Hvorfor søren hedder Bitz Sørensen?

Startet af John Pedersen, 18 Nov 2010 - 20:30

Forrige emne - Næste emne

John Pedersen

Nu er jeg kommet til 1788 i min jagt på Rasmus Sørensen Bitz. Jeg mangler dog rigtig meget en hjælpende hånd til tydning af oplysninger angivet ifb. med dåben(?). Kan tredie søndag i fasten mon være den rigtige og hvorfor hedder Rasmus også  Sørensen. Mon svaret ligger i en kvalificeret oversættelse. Og hvem er moderen?
1713-1795,Enslev,Djurs Nørre, Randers. Opslag 318. Her er de første spor af lille Rasmus!

På forhånd tak og rigtig god aften

Peter Kristiansen

1787

Der bliver kun døbt en Rasmus på den side - men hvor får du Sørensen fra?

Dom. Oculi blev Niels Bitzes Søn Rasmus baaret til
Daaben af Maren Fibertsdatter, som blev fulgt
af Anne Marie Jensdatter. Vidnerne vare
Niels Eebertsen [?], Anders Eebertsen [?] og Niels Bitz

Så han burde hedde Rasmus Nielsen Bitz. Moderen er ikke nævnt.

Kan FT 1787 hjælpe?
M.v.h. Peter Kristiansen

John Pedersen

Rasmus Sørensen Bitz, Dolmer død d. 11.08 1850, gift med Karen Christensdatter med hvem han får sønnen Jens Christian Rasmussen (født 05.01.1848). Altså dør han inden sønnen er fyldt 2 år.
Rasmus Sørensen Bitz Dødfald er her: 1857-1865, Grenå, Djurs Nørre, Randers, opslag 200.
Rasmus Sørensen (Bitz) ægteskab er her: 1823-1836, Grenå, Djurs Nørre, Randers. Opslag 10
Sønnen Jens Christian fødsel er her: 1848-1857, Grenå, Djur Nørre, Randers. Opslag 6

Jeg har vist blandet godt og grundigt i gryden. Den Bitz, jeg bad få hjælp til, har så ikke forbindelse til Rasmus Sørensen Bitz. Hvordan kommer jeg nu videre.

TAk
Hilsen John Pedersen

Flemming A. Aasklint

#3
Hej


>Rasmus Sørensen Bitz Dødfald er her: 1857-1865, Grenå, Djurs Nørre, Randers, opslag 200.

 Her står at han er født i Hammelev.
  Han er 62 i 1859
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

John Pedersen

Tak til Flemming og Peter. Jeg har besvær med at finde videre til Rasmus Sørensen Bitz' fødsel. Kirkebogen er omkring det relevante tidspunkt svær at læse OG forstå.
Med venlig hilsen John

Flemming A. Aasklint

Måske ham her:

Hammelev sogn
Djurs Nørre Herred
Randers Amt
1796-1814
Opslag 9
No. 2 på siden.
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Lillian Møller Pavlovic

Hej John!
Måske er han her, Bitz kan være kommet til senere:

Hammelev-Enslev sogn 1796-1814, opslag 9

1797
"6. post Trinitatis blev Søren Rasmussens og Kierstine Rasmusdatters sammenavlede Søn navnlig Rasmus, fød den 17de Juli, frembaaren i kirken af Maren Jacobsdatter, Fadderne vare, Jens Bitz, Rasmus Oldermand, Lars D..? og Birthe Ingvordsdatter".

Venlig hilsen
Lillian


John Pedersen

Jeg tror jeg har fundet den rigtige Rasmus Sørensen og Bitz er af en eller anden grund (?) kommet til senere. Tak til hjælperne for den store hjælp.
Hilsen John Pedersen