Rønnebjerg Storgård

Startet af Truls Wiik, 11 Mar 2012 - 13:41

Forrige emne - Næste emne

Truls Wiik

For en tid tilbake startet jeg å interressere meg for slektsgransking. Har ikke kommet veldig langt men har hvertfall startet.
Som dere kanskje leser så skriver jeg på norsk. Jeg er selv født i Norge, men en del av meg har alltid tillhørt min danske slekt. Dersom det skulle være spørsmål om hva jeg har skrevet så send meg gjerne ett notis og jeg vil forklare så godt jeg kan.

Noe av grunnen til at jeg startet å lete opp familiens historie var på bakgrunn av noen møbler vi har hjemme. Min mors mor har startet å fortelle om hvor vi har fått flere av møblene fra.
Det hun har fortalt er at vi har arvet en del ting fra Rønnebjerg Storgård.
Jeg søkte opp på nettet etter denne gården, men kunne ikke finne så mye informasjon. Det er derfor jeg nå legger ut en tråd her i håp om at noen her besitter mer informasjon om min slekt og da gjerne også om Rønnebjerg storgård.

Det jeg er ute efter er litt historie fra gården, og om noen skulle være i besittelse av noen bilder skulle jeg håpe at De kanskje ville kunne sende meg de på mail.

Litt om min bakgrunn.

Mitt navn er Truls Wiik, jeg er eldste sønn av Erling Wiik og Merete Gjerlaug.

Merete Gjerlaug er datter av Peter Olai Gjerlaug og Anne Birte Olesen.

Anne Birte Olesen er er eldste datter av Jens Oluf Olesen og Edith Margrethe Christensen.

Edith Margrethe Christensen er datter av Nils Christian Christensen og Ane Margrethe Thomsen.

Ane Margrethe Thomsen er datter av Thomas Thomsen og Kirsten Marie (usikker på etternavn)

Her stopper den informasjon jeg besitter. Dersom noen også skulle ha informasjon om videre slekt bakover skulle jeg blive glad.

Min oldemor, Edith Margrethe Christensen, arvet i sin tid deler av innboet på Rønnebjerg Storgård etter sine kusiner, som lød tittelen prinsessene på Rønnebjerg Storgård.
Sånn jeg har fått det fortalt ble selve gården solgt til nabogården, som bestemte seg for å rive byggene.
Pengene som de to pikene, kalt "prinsessene" hadde ble gitt til veledige formål. Vet noen evt hvilke formål og om dette stemmer?
Selve innboet på gården ble delt mellom min oldemor og hennes søster.

Det jeg gjerne skulle vite er navn på prinsessene og gjerne bilder av de to, bilder av gården, deres slekt bakover i tid og ellers annen informasjon noen her besitter om min slekt og av historier om og rundt gården.

Med vennligste hilsen fra Truls Wiik


Judith Olsen

Hej Truls

Her er et billede prinsesserne:

https://picasaweb.google.com/leifingrid/GamleDage#5134162952755463298

Og der findes en del hjemmesider med oplysninger om slægten fra Rønnebjerg Storgård - bare prøv på Google.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Mette R Francke

#2
Hei

Ta en titt på denne linken
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,224341,225106

Hva er navnet på din danske ane ?

Mette
Mette R Francke

Grethe Elten Mortensen

Hej

Her er et fint billede.

http://www.old.poulstrup.net/da/herborvi/sevaerdigheder/

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen

Flemming Kristensen

Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Truls Wiik

Jeg takker så meget for svarene og hjelpen jeg har fått så langt, og håper enda flere kan hjelpe meg med å finne bilder og informasjon om slekten min.

Har tidligere sett på den forje forumsiden som flere har linket til, men skulle gjerne også kommet i kontakt med personer som sitter på bilder og annen informasjon om Prinsessene og deres familie.

Til Mette;
Min nålevende danske familie lyder navnet Olesen og holder til ved Lønstrup og utenfor Hjørring på hendholdsvis Hundrup og Høylund gård.

Min Oldemor, som var i slekt med prinsessene, hadde Christensen som pikenavn. Hennes mor het Thomsen.

Mvh Truls