Store kongensgade, hvilket lægedistrikt?

Startet af Lene S. Nielsen, 09 Mar 2012 - 18:55

Forrige emne - Næste emne

Lene S. Nielsen

Hej er der mon en der kan fortælle mig i hvilket lægedistrikt Store Kongensgade i Kbh høre under i årene 1818 - 1863

hilsen Lene

Anna N Rasmussen


Halløj Lene,

Jeg er langtfra sikker, men jeg har en idé om, at det med lægedistrikterne forholder sig ligesom med fx skiftedistrikterne, hvor skifteprotokoller fra københavns nordre og søndre birk ikke berører "selve" eller "indre" københavn, som man ellers måske umiddelbart kunne tro, men derimod omegenskommunerne:

Derfor: de "indre-københavnske" lægedistrikter tror jeg ikke befinder sig under nordre/søndre distrikt, men vil derimod være administreret under Sundhedsstyrelsen:

Et eksempel på dødsattester (men kunne fx også være jordemoderattester) i en Daisy-søgning: her vil du dermed skulle vælge "Sundhedsstyrelsen, København" (5. nederste serie):

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?c=d%C3%B8dsattest&d=1905&e=1905

Den går så godtnok kun tilbage til 1840, og derfra ved jeg ikke lige hvad man gør.  ???

Men det er bedste bud herfra (dvs. sådan som jeg selv ville forsøge mig) - men muligt at andre derude ved bedre?

Med venlig hilsen
Anna





Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.