Maren Pedersdatter Kastberg i Ringkøbing.

Startet af Camilla Junge, 11 Mar 2012 - 13:27

Forrige emne - Næste emne

Camilla Junge

Jeg har problemer med at finde min 4x tipoldemor Maren Pedersdatter Kastberg, ved hendes vielse med Peder Christian Dalgaard (Heldum sogn 12 januar 1816) står der, at hun er 22 år og kommer fra Ballegaard i Heldum sogn.
Den eneste Maren Pedersdatter, jeg har kunnet finde dér, er dog angivet som værende plejedatter og af fattige kår, hvilket bestemt ikke bringer mig nærmere på, hvem hendes forældre er.

Bente Wanning

god eftermiddag

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Ulfborg, Ulfborg, Ulfborg, Degneboligen, 37, FT-1860, D2384
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Dalgaard 73  Gift Kirkesanger og skolelærer  Lomborg
Maren Dalgaard 66  Gift Hans kone  N. Lemb
Henrik Christian Dalgaard 11  Ugift Pleiesønner  Ringkjøbing
Theodor Dalgaard 9  Ugift Pleiesønner  Ringkjøbing
Laust Christensen Vad 33  Gift Hjælpelærer  Thim
Karen Sørensdatter 37  Ugift Tjenestepige  Vemb
 
--------------------------------------------------------------------------------
Måske er det hende her du søger:

Denne Maren er født omk. 1794 ligesom hende du efterlyser. Og så gift med en Peder

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Henrik Brandt

Camilla, det er vel denne Maren, du har fundet:

Ringkøbing, Skodborg, Heldum, Ballegaard, , 4, FT-1801, B4347
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peder Kastberg   61    Gift   Huusbonde   Eier og Beboer   
Mætte Olufsdatter   65    Gift   hans Kone      
Mads Jensen   32    Ugift   Avls Karl      
Jens Pedersen   23    Ugift   Tærsker      
Niels Poulsen   30    Ugift   Stald Karl      
Ole Madsen   26    Ugift   Røgter      
Enevold Jensen   18    Ugift   Dreng      
Jens Christian   12    Ugift   Dreng "Haves af Barmhjertighed"      
Mariane Christensdatter   26    Ugift   Husholderske      
Karen Nielsdatter   23    Ugift   Køkkenpige      
Kirsten Lauridsdatter   21    Ugift   Bryggerpige      
Mætte Catrine Christensdatter   12    Ugift   et Fattigt Barn. "Haves af Barmhjertighed"      
Maren Pedersdatter   6    Ugift   et Fattigt Barn. "Haves af Barmhjertighed"   

Jeg mener, har læst om denne familie i den spændende slægtsbog "Man er vel hardbo" - her er et referat at kapitel 36:

Kapitel 36. Mistede alle sine børn
Peder Christensen Kastberg og hans første kone gik igennem en forældres værste mareridt – syv gange. Efter syvende og sidste barns begravelse levede de videre i 20 år, før hun døde efter lang tids sygdom. Siden fik enkemanden fire børn med husholdersken

Se http://www.moellerjensen.net/bind1.htm

Måske omtales din Maren Pedersdatter i bogen? Muligvis er der også en historie om lærer Peder Christian Dalgaard, jeg er dog ikke sikker (det er et stykke tid siden jeg læste bogen  :) ) I hvert fald står der en del om slægten Kastberg i bogen, da forfatterne nedstammer fra den.

mvh Henrik

Henrik Brandt

#3
Marens fødested opgives her som Lem/Nørlem Sogn, lige som i den FT Bente har fundet:

Ringkøbing, Ulfborg, Ulfborg, Ulfborg, Degneboligen, 121, FT-1845, C1511
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peder Chr: Dalgaard   58    Gift      Kirkesanger og skolelærer   Lomborg sogn
Maren Pedersdatter Dalgaard   51    Gift      Hans kone   Lemb sogn
Christian Johan Dalgaard   16    Ugift      Deres barn   Heri sognet
Erhard Christian Dalgaard   14    Ugift      Deres barn   Heri sognet
Christiane Marie Dalgaard   12    Ugift      Deres barn   Heri sognet
Inger Marie Danielsdatter   32    Ugift      Tjenestepige   Heri sognet

Ringkøbing, Ulfborg, Ulfborg, Ulfborg, Degneboligen, et huus, 62, FT-1850, D2377
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peder Christian Dalgaard   63    Gift      Kirkesanger og skolelærer   Lomborg
Maren Dalgaard   55    Gift      Hans kone   Nørlem
Christiane Marie Dalgaard   17    Ugift      Deres datter   Ulfborg
Søren Jessen Holm   64    Enkemand      Dagleier og tjenestekarl   Varde
Inger Marie Andersdatter   27    Ugift      Tjenestepige   Ido

Ringkøbing, Ulfborg, Ulfborg, Ulfborg, Degneboligen, 128, FT-1855, D2381
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Peder Christian Dalgaard   68    Gift   Kirkesanger, skolelærer      Lomborg
Maren Dalgaard   61    Gift   Ovennævntes kone      Lemb
Theodor Dalgaard   4    Ugift   Pleiebarn      Ringkjøbing
Jens Peder Pedersen   19    Ugift   Hjælpelærer      Flønder
Dorthea Madsen   36    Ugift   Tjenestefolk      Staby
Ane Magrethe Pedersen   16    Ugift   Tjenestefolk      Rindo

Camilla Junge

Bente: Ja, begge er mine aner.
Så det er den Maren, jeg efterlyser.

Henrik:
Ja, det er den folketælling, jeg refererer til.
Og jeg er godt bekendt med den bog, jeg har den dog hverken selv eller har haft mulighed for at læse den.
Men vil det sige, jeg kan tolke det, somom han er far til alle disse børn, han har 'af barmhjertighed', jeg prøvede at søge inde på det gamle dis, og fandt jeg en tråd, der delvist havde omtalt min ane, hvor det blev nævnt, at denne Mariane Christensdatter skulle være min Marens mor. (begge fra nedenstående husstand)

Og tusind tak, så må jeg jo søge dér.

Henrik Brandt

Hej Camilla,

Du kan bestille bogen på dit lokale bibliotek.

Maren Pedersdatter Dalgaards død ses både i Ulfborg og Ringkøbing kirkebøger.

Se Ringkøbing 1851-1888, opslag 292:

"Den Afdødes Stedfader var Gaardmd. P. Kastberg, Ballegaard, Heldum Sogn ved Lemvig."

Så hun må altså være identisk med plejebarnet i FT 1801. Han er nok ikke biologisk far til Maren, men hun har som plejedatter/steddatter fået navnet Kastberg.

Hendes biologiske forældre hedder måske Mariane Christensdatter og Peder Carlsen, se:

Nørlem, Skodborg, Ringkøbing, 1736-1800, opslag 247 (fødte i Lem 1794).

mvh Henrik

Camilla Junge

Tusind tak for svarene.
Så må det være hendes mor, der senere hen har fået børn med Kastberg.

Arne Feldborg

#7
Jeg tror det her citat fra den nævnte bog Bind 1, side 192, forklarer hvem Maren er.

Vi ved ikke meget om, hvordan Mette Olufsdatter tog de mange tab. Også hun måtte leve
videre - og gjorde det i samfulde 20 år, før hun i 1803 døde. Da havde hun ligget syg i fire år.
Det må have været en forfærdelig tid for hende. Under sin kones sygdom tog Peder Kastberg
den 25-årigeJuliane Mariane Christensdatter som husbestyrerinde. Hun var enlig mor, så nu
kom der igen børn i huset på Ballegård, en pige på seks år, der var født uden for ægteskab.

(se note 3)

Lænket til sengen måtte Mette Olufsdatter nu opleve, hvordan husbestyrerinden fyldte
pladsen ud efter hende. Alene det må have været vanskeligt. I tillæg var husbestyrerinden alt
det. hun ikke selv var; rask, arbejdsduelig, ung - og frem for alt en mor, der var i stand til at
føde levedygtige børn. Måske har Mette Olufsdatter fra sit dødsleje anet, hvordan livet ville gå
videre for de, der blev tilbage.
To år efter sin kones død giftede Peder Kastberg sig med husbestyrerinden. Den unge Juliane
Christensdatter blev nu kone på Ballegård, ikke bare af gavn, men også af navn. Der blev
ikke noget offendigt kirkebryllup; Peder Kastberg havde fået kongelig bevilling til at blive viet
hjemme på gården. Med Juliane Christensdatter kom der endelig arvinger til Ballegård. Parret
fik fire børn. og som faddere stod egnens og slægtens mægtigste bønder: Christen Olesen
på Gudumkloster, Jens Stokholm fra Nørre Vinkel, købmand Peder Winkel fra Lemvig og
]ens Breinholt fra Søndervinkel. Den yngste søn, Marcus Borgen Kastberg, blev født i 1812.
To år efter døde Peder Kastberg. Juliane Christensdatter stod nu alene med fire børn - og
snart også et femte, idet hendes første datter, Maren Pedersdatter Kastberg, lod sin førstefødte
vokse op på Ballegård. Hun var i 1815 blevet gift med degnen Peder Christian Dahlgaard,
med hvem hun fik i alt 10 børn


Note 3: Som barnefader var blevet udlagt Peder Carlsen, en tjenestekarl i Hovvinkel. Moderen var en
datter af Christen Morkiær, og deres datter blev født i Nr. Lem sogn.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.