Helt ny og kunne godt bruge et skub i den rigtige vej;) !

Startet af Wiki Baran, 18 Mar 2012 - 01:21

Forrige emne - Næste emne

Wiki Baran

   Hej,

Jeg er forholdsvis helt ny, og vil så gerne kunne forske på en nemmere måde, da det jo er et kæmpe spændende projekt :)

Selv om jeg har oplysninger som eks. min mor`s bedsteforældre: Lauritz Valdemar Kirketerp og Marie Christine Kirketerp, fra Brovst, født. ca. 1870-1875, han var gørtler.

Så kan jeg ikke rigtig finde noget rigtigt, trods sa.dk, som ellers kan være lidt af en jungle at finde ud af!

Hvad kan jeg gøre bedre?

Et andet problem er, at min far og han`s familie er flygtet hertil fra polen, de blev bedøvet og skjult i en fiskekutter, har ikke haft meget kontakt til min far, og han talte heller ikke om det, og kender derfor ikke meget familie på den side!
Min far er nu død, og det gør det jo ikke ligefrem lettere at finde svar!

Min far hed Wladyslaw Baran, og Baran er så almindeligt et efternavn, det er både kurdisk, polsk, tyrkisk og arabisk.
Han`s far hed Michael Kramitz, han skulle vist være oprindeligt fra Rusland, og de havde heller ingen kontakt, så jeg ved intet!

Hvordan kan jeg finde min far`s familie, når nogen er polske, andre russere, og jeg ved snart ikke hvad;)?

Håber der er nogen, der kan hjælpe mig på rette vej, så jeg kan finde mine aner....

Tak fordi du gad at læse mit oplæg :)

Mvh

Wiki.

Lissa Pedersen

#1
Hej Wiki,

Kirkebøger og folketællinger finder du på www.arkivalieronline.dk, og mange folketællinger på www.ddd.dda.dk.

Denne med Laurits Valdemar har jeg fundet på den sidste side, og så kommer du en generation længere bagud. Prøv så at finde de forskellige personer i kirkebøgerne - deres fødsel, konfirmation, vielse etc.:

hjoerring, Børglum, Øster Brønderslev, Øster Brønderslev, Hus, 2, FT-1880, C5710
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Nikolaj Larsen 45  Gift Husfader, Fattigvæsnet  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Birgithe Marie Nielsen 46  Gift Hans Hustru  Hellevad Sogn, Hjørring Amt
Julius Jensen 12  Ugift Deres Barn  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Nikoline Johanne Jensen 10  Ugift Deres Barn  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Lovise Dagmar Jensen 3  Ugift Deres Barn  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Karen Kirstine Jensen 24  Ugift Deres Barn  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Udøbt Drengebarn under et aar  Ugift Sidstnævntes Søn  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Søren Peter Kirketerp 29  Gift Husfader, Bager  Aalborg
Jørgine Petrea Bodelsen 27  Gift Hans Hustru  Dronninglund Sogn
Hans Laurits Madsen 6  Ugift Hendes søn  Dronninglund Sogn
Alfred Marinus Kirketerp 1  Ugift Deres Barn  Dronninglund Sogn
Laurits Valdemar Kirketerp 3  Ugift Deres Barn  Vester Hassing Sogn, Aalborg Amt
Christen Ottesen 87  Gift Husfader, Aftægtsmand  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Johanne Kirketerp 71  Gift Hans Hustru  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Søren Christjan Jensen 27  Gift Husfader, Murer  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Wilmine Nielsen 24  Gift Hans Hustru  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Ane Katarine Jensen 2  Ugift Deres Barn  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Ane Margrethe Jensen 1  Ugift Deres Barn  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Jens Larsen 37  Gift Husfader, Husmand  Hallund, Hjørring Amt
Ane Cecilie Christiansen 36  Gift Hans Hustru  Vester Brønderslev
Laurids Christian Larsen 2  Ugift Deres Barn  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Laurits Karl August Frederiksen 45  Gift Husfader, Banevogter  Tolne Sogn, Hjørring Amt
Sidsel Hansdatter 49  Gift Hans Hustru  Stenild Sogn, Aalborg Amt
Andreas Severin Karlsen 9  Ugift Hans søn  Kousted Sogn, Randers Amt
Maren Katharine Karlsen 7  Ugift Deres Datter  Kousted Sogn, Randers Amt
Ane Krestine Karlsen 4  Ugift Deres Datter  Vebbestrup Sogn, Aalborg Amt
Laurits August Karlsen 1  Ugift Deres søn  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Peder Christoffersen 68  Enkemand Husfader  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Chrestjan Peter Pedersen 35  Gift Husfader, Daglejer ved Landbrug  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Ane Marie Pedersen, født Andersen 29  Gift Hans Hustru  Store Brøndum Sogn, Aalborg Amt
Andrea Petrea Pedersen 7  Ugift Deres Barn  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Niels Jakop Pedersen 5  Ugift Deres Barn  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Anders Larsen Pedersen 2  Ugift Deres Barn  Øster Brønderslev, Hjørring Amt
Thomas Kresten Kristensen 59  Gift Husfader, Husmand  Hallund, Hjørring Amt
Maren Kjerstine Larsen 66  Gift Hans Hustru  Hammer Sogn, Aalborg Amt

Det polske kan jeg desværre ikke hjælpe med, men der er en anden tråd her på Slægt og Data, som nævner navnet Baran, så du kan læse det: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,30673.0.html

Hilsen Lissa

Lissa Pedersen

#2
Her er familien i 1890 - nu (tilbage) i Ålborg - Laurits Valdemar født i Vester Hassing:

aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Aalborg m-kort 1576, Maren Turis Gade sidebyg. f.1, mat.188 nr3, FT-1890, C0383
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Peter Kirketerp 39  Gift husfader Bagersvend Aalborg
Jørgine Petrea Kirketerp 37  Gift husmoder  Dronninglund
Lavrits Valdemar Kirketerp 13  Ugift barn  Vester Hassing
Marie Kristine Kirketerp 9  Ugift barn  Øster Brønderslev
Emma Margrethe Kirketerp 4  Ugift barn  Hasseris
Anna Adele Kirketerp 2  Ugift barn  Aalborg

Lissa

Lissa Pedersen

Laurits Valdemar blev født den 20. april 1876 i Vester Hasssing sogn, Kær herred, Ålborg amt - opslag 4 (1876-1888). Forældre: Bagersvend Søren Peter Kirketerp og Hustru Jørgine Petrea Bodelsen, Vesterhassing.

Lissa

Wiki Baran

Hold da op- WOW.... :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
Hvor er i bare søde, jeg kan slet, slet, slet ikke beskrive, hvor taknemmelig jeg er, og hvor meget I har hjulpet mig alle 3- TUSIND TAK :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Hvor er det fantastisk, nu har jeg virkelig fået noget og kunne arbejde med, samt en masse nyttige redskaber :)

I er SIMPELTHEN så skønne :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

TAK, TAK, TAK  :)

Tak for AL den STORE hjælp :) :) :)

Kærligst

Wiki.

Wiki Baran

Hej Lissa,

Jeg var vist lidt for glad, og helt op og ringe, så jeg har først set nu, at du skrev alle 3 beskeder! ;D  ;D ;D

Du skal virkelig vide at du er et meget fantastisk menneske- TAK for at há hjulpet mig med så meget, jeg er så beæret :) :) :)

Kærligst

Wiki.

Lissa Pedersen

Hej Wiki,

Dejligt, at du blev glad. Jeg er glad for at kunne hjælpe .. det er vist derfor vi gør det, os som er blevet "bidt" af slægtsforskning. Men, pas på, man kan blive afhængig af det! ;)

Håber du kan komme lidt videre nu - ellers bare spørg løs. Fortsæt evt. her i tråden, eller hvis du starter en ny tråd, så skriv lidt mere udførligt i overskriften, hvad, hvem og hvor du søger oplysninger. Læs gerne vejledningen igennem her i tråden.

God jagt efter dine aner! Hilsen Lissa

Peder Sørensen

Hej Wiki
Når din far er kommet hertil som flygtning, er han  blevet afhørt af politiet, og derefter anbragt på en flygtninge center,  fx drevet af  Dansk røde kors,
både politi og Dansk Røde Kors har  arkiver, og det skulle være muligt at få aktindsigt.
hilsen
Peder

Lissa Pedersen

#8
Hej Wiki,

Kiggede lige efter Jørgine Petrea Bodelsen, som er født i Dronninglund d. 13. august 1852 af forældre Stolemager Budolf Madsen og Hustru Karen Marie Christensen. Det er opslag 186 (1849-1860) Dronninglund sogn, Dronninglund herred, Hjørring amt.

Forældrene er her i 1880:

hjoerring, Dronninglund, Dronninglund, Melholt By, Et Hus, 990 (8), FT-1880, C6391
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Bodel Madsen Bodelsen 53  Ugift Husfader Rokkerdreier  heri Sognet
Karen Marie Christensen 57  Gift hans Kone  Hammer Sogn

Og her i 1890:

hjoerring, Dronninglund, Dronninglund, Melholt, , 22, FT-1890, C1619
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Bodel Madsen Bodelsen 63  Gift Husbestyrer ?? D.lund Sogn
Karen Mari Christensen 67  Gift Husbestyrerinde  Hammer Sogn

Lissa

PS: Her kan du læse en smule om Bodel Madsen Bodelsen: http://www.vendelbohistorie.dk/36925329 og her: http://www.vendelbohistorie.dk/36925332

Lissa Pedersen

Her er en af Søren og Petreas børn - dvs. du kan måske finde noget i kirkebøger fra Øster Brønderslev, Hjørring på www.ddd.dda.dk:

Hjørring, Børglum, Øster Brønderslev, 1814 - 1891, Dåb

Kilde KB-1814-1891-DÅB Kildeside 98 No. 2
År  Begivenhed Dåb
Fødselsdato 10. Februar 1881 Kalenderdato 
Hjemmedato  Kalenderdato 
Kirkedåb 26. Maj 1881 Kalenderdato 
Navn Marie Kristine Kirketerp Status æ
Flerfødsel     
Faders navn Søren Peter Kirketerp Faders erhverv Bager
Faders stednavn Ø. Brønderslev   
Moders navn Jørgine Petrea Bodelsen, 28 Aar Moders erhverv 
Moders stednavn Ø. Brønderslev Moders alder 
Kildekommentar  Indtasters kommentar

Lissa

Ralph Rasmussen

Jeg har søgt uden resultat efter fødsel for den mulige tante Johanne Kirketerp både i Øster Brønderslev og i Hobro, nær hvor Kirketerp ligger.  Der er måske noget i folketælinger fra tiden før 1870.

mvh
-Ralph
Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Wiki Baran

Hej igen :)

Damn, hvor er i mega effektive og super hjælpsomme- TAK :) :) :)

Jeg er SÅ taknemmelig for Jeres hjælp :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Har desværre ikke haft så meget tid, jeg har kunnet bruge på det i denne uge, så jeg føler mig virkelig beæret over Jeres hjælp :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Hà en dejlig aften... :) :) :)

Kærligst

Wiki.

Lissa Pedersen

Måske er det denne Johanne, som Ralph prøver at finde:

hjoerring, Børglum, Øster Brønderslev, Ø. Brønderslev By, et Huus, 62, FT-1860, C7492
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Ottesen 69  Gift Aftægtsmand, Huusfader  Ø. Brønderslev Sogn Hjørring Amt
Johanne Michelsdatter 52  Gift hans Kone  Ø. Brønderslev Sogn Hjørring Amt
Ane Marie Sørensen 22  Ugift deres Datter  Ø. Brønderslev Sogn Hjørring Amt
Claus Christian Pedersen 6  Ugift Pleiebarn  Ø. Brønderslev Sogn Hjørring Amt

De må vel begge have været gift tidligere?

Kan desværre ikke bruge arkivalieronline i aften.

Lissa

Keld Sørensen

Hej Wiki,
Jeg tror, efternavnet Baran er en »fordansket« udgave af det polske efternavn Baranski. Din mor har således heddet Baranska! siger det sparsomme polske, jeg kan.
I øvrigt, hvornår kom din far og øvrige familie til Danmark?
Mvh.
Keld Sørensen. 

Ralph Rasmussen

#14
Der er endnu ikke lige linie fra Johanne Michelsdatters forældre til Søren Peter Kirketerp.  Her dog lidt mere om Johanne.

Hun er vel født i Øster Brønderslev til Michel Andersen og Kirsten Larsdatter, KB 1778-1824, opslag 120.  Og er her i 1840, og enke i 1845:

hjoerring, Børglum, Øster Brønderslev, Østerbrønderslev Bye, et Huus, 46, FT-1840, C8724
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Xstian Larssen 29  Gift  Huusmand og Arbeidsmand  
Johanne Mikkelsdatter 32  Gift  hans Kone Skræderske  
Karen Kirstine Sørensdatter 5  Ugift  deres Børn  
Anne Marie Sørensdatter 2  Ugift  deres Børn

mvh
-Ralph
Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Wiki Baran

Hej igen :)

Hvordan kan i være så hurtige til, at finde frem til aner :) ?

Syntes jeg er forrygende langsom om det, ved jeg er helt ny, men hvordan katten kan jeg udregne næste ane bedre?

Endnu engang TAK for Jeres KÆMPE hjælp :) :) :)

De kærligste hilsner

Wiki.

Ps. Har efter min far (Som var fra Polen) er død, også fundet ud af at min farfar var russisk, så tror jeg venter lidt med den side af min familie, da jeg pt. ikke er super skarp til at søge!  ???


Lissa Pedersen

Hej Wiki,

Håber du får inspiration og vejledning i vores indlæg til dig, så du selv kan komme videre, ellers spørg bare løs.

Det er nok klogt at vente med din fars aner, da du sikkert har en del at lave med det andet, og måske bliver det ikke lige så nemt med hans familie som med din mors side.

Hilsen Lissa