Høvelte - Høveltsvang - I Hvilket Sogn findes de i FT 1906

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 10 Mar 2012 - 23:51

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

Hej allesammen

Jeg har brug for lidt hjælp til Danmarks sognegeografi

I følge Krabsen hører Høvelte og Høveltsvang begge til Blovstrød Sogn i - men jeg har ledt efter dem i FT 1906 på AO - uden held.

Det er især Høveltsvang jeg er interesseret i at få placeret - det er nævnt ved en dåb i Lynge Kirkebog i 1904

Begge disse sogne er i Frederiksborg Amt, men Blovstrød er i Lynge-Kronborg Herred, og Lynge er i Lynge-Frederiksborg Amt.

Jeg leder efter en Eiler Nielsen som i følge Lynge KB i 1904 var bosat i Høveltsvang

Hvem kender stedet ???

Mange hilsener fra

Elizabeth i Vermont (USA) - langt fra Nordsjælland

Jakob Ramlau

Med al Respekt for "Krabsen" -- et klassisk Kort skader ikke. Jeg benytter Generalstabskortet (1:100.000) i de tre Bøger der udkom i mange Oplag op til Slutningen af Fyrrerne. Næst 1928-62 Maalebordsbladene det bedste Kort over Danmark. Kortet har ogsaa Sognegrænser, "Prik-Prik-Prik-Linier"
Naah, det er en fed Trøst paa dine Længdegrader.
Høveltsvang ser for mig ud til at ligge i Allerød  - som det hedder nu. Men dengang hed det Lillerød Sogn.
Da S-Toget begyndte at køre fra Holte til Hillerød, hævdes det at DSB vilde have Stationsnavnet "Lillerød" ændret til "Allerød" for at undgaa Forvekslinger med "Hillerød".
Herom tro enhver hvad han vil.

Peter Kristiansen

#2
Høveltsvang ligger lige en kende længere syd på og er faktisk i Uggeløse sg. M.h.t. Høvelte, så hed landsbyen Høvelte indtil 1923 Ludserød (Blovstrød sg.) Enklaver af Ludserød overdrev overgik senere til Birkerød sogn. Da Birkerød station blev anlagt i 1864 lå den faktisk på Ludserød-jord i Blovstrød sg.


Her kan du se et kort over Uggerløse sg. fra slutningen af 1800-tallet. (virker ikke i IE).
http://arkiv.kms.dk/mpn/o2mapviewer.aspx?type=sognekort&id=219&mode=2&elav=812
M.v.h. Peter Kristiansen

Peter Kristiansen

Slettet - da indlægget fejlagtigt blev bragt to gange.
M.v.h. Peter Kristiansen

Elizabeth Høilund Buffet

Hej -

Tak for hjælpen

Ledte omgående i Uggeløse KB - og fandt konfirmationen for Eiler Nielsens steddatter som jeg også havde ledt efter.

Nu skal jeg igang med FT

Mange hilsener og tak

Elizabeth i Vermont.

- Jeg er enig med dig Jacob Ramlau at Generalstabskortet du nævner ville være dejligt at have - men desværre er mit fra Geogæisk institut ikke helt så godt og en del nyere.