad for et opslag.

Det drejer sig om kirkebogen fra Tranum sogn, Hjørring amt 1742-1814 side 108. Denne side er ikke på AO. Her hedder siderne 107 - 119 - 109 (AO opslag 153-155).

Det jeg håber at finde på siden, er Anne/Anna/Ane som datter af Christen Mogensen. Burde nok være født omkring maj 1761. Hvis hun står der og en affotografering er muligt, ville det være fint. Ellers er det fint nok med en bekræftelse og dåbsdatoen.

Da Anne er konfirmeret 1779, eksisterede hun altså. Og da hun ikke kan findes i kirkebogen, er kun den manglende side 108 en mulighed.

På forhånd tak.
Mvh.
Kim Gade

Lillian Larsen

Til Kim

Jeg har Lerup-Tranum kirkebog i kopi - men på side 108 er der ingen Anne døbt.

Hilsen Lillian

Kim Gade

Mange tak for hjælpen Lillian. Så forstår jeg ikke, hvornår hun så skulle være døbt. På opslag 350 konfirmeres 1779 Anne - Christen Mogensens datter og på siderne lige efter 108, står hun heller ikke. Der skal vist knokles lidt mere for at finde hende :-)
Mvh.
Kim Gade

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Kim

Du finder dåben i Lerup 1761, se opslag 38:

mvh Ingelise Jacobsen

Lillian Larsen

Til Kim
Har du set efter skifter under Bratskov??? - Christen Mogensen dør i 1777.
Den Ane Christensdatter der er døbt i Tranum i 1767 er min ane - bliver gift med Christen Andersen og flytter til Torslev.

Hilsen Lillian

Kim Gade

Mange tak Ingerlise. Det må være hende, der konfirmeres 1779. Desværre er hun nok den forkerte person så. Hende, som jeg leder efter, hed jo Tranum, så hun er nok ikke født i Lerup. Desværre et vildspor. Men tak alligevel.
Mvh.
Kim Gade

Kim Gade

Det er desværre ikke hende Ingelise. Hende jeg leder efter bliver gift med Hans Jørgensen Mygind. Så skiftet hjælper ikke rigtigt videre.
Mvh.
Kim Gade

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Kim

Jeg forstår ikke helt din argumentation, hvor har du navnet Tranum fra?

Anne der bliver konf. i Tranum 1779 er datter af Christen Mogensen med tilnavnet Underline.

Anne der bliver døbt i Lerup 1761 er datter af Christen Mogensen og Kirsten Jensdatter Underline.

Da Lerup og Tranum er et pastorat er det ikke usædvanligt, at konfirmationer afholdes på skift i de respektive kirker.

mvh Ingelise Jacobsen

Kim Gade

Hej Ingelise

Pigen, jeg leder efter, kaldes både Anne Christensdatter og Ane Tranum. Ifølge FS er hun født i Tved sogn i Thisted amt. Det er hun dog ikke, men hun er viet her. Da hun ikke er født i Tved, gjorde jeg det mest nærliggende. Ledte efter hende i Tranum. Afstanden er jo ikke stor. Her får en Christen Mogensen ifølge FS en søn, der senere kaldes Christen Christensen Tranum. Han kunne altså være en bror. Men Christen Mogensen har ingen datter ved navn Anne til trods for, at han havde 15 børn. Alt dette kan læses i min efterlysningstråd her http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,31507.0.html

Efter at denne tråd er død, fandt Elizabeth Buffet så ud af, at Christen Mogensen får konfirmeret en datter Anne i 1779. Da vi jo ikke havde fundet en datter ved dette navn, kunne hun jo kun stå på den manglende side 108.

Men efter dit fund, må vi konstatere, at der var 2 Christen Mogensen i området og hende vi fandt konfirmeret 1779, nok er identisk med hende, som er født i Lerup. Hun har jo ingen grund til at kalde sig Tranum, når hun er født i Lerup og faderen hed Underline.

Herudover er der kun født en Anne Christensdatter i Tranum i perioden - Christen Mortensens datter - men hun er født i 1769 og ville ved døden i 1835 være 66 år. I dødebogen står der dog 74 år. Derfor løber sporet her ud i sandet.

Håber, at det blev mere forståeligt nu.
Mvh.
Kim Gade

Lillian Larsen

Til Kim

Måske kender du Hammerum Herred - hvis du går ind på den og skriver Anne Christensdatter så vil du se at der ikke er nogen Anne du kan bruge.
Jeg tror du skal glemme alt om Tranum sogn - bl.a. er der i Lild sogn en slægt der kalder sig Tranum - det er nærmere på Tved end Tranum -
Hilsen Lillian

Kim Gade

Ja Lillian, jeg tror også, at Tranum er et vildspor. Kom i øvrigt til at linke til en forkert tråd. Den, som jeg linkede til, var fejloprettet og derfor oprettede jeg en ny. Her er den rigtige tråd, som også indeholder kommentarer http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,31892.0.html

Måske man skulle prøve at lede i Lild, som du foreslår. Men det kræver jo, at de bruger navnet Tranum. At finde en Christen som får en datter Anne er jo ligesom ikke nok. Nu har jeg jo ledt efter hende i et par år, så om jeg rent faktisk har ledt i Lild, husker jeg ikke. Men det mener jeg ikke at have gjort.

De har i hvert fald ikke brugt navnet i folketællingerne. Hvis man leder efter Tranum i Lild sogn, får man 0 resultater. Hvis man leder i hele amtet, får man 10 resultater, men ingen synes født i Lild. Der skal de jo selvfølgelig så også have overlevet tællingen i 1845. En Kirsten Tranum i Hjortdal 1801 på 38 år kunne være interessant.
Mvh.
Kim Gade