Fynbo i Kronens Regiment ca 1810 - i København?

Startet af Mikkel Eide Eriksen, 19 Feb 2014 - 21:21

Forrige emne - Næste emne

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Jeg har længe haft et problem med at lokalisere en af mine forfædre. Knud Andersen fik med Birthe Larsdatter en datter 13. maj 1810 som blev døbt i Vor Frue Kirke, København. Ved datterens konfirmation 1824 i Gilleleje omtales han som død.

Der er en vielse i Garnisonskirken 7. marts 1810 mellem Knud Andersen Kirkebÿe og Birthe Larsdatter. Min teori er at det er forældrene som har skyndt sig at blive gift da graviditeten blev for synlig.

Garnisonskirken smager lidt af militær (selvom den også var blevet civilkirke i 1804). På det grundlag har jeg forsøgt at kigge i lægdsrullerne i Kirkeby og har fundet en Knud, søn af Anders Knudsen, født ca. 1780 (altså 30 år gl. ved datterens fødsel):

1790 Nyborg hovedrulle, lægd 44 Sønder Højrup, løbenummer 80
1792 A Nyborg afgangsliste, lægd 44 Sønder Højrup, løbenummer 61
1792 A Nyborg tilgangsliste, lægd 36 Kirkeby, løbenummer 12
1794 C Nyborg hovedrulle, lægd 22 Espe, løbenummer 114
1795 D Nyborg tilgangsrulle, lægd 36 Kirkeby, løbenummer 110
1796 E Nyborg tilgangsrulle, lægd 22 Espe, løbenummer 154
1797 F Svendborg hovedrulle, lægd 36 Kirkeby, løbenummer 162
1799 H Svendborg hovedrulle, lægd 36 Kirkeby, løbenummer 133
1802 L Svendborg tilgangsrulle, lægd 37 Steenstrup, løbenummer 265
1803 A Svendborg hovedrulle, lægd 37 Steenstrup, løbenummer 199 - opholdssted "Hørup Mølle"
1806 D Svendborg hovedrulle, lægd 37 Steenstrup, løbenummer 146 - opholdssted "Schioldemose"
1809 F Svendborg hovedrulle, lægd 37 Steenstrup, løbenummer 110 - opholdssted "Regensen"?
1812 J Svendborg hovedrulle, lægd 37 Steenstrup, løbenummer 100 - opholdssted "Regensen"?
1815 A Svendborg hovedrulle, lægd 36 Kirkeby A158 -, løbenummer 129 - opholdssted "Egeberg"
1818 D Svendborg hovedrulle, lægd 36 Kirkeby, løbenummer 111 - opholdssted "Egeberg"
1821 G Svendborg hovedrulle, lægd 36 Kirkeby, løbenummer 97 - opholdssted "Egebjerg"
1824 K Svendborg hovedrulle, lægd 36 Kirkeby, løbenummer 81 - afskediget, opholdssted "Egebjerg"

Deraf fremgår det at denne Knud Andersen blev landsoldat 1800 i K.P.R. 3. afd 74 (KPR tolker jeg som Kronprinsens Regiment), i rullen 1809 og frem benævnt Kron. R. (vel Kronens Regiment). Det formoder jeg er det nuværende Sjællandske Livregiment.

Det rejser så nogle spørgsmål:

1. Er det det rette regiment jeg har fat i? Hvorfor var en Fynbo dér?

2. Står der "Regensen" i 1809 & 1812 (links til rullen ovenfor)? Er det det samme som det nuværende kollegie (jeg troede kun der boede studerende) - eller er det måske en betegnelse for regeringssædet = hovedstaden = København?

Hvis det tolkes som at Knud Andersen fra rullen er i Kbh 1809-1812 passer det udemærket med den Knud Andersen Kirkebÿe der gifter sig med Birthe Larsdatter i 1810 og (måske) får en datter med hende. Han skal så være død mellem 1810 og 1824 ifølge konfirmationen i Gilleleje.

3. Han slettes fra rullen i 1824 (44 år gammel) og jeg har ikke fundet ham død i Kirkeby sogn i de omkringliggende år. Kan det tænkes at han er taget til Fyn uden Birthe Larsdatter, som så er taget til Gilleleje og sagt at han er død (måske for at undgå "dumme spørgsmål")? Krævede det en dødsattest som skulle forevises præsten?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jørgen Green

Hej Mikkel

Jeg har kigget på dine oplysninger og er enig i tydningen af, hvilke regimenter han har været i, men Regensen (hvis der står det,  usikker på tydningen) må være en lokalitet i lægdet og ikke Regensen i København.

Jeg har også kigget på indførslen i Vor Frue Kirke og vielsen i Garnisonskirken, og det virker som, at den person, som bliver gift i Garnisonskirken, ikke er identisk med ham på Fyn. Ved hans vielse i Garnisonskirken fremgår det, at han er afskediget fodgarder. Dvs. at han har været i Garden til Fods og muligvis som hvervet soldat og ikke en udskrevet værnepligtig fra Fyn. Af kirkebogen fremgår, at forældrene bor St. Pederstræde 26 i København, hvilket heller ikke passer sammen med, at den pågældende fortsat er indskrevet i lægdsrullen på Fyn og aldrig har været udskrevet til Garden til fods. Måske skulle du kigge lidt på stambøgerne for Garden til fods.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Mikkel Eide Eriksen

Hej Jørgen

Tak for svaret! Jeg havde glemt at ham der blev viet i Garnisonskirken var afskediget fodgarder, så kan det jo ikke være ham fra rullen... Øv!

Jeg har ikke prøvet at kigge i stambøger før, det må være disse her?

Den kongelige Livgarde, Garden til Fods: G25, 1. Kompagni 1769 - 1842

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jørgen Green

Prøv at se om der ikke er stambøger fra flere kompagnier samt evt. straffelister for den relevante periode.


Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Henrik Andresen

Det fremgår af Statens Arkiver
http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=&b=&c=4.+bataillon&d=1&e=2011&ngid=1239431&ngnid=1239443&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=
at det tidligere Kongens Regiment i 1808 (da Christian VII døde) ændrede navn til Kronens Regiment til Fods, som det hed indtil 1839 (da Frederik VI døde), og det blev siden til 4. bataljon og indgik i Fynske Livregiment i 1951. Jeg er usikker på, om det i 1810 var garnisoneret på Fyn.

Kronprinsens Regiment ændrede i 1808 navn til Kongens Regiment og blev 1839 omdøbt til Kronens Regiment til Fods, senere 5. Bataljon, der indgik i Sjællandske Livregiment i 1951.

Et andet regiment, Kongens Regiment til Fods, var en navneændring i 1839 af det tidligere Prins Christian Frederiks Infanteriregiment, og det blev senere til 6. Bataljon og indgik i Prinsens Livregiment i 1951.

Det fremgår af lægdsrullerne for Odense amt i 1820'er og 1830, at de udskrevne normalt tilhørte Kongens Regiment, men det kan virke forvirrende med disse navneændringer.

Med venlig hilsen,
Henrik

Henrik Andresen

Vedr. det første indlæg i denne tråd om opholdsstedet "Regensen".
For mig at se, står der "Regmt" hvilket betyder, at hans opholdssted var Regimentet, dvs. at han var indkaldt på det tidspunkt.

mvh
Henrik

Mikkel Eide Eriksen

Hej Henrik

Du har nok ret i "Regmt", det ser rigtigt ud.

Jeg har ikke haft lejlighed til at kigge i stambøgerne endnu, men jeg skal nok melde tilbage når det sker.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

Så har jeg endelig haft lejlighed til at kigge i Livgardens stambøger. Der var så vidt jeg kunne se i Daisy kun 2 kompagnier der går tilbage til før 1810. Fysiske Enheder i Daisy.

Jeg har kigget i begge kompagniers bøger fra begyndelsen frem til 1811 og har kun fundet een mand ved navn Knud Andersen (i 2. kompagni). Jeg synes dog ikke at han passer særligt godt ind: Han er født ca. 1753 og afgår kompagniet 1795, hans tilnavn er "[Rustal?]" og han skal stamme fra "Christianstifft" (tilsyneladende i Norge).

Nr. 11 (klik for stor)



mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986