Ny database over faldne i Den store Krig på vej - på en skændig baggrund

Startet af Lars Erik Bryld, 17 Maj 2012 - 14:59

Forrige emne - Næste emne

Lars Erik Bryld

Kære alle

Nedenstående er et refererat af en artikel fra denne uges Weekendavis:

Citat

I 2010 blev der på finansloven afsat midler til at oplyse om de store sønderjyske tab under Den store Krig 1914-18.

Planen var, at alle de i alt 5230 dræbte sønderjyder skulle have deres navne indgraveret på glastavler på den danske soldaterkirkegård i Braine i Nordfrankrig.

Kirkegården i Braine blev indviet i 1924 og indeholder i dag kun 79 grave med navngivne sønderjyske krigsofre. Kun ganske få faldne blev flyttet til Braine, da det oftest var for dyrt for de efterladte at skulle betale for eftersøgningen og flytningen. Næsten alle sønderjyder ligger derfor begravet spredt rundt om på de tyske soldaterkirkegårde.

Kirkegården og mindetavlerne skulle stå klar til 2014, hvor 100-året for Den store Krig skal markeres over hele Europa. Projektets pris er knap halvanden millioner.

Men nu har kulturminister Uffe Elbæk (R) helt stoppet projektet, selvom en halv million allerede er brugt på forstudier og projektering. Kulturministerien er fra Finansministeriet blevet pålagt at finde besparelser og begrunder i et skriftligt svar beslutningen med »den vanskelige økonomiske situation«.

»Det er ret ærgerligt, at vi nu har brugt et halvt år på at lave en fuldstændig liste med oplysninger om alle de faldne sønderjyder, som alligevel ikke skal bruges i Braine,« siger museumsinspektør Inge Adriansen fra Museum Sønderjylland på Sønderborg Slot

Museets folk  har været ude og lede efter oplysninger i lokalarkiver, i kirkebøger, på krigsmindesmærkerne på de sønderjyske kirkegårde og i Landsarkivet for Sønderjylland.

»Vi vil færdiggøre arbejdet i samarbejde med Landsarkivet for Sønderjylland. Navnelisten med udførlige oplysninger om de ca. 5230 faldne vil derpå blive lagt på internettet. Det må Museum Sønderjylland så finansiere med egne midler, og jeg er sikker på, at museets bestyrelse vil bakke op om den beslutning. Her i landsdelen stopper vi ikke på halvvejen, fordi vinden blæser i anden retning,« siger Inge Adriansen.


Også fra mange andre sider er der vrede over beslutningen:

»Jeg er både stærkt undrende og vred over, at kulturministeren således mener at kunne aflive et godt projekt, der var vedtaget med bevilling på finansloven og som tilmed allerede i forberedelsen har kostet et par hundredtusinde kroner. Et rigtig skidt signal her op til hundredåret for udbruddet af Første Verdenskrig,« siger Haderslevs borgmester Jens Christian Gjesing (S). Byen er venskabsby med Braine og står som den sønderjyske koordinator af de årlige mindehøjtideligheder i Nordfrankrig.

»Det er godt nok sølle, at man ikke kan afse et så relativt beskedent beløb til en så vigtig soldaterkirkegård. Ikke mindst set i lyset af 2014,« siger historiker Claus Bundgård Christensen fra Roskilde Universitet

»Det er meget uforståeligt, at man bare stopper et projekt, som så mange mennesker har været i fuld gang med at forberede. Projektet er jo grydeklart, og man ventede blot på et Go! Det er ikke i orden. For os sønderjyder fylder Første Verdenskrig stadig meget og er fortsat meget vigtig i dag,« siger Eva Kjer Hansen (V).

Uffe Elbæk skal inden sommerferien i samråd om sagen i Folketingets kulturudvalg.


Jeg håber, at den nye database snart kommer på nettet med mange flere oplysninger, end afskriften fra Marselisborgmonumentet på min egen hjemmeside har kunnet bidrage med.

Min mening om kulturministeren skal jeg forskåne jer for...

Lauge Jensen

Hej Lars Erik

Uffe Elbæk tilhører, ligesom andre medlemmer af den nuværende regering, tydeligvis den hultur- og historieløse generation, som er blevet resultatet af den radikale uddannelsespolitik efter studenteroprøret i 68.

Det må vi nok bare lære at leve med.

Hilsen

Lauge

Henning Pedersen

Citat fra: Lauge Jensen Dato 19 Maj 2012 - 11:17
Det må vi nok bare lære at leve med.
Den slags skammelig opførsel og handling, er der måske nogen der kan lære at leve med.
Det kan jeg bare ikke. Og jeg tror vi er mange, der har det sådan.

Venlig hilsen
Henning

Helge Bay

Hej

Sagen kommer åbenbart nu til behandling i folketingets kulturudvalg. Se:

www.denkorteavis.dk/2012/regeringen-stjaeler-fra-krigsfaldne-sonderjyder/

Mvh.

Helge



Billy Sørensen

Er der nogen der ved mere om selve database over de faldne ? Min oldefars bror faldt i 1915 på Vestfronten og det kunne være interessant om der stod noget om ham.

Venlig hilsen
Billy

Inger Buchard

Der står vel - når databasen engang er færdig - hvornår han er født, hvornår og hvor han døde og hvad han hed?

Men: hvis han faldt i 1915, så prøv at søg ham på
http://wiki-de.genealogy.net/Verlustlisten_Erster_Weltkrieg
Brug 'udvidet søgning'

p.t. er 50 % af 1915 færdig, så måske skal du vente et ½-års tid.

Og hvis han efterlod sig en enke (eller gamle forældre, som han skulle have forsørget), så læs
http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Invaliden%C3%A6vn
og søg ham på det, der hedder E-akter: enkepensionssager

Hvis han findes dér, skal du tage kontakt med LA Aabenraa for at få indsigt i sagen

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Billy Sørensen

Han er desværre ikke på nogen af siderne, han hedder Niels Andersen Nielsen og er født den 26 maj 1893 og døde den 29 maj 1915 i Frankrig, hans navn står på en mindesten i Nustrup kirke over faldne sønderjyder, hvilket primært er min dokumentation for hans deltagelse i krigen efter min mormor fortalte om ham, billede nedenunder



men den slags høre vist til i en anden forum tråd :) tak for links og råd alligevel !

venlig hilsen
Billy

Inger Buchard

Kirkebogen nævner (Nustrup 1912-1928 opslag 247) at han faldt ved St. Michiel

Hans grav finder du via www.volksbund.de
Den ligger
St.-Mihiel
Block 5 Grab 63
Département Meuse (Tranchée-de-Varneville)

Det er iflg. kortet hos Volksbund ca. 30 km sydøst for Verdun

Da han er ugift ved sin død, finder du ikke meget om hans 'karriere' som soldat. Det meste kildemateriale vedr. Tysklands krigsførelse under WW I gik tabt under et bombardement af Berlin i slutningen af WW II

Inger

Redaktør på DIS-Wiki