Thomas Michelsens forældre - Øster Svenstrup, Øster Han, 1779, opslag 217

Startet af Karen Pilgaard, 11 Mar 2012 - 11:11

Forrige emne - Næste emne

Karen Pilgaard

Jeg leder efter Thomas Michelsens far, Michel Høg.

Han var avlskarl på Nr. Skovsgaard, da han bliver far til Mette Jensdatters uægte barn, men jeg kan ikke finde ud af, hvor han kommer fra. Kan nogen hjælpe mig videre?

Jeg finder Mette og sønnen Thomas i FT-1787, hun er stadig ugift.

Jeg har også brug for hjælp til at komme videre med Mette.

Hun står som Mette jensdt haumans? da hun bliver mor til Thomas.

I Svenstrup findes en Mette, datter af Jens Kock (KB Øster Svenstrup 1745, opslag 92), men jeg har også fundet en Jens Haugman i Svenstrup i FT-1787. Kan han være Mettes far?

Jeg vil sætte pris på jeres hjælp til at komme videre med Mette og Michel.

Hilsen Karen

Ruth Steenberg Rasmussen

Hej Karen

Jeg tror ikke Jens Kock er far til Mette, men derimod Jens Haugman.

Ved Thomas dåb kaldes hun Mette, Jens Haugmans og hvis du ser flere dåb igennem af uægte børn er det flere steder anført, hvem moderen var datter af.

Jens Haugman dør i 1794 i en alder af 91 år, opslag 466

Samme år - 1794 - og samme opslag har du Mettes død: Haug Mette i Sv. alder 48 år.

Fra FT 1787 ved du, at Dorthe Jensdatter er hendes søster. Jeg har ikke kunnet finde deres dåb i Svenstrup kirkebog, men det er jo heller ikke sikkert de er født der. Desværre er der ikke registreret konfirmationer, det kunne have været fint at have dem.

Ang. Michel Høg:
Ved Thomas dåb har du fadderne: Niels Høg, Peder Høg, Anne Høg og det er Kirsten Høg, der bærer.
Det viser sig, at Niels Høg = den Niels Christensen, som Dorthe Jensdatter Haugman er gift med. Se deres børns dåb:
Søren, 1782 opslag 224
Mette, 1778 opslag 213
Christen, 1774 opslag 205

Ved de to yngste børns dåb har du Michel Høg som fadder, så jeg formoder at han kan være bror til Niels og hedde Michel Christensen Høg.

mvh
Ruth

Karen Pilgaard

Hej Ruth,

Tak for hjælpen.

Jeg kan se, jeg skal blive bedre til at bruge fadderne - der er mange gode link gem der.

Så har jeg lært noget i dag  :)

Hilsen Karen

K. Thidemann

Med hensyn til Michel Høeg

Høg slægten er meget omfattende i Øster- og Vester Hanherred.

Søren og Michel Høeg går igen og igen, så pas på.

Flere fætre bærer samme navne og er næsten født samtidig.

Slægten Høeg har flere gange være oppe i DIS-Forum
mvh K.Thidemann 9000