Agnes Klara Hess, f. Szuflitowski og Eduard Heinrich Friedrich Hess

Startet af Jeanette Dünweber, 15 Mar 2012 - 17:20

Forrige emne - Næste emne

Jeanette Dünweber

Hej alle

Ovennævnte er min farmor og farfar, som jeg desværre ikke har kendt og ved heller ikke så meget om ham. Jeg vil derfor sætte stor pris på at komme i kontakt med nogle, som kendte/kender dem eller deres familie på en eller anden måde, f.eks kolleger, familie og/eller bekendte.

Min farmor er født i Polen, men jeg ved ikke, hvornår hun udvandrede fra Polen. Ved dog hun boede?/opholdt? sig i Flensborg i 1938 og boede i hvert fald i Danmark i 1946. Hun er født 1908 og døde 1948 i København.

Min farfar er født i Augustenborg 1900 og død i Vejle 1970. Boede i København fra ?? og flyttede til Ålborg i 1951. Han skulle have været typograf på Politiken. Hvornår ved jeg desværre ikke. Hans brødre hed Peter (født 10/9 1899), Carl (født 11/1 1904) og Jacob (22/1 1902). Om han havde flere søskende ved jeg ikke. Min farfars mor og far hed: Henriette Florentine Hess, f. Voss og Hans Peter (eller Hans Peter) Hess.

Jeg ser frem til at høre fra jer og håber meget nogle kan hjælpe på en eller anden måde. Tak på forhånd.

Vh

Jeanette

Christian Konstmann Autzen

Hej Jeanette

En af vore naboer i sommerhuset hed Heinrich Hess. - Han og hans hustru var jøder, de boede i Rødovre (?), men er nu formentlig døde. Så du kunne måske få udbytte ved at kontakte jødiske kredse. Hun var oprindelig fra Litauen og han fra Bøhmen, og begge var kommet til Danmark i forbindelse med krigen.

PS: Jeg har forsket en del i Dünnweber - den gren, som forekommer i det vestlige Sønderjylland. Er du af denne gren ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jeanette Dünweber

Hej Christian

Tak for svar. Vil eftersøge dem i jødiske kredse.

Min plan var faktisk at undersøge i Polen, om min farmor var jøde. Min farmor var praktiserende katolik i Danmark, så hvis hun var jøde, har hun nok ikke selv vidst det eller har måske villet skjule det. Jeg tænker nemlig, at der er en mulighed for, at hun eller familien flygtede fra Polen pga jødeforfølgelse og måske skjulte det i Danmark pga besættelsen. Jeg har ingen oplysning om, at min farfar skulle være jøde.

Ifølge nedenstående uddrag fra side 3 på hjemmeside: http://www.dunweber.com/docs/slaegt/dunweber.pdf,
har jeg umiddelbart ingen forbindelse til de sønderjydske Dünnwebebere.

I forbindelsen med udarbejdelsen af efterslægtstavlen har jeg indsamlet
en del oplysninger om personer med navnet Dünnweber i
specielt Sønderjylland - oplysningerne fremgår af et appendix til efterslægtstavlen.
Det er dog endnu ikke lykkedes mig at finde forbindelse
mellem disse Dünnwebere og den slægt, som fremgår af denne
efterslægtstavle.

Vh

Jeanette

Lise Østerberg Bahr

Hej Jeanette og Christian (igen)


Mine forældre og bedsteforældre kendte også til Dünweberslægt, (smedeslægten) - Sjælland - se evt. også trykkeribranchen, dog har jeg set slægt der kan være og sikkert er relateret til os - og vila min FLENSBURG slægt (Haderslev/Tønder/Åbenrå m.v.) (også Ålborg/og Grenå egnen - er interessant for os).

Hess navnet har jeg set i forbindelse med energivirksomhed - OLIEBRANCHEN - f.eks. TEXAS - og da en del af BAHR slægten har en 100 årig historie i USA - beskrevet i en bog der også. ligesom de 10 kendte slægter fra DITMARSKEN.

Die Familiengeschichte den Bahr´en familie, skrevet/trykt i Bremen for ca. 80 år siden - sendt til KBH efter 2. verdenskrig.


med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Christian Konstmann Autzen

Hej Jeanette

Din Michael Dünnweber født 1729 synes at kunne være en bror af den Johannes Dünnweber født omkring 1725 gift med Anne Mette Clausdatter Weiss.

Johannes Dünnweber har jeg som værende født i Slesvig (by) - en oplysning som jeg har via hans søn Claus Johan Dünnweber, født 1758 i Slesvig by.

Så du skal måske finde din Michael Dünnweber i Slesvig by.

Jeg håber, at du har held med din efterlysning.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

#5
Hej også til  Christian (igen)


Da jeg har set navnet Hess på slægtstavlerne meddeler jeg mig lige igen:

Hess som tidl. omtalt via (vores) Zepelin slægt  Mecklenburg/Dargun hos os.
el. som set de mange Zepelin´ere (søskende) fra Preusen og Preusen/(Nassau):
Bl.a.:

Georg Hess, Franz Hess, (broder) Ferdinand von Zepelin.

Som tidligere nævnt havde mine topoldeforældre nogle ansatte på møllen i Husby, bl.a. Weiss - var Weiss´erne også en del af din Autzen el. Outzen slægt, som vi jo også har på sidelinien bl.a. i Husby/ Handewitt - ved Flensburg .


Med venlig hilsen
Lise Østerberg BAHR
(med indgifte Zepelin zu Dargun, Wahlsleben, Böel, Fehring, Hinzellmann - på tyske side evt. Schrøder og Hjort med i Tyskland også) !

Lise Østerberg Bahr

#6
Hej Jeanette.

Jeg glemte at nævne at en Dünweber var en kollega til min farfar en Østerberg, - der dengang var Værkfører -
bl.a. med tilknytning til Skibsbyggerbranchen  - B & W bl.a. og også GENERAL MOTOR, hvorfra farfar fik en REWARD/belønning,  som den opfinder han var, og fik sit billede og historien i Glas og Ramme på General Motors fabrik i OHIO, USA.

Min tipoldefar - Niels Hansen - gift med Elisabeth Michaeline Østerberg, han var født ved Græsted/Gilleleje (Nordsjælland), "smedede" med stor perfektionisme, sagdes der, - skibsstemplerne til HOSPITALSSKIBET JUTLANDIA - han døde omkring 1950.

Niels Hansens slægt var beslægtet med Larsen og Svendsen slægter (så vidt jeg husker, har ikke dokumenterne -  i nærheden nu) .

Der sejler vist en kopi af JUTLANDIA rundt i Slotssøen ved Frederiksborg Slot ved Hillerød.

Mange Østerberg børn blev døbt i Frederiksborg Slotskirke pga. forældrenes tilknytning til stedet.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Christian Konstmann Autzen

Hej Lise

Nej - min Autzen/Outzen/Owe Jensen i Jørl sogn har ingen Weiss'er, medmindre det bliver før omkring år   1700.

Hvad angår Dünnweber, så tror jeg at slægtens oprindelse skal findes i Slesvig/omkring Slesvig.

Oversat til dansk er en dünnweber vel en som væver - måske i retning af "fin"-væver.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Østerberg Bahr

Hej Christian.

Vi havde efter sigendet en Dugmager i slægten - mon ikke det stammer fra de gamle sejlskibes tid også ??

Jeg har selv boet i Sydschleswig nogle år, (fam.mæssige årsager) har stadig slægt i Tyskland og i grænseegnen i Danmark.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej igen Jeannette.
I.Ø. er din antagelse om Polen god nok - evt. Østrig-Ungarn m.m., og måske du ovenikøbet skal længere Østover - SydØstover og sikkert også til Rusland  - en tur efter Aner.

Med venlig lørdagseftermiddagshilsen
Lise Østerberg Bahr

Jeanette Dünweber

Hej Christian og Lise

Tak for jeres svar og info, som jeg af tidsmæssige årsager kun har skimmet. Men jeg kigger på det tilbage ved lejlighed.

Hvad angår Dünweber tror jeg umiddelbart ikke, at jeg kan bidrage med mere end det, som jeg allerede har skrevet.

Gode søndagshilsner

Jeanette




Christian Konstmann Autzen

Blot som opfølgning på denne tråd om Dünnweber:

Johann Dünnweber bliver gift i Smidstrup kirke, Vejle amt, opslag 399, den 30. juni 1766, med Ane Mette Clausdatter Weiss. Hun er døbt 12. oktober 1735 i Smidstrup kirke, opslag 190, som datter af Claus Weiss, fra Ronshauge/Rønshauge i Smidstrup sogn.

Der oplyses i kirkebogen, at Johann Dünnweber er fra Flensborg (hvor jeg oprindelig har ham som værende fra Slesvig by).

Hans far igen kan være denne Claus Dünnweber.

Cay-Erik Geipel oplyser (august 2012) følgende om navnet Dünnweber i borgerbogen for Flensborg:

som nr. 4288 fandt jeg:
Michel Dünnweber fra Slesvig (by) - kunst og knogle-drejer (aner ikke hvad det er) påtysk: Kunst und Knochen-Dreyer
død 3.4.1760 (Skt. Marien) Fader: Kunstdrejer i slevig Johann Dünnweber, 1752 oldermand af Skt. Nikolai skydeforening (Schützengilde), boede Große Str. nr. 47 (fra 1731-1747) derefter Norderstrasse nr. 121.


Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.